ATA-33-kablarna är till CD-roms m.m som inte kör mer än ATA33 och absolut aldrig kommer upp i de hastigheterna.
1) Tiden i HD Tach, hur ter den sig prestandamässigt?
13.9 med ljudhanteringsgrejen av får www.storagereview.com när de testar en 80gigare av samma modell. Vet inte ritkigt hur mycket sämre dina resultat är, men jag tycker det verkar vara innom nån slags "felmarginal".
2) IDE-kabeln, synlig skillnad på 40- & 80-trådar?
ATA66-kablar och uppåt (samma igentligen, men de brukar döpa om dom när en nya ATA-standard kommer ) har 80 trådar som är mycket mycket mycket tuynnare än ATA33-kablarna. Det är inte mer datakablar, däremot är varannan tråd jord, för att minska störningen mellan trådarna. Du ser vädligt lätt om det är en ATA66/100/133-kabel eller en 33'a. De nya ser mer ut som "band" medans de äldra har väldigt tyliga "sladdar". ATA66/100/133-kablarna brukar också vanligtvis ha färgade kontakter. Tror den man vanligen sätter i moderkortet är blå, sen är den andra kontakten grå och den längst ut svart.
3) Har jag glömt någon inställning?
Nej Vet inte om Aucustic Management-grejen är aktiverad som standard på Seagate-diskarna dock. Om den är det så känar du nog lite (japp pyttelite) prestanda på att dra av den. Men den är inte aktiverad på nån annan disk så jag tvivlar på att den är aktiverad på Seagates heller.
Läser nu på storagereview och det verkar som om det ÄR aktiverat. De tjänade dock bara 1millisekund accesstid, skildnaderna i överföringshastighet var mikrominimala.
http://www.storagereview.com/articles/200110/20011008WD1000BB...
4) Vilken prestanda bör jag kunne förvänta mig på denna disk?
Vet inget vettigt sätt att sammanfatta det hela, men ta en titt på länken här ovanför så bör du få en bild av det. Det är som sagt 80-gigsvarianten, men lär ha exakt samma prestanda som din.