SweClockers drop!
Permalänk

Speldator ~10k

Hej SweClockers,

Nu är det såhär att jag fått i uppdrag av en kompis att bygga ihop en dator åt honom för runt 10k. Nu var det ett tag sedan jag byggde en dator, men om jag inte förstått det fel så är får man bättre prestanda för pengarna med AMD jämfört med Intel/Nvidia. Jag har därför kollat på lite lätt på detta och för tillfället kommit fram till följande delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2955039/dator (Jag vet att det är liiite över hans budget på 10k, men tror allt det är överkomligt om det är värt dom extra pengarna.)

Jag tänkte mest be er att kontrollera att detta skulle vara kompatibelt med varandra och om ni har förslag på ändringar/förbättringar.

Tack på förhand!

Mvh,
Foerhaexxaren

Permalänk
Medlem

ser helt okej ut

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

i5 3570K ligger väl i princip i samma prisnivå och är såklart ett alternativ ihop med ett Z77-moderkort.

Varför 4x4GB RAM? Den har bara Dual Channel så välj 2x4 eller 2x8.

Kanske en bättre processorkylare på bekostnad av bara 120GB SSD?

Känner inte till chassit men gillar själv Fractal Design Define.

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Kacki:

i5 3570K ligger väl i princip i samma prisnivå och är såklart ett alternativ ihop med ett Z77-moderkort.

Varför 4x4GB RAM? Den har bara Dual Channel så välj 2x4 eller 2x8.

Kanske en bättre processorkylare på bekostnad av bara 120GB SSD?

Känner inte till chassit men gillar själv Fractal Design Define.

Tack för feedbacken.

Skulle man få bättre prestanda med en i5 3570K jämfört med AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition?

Är det någon skillnad på prestanda att köra med 2x RAM minnen jämfört med 4x? Eller är det bara att det är lättare att testa om det skulle bli några problem med minnena om man har 2?

Funderar på en kylare till processorn men frågan är om det behövs då han (så vitt jag vet) inte har tänkt överklocka något.

Chassit vet jag inte heller något direkt om igentligen, men ser rätt fint och luftigt ut. Har inte igentligen bestämmt mig för något specifikt chassi än heller, men såg lovande ut.