Installera Nvidia drivers tan att boota up systemet?

Permalänk

Installera Nvidia drivers tan att boota up systemet?

Jag har precis installerat Ubuntu, men när jag bootar så fyser den så fort jag kommer till skrivbordet, därför så undrar jag om jag kan installera nvidias drivrutiner på ubuntu partitionen medans jag är i windows? Och i så fall hur?

Tack för hjälp!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Tror inte den hänger sig pga den saknar drivrutiner. Om linux kraschar brukar det vara en rejäl variant av hårdvarukrock. Något jag faktiskt aldrig sett på linux själv.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Använd Ctrl+Alt+F1 i Ubuntu för att komma till terminalen. Använd antingen paketet (nvidia-current tror jag det heter) eller ladda ner drivrutiner från nvidias hemsida och lägg på usbminne (glöm inte att slakta lightdm först).

EDIT: Såg nu att du har SLI. Plocka bort ena kortet tills du har rätt drivrutiner så kommer det funka. Nouveau tycker inte om flera grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Använd Ctrl+Alt+F1 i Ubuntu för att komma till terminalen. Använd antingen paketet (nvidia-current tror jag det heter) eller ladda ner drivrutiner från nvidias hemsida och lägg på usbminne (glöm inte att slakta lightdm först).

EDIT: Såg nu att du har SLI. Plocka bort ena kortet tills du har rätt drivrutiner så kommer det funka. Nouveau tycker inte om flera grafikkort.

Ok, ska göra det, tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Avstängd

Håll in Ctrl eller Shift (kommer inte ihåg vilken) när du bootar, och välj att boota i single-user mode eller nåt, fail-safe eller recovery eller nåt.

Sen kör du:
sudo jockey-text -e xorg:nvidia_current"

eller:
sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-current && sudo nvidia-xconfig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Tror inte den hänger sig pga den saknar drivrutiner. Om linux kraschar brukar det vara en rejäl variant av hårdvarukrock. Något jag faktiskt aldrig sett på linux själv.

Uppdatera grafikdrivrutiner på ubuntu är ett lotteri, funkar sällan smärtfritt.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Jag har precis installerat Ubuntu, men när jag bootar så fyser den så fort jag kommer till skrivbordet, därför så undrar jag om jag kan installera nvidias drivrutiner på ubuntu partitionen medans jag är i windows? Och i så fall hur?

Tack för hjälp!

Nästan garanterat nouveau drivrutinen. Jag får exakt samma problem med alla nvidiakort jag testat. Avinstallera skiten och installera nvidias egna istället.
Testa att boota ubuntu i recovery mode, då brukar den inte ladda nouveau drivern. Stäng sedan ned x-servern. På Ubuntu tror jag det är:
sudo server gdm stop

rensa nouveau:
sudo apt-get purge xserver-xorg-video-nouveau

Jag brukar sedan installera från nvidias installationsfiler. Men här kan du såklart även välja att hämta från ubuntus repository.