Tangentbord, endast F:knapparna & numpad fungerar

Permalänk
Medlem

Tangentbord, endast F:knapparna & numpad fungerar

Mitt tangentbord fungerar inte som det ska. Problemet är att endast numpap, siffrorna samt F:knapparna fungerar, resten av knapparna (bokstäverna) är helt döda. Bakgrundsbelysningen fungerar också så det enda problemet är att bokstäverna inte fungerar vilket är oerhört jobbigt som kanske förstår.
Jag har inte spillt något på det eller på något annat sätt förstört det. Har testat att använda cirka 7 stycken olika USB-portar. problemet kvarstår.
Har även testat tangentbordet på min bärbara (som jag skriver på nu) och där är det samma problem. Det fungerar perfekt med mitt andra tangentbord (är dock helt värdelöst och vill ej använda det).

Vet någon hur man kan fixa detta? Har svårt att tro att det skulle vara sönder då vissa knappar fungerar.

Permalänk
Medlem

Är det tangentbord i en bärbar dator eller "fristående" tangentbord? om ja, vad är det för tangentbord?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Det är ett "fristående" USB-tangentbord. Det är Trust eLight LED Illuminated Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Det är ett "fristående" USB-tangentbord. Det är Trust eLight LED Illuminated Keyboard

Regel nummer 1. Never trust Trust.

Jag är ledsen att säga att jag tror inte du kommer kunna rädda det. Det låter trasigt. Välidgt trasigt.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Dåligt kvalite? Men har du kollat drivisar och så? Funkade numpaden innan? Inte glömt num lock?

EDIT: citera, du hade tur att jag tittade förbi för annars hade jag inte svarat. (Får mig att låta som om jag är känd eller nåt xD)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Hah, nej jag köpte av en riktig svensson på kjell och company.
Jag har stängt av num lock och det fungerar inte. Det sjuka är att till exempelvis windows knappen fungerar och några andra random-knappar men bokstäverna (vilket är de viktigaste) fungerar ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompii:

Hah, nej jag köpte av en riktig svensson på kjell och company.
Jag har stängt av num lock och det fungerar inte. Det sjuka är att till exempelvis windows knappen fungerar och några andra random-knappar men bokstäverna (vilket är de viktigaste) fungerar ej

Förstår inte riktigt nu, funkar inte numpaden och andra knappar eller bara numpaden eller bara dom random knapparna?

Citera, snälla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror med mycket stor sannolikhet att det är en knapp som fastnat inne som blockerar alla bokstäver som [Alt]-knappen gör. Misshandla det litet och prova alla knappar våldsamt och se om det gör någon skillnad. Annars så är det ju Trust och då är det bästa i längden att kasta sk*ten och skaffa ett riktigt tangentbord.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Känns inte så nödvändigt att citera.
Zizoor ställde ju inte någon fråga och eftersom du är den enda som har svarat så trodde jag att det var ganska självklart

Numpaden, de vanliga siffrorna samt lite random knappar så som F1, F2, F3 osv samt windows knappen fungerar...resten är döda :/