Är Ryssarnas tanks favoriserade av utvecklarna ?

Permalänk
Medlem

Är Ryssarnas tanks favoriserade av utvecklarna ?

Jag är lite av en stridsvagnsfantast särskilt tyska. Men jag blev lite besviken av hur klena dom är jämfört med ryssarnas vilket är ur realistisk synpunkt fel.

Resten av länderna är helt okej balanserade imo. Men vad jag förstått så är utvecklarna ryssar så de kanske inte är så konstigt egentligen? Är det bara jag som upplever detta?

Vad tycker ni ? Jag tycker tiger 1 och jagdpanthern är rena skämtet i det här spelet.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Håller med helt, blev helt paff och tappade hakan av hur klena de tyska tanksen är, framförallt emot ryska tanks.
Rätt intressant med att amerikanska Shermans kan penetrera Tigern, det var ju helt omöjligt under hela kriget om de inte fick in en träff bak vid bränsletanken.

Permalänk
Medlem

Finns svaga och starka tanks i alla träd.

Tiger P, E-75 Är mångas favoriter på tier VII och IX.

Synd att du valde att köra på tigern direkt. Vet att den kan vara svår för nybörjare, men tyska träden är allt annat än svaga.

vet inte riktigt va du menar med "klena" men dem har oftast mer penetration, mer armor samt mer hp mot motsvarande i ryskt träd.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Jodå, på det officiella forumet finns hundratals trådar i ämnet. Och jag är benägen att hålla med om att spelet är ett spel tillverkat med balans, låg tröskel och ekonomisk vinning som viktigaste ingredienser.

Permalänk
Medlem

Tyska tanks var ju överlägsna genom hela kriget. Tror de cripplat dem av balanseringsskäl. Annars skulle det bara finnas tyskt i de tyngre klasserna. Det tyngsta och starkaste de allierade och sovjet kunde prestera i större skala var ju jämbördigt eller underlägset tyskarnas mellantunga på många sätt. Arbetshästarna T-34 och Sherman kunde inte jämföra sig med Panther, än mindre med Tiger. Några tyngre grejer gjordes egentligen inte av allierade eller sovjet i någon vidare omfattning alls. Ryssarnas styrka var ju antalet T-34or, inte hur bra det stod sig 1 mot 1.

Finns ju incidenter då en ensam tiger tagit ut flera shermans samtidigt då shermans skott inte kunnat skada Tigern framifrån.

Permalänk

Tiger 1:an kräver en viss anpassning av dig gällande spelstil, olikt andra T7 heavies tål den inte mycket stryk från någon sida.
För att kunna "tanka" med den måste den vinklas för att ricochera skott och "soaka" med larvfötterna (ofta på bekostnad att bli "trackad"). Det är viktigare än med sina gelikar i samma tier att hitta bra skydda och veta när man skall utmana t.ex. en IS i en dog fight. Den har t.ex. en hög HP-pool som ofta låter dig komma undan levande efter att ha tvingats till en 1 vs. 1 med andra T7 heavies.

Kanonen saknar alfa, men har bra DPS, penetration, träffsäkerhet. 88mm är inte ett dåligt vapen, till skillnad från t.ex IS:en så träffar den utan bekymmer på stora avstånd, och har mer än 25mm penetration extra över IS:ens toppvapen.

Krasst sett kan man säga att ju närmre du är fienden, desto bättre framstår Sovjeternas tanks, ju större avstånden är, desto bättre är Tyskarnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tyska tanks var ju överlägsna genom hela kriget. Tror de cripplat dem av balanseringsskäl. Annars skulle det bara finnas tyskt i de tyngre klasserna. Det tyngsta och starkaste de allierade och sovjet kunde prestera i större skala var ju jämbördigt eller underlägset tyskarnas mellantunga på många sätt. Arbetshästarna T-34 och Sherman kunde inte jämföra sig med Panther, än mindre med Tiger. Några tyngre grejer gjordes egentligen inte av allierade eller sovjet i någon vidare omfattning alls. Ryssarnas styrka var ju antalet T-34or, inte hur bra det stod sig 1 mot 1.

Finns ju incidenter då en ensam tiger tagit ut flera shermans samtidigt då shermans skott inte kunnat skada Tigern framifrån.

Ah jo det klart men å andra sidan nu så får jag känslan av att det alltid är majoriteten av ryska tanks samt oftast dom som kammar hem flest kills.

Finns de någon W/L statestik att kolla på alla tanks vore intressant att se hur många tyska jämfört med ryska som ligger över 55% win.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

I början trodde jag att de ryska var favoriserade. Så är det dock inte.

Läst en hel del statistik för detta och på ryska servrarna har de ryska vagnarna sämre stats generellt medan i Europa har de tyska vagnarna sämre stats generellt. Vissa tror att detta beror på att många nybörjare i Ryssland börjar med ryskt medan många nybörjare i Europa börjar med tyskt. Om detta stämmer så förklarar det en hel del.

Sen kan jag ju lägga till att de olika nationernas vagnar är bra på olika saker och situationer. Att tex jämföra en Tiger mot en IS i närstrid blir tex helt fel då Tiger är en avstånds sniper/ support heavy och IS gör sig bäst på närmare avstånd med sitt dåliga sikte men hög alfa damage...

Det gäller att nyttja sina olika vagnars fördelar. Låta vagnen avgöra spelstilen och känna av det mer än att försöka få en vagn att vara något den inte är.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Finns de någon W/L statestik att kolla på alla tanks vore intressant att se hur många tyska jämfört med ryska som ligger över 55% win.

Varför kolla enstaka tanks?
Det här får vi ut från http://www.vbaddict.net/wot.php?do=statistics

Ryssarna har 51,1/50,3% WR, premium/icke premium inräknat.
Tyskarna har 50.4/49.2%.
Amerikanerna har 50.0/49.9%.
Kineserna har 50.8/50.8%.
Fransoserna har 50.4/50.2%.
Britterna har 49.5/49.5%.

Alltså, de olika nationerna presterar jämfört övriga i fallande ordning:
Kina 1,25% bättre.
Ryssland 1,04% bättre.
Frankrike 0,25% bättre.
USA 0,45% sämre.
Tyskland 0,75% sämre.
UK 1,35% sämre.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Varför kolla enstaka tanks?
Det här får vi ut från http://www.vbaddict.net/wot.php?do=statistics

Ryssarna har 51,1/50,3% WR, premium/icke premium inräknat.
Tyskarna har 50.4/49.2%.
Amerikanerna har 50.0/49.9%.
Kineserna har 50.8/50.8%.
Fransoserna har 50.4/50.2%.
Britterna har 49.5/49.5%.

Alltså, de olika nationerna presterar jämfört övriga i fallande ordning:
Kina 1,25% bättre.
Ryssland 1,04% bättre.
Frankrike 0,25% bättre.
USA 0,45% sämre.
Tyskland 0,75% sämre.
UK 1,35% sämre.

Tack Där ser man Kina ligger så pass bra till. Men Tyskland alltså......

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tyska tanks var ju överlägsna genom hela kriget. Tror de cripplat dem av balanseringsskäl. Annars skulle det bara finnas tyskt i de tyngre klasserna. Det tyngsta och starkaste de allierade och sovjet kunde prestera i större skala var ju jämbördigt eller underlägset tyskarnas mellantunga på många sätt. Arbetshästarna T-34 och Sherman kunde inte jämföra sig med Panther, än mindre med Tiger. Några tyngre grejer gjordes egentligen inte av allierade eller sovjet i någon vidare omfattning alls. Ryssarnas styrka var ju antalet T-34or, inte hur bra det stod sig 1 mot 1.

Finns ju incidenter då en ensam tiger tagit ut flera shermans samtidigt då shermans skott inte kunnat skada Tigern framifrån.

Överlägsna...
*host motor problem *host*

Men sen så är inte ryska tanksen dev favoriter...
IS-7an är klen jämförd med T110E5 och T57 heavy.
I randoms så sparkar oftast amerikanska tanks rumpa på de andra nationerna, Och dem är även väldigt populära i CW av en anledning.
Men dock så finns det ju vissa tanks som är lite över starka även i det ryska trädet... KV-1S. <.<

Men sen angående tyska tanks...
Även fast tyska tanks var långt före i teknologi så hade även dem många problem, Dyra att bygga, Mycket material per tank etc.
Under kriget så var arbetshästen för tyskarna PzKpfw IV och StuG IV, Inte PzKpfw VI eller VI(B).

Och både Tigern, Tiger 2 och Panthern hade motor problem på grund av svaga motorer och behövde ofta farthållare etc för att inte slita ut motorerna så fort.

Både usa och ryssland var smarta och byggde inte så många tunga tanks under kriget M26 / IS-2 utan fokuserade sina resurser på att ha en stor grupp med små tanks T-34 / M4 och många av dessa var lätta att underhålla, reparera och uppgradera.

Även så uppgraderades de allierade tanksen för att kunna slå ut tigers mot front, Detta är det inte många som verkar läsa om efter att dem läst delen (1942 så var det ingen allierad tank som kunde penetrera tigern).
T-34orna uppgraderades med zis-2 57mm kanoner som med apcr kulor gick rakt igenom tigerns front vid 250m.
M4 shermans upgraderades med 76mm M1 som även den gick igenom tigerns front med HVAP kulor utan problem vid 250m.

Britterna uppgraderade sina M4or till Fireflys med 18pdr kanonen som alla vet tog ner tigrar utan problem, Även de brittiska tanksen cromwell och comet upgraderades med kanoner kapabla till att ta ner tigrar.

Tigern var en legendarisk tank under kriget men den har fått lite för mycket beröm och många tyska fans förbiser problemen tanken hade under kriget.
Samma med tiger 2.

Den bästa tanken av de 3 stora katterna är panthern. 7.5cm KwK 42 L/70 var nog för att slå ut alla allierade tanks vid den tiden. Och panthern var lättare att underhålla och att transportera.

För 1 tiger 2 kunde man bygga 1.5-2 panthers för 2 panthers kunde man bygga 4st pz4 eller 5st stugs.

Skrivet av 93Clocker:

Ah jo det klart men å andra sidan nu så får jag känslan av att det alltid är majoriteten av ryska tanks samt oftast dom som kammar hem flest kills.

Finns de någon W/L statestik att kolla på alla tanks vore intressant att se hur många tyska jämfört med ryska som ligger över 55% win.

Dold text

win loss för varje tank samlad data för alla servrar.

Jag tycker att det är lite USA bias i spelet men det är ju vad jag tycker.

Skrivet av Alakai:

Varför kolla enstaka tanks?
Det här får vi ut från http://www.vbaddict.net/wot.php?do=statistics

Ryssarna har 51,1/50,3% WR, premium/icke premium inräknat.
Tyskarna har 50.4/49.2%.
Amerikanerna har 50.0/49.9%.
Kineserna har 50.8/50.8%.
Fransoserna har 50.4/50.2%.
Britterna har 49.5/49.5%.

Alltså, de olika nationerna presterar jämfört övriga i fallande ordning:
Kina 1,25% bättre.
Ryssland 1,04% bättre.
Frankrike 0,25% bättre.
USA 0,45% sämre.
Tyskland 0,75% sämre.
UK 1,35% sämre.

Det där får mig att tycka synd om britterna mer än tyskarna. <.<

Visa signatur

Stationär: Intel i7 920, 12GB ram, GTX 680 CUII, Intel X25-M G2 system drive, 9TB lagring, P193 chassi, Asus P6T6 WS Revolution
Laptop: Asus G70s, Intel core 2 T9500, 4GB ram, 320gb x2 HDD.
Filserver: AMD E-350, ASUS E35M1-I DELUXE, 2GB crucial ram, Corsair F60A, 8TB lagring, Fractal Design Array R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Tack Där ser man Kina ligger så pass bra till. Men Tyskland alltså......

Om man samtidigt funderar på vad IceDread sa så blir det ganska klar för en att det beror väldigt lite på tanksen och mer på spelarna. Hur många går inte in i spelet för att skaffa sig en Tiger för att pwna allt och alla med? Tigern är ju oövervinnerlig, bästa tanken!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Hur bra tanksen är beror ju på hur nerfade/buffade de blir med alla updates. Varje tier och klass har ju tanks som är bättre eller sämre, och som lämpar sig bättre för spelarnas spelstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Tack Där ser man Kina ligger så pass bra till. Men Tyskland alltså......

Här är en trevlig sida: http://www.noobmeter.com/tankStats/

Värt att tänka på är att tyskarna troligtvis är det laget som flest personer börjar med pga. deras ikoniska tanks. Det är bland annat varför han som gör sidan har tagit med personen generella winrate för att få fram en OP rating.
Han påpekar också att de nya tanksen har missvisande siffror pga. att det troligtvis är de som är mest inbitna och kör mest som är först med de nya tanksen.
Till ex så spelades första Leopard 1an som jag har sett av en kille med 63%WR.

Jag är själv ett exempel på en som började med tyskarna för att jag ville ha Panthern och Tigern. Spelar fortfarande heltyskt efter dryga 3000 matcher. Funderar på att testa ett nytt land nu när jag närmar mig T9. Det kommer inte att vara särskilt svårt att få bättre WR än när jag började spela.

Jag och min WoT partner har faktiskt lurat en ny kille in i träsket och när vi gått in på våra gamla lågtier så har vi riktigt grym WR. Så det kommer ju att hända när jag byter lag också. När jag nu spelar mina tyska så spelar jag ju på den högsta tieren som jag kommit till = Låg WR

Edit: Måste bara hålla med om att amerikanarna verkar bäst. Svårt att uttala sig när jag inte spelat så mycket med dem. Men det är ett faktum att de har många bra tanks.

Hörde någonstans att i början av kriget så slog en Tiger i genomsnitt ut 9st T-34/Tiger, men det byggdes i 13st T-34/Tiger. Liknande koncept med amerikanarnas Sherman.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Skaffade mig en Tiger H efter drygt 7.5k matcher. Det mesta man hade hört om den var att den var dålig och inte kunde stå emot ett skit. Men så upplevde inte jag den iaf. Studsade rätt många kulor när man fick till vinklingen och kanonen är riktigt trevlig även om alfaskadan är lite låg. Slutade på 60% winrate över 80 matcher innan jag var klar med den. Är inte många tanks som faktiskt är dåliga om dom spelas rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Tack Där ser man Kina ligger så pass bra till. Men Tyskland alltså......

Det är inte tillräckligt stor skillnad emellan ens de brittiska och kinesiska tanksen för att börja tala om att endera sidan är favoriserad.
Lutar åt favorisering, ja, men knappast ens i närheten av medvetet.

Skrivet av Xizten:

Skaffade mig en Tiger H efter drygt 7.5k matcher. Det mesta man hade hört om den var att den var dålig och inte kunde stå emot ett skit. Men så upplevde inte jag den iaf. Studsade rätt många kulor när man fick till vinklingen och kanonen är riktigt trevlig även om alfaskadan är lite låg. Slutade på 60% winrate över 80 matcher innan jag var klar med den. Är inte många tanks som faktiskt är dåliga om dom spelas rätt.

Vilket är andra myntet av sidan. Du är en erfaren och aktiv spelare, du vet hur man bör och kan spela en Tiger. De flesta siemkas kan inte bättre och de väljer tyska tanks för att de är bäst och man ska skjuta HE för det gör mer skada.

Skrivet av Saber:

Det där får mig att tycka synd om britterna mer än tyskarna. <.<

Jag blev klart överaskad av att britterna presterar något sämre, även om det inte är mycket (1-2% ligger väl inom gränserna). Britterna har ok till bra till fantastiska tanks, även om jag kan förstå att nybörjare har svårt att hantera dem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Både KT och Tiger har man lirat i sina tidigaste dagar i spelet. Så statsen är lite därefter.

Generellt tycker jag att tyska tanks är svårare att köra i högre tier, stora tanks, stor kloaklucka på tornet och UFP är en piano stor weak spot, arty mer än sällan tuggar sönder det mesta av din HP pool med ett skott, E-50 åker ofta på att bli one shottad av arty vid en hit t ex. Ganska irriterande att konan på E-100 tornet fortfarande kan göra så att hela tanken tar skada...
IS-7an t ex är vålnaden för mig då den sväljer så otroligt många skott. Vet vars jag ska skjuta men det är RNG rolls -99 och allt annat som träffas eller så går det bara inte igenom.

Gillar tyskarna ändå men börjar nå högre tier på de andra nationerna, USA och USSR, bara för att känna sig lite mer overdog än underdog.

Någon sa att KV1-S är OP, derpat bort många sådana med M4 Jumbo. o/

Permalänk
Skrivet av Saber:

Överlägsna...
*host motor problem *host*

Men sen så är inte ryska tanksen dev favoriter...
IS-7an är klen jämförd med T110E5 och T57 heavy.
I randoms så sparkar oftast amerikanska tanks rumpa på de andra nationerna, Och dem är även väldigt populära i CW av en anledning.
Men dock så finns det ju vissa tanks som är lite över starka även i det ryska trädet... KV-1S. <.<

Men sen angående tyska tanks...
Även fast tyska tanks var långt före i teknologi så hade även dem många problem, Dyra att bygga, Mycket material per tank etc.
Under kriget så var arbetshästen för tyskarna PzKpfw IV och StuG IV, Inte PzKpfw VI eller VI(B).

Och både Tigern, Tiger 2 och Panthern hade motor problem på grund av svaga motorer och behövde ofta farthållare etc för att inte slita ut motorerna så fort.

Både usa och ryssland var smarta och byggde inte så många tunga tanks under kriget M26 / IS-2 utan fokuserade sina resurser på att ha en stor grupp med små tanks T-34 / M4 och många av dessa var lätta att underhålla, reparera och uppgradera.

Även så uppgraderades de allierade tanksen för att kunna slå ut tigers mot front, Detta är det inte många som verkar läsa om efter att dem läst delen (1942 så var det ingen allierad tank som kunde penetrera tigern).
T-34orna uppgraderades med zis-2 57mm kanoner som med apcr kulor gick rakt igenom tigerns front vid 250m.
M4 shermans upgraderades med 76mm M1 som även den gick igenom tigerns front med HVAP kulor utan problem vid 250m.

Britterna uppgraderade sina M4or till Fireflys med 18pdr kanonen som alla vet tog ner tigrar utan problem, Även de brittiska tanksen cromwell och comet upgraderades med kanoner kapabla till att ta ner tigrar.

Tigern var en legendarisk tank under kriget men den har fått lite för mycket beröm och många tyska fans förbiser problemen tanken hade under kriget.
Samma med tiger 2.

Den bästa tanken av de 3 stora katterna är panthern. 7.5cm KwK 42 L/70 var nog för att slå ut alla allierade tanks vid den tiden. Och panthern var lättare att underhålla och att transportera.

För 1 tiger 2 kunde man bygga 1.5-2 panthers för 2 panthers kunde man bygga 4st pz4 eller 5st stugs.

win loss för varje tank samlad data för alla servrar.

Jag tycker att det är lite USA bias i spelet men det är ju vad jag tycker.

Det där får mig att tycka synd om britterna mer än tyskarna. <.<

Motor problem? Var inte så naiv nu, många tanks hade problem med motorer och inte bara de tyska. Särskilt T-34 från Sovjet hade rejäla motorproblem, läs detta från wikipedia:

Citat:

From the point of view of operating them, the German armoured machines were almost perfect, they broke down less often. For the Germans, covering 200 km was nothing, but with T-34s something would have been lost, something would have broken down. The technological equipment of their machines was better, the combat gear was worse.[53]

https://en.wikipedia.org/wiki/T-34#Mobility
Det är bara att fortsätt att läsa artikeln, T-34 hade bl.a mycket problem med dåligt byggda larvfötter som gick sönder i fält.

Panterns motor hade många problem, japp men som jag sa så hade även T-34 det. Och jag förstår inte hur du kan säga att Panterns motor var klen? Även när den var strypt så var topphastigheten 46 km/h. Mot T-34:ans ynka 30 km/h. Dessutom hade T-34 i början endast fyra växlar och en teoretiskt topphastighet på 25 km/h, men eftersom det krävdes en enorm kraft av föraren att växla till den fjärde växeln i terräng så var den praktiska topphastigheten endast 15 km/h. Senare lade man till en 5:e växel som tillät en topphastighet på 30 km/h, (väg).

Den tyska Panthern var på många sätt den bästa stridsvagnen under andra världskriget. Relativt billig, snabb, stark pansar, eldkraft nog för att slå ut alla alierade pansar under hela kriget, bra precision och snabb på att skjuta iväg många skott.
Men det är klart den hade svagheter, precis som alla andra tanks.

Permalänk
Medlem

Vad första Panther motorerna led av var överhettning.

Permalänk
Medlem

Ni sa att M4 och T-34 kan skjuta igenom en Tiger på 250m mendan Tiger kan skjuta sönder en M4 eller en T-34 på ca 3 km med sin 88mm högtrycks kanon vilket gjorde det väldigt svårt för M4 och T-34 att ha sönder en Tiger.
Panther byggdes som en respons till T-34 för den hade sluttande bepansering.

Såg en dokumentär som handlade om just tyska stridsfordon under WW2 Där de hade en Tiger som hade varit med på Västra fronten mot Röda armen där den hade mottagit 226 träffar plus två spräng laddningar på tornet och många träffar i suspensionen och kunde fortrarand köra ca 20 km efteråt. visst den hade mycket problem med motor och växellåda och suspensionen fast den va endå ett mästerverk i tekniskt syn punkt
I world of tanks så speglar inte riktigt vad alla tnska är kapabla till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

...

I world of tanks så speglar inte riktigt vad alla tnska är kapabla till

På sätt o viss så gör dem det. Det är ju helt enkelt så att de ligger på olika Tiers. Tycker att de gör att bra jobb med balansen. Synd bara att de inte kunde försöka göra tanksen mer realistiska storleksmässigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östlund:

På sätt o viss så gör dem det. Det är ju helt enkelt så att de ligger på olika Tiers. Tycker att de gör att bra jobb med balansen. Synd bara att de inte kunde försöka göra tanksen mer realistiska storleksmässigt.

Fast det är ju också en balanseringsgrej det där med storleken, skulle alla tanks ha sin "rätta" naturliga storlek skulle många andra parametrar behövas buffas/nerfas osv.

Permalänk
Medlem

Det vore faktiskt väldigt kul att ha en "historiskt korrekt" spelform i WoT. Typ tyskland mot ryssland. Bara för att liksom Då ska det även ingå hur fort (sakta) tornen kan snurra runt, hastigheter samt även precisionen på kanonerna.
Förmodligen skulle väl de tyska tanksen sopa banan till en viss del men då kan de ha kanske ha en 8 vs 15 fight

Kul vore det i alla fall

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Aleshi:

Tyska tanks var ju överlägsna genom hela kriget. Tror de cripplat dem av balanseringsskäl. Annars skulle det bara finnas tyskt i de tyngre klasserna. Det tyngsta och starkaste de allierade och sovjet kunde prestera i större skala var ju jämbördigt eller underlägset tyskarnas mellantunga på många sätt. Arbetshästarna T-34 och Sherman kunde inte jämföra sig med Panther, än mindre med Tiger. Några tyngre grejer gjordes egentligen inte av allierade eller sovjet i någon vidare omfattning alls. Ryssarnas styrka var ju antalet T-34or, inte hur bra det stod sig 1 mot 1.

Finns ju incidenter då en ensam tiger tagit ut flera shermans samtidigt då shermans skott inte kunnat skada Tigern framifrån.

det är rätt men Varken tigern eller Panthern var i stora numer det var pkfw 4 panzer 4 och pkfw 3 Panzer III som var i stora numer båda var temligen värde lösa mot T34 front panzar det var då tyskarna insåg att 88 var ett bra anti tank vapen så T34 stog sig ganska bra Panthern hade desutom stora problem med sin växel låda som gick sönder den var svår att reparera på slagfältet

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wo0ntee:

Ni sa att M4 och T-34 kan skjuta igenom en Tiger på 250m mendan Tiger kan skjuta sönder en M4 eller en T-34 på ca 3 km med sin 88mm högtrycks kanon vilket gjorde det väldigt svårt för M4 och T-34 att ha sönder en Tiger.
Panther byggdes som en respons till T-34 för den hade sluttande bepansering.

Såg en dokumentär som handlade om just tyska stridsfordon under WW2 Där de hade en Tiger som hade varit med på Västra fronten mot Röda armen där den hade mottagit 226 träffar plus två spräng laddningar på tornet och många träffar i suspensionen och kunde fortrarand köra ca 20 km efteråt. visst den hade mycket problem med motor och växellåda och suspensionen fast den va endå ett mästerverk i tekniskt syn punkt
I world of tanks så speglar inte riktigt vad alla tnska är kapabla till

De tyska vagnarna var kanske "ett mästerverk i tekniskt syn punkt" [sic!], men kvalitet vinner inte alltid över kvantitet. Framförallt inte om man hade "råd" att förlora folk...och det hade Sovjetunionen (politiskt sett)...

De tyska fordonen och vapnen var (ofta) överlägsna, men helt enkelt för komplicerade och dyra att tillverka.

Permalänk
Medlem

Samt att de allierade hade luftherravälde mot slutet. Då behövdes inte bättre tanks längre. De kallade bara in flyget istället.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Nej. Ryssarna är inte favoriserade generellt sett. Däremot är de tyska Tier 10- vagnarna Maus och E-100 inte så bra nu när det sprutar guldgranater.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Guldammo är en del av spelet. Man får leva med det vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Tycker alla tanks är lika, allt beror på hur du framför dem...
I början tycker jag att spelet va mer verklighets troget, men nu med all balancering mm, så går spelet nedför. Ta tex en Leopard 1 eller en t-62a mot en panther, i vekligheten skulle panthern inte ha ett smack o sätta emot, men i spelet kan en duktig panther spelare mkt väl slå ut dom...

Är det nått man ska gnälla på, så är det ju artillerien, 5 st i varje lag är väldigt vanligt nu, vilket jag finner att det förstör spelet. Ingen vågar göra något, o gör man något, så blir man uppäten av dom fega kräken...

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Guldammo är en del av spelet. Man får leva med det vare sig man vill eller inte.

Och just därför "suger" Maus och E-100 enligt många.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC