Permalänk
Medlem

Långsam Barracuda?

Efter att ha smygläst forumet en del, så är det nu dags att registrera sig och posta det första problemet.

Har en Seagate Barracuda IV 60Gb ATA100 (7200 rpm), och jag uppfattar den som slö, dels under filkopiering, men även när jag testar diskens hastighet i exempelvis HD Tach.

Random Access Time: 15,9
Read Burst Speed: 26,4 Mbps

Nyttjar den flata kabeln som följde med moderkortet (KT3 Ultra2), läste att en 80-trådarskabel bör nyttjas, räknar man då de "synliga" trådarna?

32 bits-läget är aktiverat i BIOS efter att ha läst om detta i en "långsam filöverföring"-tråden, men detta hjälpte inget. Använder Windows XP och man kan utläsa detta:

Primär IDE-kanal > Enhet 0 > Aktuellt överföringsläge: Ultra DMA Mode 2

Nån andra disk på samma kabel har jag inte.

Summering:
1) Tiden i HD Tach, hur ter den sig prestandamässigt?
2) IDE-kabeln, synlig skillnad på 40- & 80-trådar?
3) Har jag glömt någon inställning?
4) Vilken prestanda bör jag kunne förvänta mig på denna disk?

Många frågor, mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Okay, då var det löst. Kabeln gjorde ju en sjuj*kla skillnad!

Random Access Time: 15,1
Read Burst Speed: 59 Mbps (!)

Jämför man med testet "Seagate Barracuda IV och U6" som finnes under Recensioner så är detta något lägre än resultaten som lockades fram med HD Tach (14,8 resp 67Mbps).. Dock är min average 36655,7kps medans 36510,3kps. Testet kördes utan att stänga ner några program. Detta antar jag är att godta?

Däremot! Nästa grej jag undrar över, vad betyder CPU Utilization? Denna står på 9,4%, testdatorn enligt recensionen hade hela 58,6%?

Slutligen kan man fråga sig varför MSI skickar med ATA33-kablar tillsammans sina moderna moderkort. Dessutom har den bara port för 1 IDE-enhet.

Permalänk
Medlem

Mina kablar som följde med mitt msi kt3-ultra fungerade bra. Var ju inte direkt bästa kvalitet, men jag märkte ingen prestandavinst då jag böt till runda idekablar.

CPU Utilization är processorbelastning.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

ATA-33-kablarna är till CD-roms m.m som inte kör mer än ATA33 och absolut aldrig kommer upp i de hastigheterna.

1) Tiden i HD Tach, hur ter den sig prestandamässigt?

13.9 med ljudhanteringsgrejen av får www.storagereview.com när de testar en 80gigare av samma modell. Vet inte ritkigt hur mycket sämre dina resultat är, men jag tycker det verkar vara innom nån slags "felmarginal".

2) IDE-kabeln, synlig skillnad på 40- & 80-trådar?

ATA66-kablar och uppåt (samma igentligen, men de brukar döpa om dom när en nya ATA-standard kommer ) har 80 trådar som är mycket mycket mycket tuynnare än ATA33-kablarna. Det är inte mer datakablar, däremot är varannan tråd jord, för att minska störningen mellan trådarna. Du ser vädligt lätt om det är en ATA66/100/133-kabel eller en 33'a. De nya ser mer ut som "band" medans de äldra har väldigt tyliga "sladdar". ATA66/100/133-kablarna brukar också vanligtvis ha färgade kontakter. Tror den man vanligen sätter i moderkortet är blå, sen är den andra kontakten grå och den längst ut svart.

3) Har jag glömt någon inställning?
Nej Vet inte om Aucustic Management-grejen är aktiverad som standard på Seagate-diskarna dock. Om den är det så känar du nog lite (japp pyttelite) prestanda på att dra av den. Men den är inte aktiverad på nån annan disk så jag tvivlar på att den är aktiverad på Seagates heller.

Läser nu på storagereview och det verkar som om det ÄR aktiverat. De tjänade dock bara 1millisekund accesstid, skildnaderna i överföringshastighet var mikrominimala.

http://www.storagereview.com/articles/200110/20011008WD1000BB...

4) Vilken prestanda bör jag kunne förvänta mig på denna disk?

Vet inget vettigt sätt att sammanfatta det hela, men ta en titt på länken här ovanför så bör du få en bild av det. Det är som sagt 80-gigsvarianten, men lär ha exakt samma prestanda som din.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB