Datorbygge, behöver lite råd!

Permalänk
Medlem

Datorbygge, behöver lite råd!

Hej!

Jag håller på att plocka ihop en dator åt min lillebror men har inte hängt med så mycket de sista året, så tänkte be om lite råd.

Ska jag köra så här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3314665/2013-05-07

eller borde jag byta grafikkort och processor till dessa:
http://cdon.se/hemelektronik/kfa2_geforce_gtx_660ti_oc_2gb_gd...
http://cdon.se/hemelektronik/intel%C2%AE_core_i7_2600k%2c_3.4...

och är det något annat ni tycker jag borde ändra på?

Tack på förhand!

EDIT* Budgeten ligger omkring 7-8k

Permalänk

Jag tycker helt klart att det är värt att uppgradera grafikkortet till ett 660Ti istället för 660.
Processorn är bra och flaskhalsar inget! Du kan få ner priset med någon krona om du väljer de svarta corsair minnen istället för de röda också.
Alternativt är att du väljer AMD-delar och får ner priset för att satsa på bättre grafikkort, om du ska hålla dig inom budgeten.
Förslagsvis: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3301542/voxinetwo
Taget från ett annat bygge jag satte ihop. Tänk på att "montering" för 800kr är inlaggt där. Så det kan du räkna bort. Och ersätt grafikkortet med http://www.inet.se/produkt/5409771/msi-radeon-hd7950-3072mb-twin-frozr-iii-oc-be.
Men som sagt, det är om du vill hålla dig innanför budgeten med bättre prestanda än vad din nuvarande kundvagn har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaret!

Så i5:an kommer prestera bättre än i7:an? Såg att de 40% rea på i7:an så den blev 400kr billigare istället för 600kr dyrare.

Hur är AMD i jämförelse med Intel nuförtiden, har inte hängt med alls!

Permalänk

Jag kör själv med Intel i5 3750k (Se signatur) och som jag tidigare sa så flaskhalsar den ingenstans och håller ett bra tag framöver.
Det är inte så stor skillnad mellan i5 och i7 enligt mig. Inte i spel-sammanhang i alla fall då grafikprocessorn är den som arbetar mest.
Men om man håller på med media, musik, rendering osv så är i7 överlägsen. Eller AMD's motsvarighet "8C" som jag hade med i min kundvagn.

Till det priset som CDON ger så skulle jag kört på i7'an. Tänk på att du får 5% rabatt där med Sweclockers koden!
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2B_sweclockers/

AMD håller sig bra mot Intel. Just eftersom de lyckas pressa priserna lite mer. Speciellt när det kommer till grafikkort så är det inga fel alls.
Vissa tycker att Nvidia sköter PhysX väldigt bra. Och det gör de enligt mig också. Men frågan är så om det är värt det gentemot vad man betalar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket!

Ifall inte skillnaden är stor alls så kör jag nog på i7:an pga 40% rea.

Permalänk
Skrivet av Cykeln:

Tack så hemskt mycket!

Ifall inte skillnaden är stor alls så kör jag nog på i7:an pga 40% rea.

Inga problem
Hur gör du med grafikkortet då?
Som sagt, 660Ti eller Radeon 7950 är betydligt med framtidssäkert än GeForce 660.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cykeln:

Så i5:an kommer prestera bättre än i7:an?

Det beror nog på vad man ska göra. Men i7 2600K är en Sandy Bridge (förra generationen) och i5 3570K är en Ivy Bridge (nuvarande generationen). Båda är jättefina processorer. Om man ska använda den interna grafiken (vilket du inte ska) så är i5:an bättre eftersom den har HD4000-grafiken. Övriga skillnader kan du jämföra med min favoritsajt ark.intel.com:

http://ark.intel.com/compare/65520,52214

De är alltså mycket lika. Sandy Bridge är lättare att kyla vid överklockning, om du ska laborera med höga klockfrekvenser.
i5:an har inte HyperThreading, men det kan man förstås vara utan. 3570K klarar högre minneshastigheter, och det är alltid bra; höga buss- och minneshastigheter ökar antalet år man kan ha sin hårdvara utan att den känns hopplöst långsam.

i7 2600K är en toppenprocessor, men jag hade nog valt i5 3570K. Intel lanserar ju Haswell snart, och köper du då 2600K så kommer du om någon månad att ha en dator med vad som då blir förr-förra generationens processor. Och det är en rätt vissen känsla på en dator som man precis har köpt, även om den fortfarande är jättebra.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Men då, nu gjorde ni mig osäker igen. Överklockning är inget min bror håller på med för tillfället så det är inget jag behöver bry mig om.

Då får de nog helt enkelt bli en i5 och 660ti och plocka bort SSD:n så länge så får han lägga till det efter han sålt lite jordgubbar.

Permalänk
Medlem

Om han inte ska överklocka och hundralapparna är viktiga så kan en i5 3470 vara ett alternativ.
Den är inte överklockningsbar och har sämre inbyggd grafik jämfört med 3570K, men eftersom ni inte ska använda den inbyggda grafiken och då inte överklocka så är den skillnaden helt oväsentlig. Och så kan man få ner priset lite.

Synd att snika bort SDD ur kalkylen; det blir så mycket trevligare med en sådan i systemet.
Som Konditorn7 skrev, så finns det pengar att spara på RAM genom att köpa med samma prestanda men med mindre fancy färg. Exempel:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1309116

Och så kan man köpa en billigare SSD; både Intel och Samsung gör erkänt bra SSD:er (själv har jag bara erfarenheter från Intels 320- och 520-serier, och det är goda erfarenheter). I samma storleksklass som där i listan kan du få tag på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1196157

Då kanske det går ihop prismässigt samtidigt som systemet som helhet får en jämnare hög prestanda.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jaa kanske ska göra så istället.

Samsung disken har inte den väldigt seg skrivhastighet?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men den är väldigt välrecenserad och testad i många forum och på hårdvarusajter. Sök tester och kommentarer här på Sweclockers, så ser du.
(Intel-SSD:erna använder jag själv dagligen, och de är rappa som tusan.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av Cykeln:

Jaa kanske ska göra så istället.

Samsung disken har inte den väldigt seg skrivhastighet?

Äsch! Det är inget du märker av!
Har själv den tidigare versionen av 840 (Se sign). Och den är helt felfri.

d97jro: Men 3570k överklockar väl sig själv när det behövs en extra "boost"? Speciellt när man spelar.
Och om jag inte misstar mig så hjälper en intel processor till med arbetet när det kommer till Nvidia grafikkort med PhysX?

Jag skulle väntat med SSD'n. Bättre att köpa ordentligt från början än att behöva byta tidigare.
SSD'n är lika bra imorgon som idag. Processorn är dock inte det, därför föreslår jag att köra på 3570k för framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

d97jro: Men 3570k överklockar väl sig själv när det behövs en extra "boost"? Speciellt när man spelar.

Det är turbo-funktionen (otroligt fånigt namn), och den har båda processorerna här.
Men K i beteckningen är upplåst multipel som gör då att grundfrekvensen blir högre. (Bättre beskrivningar av detta finns i överklockningstrådarna här i forumet.)

Skrivet av Konditorn7:

Och om jag inte misstar mig så hjälper en intel processor till med arbetet när det kommer till Nvidia grafikkort med PhysX?

Det har varit lite blandade kommentarer om hur väl det funkar. Många laptoptillverkare (särskilt Apple) verkar ha fått till det bra, dock, men som jag ser det är det ingen dealbreaker vid processorval just nu.

Skrivet av Konditorn7:

Jag skulle väntat med SSD'n. Bättre att köpa ordentligt från början än att behöva byta tidigare.

Men alternativen här måste väl anses som ordentliga, eller..?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Allt i kundvagnen ser bra ut förutom att du hade kunnat välja en lite billigare SSD, och köpa ram som inte är rött utan blått så det passar till resten. Det finns dessutom lite billigare ram om du vill gå ner ytterligare, men det är inte någon jättestor skillnad i pris.

Permalänk
Skrivet av d97jro:

Men alternativen här måste väl anses som ordentliga, eller..?

Aha, jag tänkte/läste 3470 som 3450.
Jo, det är väl ordentligt. Även om man inte har tänkt att överklocka så kan man ändra sig när datorn börjar bli slö (gentemot framtidens standard) så kan man överklocka för att dra ut på livslängden. Ännu lättare om man har ett moderkort med "Överklocknings-knapp".

Frågan är dock om det är värt att spendera ca 300kr extra för det.
Men som du skrev, så är budgeten tajt så funkar 3470 fint om man ska spara in på några hundralappar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar, uppskattas enormt!