Skall man köra något Amigaaktigt har man väl egentligen inget behov av företagen.
AROS är nog egentligen det vettigaste alternativet och det som borde ha mest långsiktig framtid men det är ju ändå rätt onödigt att köra då det är ett bakåtsträvarOS som saknar mening idag. Om man skall vara ärlig.
AROS finns för x86 och de portade det till M68k för att kunna köra det i UAE istället för AmigaROM (?) och Workbench (?) och på det viset kunna köra gammal Amigaprogramvara genom UAE utan att använda något ifrån en ägd Amiga / skyddad programvara.
Amiga In a Box finns ju till UAE med som ger en lite fräshare look. Men tråden handlade ju om Commodore så jag kanske inte skall spamma den med Amigagrejer men det är ju där jag är insatt =P
Skrivet av zapac:
För de yngre generationerna konsumenter säger det ingenting
"Vadå Digital Illusions?"
Skrivet av zapac:
för oss äldre är det under de senaste 20 åren mest förknippat med dåliga minnen.
Ja jag, tycker bara att det är pinsamt. Jag tyckte inte att det hade varit coolt att ha en MP3-spelare som det står Commodore på och jag skulle inte köpa en "platt dator" / allt i ett som vare sig såg ut som en C64 eller som något annat och bara påstod sig vara Commodore. Var ju rätt fail för alla som köpte AmigaOne tidigare och det är ju brutalt värdelöst att köpa en X1000 idag och den är ju svindyr men påstår sig vara så speciell. Värdelöst. Hyperion har väl egentligen inte gjort något ont men jag önskar att det som verkligen var Amiga och Eyetech och hela den biten aldrig hade existerat då bplan Pegasos + MorphOS var färdigt långt tidigare mycket billigare och imho en bättre produkt och det andra bara distraherade och lurade över folk och gjorde att bplanprodukten fick en sämre framtid än annars. Det var ju knappast så jävla många gamla Amigaanvändare att det var värt att dela i två lager.. AROS hade ju inte så mycket att erbjuda men till skillnad från de andra så har det ju skett utveckling där hela tiden och de har ju alltid haft samma mål och med tiden löser det sig ju uppenbarligen
Jag har inget tillövers för alla nya produkter heller och tänker inte stödja dem.
Jag såg även AROS som meningslöst för 5-10 (mer 10?) år sedan eftersom jag inte var intresserad av att ha samma gamla OS, jag körde ju mycket mer kapabla OS på andra maskiner och även om jag kunde köra AmigaOS så skulle jag inte så att säga. Ett nytt fränt entusiastOS / lekstuga däremot tyckte jag var intressant så saker som SkyOS, Syllable och Haiku intresserade. Nu finns ju Genode också.
Jag önskade dock att de kunde gått ihop och samarbetat om att göra något istället för att köra sina egna race separat för det blir ju mer jobb och tar mindre tid fast de kanske vill uppnå ungefär samma sak. Syllable är ju inte helt AmigaOS-olikt och Haiko skall ju vara en öppen version av BeOS och killen bakom SkyOS levererade ju och fick ju väldigt mycket gjort mer eller mindre ensam.
Fast skall man vara ärlig går det väl lika bra att koda och installera utilities och så i Windows och OS X med.
Det jag såg som hoppet i nutid och väl ser som mest sådant har varit Android men eftersom telefonerna har varit nedlåsta och man har behövt knäcka dem för att ändra programvaran och inte har tillgång till allt ändå så har det ju inte riktigt lett till att entusiastidéerna riktigt har nått fram där fullt ut heller. Jag hade gärna haft en egen (av andra) sönderhackad version som jag trivdes med
I dagsläget kanske den plattformen känns så pass stabil och att allt redan har sin plats att det kanske inte är logiskt att se den som något som erbjuder större möjligheter än de övriga alternativen.
Det kommer ju hela tiden nya grejer hur som helst. Änsålänge sitter vi ju inte och använder någon slags onlinegreja som låter oss köra programmen och så, det är ju mer ett enstaka program som erbjuds i taget på sidorna isf. Man kunde ju tänkt sig att operativsystemet inte ens försökte göra så mycket mer än att ansluta sig mot någon molntjänst och att allt kördes där men inte nödvändigtvis browserbaserat. Att vara anslutet till allt samtidigt och ha samma och god prestanda överallt kunde ju varit trevligt.
Å andra sidan om man skall vara övervakad hela tiden sätter jag hellre in en större hårddisk i någon maskin som får stå på dygnet runt här hemma och agera filserver för att slippa de problem.
Kul om all ens aktivitet var loggad. Lite som på skolan där man undrade om de hade någon slags remote desktopgreja (tänk netbus) och kunde se vad man gjorde.