spela film på tv:n som finns på datorn

Permalänk
Medlem

spela film på tv:n som finns på datorn

Hej!

Jag råkar ha en ouya konsol uppkopplad till tv:n, eftersom jag blev väldigt besviken av över spelutbudet så kom jag ju på den briljanta idén att ha den som mediaspelare. Så jag laddade ner xbmc till den, använde windows egna windows media player dela film funktion (med UPnP) la till min film mapp på datorn i biblioteket och letade upp mappen med filmerna i xbmc. Här började det krångla, bara en handfull av mina filmer dök upp i listan, funkade inte att lägga till enskilda filmer som saknades heller.

Så hur gör jag för att kunna steama film jag har på datorn till min ouya och spela upp på tv:n (Kör android, dvs. "alla" android appar funkar på den)
Värt att nämna är också att tangentbordet i i xbmc inte funkar att använda med handkontrollen så kan bara söka efter media bibliotek över nätverket etc.

Jag är väldigt ny när det gäller detta, hur får jag det att funka så enkelt som möjligt?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Enklast: Dela ut katalogen med filmerna på nätverket, lägg sedan till dem i biblioteket på din Ouya/XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Enklast: Dela ut katalogen med filmerna på nätverket, lägg sedan till dem i biblioteket på din Ouya/XBMC.

Som jag skrev i inlägget, bara en handfull av filmerna dök upp. Vissa gick inte att lägga till i biblioteket.
Kan jag använda FTP server och ha filmerna tillgängliga där och kunna steama dem utan att lägga över dem?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Som jag skrev i inlägget, bara en handfull av filmerna dök upp. Vissa gick inte att lägga till i biblioteket.
Kan jag använda FTP server och ha filmerna tillgängliga där och kunna steama dem utan att lägga över dem?

Testa gör en "normal" windows utdelning av mappen med filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Testa gör en "normal" windows utdelning av mappen med filmer.

sorry, men är ganska ny kring nätverksdelning etc. Jag högerklickar på mappen och väljer dela med hemgrupp, fast vet inte vad jag ska göra sedan....
Hittade saker att ändra på i kontrollpanelen för hemgrupp, men vet inte vad jag ska göra där förutom att stänga av lösenordskydd eftersom tangentbordet i xbmc inte gick att styra med handkontrollen...
Jag känner mig hyfsat säker på det med FTP server, men att skriva in adress etc. går ju inte i xbmc så jag kan bara använda "browse" funktionen för att hitta vad jag delar från.

Finns det kanske något annat alternativ till xbmc? som har en klient för datorn, och en till konsolen för att lättare kunna dela min film mapp över nätverket? Det är ju androidbaserat så alla androidappar funkar mer eller mindre på konsolen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Finns det kanske något annat alternativ till xbmc? som har en klient för datorn, och en till konsolen för att lättare kunna dela min film mapp över nätverket? Det är ju androidbaserat så alla androidappar funkar mer eller mindre på konsolen.

Testa någon av Android-apparna DICE Player eller BSPlayer Free, de kan spela upp filmer från vanliga utdelade mappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sten1930:

Hej!

Jag råkar ha en ouya konsol uppkopplad till tv:n, eftersom jag blev väldigt besviken av över spelutbudet så kom jag ju på den briljanta idén att ha den som mediaspelare. Så jag laddade ner xbmc till den, använde windows egna windows media player dela film funktion (med UPnP) la till min film mapp på datorn i biblioteket och letade upp mappen med filmerna i xbmc. Här började det krångla, bara en handfull av mina filmer dök upp i listan, funkade inte att lägga till enskilda filmer som saknades heller.

Så hur gör jag för att kunna steama film jag har på datorn till min ouya och spela upp på tv:n (Kör android, dvs. "alla" android appar funkar på den)
Värt att nämna är också att tangentbordet i i xbmc inte funkar att använda med handkontrollen så kan bara söka efter media bibliotek över nätverket etc.

Jag är väldigt ny när det gäller detta, hur får jag det att funka så enkelt som möjligt?

Något sånt här kanske?
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=63123

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tack!

Har fixat tangentbordet i xbmc så att jag kan styra det nu iaf.
Fast när jag ska lägga till källa väljer jag SMB och sedan browse, då får jag “Error 2 – Share Not Available”. Hittade detta: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tHXIMn...!
Fast vet inte vad jag ska skriva in på server name och share folder, antar att jag inte behöver bry mig om användarnamn och lösenord när jag gjorde som det stod i vad du länka?

Visa signatur