Mitt GTX TITAN-kort ryms inte. Hjälp?

Permalänk
Medlem

asså.... how do you even....?
Du har aldrig någonsin reflekterat över att du fick en j-a massa "konstiga skruvar" över när du byggde de tidigare datorerna?
Har du faktiskt glömt det på de andra så är det bara att grattulera att du inte bränt polarnas datorer..

Permalänk
Medlem

Det lär vara distanserna som spökar.

Permalänk
Proffsmoddare

Bygger med LGA 2011 och ett GTX Titan och du gör denna miss :/
Jaja det händer alla!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

du kan ju återkomma och säga hur det gick sen så vi slipper vara oroliga över att du möjligtvis har saboterat dyra och värdefulla datordelar

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

been there... har vi inte alla fått plocka ut allt pga fel eller saknandet av distanser någon gång i kariären?

Inte en enda gång faktiskt...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

du kan ju återkomma och säga hur det gick sen så vi slipper vara oroliga över att du möjligtvis har saboterat dyra och värdefulla datordelar

Då han inte lyckats trycka ner grafikkortet så lär han ju knappast ha kopplat in strömkabel och försökt slå på den, och lär därför ha sluppit någon kortslutning, lite oroande dock att han byggt 4 datorer utan att använda distanser någon gång?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Snacka om att ha möjligheten att kasta pengar i sjön. Har ett Titan men vet inte att distanserna ska sitta under moderkortet.

Och det är där vi medlemmar i SWEC kommer in, så jäkla skönt att höra att det löste sig innan strömmen kopplades på
Så till nya medlemmar, fråga på innan man gör något som man inte är säker på. Det är lite grann vad detta forum är till för.

Bra koll på er som kom på det i dom första posterna

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hallå? Är väl hur lätt som helst att glömma distanserna?

Tycker det är något man kontrollerar när man köper/bygger något, samma som att använda bälte i en bil, självklart för vissa men en del måste ha en lag som säger att man måste använda bälte för att de ska förstå.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

been there... har vi inte alla fått plocka ut allt pga fel eller saknandet av distanser någon gång i kariären?

Ärligt talat, det har aldrig hänt! Byggde min första 1997...
Hur i hela friden får man in kortet i I/O-plåten och sen lyckas dra dit alla skruvarna. Det måste ju bli snett?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Till alla...!

Problemet är löst, det räckte med att en person uppmärksammade distanserna, och skönt att dom tidigare byggena inte har dött.

Tycker inte att det är speciellt välkommnande att ställa en fråga för att sen bemötas med en sida av folk som hetsar för att man har missat en sak.

Han/hon tog modet till sig och frågade om hjälp, bam! Tryck ner den lilla jäfeln.. Inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Manualer är faktiskt bra att läsa iaf en gång. Särskilt om man aldrig gjort något innan (jag tänker på första gången man bygger sin dator)

Akronymen RTFM klingar bekant i såna här sammanhang..

Jag låter min extremt illustrativa bild (Som man skulle kunna se som guide) beskriva läget.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Tummen upp för alla trevliga och hjälpande svar i början av tråden. Tummen ned till alla självgoda, jag-har-aldrig-gjort-fel-i-hela-mit-liv människor som postade när problemet var löst.

Permalänk
Medlem

Som 38 åring (och därmed byggt en HEL del datorer) så har jag en gång tom haft för många distanser och därmed lyckades kortsluta moderkortet på det sättet. Men det var på den tiden komponenterna inte var så fjolliga och kunde härda ut lite tortyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

har vi inte alla fått plocka ut allt pga fel eller saknandet av distanser någon gång i kariären?

Ehh... nä?! Trodde faktiskt att det där med att folk missar distanser var en Sweclockers-myt...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

Ojoj,menade inte att trampa på någon, men man lär sålänge man lever. sj har jag både glömt och satt i fel storlek.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DooL3Y:

Aldrig hänt mig.
Bara haft trasigt nätagg från fabrik 1 gång typ.

Och 1 grafikort som jag inte ens han sätta in i datorn då jag såg på kortet redan i bilen på väg hem att det va skadat, fick nytt i butiken.

Läser manualer så noga att jag kan nog komma ihåg dom utantill även hur erfaren man är om saker ska man alltid läsa manualer om nya saker.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av iXam:

Som 38 åring (och därmed byggt en HEL del datorer) så har jag en gång tom haft för många distanser och därmed lyckades kortsluta moderkortet på det sättet. Men det var på den tiden komponenterna inte var så fjolliga och kunde härda ut lite tortyr.

Hur i hela friden då Den historian vill jag höra!

OT: Har aldrig hänt mig, har dock fått borra ut distanser som fastnat i halvt nedskruvat läge pga dåliga gängor.

Det var verkligen tur att du frågade här, annars kunde mycket gått åt h*lvete!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur i hela friden då Den historian vill jag höra!

Om mitt minne inte sviker mig (vilket det i princip alltid gör) så var det på 286-tiden. Ett nytt moderkort skulle in i ett chassi och deras standard skiljde.

Jag har även varit med om att en Pentium (kan ha varit en 60MHz) fick för sig att spontanexplodera och sätta sig i taket, inte taket på chassit utan taket i rummet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag låter min extremt illustrativa bild (Som man skulle kunna se som guide) beskriva läget.

http://i1257.photobucket.com/albums/ii517/Pontus_Andersson/fl...

Då kan man undra hur du tar till dig all kunskap för att ha blivit så klok..

Jag citerar en känd film; "I know Kung Fu"
Till och med personen i fråga behövde "läsa en manual", om än på ett annorlunda vis.

Jag står fortfarande fast vid RTFM, det är coolare att bläddra igenom den och ha ett hum, än att faktiskt sabba något och sen se att man klantade sig enligt manualen.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Då han inte lyckats trycka ner grafikkortet så lär han ju knappast ha kopplat in strömkabel och försökt slå på den, och lär därför ha sluppit någon kortslutning.

Men nu ska i vara som små barn och säga "tänk om han slog på den och allt gick sönder :O"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DooL3Y:

Aldrig nånsin. Det går att tänka efter innan man gör nånting, vettu.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Aldrig nånsin. Det går att tänka efter innan man gör nånting, vettu.

Ok, eftersom att det verkar som om TS fått hjälp med problemet så skarvar jag in en innan sak här

Och det är inte helt oftopic, hade jag på den tiden haft folk att fråga så hade jag säkert gjort det. (BBS-tiden 9600BAUD-modem)

Min andra dator var en, 484 AMD-sprinta (Första var en 386, eller C-64, eller VIC-20) Hur som helst, 486:an gick att överklocka ifrån 25MHZ till hissnande 50MHZ genom att flytta en jumper på moderkortet, genom omvägar fick jag höra att den kommer bli för varm! Ok, värme leds ju gärna bort genom att sätta en fläkt mot ytan som behöver kylas. Japp, döm mig inte allt för hårt nu, men jag tog en bit dubbelhäftande tejp och satte på CPU och smackade på en fläkt på andra klistriga sidan. Frid o fröjd, eller så gjorde jag nog att det vart lite sämre då tejpen isolerade nog mer än nyttan av den lilla fläkten.

Sensmoral; Hade jag haft detta forum och frågat innan så hade jag nog fått en del konstruktiva svar
Sensmoral 2: Åtminstonde jag behövde lära mig att gå innan jag lärde mig att springa

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av semmel:

Jag börjar snart tro att alla trådar är troll.

Trådar kan vara troll?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken. Om nu TS inte vet hur man sätter fast ett moderkort i ett chassie, hur har han då löst ESD-skydd vid bygget?

Permalänk
Medlem

Roligaste tråden jag läst på länge Haha, grafikkortet tar i chassiplåten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Bara lite nyfiken. Om nu TS inte vet hur man sätter fast ett moderkort i ett chassie, hur har han då löst ESD-skydd vid bygget?

Är helt övertygad om att flertalet användare på detta forum skiter fullständigt i ESD-skydd.

Armbanden man köper är dessutom inget vidare. Ska du bygga datorer ska du egentligen bygga dessa i ESD-skyddad miljö. Tror de flesta bygger sina datorer hemma i lägenheten och på sin höjd tar i elementet eller använder ett roligt band från Deltaco.

Permalänk
Medlem

8 pers frågar på rad om han missat distanserna... Sigh

Permalänk
Entusiast

Jösses. Är det verkligen så många som "glömmer" distanserna?.
Hur lyckas man med det egentligen?

Kan förstå det om man är helt novis och aldrig rört insidan av en dator förr, men för övrigt?

När jag sätter i ett moderkort i ett chassi, upptäcker jag rätt snabbt om distanserna saknas, då det är dessa jag siktar efter när jag lyfter ner moderkortet. Jag gissar att de flesta vana datorbyggare gör likadant. Om distanserna saknas, så har man inget att sikta efter. Hålen må finnas där, men det är ju de mässingfärgade distanserna man "söker".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

8 pers frågar på rad om han missat distanserna... Sigh

Tror att det mest handlar om att TS snabbt ska förstå hur viktigt det är, och med tanke på att risken finns att han förstör komponenter för tiotusentals kronor så kanske det kan ursäktas att folk vill vara helt helt säkra på att TS ser frågan innan han fortsätter försöka något

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Proffsmobbare

Ni som klagar på att många frågade samma sak; Spara er luft, snälla..