Permalänk
Inaktiv

HD-failure?

När jag sitter och spelar, surfar eller inte gör något alls så kan datorn mitt i starta om. Det verkar vara en HD eller något som startar om och då startar hela datorn också om.

Kan detta vara farligt eller vad tror ni att det är?

Permalänk
Medlem

Ja bra är det då inte. Är hårddisken trasig eller liknande bör du dock uppleva vissa ljud innan.. typ att den knarrar väldigt mycket eller piper och har sig. Och vanligtvis låser sig datorn - eller får du "blåskärm" och har ställt in Windows så det ska starta om datorn om det låser sig?

Kan vara glappkontakt i elkablarna också. Medans datorn är igång, vicka lite på sladdarna till hårddiskarna iallfall och testa om nån av dom klickar till/varvar ner/upp igen.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

varför datorn startar om helt plötsligt kan bero på att drivrutinerna inte funkar så bra med resten av systemet...

jag hade sådant problem när jag hade en ostabil drivrutin..
kör du windows xp? har sett det hända för en hel del som kör just winxp och drivrutinerna krånglar..
i win2k kan det hända.. men xp verkar känsligare på något sätt..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv

ostabil drivrutin? hur menar du?
kan vara elkablarna, de är väldigt känsliga, men vad kan man göra åt det?