Youtube vill inte köra via html5?

Permalänk

Youtube vill inte köra via html5?

Hej,

Har haft problem med youtube i snart ett halvår med filmer som hoppar till slutet och vägrar buffra. Så jag gick med i youtube.com/html5 fast youtube vill inte köra allt i html5, och använder mest flash.

Jag kör Firefox och laddade ner en codec för h.264, jag har fått cirka 3 av 40 youtube filmer som spelas i html5. Jag surfade runt lite och såg att man kunde lägga till "&html=1" plus några till, så bör den spela i html5, fast den envisas fortfarande att köra via flash.

Är det uppladaren som måste ändra nått eller gör jag fel?

Permalänk
Medlem

Kanske ena problemet ställer till det för det andra.

Om det är i Windows så måste man ibland avinstallera och sen ta bort kvarlämnade mappar innan man installerar det igen. Det här gäller oavsett vilket program, drivrutin, codec, spel mm man har problem med eller misstänker orsakar felet. Man måste gå så långt för att om man bara uppdaterar / installerar ovanpå den nuvarande så blir vissa saker ofta ändå kvar.

Permalänk

Reklam verkar bara fungera med Flash i nuläget så alla videos som har reklam byts automatiskt till Flash. Lite surt men annars skulle det bli orättvist.

"Some videos with ads are not yet supported (they will play in the Flash player)"

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

"Ytterligare begränsningar (vi jobbar på det!)
En del videoklipp med annonser stöds inte ännu (de spelas upp i Flash Player)"

Står på sidan där man signar upp för html5 för youtube

Permalänk
Medlem

om du tar t.ex. www.youtube.com/watch?v=QSBSWP99puE så går du in och ändrar det till /watch_popup?v=QSBSWP99puE, då laddas klippet i html5. är det v=[kod]&[kod] tar du bort & och det efter men ändrar fortfarande till watch_popup. Det har funkat för alla klipp hittills, säg till om något blev lite oklart

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

om du tar t.ex. www.youtube.com/watch?v=QSBSWP99puE så går du in och ändrar det till /watch_popup?v=QSBSWP99puE, då laddas klippet i html5. är det v=[kod]&[kod] tar du bort & och det efter men ändrar fortfarande till watch_popup. Det har funkat för alla klipp hittills, säg till om något blev lite oklart

Det går inte att få som ett vanligt klipp? eller är det bara att acceptera att det är hela fönstret som filmen visas i?

Annars så funkar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det går inte att få som ett vanligt klipp? eller är det bara att acceptera att det är hela fönstret som filmen visas i?

Annars så funkar det bra.

Nja jag har inte fått det att fungera som ett litet fönster, kanske andra som har fått? Jo men visst, tänkt vad härligt att kunna visa klipp i HTML5 som inte ens är gjorda för det!

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Nja jag har inte fått det att fungera som ett litet fönster, kanske andra som har fått? Jo men visst, tänkt vad härligt att kunna visa klipp i HTML5 som inte ens är gjorda för det!

Jag tänkte mer på att man kan se på youtube klipp. Flash hoppar till slutet av filmen om man måste uppdatera sidan, html5 slutar att buffra, så det är bara att ändra upplösningen.

Permalänk
Medlem

för html 5 för allt som går (videon måste vara i webm format) på youtube och vlc för resten gör förljande

installera greasemonkey och sedan följande scritpt
https://userscripts.org/scripts/show/87011

efter detta installerar du vlc(för att kunna spela de format som inte html 5 stödjer) och kryssar i i installationsguiden för att du villa ha pluginet till firefox

nu kan du titta på alla videor på youtube + fler sidor utan flash, dessutom slipper du all videoreklam på youtube

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av QwQ:

för html 5 för allt som går (videon måste vara i webm format) på youtube och vlc för resten gör förljande

installera greasemonkey och sedan följande scritpt
https://userscripts.org/scripts/show/87011

efter detta installerar du vlc(för att kunna spela de format som inte html 5 stödjer) och kryssar i i installationsguiden för att du villa ha pluginet till firefox

nu kan du titta på alla videor på youtube + fler sidor utan flash, dessutom slipper du all videoreklam på youtube

Funkar ganska bra, kan inte få att fungera med VLC dock, vägrar att ladda, men annars så funkar html5 bra.