Permalänk
Inaktiv

Ergonomi vid datoranvändning?

Hallå där!

Hur ska man egentligen sitta när man spenderar sin tid framför datorskärmen? Själv sitter/halvligger jag på en hård ikeastol som ger rövont, och detta gör jag framför en bärbar dator där skärmen sitter lägre än vad min nacke gillar.

Så i vilken position ska man ha grejerna?

Armarna?
Musen?
Tangentbordet?
Skärmen?
Vad för stol?
osv..

Fyll gärna på med saker som är värda att tänka på, man vill ju inte få musarm vid 20års ålder.....

Permalänk
Medlem

Man är ju olika, men den allmänna rekommendationen är ju att man ska ha 90 grader i lederna, typ. 90 grader i armbåge, 90 grader i höft, 90 grader i knä osv. Skärmen så att man har den aningen lägre än ögonhöjd.

Det viktigaste av allt är dock att man VÄXLAR ställning. Det är alltså en utmärkt idé att ha ett höj- och sänkbart skrivbord, om man har råd med detta, så att man kan växla mellan sittande och stående, tex.
En annan bra sak för att motverka belastningsskador är att man tar små korta pauser om någon minut eller två där man sträcker ut/mjukar upp musklerna.

Att träna och att sova ordentligt är andra bra saker att göra.

Edit:
Ang. musarm så borde det vara bäst att låta handen vila mot bordet och köra med claw grip. På så sätt kan hela armen vara avslappnad och vila mot bordet.

Permalänk

Dator (burk) - http://www.ergonomin.se/wp-content/uploads/2011/07/ergonomi.j...
Laptop - http://teknikoinredning.files.wordpress.com/2012/01/ergonomi....
http://www.ergonomin.se/

Sen är ju ett tangentbord med "handstöd" det bästa för händerna (använder själv ett Logitech G19).

Till musen är denna bra och valfri musmatta. (har en själv i metall för att den är sval och skön)
http://images.webhallen.com/product/43018/large

Själva musen är det "bara" välja en som passar med "din" hand (har en Logitech MX518).

Skärmen finns det "armar" som man kan vrida och ställa med. (har själv en, bästa pryl man man ha till en skärm)
http://www.ergotron.com/Portals/0/images/products/lxArm/45-24...

Stol, är det skönt med med "svankstöd" (slutet på ryggen).
Samma där är det "bara" att välja, alla har vi olika röv.
Men köp ingen "billig" stol för 500:-, du ska ha en stol som är bra för dig.

Sen ett skriv bord för 9k (höj och sänkbart, behövs med tanke på vad jag sysslar med på "kontoret").
Så du behöver inte köpa ett bord för 9k.

Edit: Vad det gäller stol. ex.moms och frakt på sidan
Detta är en bra sida bär det finns många hjälpmedel. Just stolen som är på hemsidan är ett mycket bra alternativ och skön att sitta i "långa" stunder 3-4 timmar i mitt fall.
http://www.ergoff.se/ergohuman-och-ioo-arbetsstolar/475-ioo-f...
Men har man inte råd med en stol för flera tusentals kronor finns det
http://www.ergoff.se/25-svankstod
Du får klicka runt på sidan och se om det är något som passar dig.

och ljus
Sen glömde jag ljuset.
Finns det inga fönster i rummet är en taklampa med med lysrör mycket bra att ha, helst ska ljuset riktar upp mot taket.

Sen finns det alternativ man kan ha bakom skärmen (om du har en stationär).
Har dessa bakom skärmen (har en stationär). Blått sken funkar aldelesutmärkt
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Musarm det har jag, ...det tog inte många sekunder innan massören kände det. Jag rekommenderar att du först och främst inte snålar på pengarna när det gäller ergonomi.

Jag använder en fullutrustad kinnarps stol, dvs högt heltäckande ryggstöd, fullt utrustade armstöd, nackstöd klädd i skinn, justerbar sits (fram och bak, och lutning). Det är som att sitta i en bil. Som ovanstående skrev är det väldigt lätt med en sådan här stol att variera hurdant du sitter från timme till timme.
Ryggstödet har jag klätt om och anpassat mjukheten och satt dit svankstöd för min rygg eftersom den är förstörd sedan jag varit överviktig när jag var yngre.

Skärmarna har jag hängt upp på en gemensam arm och den är i ögonhöjd, du behöver inte titta ned för mycket men de är monterade direkt framför mina ögon med en liten lutning.
Placeringen skall helst vara på en sidovägg från fönstret på valfri sida (höger,vänster), inte framför fönstret eller motsatta väggen från fönstret. Det blir antingen jobbigt för ögonen eller onödiga reflektioner på din skärm..det ger i framtiden glasögon vilket nästan alla i min släkt har så jag försöker förebygga det så länge som möjligt :).

Belysning är viktigt, jag har spotar i taket precis bakom skärmarna vilket ger ett bekvämt "ambient" ljus men samtidigt som det inte reflekteras på skärmarna eller ned mot bordsskivan där jag har musen.
Helst skall det vara varmgul temperatur på dessa och rikligt med lampor, det kan inte bli för mycket så länge de placeras rätt.

Mus och tangentbord är lite klurigt, det beror på hurdant du arbetar. Jag arbetar intensivt och trycker och rör med musen hit och dit ganska aggressivt då jag har flera skärmar att hålla reda på. Men försök få upp handleden på en sorts liten kudde, vet inte riktigt vad de heter men det är tygklädda silikonkuddar eller liknande som avlastar trycket från handleden där musarmen skapas för att din underarm är konstant spänd.
Tangentbordet skall ligga så platt på bordet som möjligt, du skall inte böja handlederna uppåt när du trycker. Även här är en sådan där kudde att rekommendera som jag tyvärr är för lat att skaffa fram

Bord, bordet ska ha mer utrymme än du behöver och gärna ha en djup bordskiva. Helst en stålram utan massa lådor under bordet så att man har mycket svängrum för benen och fötterna så att du kan variera ditt sätt att sitta.
Höj, sänkbart? Ja det är en fördel om du har råd med en sådan ram, se bara till att vara lite med noggrann med kablarna så att de räcker när du höjer upp bordsskivan

Om du sitter med en laptop rekommenderar jag varmt att du införskaffar en extern skärm med mus/tangentbord som du kan använda när du stationerar dig vid bordet.
I regel skall man ta en paus var timme, även tidigare paus rekommenderas. Ta en paus, rör fötterna i cirklar, utför självmassage och stretcha. Ta en promenad kring kontoret eller vart du befinner dig.

De tips man får på flygplan är helt perfekta att följa!
http://www.britishairways.com/travel/healthwb/public/sv_se

Permalänk
Medlem

Om man ska undvika musarm så är bästa positionen för musen så nära mitten som möjligt, gärna framför tangentbordet.
Om du tycker att det känns konstigt att ha musen framför tangentbordet så skaffa ett mindre tangentbord (t.ex. ett kompakt eller ett "tenkeyless") så att du kan ha musen närmare till vänster.

Jag brukar dessutom använda en mus som är vertikal eller som i alla fall lutar en del åt sidan för att få en mer naturlig ställning och undvika Carpal Tunnel Syndrome.
Helst bör man använda ett (mer) ergonomiskt tangentbord som lutar åt sidorna också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vad är musarm?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Vad är musarm?

Du sitter inte mycket framför datorn ser jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Musarm

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

och ljus
Sen glömde jag ljuset.
Finns det inga fönster i rummet är en taklampa med med lysrör mycket bra att ha, helst ska ljuset riktar upp mot taket.

Sen finns det alternativ man kan ha bakom skärmen (om du har en stationär).
Har dessa bakom skärmen (har en stationär). Blått sken funkar aldelesutmärkt
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/

Kör med samma bakom mina skärmar, riktigt avslappnande att kunna vila blicken på något annat även när det är mörkt i resten av rummet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Kör med samma bakom mina skärmar, riktigt avslappnande att kunna vila blicken på något annat även när det är mörkt i resten av rummet.

Japp, perfekt om resten av rummet är släkt. Har mina på blå eller rött och det är riktigt skönt, vid långaa spel timmar.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Tänkte fråga om det är någon här som har varit med om att de får väldigt ont i svanskotan(stavning?) när de sitter ner. Jag har problem med att jag får väldigt ont i svanskotan och att de gör väldigt ont när jag reser på mig ur stolen/soffan. Jag misstänkte att detta hade att göra med att jag halvligger ner när jag sitter vid datorn. Men har märkt att jag även får ont(men mindre ont) om jag sitter ergonomiskt, dvs 90grader i leder,höft osv. Jag har en 1700krs kontorsstol från Ikea som är höjd/sänkbar och det går att ställa in lutningen på sitsen, dock går det ej att ändra höjden på armstöden.

Jag vet även att jag fick ont i svanskotan när jag åkte mycket buss när jag var mindre(hade 4mil till skolan/träningslokalen) så det blev en del buss fram och tillbaka.

Någon som har upplevt dessa och löste sitt problem. Eller om det är någon annan här som har något bra förslag?!

Permalänk
Medlem

jag tror det är ig på min possition då, Sitter i soffan, ofta skräddarstälning och tangentbordet i knät, musen på soffbordet som är i samma höjd som soffan haha funkar

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Lånar tråden lite!

Tänkte fråga om det är någon här som har varit med om att de får väldigt ont i svanskotan(stavning?) när de sitter ner. Jag har problem med att jag får väldigt ont i svanskotan och att de gör väldigt ont när jag reser på mig ur stolen/soffan. Jag misstänkte att detta hade att göra med att jag halvligger ner när jag sitter vid datorn. Men har märkt att jag även får ont(men mindre ont) om jag sitter ergonomiskt, dvs 90grader i leder,höft osv. Jag har en 1700krs kontorsstol från Ikea som är höjd/sänkbar och det går att ställa in lutningen på sitsen, dock går det ej att ändra höjden på armstöden.

Jag vet även att jag fick ont i svanskotan när jag åkte mycket buss när jag var mindre(hade 4mil till skolan/träningslokalen) så det blev en del buss fram och tillbaka.

Någon som har upplevt dessa och löste sitt problem. Eller om det är någon annan här som har något bra förslag?!

Det FÖRSTA du ska göra är att fixa/ köpa någon form av svankstöd för din rygg, då den tydligen inte mår bra.
Här är något som kanske kan passa: (du måste registrera dig som kund och alla priser är utan moms)
http://www.ergoff.se/svankstod/159-svankstod-air.html

Skulle just denna inte passa är det ju bara att söka på "svankstöd" på google (dustin har något kanske).
Eller så får du kolla på någon stol med svankstöd inbyggt i ryggen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu har jag inte läst igenom allt som folk skrivit, men såg att du gillar att halvligga i stolen precis som jag gör.

Jag löste mitt problem genom att skaffa ett hörnskrivbord, skjuta in tangentbord och mus så att man kan vila armarna direkt mot bordet. Sedan är det ju som många sagt väldigt viktigt att byta position ofta, vilket jag gör.

Och om du har laptop så rekommenderar jag ett laptopställ som gör att skärmen hamnar högre upp och du slipper gamnacke.
Typ en sån här: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptoptillbehor/kylni...

Då ser laptopen ut såhär:

Sen om du vill slippa RSI vid unga år så är ett mekaniskt tangentbord med lätta switchar att föredra (blå, bruna eller röda switchar). Kan själv inte använda tangentbord som har tyngre motstånd än så en längre tid utan att få ont i armen. Och jag är 27 år. :/

Sedan finns det ju självklart mer saker man kan göra, men detta är nog den snabbaste och billigaste lösningen jag kan komma på. Men om du går all in så är det ju följande saker man bör tänka på:

- Extern skärm som är höj och sänkbar.
- Bord med motor som är höj och sänkbart.
- Mekaniskt tangentbord med någon av de mjukare switcharna.
- En riktig kontorsstol som är justerbar på alla sätt.
- Bra belysning i rummet (mot huvudvärk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Det FÖRSTA du ska göra är att fixa/ köpa någon form av svankstöd för din rygg, då den tydligen inte mår bra.
Här är något som kanske kan passa: (du måste registrera dig som kund och alla priser är utan moms)
http://www.ergoff.se/svankstod/159-svankstod-air.html

Skulle just denna inte passa är det ju bara att söka på "svankstöd" på google (dustin har något kanske).
Eller så får du kolla på någon stol med svankstöd inbyggt i ryggen.

Här är stolen jag har: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Tror den ska ha ett rätt okej svankstöd men tror du att det kommer att behövas mer än så? Kan de har något att göra med att sätet i sig är för hårt och att jag istället skulle behöva ha någon typ av kudde att sitta på?

mvh Thommy

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Här är stolen jag har: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Tror den ska ha ett rätt okej svankstöd men tror du att det kommer att behövas mer än så? Kan de har något att göra med att sätet i sig är för hårt och att jag istället skulle behöva ha någon typ av kudde att sitta på?

mvh Thommy

Mjukt om röva är ju alltid bra att ha och så är det skönt.
Sen kan det ju bero på hur du sitter och hur mycket det är i sträck.
Sen ha ju vikten betydelse, men med tanke på att du skrev "träningslokal" tror jag inte det.

Så testa med en kudde och ett svankstöd, frågade min massör och svank/svanskota/länd stöd.
Sa att det kan bero på knäna också. Så ett knästöd/ fotstöd, typ detta: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40240989/ kan hjälpa.

Har själv har problem med ryggen, men efter jag börjat "gå en sväng" 4-5km dagligen så har ryggen nästan försvunnit.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Har funderat länge på att skaffa en kudde så får väl ta tag i det och skaffa en. Jag sitter lite halvliggandes och kan bli allt mellan 1-14 timmar. Men jag får även ont om jag bara sitter i en kvart ibland. Nja alltså jag är inte jättlätt, 177lång och ca 85kg så är väl inget ballerina direkt, men skulle nog inte klassa mig som en tjockis heller.

Har en liten fotpall i form av en låda som är ca 20 cm hög. Har provat att köra både med och utan lådan och reslutat är väl inte direkt klart. Men du tror inte att svankstödet som finns på stolen redan duger, behövs alltså mer än det? Förresten spelar det någon roll om man har stolen låst i en position eller om man låter den gunga fritt?

mvh Thommy

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Har funderat länge på att skaffa en kudde så får väl ta tag i det och skaffa en. Jag sitter lite halvliggandes och kan bli allt mellan 1-14 timmar. Men jag får även ont om jag bara sitter i en kvart ibland. Nja alltså jag är inte jättlätt, 177lång och ca 85kg så är väl inget ballerina direkt, men skulle nog inte klassa mig som en tjockis heller.

Har en liten fotpall i form av en låda som är ca 20 cm hög. Har provat att köra både med och utan lådan och reslutat är väl inte direkt klart. Men du tror inte att svankstödet som finns på stolen redan duger, behövs alltså mer än det? Förresten spelar det någon roll om man har stolen låst i en position eller om man låter den gunga fritt?

mvh Thommy

Position så där på stolen vet jag inte, jag vet att jag har min fullt framåtlutad så jag för en någorlunda rak rygg.
Sen kan "dina" ryggbesvär bero på vad du gör när du inte sitter vid datorn.
Eller så kan det vara så enkelt att du har "fel" skor på dig, så att det har sätt sina spår på din rygg.

Men testa och gå till en massör/ naprapat och se vad dom säger om din rygg.
Min kostar 600:- gången varannan vecka och det är det värt (tycker jag).

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Det här med att kunna gunga på stolen, e det dåligt för ryggen? Har nämligen märkt att sen jag bytte från min gamla kontorsstol som jag kunde gunga på till en vanlig köksstol som e nåttsånär rak i ryggen så har jag mycket mindre ont. Halvligger inte heller längre och nacken e mindre stel men det e för att jag inte böjer den framåt hela tiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Du sitter inte mycket framför datorn ser jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Musarm

Jodå det är därför jag frågar

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

29 år och suttit mer än normalt vid datorn senaste 15 åren.

Inga problem alls med musarm eller något, har alltid haft en billig ikea stol och halvligger väldigt ofta i stolen.

Enda jag sett till är att skärmen inte är för hög eller för låg. Sett så många här på swec som har höga "stands" till sina skärmar så dom sitter alldeles åt helskotta för högt, alla dom kanske är 2m+ dock vad vet jag men knappast bra för nacken att titta upp hela tiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reddie44:

Lånar tråden lite!

Tänkte fråga om det är någon här som har varit med om att de får väldigt ont i svanskotan(stavning?) när de sitter ner. Jag har problem med att jag får väldigt ont i svanskotan och att de gör väldigt ont när jag reser på mig ur stolen/soffan. Jag misstänkte att detta hade att göra med att jag halvligger ner när jag sitter vid datorn. Men har märkt att jag även får ont(men mindre ont) om jag sitter ergonomiskt, dvs 90grader i leder,höft osv. Jag har en 1700krs kontorsstol från Ikea som är höjd/sänkbar och det går att ställa in lutningen på sitsen, dock går det ej att ändra höjden på armstöden.

Jag vet även att jag fick ont i svanskotan när jag åkte mycket buss när jag var mindre(hade 4mil till skolan/träningslokalen) så det blev en del buss fram och tillbaka.

Någon som har upplevt dessa och löste sitt problem. Eller om det är någon annan här som har något bra förslag?!

Det finns folk som har problem med sittande arbetställning, om man har nån skada på ryggen kan en stå/gå arbetsplats vara bästa valet

http://www.afcindustries.com/Treadmill-Workstation.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hallå igen, tänkte komma med lite feedback.

Jag har tänkt lite på det ni har sagt och tagit till mig det. Har även ändrat om lite vid min skrivbord.

Har ställt om så att stolen inte är låst i ryggen, men har en trög(mycket!) gungmöjlighet.
Har ställt mina skärmar så att de är på ca en arm + 5-10cm avstånd ifrån mig.
Har ställt så att jag har mina ögon i höjd med överkanten på skärmen.
Försöker att sitta med 90 graders vinkel i knäled,höft och armbåge så gott det går.
Har också ställt fram en liten låda till mina fötter, denna lådan är troligen dock mer ett problem än en lösning. Pga den så sitter jag med raka ben hela tiden och om jag inte tänker till så glider jag lätt ner i liggande position.

Jag har även lagt in lite mer vardagsmotion, promenad, jogga och liknande. Har även försökt resa på mig lite oftare så jag kan sträcka på ben och rygg ordentlgit.

Trots att det bara har gått ett par dagar så känner jag inte av smärtan i svanskotan på samma sätt längre. Misstänker att det beror på att jag sitter mer på rumpan och mindre på svanskotan/ländryggen. Har dock märkt att det är lite mer irriterade på ögonen nu när jag har skärmarna mycket närmare mig. Hade dem tidigare ca 1-1.5m ifrån mig, nu är det väl snarare ca 50-70cm.

Tror dock att jag ska börja kolla på någon typ av kudde att sitta på som gör det lite mjukare för rumpan. Är det någon som vet vad man kan hitta sånt? Jysk, Ikea?

mvh Thommy

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Hallå igen, tänkte komma med lite feedback.

Jag har tänkt lite på det ni har sagt och tagit till mig det. Har även ändrat om lite vid min skrivbord.

Har ställt om så att stolen inte är låst i ryggen, men har en trög(mycket!) gungmöjlighet.
Har ställt mina skärmar så att de är på ca en arm + 5-10cm avstånd ifrån mig.
Har ställt så att jag har mina ögon i höjd med överkanten på skärmen.
Försöker att sitta med 90 graders vinkel i knäled,höft och armbåge så gott det går.
Har också ställt fram en liten låda till mina fötter, denna lådan är troligen dock mer ett problem än en lösning. Pga den så sitter jag med raka ben hela tiden och om jag inte tänker till så glider jag lätt ner i liggande position.

Jag har även lagt in lite mer vardagsmotion, promenad, jogga och liknande. Har även försökt resa på mig lite oftare så jag kan sträcka på ben och rygg ordentlgit.

Trots att det bara har gått ett par dagar så känner jag inte av smärtan i svanskotan på samma sätt längre. Misstänker att det beror på att jag sitter mer på rumpan och mindre på svanskotan/ländryggen. Har dock märkt att det är lite mer irriterade på ögonen nu när jag har skärmarna mycket närmare mig. Hade dem tidigare ca 1-1.5m ifrån mig, nu är det väl snarare ca 50-70cm.

Tror dock att jag ska börja kolla på någon typ av kudde att sitta på som gör det lite mjukare för rumpan. Är det någon som vet vad man kan hitta sånt? Jysk, Ikea?

mvh Thommy

Vad skönt att du inte har/ mindre ont i ryggen längre

Vad det gäller "skärm läge".
Vad har du för skrivbord?
Skulle denna passa?
http://www.dustinhome.se/product/5010380256/ergotron-lx-desk-...
Jag sitter med min skärm ca 17-20cm över bordet och ca 70cm från mig. Har en 24" skärm.

Sen kudde skulle jag rekommendera denna:
http://jysk.se/sovrum/kuddar/specialkuddar/basic/kudde-price-...
eller någon kudde med skumgummi och ingen bomull, då kuddar inte är gjorda för sådan tyngd.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reddie44:

Hallå igen, tänkte komma med lite feedback.

Jag har tänkt lite på det ni har sagt och tagit till mig det. Har även ändrat om lite vid min skrivbord.

Har ställt om så att stolen inte är låst i ryggen, men har en trög(mycket!) gungmöjlighet.
Har ställt mina skärmar så att de är på ca en arm + 5-10cm avstånd ifrån mig.
Har ställt så att jag har mina ögon i höjd med överkanten på skärmen.
Försöker att sitta med 90 graders vinkel i knäled,höft och armbåge så gott det går.
Har också ställt fram en liten låda till mina fötter, denna lådan är troligen dock mer ett problem än en lösning. Pga den så sitter jag med raka ben hela tiden och om jag inte tänker till så glider jag lätt ner i liggande position.

Jag har även lagt in lite mer vardagsmotion, promenad, jogga och liknande. Har även försökt resa på mig lite oftare så jag kan sträcka på ben och rygg ordentlgit.

Trots att det bara har gått ett par dagar så känner jag inte av smärtan i svanskotan på samma sätt längre. Misstänker att det beror på att jag sitter mer på rumpan och mindre på svanskotan/ländryggen. Har dock märkt att det är lite mer irriterade på ögonen nu när jag har skärmarna mycket närmare mig. Hade dem tidigare ca 1-1.5m ifrån mig, nu är det väl snarare ca 50-70cm.

Tror dock att jag ska börja kolla på någon typ av kudde att sitta på som gör det lite mjukare för rumpan. Är det någon som vet vad man kan hitta sånt? Jysk, Ikea?

mvh Thommy

Flera av Ikeas kontorsstolar har en väldigt dålig sittdyna med stoppning som pressas ihop väldigt fort och då sitter man i princip på plåtstommen, de tillhör något av de sämsta i stolsdynor jag stött på och även friska personer brukar få ont av dem så du kanske ska fundera på en annan stol hellre än en kudde att sitta på?
Om man bara fokuserar på sitsen så har nog Malmstolen och RH de bästa sitsarna, du kan även låna en Malmstol http://malmstolen.se/lana-och-prova/ det kanske är en bra metod för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren guys

Jag tror inte jag behöver en skärmhållare då jag är ganska nöjd med att ha dem direkt på skrivbordet och på så sätt kan få dem i en lagom höjd. Men jag tror att jag ska börja kolla på en kudde då jag helt enkelt inte är sugen på att byta stol då jag gillar den annars. Högt och skönt ryggstöd, enbart sitsen som är ett problem i dagsläget. Så får väl börja prova lite olika "kuddlösningar". Memory foam kuddar osv.

Om jag inte minns fel ska jag ha en sådan i garderoben hos min föräldrar, och jag ska dit idag så får väl ta mig en titt och se om jag kan hitta den.

Återkommer med lite mer info när jag har provat mig fram och så ska jag presentera mina fynd

mvh Thommy

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en sådan stor boll att sitta lite på, som omväxling med stolen. Tror det kan vara en bra och lite halvrolig ide.

Men vart hittar man större bollar?

Mitt skrivbord är 80cm högt, så kan ju inte vara en miniliten boll.
Någon som har tips, om det finns några specialla "kontors" bollar eller om det duger med en vanlig fitness boll ;>

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Har funderat på att köpa en sådan stor boll att sitta lite på, som omväxling med stolen. Tror det kan vara en bra och lite halvrolig ide.

Men vart hittar man större bollar?

Mitt skrivbord är 80cm högt, så kan ju inte vara en miniliten boll.
Någon som har tips, om det finns några specialla "kontors" bollar eller om det duger med en vanlig fitness boll ;>

Jag tror att valfri sportaffär har såna gym/pilates/träningsbollar. Stadium t.ex
http://www.stadium.se/sport/traning/traningsutrustning

Har svårt att tro att det skulle vara skillnad på bollarna.

Ett tips för att hålla sig lite till trådens ämne är att inte sitta med benen i kors. Fick det rådet utav min kiropraktor. Kan dock vara så att det bara är viktigt att tänka på om man har sned bäcken (som jag hade) då det tydligen gör att man lyfter det och lägger vikt på andra sidan.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av LightForz:

Dator (burk) - http://www.ergonomin.se/wp-content/uploads/2011/07/ergonomi.j...
Sen finns det alternativ man kan ha bakom skärmen (om du har en stationär).
Har dessa bakom skärmen (har en stationär). Blått sken funkar aldelesutmärkt
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/

Skrivet av Ceogar:

Kör med samma bakom mina skärmar, riktigt avslappnande att kunna vila blicken på något annat även när det är mörkt i resten av rummet.

Går led listerna att dimra/reglera ljusstyrkan? för man vill väl ha olika mycket ljus på eftermiddag/kväll/natt?