Permalänk
Medlem

Skåp omvandling till dator chassi

Beskrivning

Moderkort : Gigabyte GA-990FXA-UD5
CPU : AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition
GPU :Sapphire HD 7870
Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD
PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze
Chassi : Plåt skåp
Ssd : Win 8
Spec kylning:
Cpu : Ek-Supremacy Elite AMD
Nb : Zalman zm gwb2 vga
GPU : fläckt senare vatten
Reservoar : Skall byggas i rostfrit på jobbet
Pump 1 : eks 12 pump 11 L/min
pump 2 : 220V pump 11 L/min
Radiator1 : 360
Radiator2 : 240
Radiator3 : 120
Radiator4 : 120
Slang : PVC 19/13
Vätska : Glykol

Jag förstår inte varför alla data skåp ska vara så dyra att köpa så man
får platts med all utrustning man behöver i en dator.

Jag satsar på att ha så lite fläkt ljud som möjligt därför har jag så många radiatorer
i mitt bygge och ska testa att köra fläktarna på så låg volt som möjligt.

Jag får se hur mycket jag hinner varje dag men hoppas att jag kan uppdatera
med något varje dag tills bygget är färdigt.

Nu Är jag nog halv färdig och jag kom att tänka på allt som vattenkylning, hd bur, moderkorts plåt mm
är begagnade saker som jag har använt mig av.

# 5642.29MHz (AMD/FX8350) på VATTEN av Putte_br Validerings länk

Hwbot.org CPU Frequency score - Enthusiast League
kom på 54th
På vatten kom jag 4th

Skåp omvandling till dator chassi

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Snygg början, men ändra från "Data chassi" till det korrekta ordet "datorchassi" så får du nog mer views

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Axelind:

Snygg början, men ändra från "Data chassi" till det korrekta ordet "datorchassi" så får du nog mer views

Men han kanske ska ha ett chassi som han ska lagra data i? Då är de ju ett data chassi

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Skrivet av C4B12:

Men han kanske ska ha ett chassi som han ska lagra data i? Då är de ju ett data chassi

Nu ändrade jag det till det rätta. Har svårt med att stava
Och formulera mig i text men försöker få till det.

Något mer som ska ändras?

/putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Hur många pumpar tänkte du ha? Vet inte vad du har tillgång till för verktyg men jag hade nog försökt fått tag på en bilkylare eller dylikt för att öka arean kraftigt(kanske köra hela passivt) när du ändå har så stort chassie.

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, ska följa med!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Dock så hanterar ju en dator "data" hela tiden, det är ettor och nollor, så man kan kalla en dator för "data maskin" som man gjorde förr. Data kan nog översättas till information

Så ja han kommer nog inte bara lagra data i chassit, men dock så är det ju inte i chassit datan lagras utan i själva datorn , i dom flesta komponenterna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Axelind:

Dock så hanterar ju en dator "data" hela tiden, det är ettor och nollor, så man kan kalla en dator för "data maskin" som man gjorde förr. Data kan nog översättas till information

Så ja han kommer nog inte bara lagra data i chassit, men dock så är det ju inte i chassit datan lagras utan i själva datorn , i dom flesta komponenterna.

Inte datamaskin då?

Jovisst kan man kalla det för datamaskin men det är fortfarande ingen data ellerhur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Hur många pumpar tänkte du ha? Vet inte vad du har tillgång till för verktyg men jag hade nog försökt fått tag på en bilkylare eller dylikt för att öka arean kraftigt(kanske köra hela passivt) när du ändå har så stort chassie.

Jag vet inte hur många pumpar jag ska ha. i värsta fall tar jag en villa pump och monterar in i skåpet om det inte räcker med
vanliga vattenkylningspumpar. Verktyg som jag kan använda beror på om jag är hemma eller om jag är på jobbet.

Men har: Mig utan gas, rondell, borrmaskiner, och en massa handverktyg.
På jobbet har jag: Tig, mig med gas, pinnsvets, gassvets, plåtsax, rondell. toppslip mm.

Skrivet av lintto1:

Kan bli intressant, ska följa med!

Det hoppas jag med

Skrivet av Axelind:

Skrattar jo jag stavade bara fel

Skrivet av tcntad:

Inte datamaskin då?

Jovisst kan man kalla det för datamaskin men det är fortfarande ingen data ellerhur?

Man kan väll kalla det vad man vill???
Ett kärt barn har många namn. skrattar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm du har kanske tänkt lite fel...
designa chassiet för att det ska bli fint och smidigt att bygga i... du kommer att hata dej själv när du ska bygga i detta chassiet...

kanske nåt sånt http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=20254683

du lär behöva dela skåpet i två delar och sen fixa en sidopanel på andra sidan, i ena delen har du komponenterna och i andra har du kylningen diskar, du lär också sätta bitum på väggarna för att dämpa chassiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm du har kanske tänkt lite fel...
designa chassiet för att det ska bli fint och smidigt att bygga i... du kommer att hata dej själv när du ska bygga i detta chassiet...

kanske nåt sånt http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=20254683

du lär behöva dela skåpet i två delar och sen fixa en sidopanel på andra sidan, i ena delen har du komponenterna och i andra har du kylningen diskar, du lär också sätta bitum på väggarna för att dämpa chassiet

Det där chassit var snyggt.

Jag vet inte hur det kommer att låta men det är 1 mm plåt skåp jag använder mig ut av så det bör inte låta så mycket.

Jag vill ha radiatorerna på ena sidan i skåpet och moderkortet på andra sidan ifall det börjar att läcka lite från en slang så
är risken för att komponentera blir förstörd lite mindre.

Vad är fördelen med att dela av skåpet?

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Axelind:

Du kanske inte förstod att jag drog ett skämt...

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Det där chassit var snyggt.

Jag vet inte hur det kommer att låta men det är 1 mm plåt skåp jag använder mig ut av så det bör inte låta så mycket.

Jag vill ha radiatorerna på ena sidan i skåpet och moderkortet på andra sidan ifall det börjar att läcka lite från en slang så
är risken för att komponentera blir förstörd lite mindre.

Vad är fördelen med att dela av skåpet?

ja det var det hatar dock såna chassi, tjocka och fula XD

1mm är bra men du ska inte tänka så... utan tänk på att chassiet har rätt stora ytor vilket kan funka som en bas, men bitum är bara bra att ha, dock så förvänta dej en mycket tyngre dator...

så länge du har batterivatten och glykol så lär du inte få problem om du får vatten på komponenterna.. men man ska inte ta risken

jo fördelen med att dela på chassiet och ha två sidopaneler är att du kommer åt komponenterna lättare, de kommer att möta dej och finnas närmare dej, vilket kommer att förenkla en hel del, tänk dej som att sätta ihop två vanliga chassin, i det ena har du som vanligt komponenter och i det andra har du kylningen+diskar+psu

svårt och hitta bra bygge i cube chassi.. men http://www.sweclockers.com/galleri/9903-uppgradering-som-spar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte datamaskin då?

Skrev ju det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Du kanske inte förstod att jag drog ett skämt...

Du kunde använt dig av en blinksmiley, då hade det sett ut som skämt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Axelind:

Skrev ju det?

Skrivet av Axelind:

Du kunde använt dig av en blinksmiley, då hade det sett ut som skämt.

Du skrev data maskin. Observera särskrivningen:)

En smiley är inte alltid lösningen heller tyvär, även om det underlättar för andra att förstå om du skämtar är ironisk eller whatever.

Permalänk

Ett tips är att inte bara använda glykol som kylmedium då det är sämre på att transportera bort värme än vatten, blanda destillerat vatten och glykol. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

hmmm filtermattan lär förstöra luftflödet!! skaffa dej nåt tunnare, ett gardintyg från ikea istället, är mycket bättre

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

visst har piledriver en riktigt fet förpackning ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja det var det hatar dock såna chassi, tjocka och fula XD

1mm är bra men du ska inte tänka så... utan tänk på att chassiet har rätt stora ytor vilket kan funka som en bas, men bitum är bara bra att ha, dock så förvänta dej en mycket tyngre dator...

så länge du har batterivatten och glykol så lär du inte få problem om du får vatten på komponenterna.. men man ska inte ta risken

jo fördelen med att dela på chassiet och ha två sidopaneler är att du kommer åt komponenterna lättare, de kommer att möta dej och finnas närmare dej, vilket kommer att förenkla en hel del, tänk dej som att sätta ihop två vanliga chassin, i det ena har du som vanligt komponenter och i det andra har du kylningen+diskar+psu

svårt och hitta bra bygge i cube chassi.. men http://www.sweclockers.com/galleri/9903-uppgradering-som-spar...

Jag hoppar över bitum och provar fall det låter mycket om burken.
Om ljudet blir så det hörs så jag störs av det kommer jag ljud isolera insidan av chassit.

Vikten på chassit gör inte så mycket för den kommer att stå under mitt skrivbord tills jag dör eller flyttar från mitt hus.
Chassit har hjul på undersidan och det går att rulla runt den dit man vill ha den på golvet

Jag satt och tänkte på det där du sa om att dela chassit i två delar och det kommer jag inte att göra
för det blir massor av jobb att få ihop allt så det ser någorlunda bra ut men blir det ett problem så kan jag ta bort en stor bit
av taket och då kommer jag åt det mesta i chassit.

Skrivet av Gulketchup:

Ett tips är att inte bara använda glykol som kylmedium då det är sämre på att transportera bort värme än vatten, blanda destillerat vatten och glykol. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Sist jag hade vatten kylning köpte jag färdigblandad glykol på macken och det fungerade bra.
Vet du hur den gula glykolen fungerar i en vatten anläggning eller den röda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmmm filtermattan lär förstöra luftflödet!! skaffa dej nåt tunnare, ett gardintyg från ikea istället, är mycket bättre

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

visst har piledriver en riktigt fet förpackning ;D

Den är lätt att andas igenom och det är bara ett test fall det går.
Skulle det vara så att det inte går bra får jag tänka om.

Ikea är ingen ide att tänka på för det är ca 12 mil dit från mig. Suck

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Den är lätt att andas igenom och det är bara ett test fall det går.
Skulle det vara så att det inte går bra får jag tänka om.

Ikea är ingen ide att tänka på för det är ca 12 mil dit från mig. Suck

ok chill
men vill du så kan du få blå tyg ifrån mej mot frakten(bara lite skräpar....), ska kolla om jag hittar den + måtten på den men lär räcka och bli över....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ok chill
men vill du så kan du få blå tyg ifrån mej mot frakten(bara lite skräpar....), ska kolla om jag hittar den + måtten på den men lär räcka och bli över....

Det tar typ några dagar innan jag kan montera in alla sakerna i chassit och testa för jag har min dotter den här veckan och
håller bara på med chassit när hon sover på kvällen 1-2 tim.

Får se hur det går när all är på platts och orkar inte systemet kyla ner cpun så har jag en gardin i blått och tror det är samma typ av plast tyg som du har.

För det är väll plast som det är gjort av?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Det tar typ några dagar innan jag kan montera in alla sakerna i chassit och testa för jag har min dotter den här veckan och
håller bara på med chassit när hon sover på kvällen 1-2 tim.

Får se hur det går när all är på platts och orkar inte systemet kyla ner cpun så har jag en gardin i blått och tror det är samma typ av plast tyg som du har.

För det är väll plast som det är gjort av?

ok coolt

sover hon bara 1-2h eller jobbar du 1-2h? låt henne sova mer:O

ja jag tror att det är plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ok coolt

sover hon bara 1-2h eller jobbar du 1-2h? låt henne sova mer:O

ja jag tror att det är plast

nej hon går och lägger sig vid 20-21.00 och jag bruker
gå in till 22.00 för att varva ner så jag kan sova.

det är därför jag bara hinner med 1-2 timme med
skåpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad är det för gängor på radiatorerna till vattenkylningen?
jag tror det är M3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det beror på årsmodell, mina xspc är 6-32or

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Tror det beror på årsmodell, mina xspc är 6-32or

Okej. jag vet inte vad det var för gäng på den stora radiatorn men det var mellan M3 och M4.
Måste ha varit tum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hm man ska inte måla saker!! man ska spraya dem!! det blir inte lika fint:/
du kan bara slippa allt plant och sen spraya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hm man ska inte måla saker!! man ska spraya dem!! det blir inte lika fint:/
du kan bara slippa allt plant och sen spraya

jo jag vet men mekanlack blir hårdare och tål mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

jo jag vet men mekanlack blir hårdare och tål mer.

går det o lacka trä med det?
ska bygga högtalare och behöver nåt tåligt, den bleks väl inte efter en tid? har lysrör i rummet...