Permalänk
Medlem

Dator för runt 10k

Hej Sweclockare!

Jag ska snart införskaffa mig en ny dator då min laptop börjar begränsa mig i skolan.
Jag ska i första hand 3d modellera och programmera datorspel, men jag spelar lite spel då och då.

här är de jag plockat ihop just nu.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2316843&view=l

Hårddiskarna ska bli raid 1 och ssd:n ska användas som systemdisk.

Vad tycks? Är lite fundersam på om processorfläkten få plats i chassit. Någon som vet?

Tack på förhand!

Permalänk

Fläkten är på pappret 1mm för hög.
Jag tror att det ska funka ändå, men om du inte vill chansa skulle jag bytt till en Noctua NH-D14 istället!
Den är minst lika bra/effektiv och passar fint. (Har det själv med R4'a chassit)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Fläkten är på pappret 1mm för hög.
Jag tror att det ska funka ändå, men om du inte vill chansa skulle jag bytt till en Noctua NH-D14 istället!
Den är minst lika bra/effektiv och passar fint. (Har det själv med R4'a chassit)

Tack för snabbt svar!

Fläkten valde jag mest för jag fick ett bättre pris via jobbet på den, men de blir nog Noctua NH-D14. Var faktiskt inne på den först.
Angående chassit: Vad tycker du om de? En klasskamrat som rekommendera det för mig,
men jag läste någonstans att de är rätt kass ljuddämpning och dålig kvalitet på materialet. Även några som fått kass hörlursutgångar.

Dessutom såg nu att du har inte low-profile ram-minnen. Hur funkar det tillsammans med Noctuan?

Permalänk
Skrivet av NangiDev:

Tack för snabbt svar!

Fläkten valde jag mest för jag fick ett bättre pris via jobbet på den, men de blir nog Noctua NH-D14. Var faktiskt inne på den först.
Angående chassit: Vad tycker du om de? En klasskamrat som rekommendera det för mig,
men jag läste någonstans att de är rätt kass ljuddämpning och dålig kvalitet på materialet. Även några som fått kass hörlursutgångar.

Dessutom såg nu att du har inte low-profile ram-minnen. Hur funkar det tillsammans med Noctuan?

Jag är supernöjd med chassit. Kunde nog inte valt ett bättre
Har en kompis som köpte nytt och likadant chassi förra veckan och han är också helt nöjd.
Inga problem med hörlursuttag eller något annat uttag heller för den delen!
Får man ett måndagsexemplar så är det bara att skicka tillbaka det!

Kan dock säga att jag först var inne på ett Cooler Master Silencio 550.
Men efter lite efterforskning så blev det FD's R4 ändå.

Jag kör med low profile minnen. Ser att jag inte skrivit med det.
Inte en chans att det funkar med något annat än LP-minnen i alla fall. Kan bero på moderkortet också.

EDIT: Tänkte eftersom du ska 3D modellera så kan jag påpeka att Intel Core i7 3820 3.6 GHz är än värdig kandidat i processorvärlden också.
Hittade än tråd om det här: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1143898-intel-i7-3770k-vs-i7-3820-2011-a/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Jag är supernöjd med chassit. Kunde nog inte valt ett bättre
Har en kompis som köpte nytt och likadant chassi förra veckan och han är också helt nöjd.
Inga problem med hörlursuttag eller något annat uttag heller för den delen!
Får man ett måndagsexemplar så är det bara att skicka tillbaka det!

Kan dock säga att jag först var inne på ett Cooler Master Silencio 550.
Men efter lite efterforskning så blev det FD's R4 ändå.

Jag kör med low profile minnen. Ser att jag inte skrivit med det.
Inte en chans att det funkar med något annat än LP-minnen i alla fall. Kan bero på moderkortet också.

EDIT: Tänkte eftersom du ska 3D modellera så kan jag påpeka att Intel Core i7 3820 3.6 GHz är än värdig kandidat i processorvärlden också.
Hittade än tråd om det här: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1143898-intel-i7-3770k-vs-i7-3820-2011-a/

Skönt! då går jag nog för ett FD R4. Känns som en bra deal. Oavsett så kan de inte vara sämre än mitt gamla chassi

Artikeln om 3820:n var intressant De var lite som att läsa en "Android vs. Apple"-tråd. Men förstod jag rätt så är 2011-socket enbart användbart om jag kör program som utnyttjar 6 eller mera kärnor och om jag vill trycka in mycket mera ram.

Permalänk
Skrivet av NangiDev:

Skönt! då går jag nog för ett FD R4. Känns som en bra deal. Oavsett så kan de inte vara sämre än mitt gamla chassi

Artikeln om 3820:n var intressant De var lite som att läsa en "Android vs. Apple"-tråd. Men förstod jag rätt så är 2011-socket enbart användbart om jag kör program som utnyttjar 6 eller mera kärnor och om jag vill trycka in mycket mera ram.

Haha, aah! Så kanske man kan jämföra det x)

Jag skulle dock personligen stanna kvar vid den du har valt. Finns inget dåligt om det och det är väldigt lite det skiljer sig prestandamässigt.
Men så har då den du valt intern grafik som jag tycker kan komma till användning vid t.ex. felsökning, framtidsbyggen osv.

Visa signatur