Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moms vid EU-handel som företagare ?

Permalänk
Avstängd

Moms vid EU-handel som företagare ?

Jag fattar inte hur mycket jag ska betala till säljaren i ett EU-land om jag betsäller nåt som företagare. Skatteverket säger förljande men jag har svårt att fatta ändå:

"Om du är näringsidkare och köper en vara från ett företag i ett annat EU-land och varan transporteras till Sverige ska du själv beräkna svensk moms på varuvärdet och redovisa detta i momsdeklarationen (omvänd skattskyldighet).
För att du inte ska behöva betala även utländsk moms ska du uppge ditt momsregistreringsnummer till säljaren. Du har samma rätt till avdrag för momsen på inköpet som du skulle haft om du köpt varan från en annan säljare i Sverige."

Om jag köper nåt från England som kostar 100 kr plus 16% moms, så betalar jag 116 kronor till säljaren. I Sverige hade jag betalat 125 kronor. Men om jag som företagare köper från England och uppger mitt VAT-nummer så vill de att jag betalar 116 kronor ändå enligt uträkningen på den sajt jag kollar på. Eftersom jag kommer att dra av momsen i Sverige och har rätt att göra det, hur mycket ska jag dra av. Ska jag dra av 16 kronor (engelska momssatsen) eller borde jag begära att inte betala den engelska momsen alls, det står ju nåt om det ovan.

Nån som har erfarenhet av hur det här funkar?

Tack!

Permalänk
Medlem

Du betalar 100kr till engelska säljaren, sen deklarerar du på blanketten till skatteverket att du handlat från eu, det är fälten i mitten till vänster. Där anger du dessa slantar och skall betala dessa till staten.
Så, 100kr till england, 25kr till staten.
(alternativt kvittar du mot ingående moms, men du vet antagligen hur momsredovisning fungerar i övrigt.)

Du betalar som sagt inte engelsk moms, utan svensk.

Så, kontakta sajten du ska handla ifrån, förklara att du vill handla men har svenskt VAT och undra hur du ska göra för du ska inte betala deras moms.
Köper själv mycket från England/Holland/Tyskland och man får ofta göra manuella ordrar och maila dem, bara fåtal som har butiker som kan hantera det.
(Det går att göra momskrav senare, men det är omständigt och jobbigt, välj en annan butik om de inte vill vara behjälpliga)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!