Lever commodore längre? :?

Permalänk

Lever commodore längre? :?

Jag undrar om commodore fortfarande lever eller om det har gått i graven?
För några år sedan så sålde ju Commodore USA amiga mini, vic slim och commodore 64x

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Något svårplacerad men passar nog bäst här

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Något svårplacerad men passar nog bäst här

Mmm... Inte vintage, men något retro.

Commodore USA har ingenting med gamla Commodore att göra, förutom att de köpt och använder deras varumärken.

De byggde visserligen ett nytt tangentbord som de satte i en brödburks-låda liknande en Commodore 64, men det var det mest advancerade de gjorde.
Alla datorer är OEM-tillverkade intelbaserade PC-datorer som kör en rätt ordinär variant av Linux, men med en massor med grafiska effekter påslagna.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Okej men vad är Commodore International Corporation?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Mmm... Inte vintage, men något retro.

Commodore USA har ingenting med gamla Commodore att göra, förutom att de köpt och använder deras varumärken.

De byggde visserligen ett nytt tangentbord som de satte i en brödburks-låda liknande en Commodore 64, men det var det mest advancerade de gjorde.
Alla datorer är OEM-tillverkade intelbaserade PC-datorer som kör en rätt ordinär variant av Linux, men med en massor med grafiska effekter påslagna.

Skrivet av Zingo2000:

Okej men vad är Commodore International Corporation?

Commodore International Corporation = Commodore USA, se svaret du redan fått.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Som sagt, det är ju skillnad på Commodore och Commodore..

Kom väl någon Commodore MP3-spelare/mediaspelare någon gång med?

Amiga har ju haft rätt hård smutskastning med. Finns ju något svenskt bolag som heter eller säljer saker under namnet Amiga. Jag har sett en bordsfläkt som hette Amiga. Tao-Groups Elate och Amiga DE var ju och hade ju egentligen inget med "Amiga" att göra.

Hela kaoset med AmigaOS4 vs MorphOS var ju bra jävla onödigt med. Dessutom anser ju Hyperion att de också har rättigheterna till det nu ..
Eller hur det är.

Men det är ju inte relaterat till Commodore men jag har svårt att bli upphetsad av ett litet moderkort och en slot-inläsare instoppad en låda som ser ut som en C64. Sen då? Dessutom är de ju fula.

Permalänk
Avstängd

Ursprungliga Commodore gick i konkurs för länge sedan.

Snart 20 år sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=NRI7hHwiRxk

Det fanns ju lite förhoppning när Gateway ägde det tills de bestämde sig för att göra en Linuxmaskin istället och senare sålde Amiga vidare liksom när b-plan skulle släppa A\box och senare åtminstone i MorphOS och Pegasos existens.

Men ja. Det förstördes ju rätt hårt av de som faktiskt ägde namnet och de gamla produkterna.. Skit skall de ha.

Hade du varit intresserad i något Amigarelaterat i dagsläget så ladda ner Icaros desktop eller skaffa en PPC-mac som stöds av MorphOS. Vill du prova ett annat alternativt OS som för tillfället är helt utan framtid kan du ladda ner SkyOS 5 betan.

Nuförtiden är det väl säg Android med CyanogenMod och dylikt (kanske Ubuntu Touch och ja, jag tror då inte alls på Sailfish men visst.. Någon hoppas säkert) som får hålla facklan istället. Svårt att bli så exhalterad av något alls direkt i Linuxvärlden annars. Folk på Swedroid nämnde Elementary OS och det såg ju trevligt ut: http://elementaryos.org/ men hur relevant det är om några år vettetusan.

Permalänk
Medlem

Angående Commodore USA komplicerades det av att företagets grundare dog i slutet av 2012. Sedan dess verkar hela deras verksamhet ha lagts ner också, det finns en italiensk återförsäljare av C64x men det är ungefär allt. Tydligen lade de ner så mycket pengar på produktion av den modellen att de heller inte har råd att utveckla några nya PC-datorer i retroskal förrän de sålt bort större del av lagret.

Amiga-arvet lever som sagt kvar via andra företag, som dock inte använder varumärket Commodore och snart sagt mer har en ideologisk koppling till de gamla Amiga-modellerna än direkt kod- och teknikmässigt arv.

Eftersom varken gamle Jack eller någon av de andra höjdarna kommer tillbaks, och de personer som befann sig i positioner under ledningen ändå har skingrats för vinden sedan flera år tillbaks, är nog det bästa om varumärket och logotypen får somna in för gott. Jag är visserligen inte marknadsekonom, men har svårt att se hur märket Commodore idag skulle ha något vidare värde. För de yngre generationerna konsumenter säger det ingenting, för oss äldre är det under de senaste 20 åren mest förknippat med dåliga minnen. Den som idag köper rättigheterna får nog lov att utveckla och tillverka något riktigt revolutionerande (eller billigt med hög kvalitet) för att det ska löna sig. Att köpa upp billiga OEM-produkter från Kina, sätta på egen etikett och låtsas att man gjort det själv hör till budgetsortimentet av varumärken, dem man ändå sällan lägger på minnet vad de kallar sig.

Permalänk
Avstängd

Skall man köra något Amigaaktigt har man väl egentligen inget behov av företagen.

AROS är nog egentligen det vettigaste alternativet och det som borde ha mest långsiktig framtid men det är ju ändå rätt onödigt att köra då det är ett bakåtsträvarOS som saknar mening idag. Om man skall vara ärlig.

AROS finns för x86 och de portade det till M68k för att kunna köra det i UAE istället för AmigaROM (?) och Workbench (?) och på det viset kunna köra gammal Amigaprogramvara genom UAE utan att använda något ifrån en ägd Amiga / skyddad programvara.

Amiga In a Box finns ju till UAE med som ger en lite fräshare look. Men tråden handlade ju om Commodore så jag kanske inte skall spamma den med Amigagrejer men det är ju där jag är insatt =P

Skrivet av zapac:

För de yngre generationerna konsumenter säger det ingenting

"Vadå Digital Illusions?"

Skrivet av zapac:

för oss äldre är det under de senaste 20 åren mest förknippat med dåliga minnen.

Ja jag, tycker bara att det är pinsamt. Jag tyckte inte att det hade varit coolt att ha en MP3-spelare som det står Commodore på och jag skulle inte köpa en "platt dator" / allt i ett som vare sig såg ut som en C64 eller som något annat och bara påstod sig vara Commodore. Var ju rätt fail för alla som köpte AmigaOne tidigare och det är ju brutalt värdelöst att köpa en X1000 idag och den är ju svindyr men påstår sig vara så speciell. Värdelöst. Hyperion har väl egentligen inte gjort något ont men jag önskar att det som verkligen var Amiga och Eyetech och hela den biten aldrig hade existerat då bplan Pegasos + MorphOS var färdigt långt tidigare mycket billigare och imho en bättre produkt och det andra bara distraherade och lurade över folk och gjorde att bplanprodukten fick en sämre framtid än annars. Det var ju knappast så jävla många gamla Amigaanvändare att det var värt att dela i två lager.. AROS hade ju inte så mycket att erbjuda men till skillnad från de andra så har det ju skett utveckling där hela tiden och de har ju alltid haft samma mål och med tiden löser det sig ju uppenbarligen

Jag har inget tillövers för alla nya produkter heller och tänker inte stödja dem.

Jag såg även AROS som meningslöst för 5-10 (mer 10?) år sedan eftersom jag inte var intresserad av att ha samma gamla OS, jag körde ju mycket mer kapabla OS på andra maskiner och även om jag kunde köra AmigaOS så skulle jag inte så att säga. Ett nytt fränt entusiastOS / lekstuga däremot tyckte jag var intressant så saker som SkyOS, Syllable och Haiku intresserade. Nu finns ju Genode också.

Jag önskade dock att de kunde gått ihop och samarbetat om att göra något istället för att köra sina egna race separat för det blir ju mer jobb och tar mindre tid fast de kanske vill uppnå ungefär samma sak. Syllable är ju inte helt AmigaOS-olikt och Haiko skall ju vara en öppen version av BeOS och killen bakom SkyOS levererade ju och fick ju väldigt mycket gjort mer eller mindre ensam.

Fast skall man vara ärlig går det väl lika bra att koda och installera utilities och så i Windows och OS X med.

Det jag såg som hoppet i nutid och väl ser som mest sådant har varit Android men eftersom telefonerna har varit nedlåsta och man har behövt knäcka dem för att ändra programvaran och inte har tillgång till allt ändå så har det ju inte riktigt lett till att entusiastidéerna riktigt har nått fram där fullt ut heller. Jag hade gärna haft en egen (av andra) sönderhackad version som jag trivdes med

I dagsläget kanske den plattformen känns så pass stabil och att allt redan har sin plats att det kanske inte är logiskt att se den som något som erbjuder större möjligheter än de övriga alternativen.

Det kommer ju hela tiden nya grejer hur som helst. Änsålänge sitter vi ju inte och använder någon slags onlinegreja som låter oss köra programmen och så, det är ju mer ett enstaka program som erbjuds i taget på sidorna isf. Man kunde ju tänkt sig att operativsystemet inte ens försökte göra så mycket mer än att ansluta sig mot någon molntjänst och att allt kördes där men inte nödvändigtvis browserbaserat. Att vara anslutet till allt samtidigt och ha samma och god prestanda överallt kunde ju varit trevligt.

Å andra sidan om man skall vara övervakad hela tiden sätter jag hellre in en större hårddisk i någon maskin som får stå på dygnet runt här hemma och agera filserver för att slippa de problem.

Kul om all ens aktivitet var loggad. Lite som på skolan där man undrade om de hade någon slags remote desktopgreja (tänk netbus) och kunde se vad man gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Det var ju knappast så jävla många gamla Amigaanvändare att det var värt att dela i två lager.. AROS hade ju inte så mycket att erbjuda men till skillnad från de andra så har det ju skett utveckling där hela tiden och de har ju alltid haft samma mål och med tiden löser det sig ju uppenbarligen

Som gammal Amigaanvändare tycker jag ändå att det är kul att det händer saker inom Amigavärlden. Tycker att det verkar som att det hänt en hel del de senaste åren med Amiga Os och släppet av AmigaOne X1000. Jag skulle gärna ha en AmigaOne X1000 att leka med, men tyvärr är den på tok för dyr.

Håller med om att det är synd med splittringen i de tre olika "amiga-operativen" (Amiga OS, Aros och MorphOS). Känns som att det blir lite Linux-fragmentering över det, alla sitter och drar åt varsitt håll.

Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem

gateway2000 köpte väl upp allt med AMIGA/Commodore??

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Är fortfarande lite irriterad över hur Commodore klantade sig och gick i konkurs.
Med Amigan hade de på sin tid en fantastisk dator med grafik och ljud i toppklass. Sedan levde man mest på gamla meriter alltför länge innan det blev försent.

Det satsades istället en massa på produkter som vem som helst kunde tala om att de skulle bli totala fails redan från början. Speciellt tänker jag då på produkter som CDTV. Man tog den åldrande Amigans hårdvara, utan att förbättra den det minsta, tog bort tangentbordet och slängde in en CD-spelare och tafflig fjärrkontroll och förväntade sig på allvar att det skulle frälsa företaget.

Ungefär samma sak gjorde man med den då nästan döda Commodore 64:an. Man tog bort tangentbordet och gjorde den till en spelkonsoll, fortfarande utan några som helst uppgraderingar av hårdvaran och kallade det C64GS (game system). Självklart floppade det totalt.

Sent i Amigans historia kom till slut Amiga 1200 som faktiskt var ett steg framåt i utvecklingen. Hade den kommit flera år tidigare kanske Commodore överlevt till idag, men när den kom var de redan i princip omkörda av PC utvecklingen.

Commodore hade ett guldläge med sitt försprång och hade kunna varit ett företag i Google/Apple/Microsoftklass idag om inte ledningen varit så totalt inkompetent och gjort felsatsning efter felsatsning.
Idag är företaget sedan länge dött och den spetskompetens som en gång fanns är historia.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

En anekdot var att Philips kom ut med en konkurrent till CDTV, sin "CD-i" åtta månader senare när CDTV:s flopp redan var ett faktum. Självklart floppade den också.

Usch ja, C64GS ... Samma moderkort som C64, men med cartridge-porten riktad uppåt. Det fanns ju inga bra spel till C64 på cart heller, alla låg på band och diskett, och den hade en riktigt ful låda. Hur tänkte de? (eller tänkte du överhuvudtaget?)

Och sen kom CD32... också i en riktigt ful låda. Första gången den visades i Sverige var på ett demo-party i Örebro.
Texturemappad 3D-grafik hade precis blivit populärt på PC, men sånt var svårt och jobbigt att programmera på Amiga därför att pixlarna låg annorlunda. I chipet för CD32'ans nya CD-controllerchip Akiko låg en liten krets för att vända pixlarna rätt så att det skulle gå snabbare att göra texturemappad 3D.
Jag tycker att de istället borde ha släppt motsvarigheter till Apple's LC-modeller med billiga system i små pizzaboxar, med Akiko-chipet och ha CD-ROM som tillval.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Till CD-i kom det i alla fall ett antal titlar, bl.a. Nintendos ökända Zelda och Link-spel. Till CDTV kom det väl i princip bara några uppslagsverk, samt att några budgetspel till CD32 senare gick att spela på CDTV om jag minns rätt?

Jag vet inte om AGA-grafiken och 020 var ekonomiskt genomförbara så långt tidigare än 1992/93. Det är möjligt att de gått att utveckla och tillverka, men då hade det nästan givet handlat om desktopmodeller typ 3000 och 4000 med prislappar därtill. Faktiskt har jag läst att det fanns planer att få klart AGA till 3000 men de hann inte så det blev "bara" ECS, alltså originalgrafik med några extra grafiklägen 1280x256 och Productivity.

När det gäller C64GS vet jag inte om det innebar så stora utvecklingskostnader. Det var förstås ett försök att haka på NES och SMS, och faktiskt kom det en handfull nya cartridgespel med upp till 256 kB ROM som även fungerade på vanliga C64, så inget ont som inte hade något gott med sig.

Nå, Commodore hade ju tagit stickspår långt tidigare, ta t.ex. TED-projektet som resulterade i C16 och Plus/4 som få förstod vitsen med, speciellt som priserna på C64 sjönk för varje dag. Det lär från början varit tänkt som en superbillig ($49) dator med gummitangentbord för att locka köpare som inte hade råd med mer, men under utvecklingens gång blev den både mer avancerad och dyrare att tillverka. Det var nog ett kundsegment som Commodore kunnat låta bli och i stället lägga mer resurser på en bättre åttabitare. Å andra sidan sålde C64 så bra att det skulle bara ha varit förvirrande att lansera en tydlig uppföljare 2-3 år efter att den lanserats. Jodå, C128 kom ju men jag ser den mer som en utbyggd C64 än som en uppföljare.

Förresten apropå Commodore USA, såg jag att det som tidigare var företagets officiella Facebook-sida nu omvandlats till en fan-sida där man försöker upprätthålla minnet av Commodore USA. Mycket märkligt, det tyder på att efter Barrys död fanns det ingen som ville, kunde eller fick driva företaget vidare. Har de likviderat lagret av osålda C64x?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

[C64GS] var förstås ett försök att haka på NES och SMS,...

Tja, den lanserades ungefär samtidigt som Sega och Nintendo's lanserade 16-bit consoller ...

Skrivet av aliquise:

Walker var ju iaf snyggast ..

Jag håller inte med dig ... Jag skulle aldrig låta en sådan ful bjässe stå på mitt datorbord.
Den snyggaste Amigan någonsin var Amiga 3000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En anekdot var att Philips kom ut med en konkurrent till CDTV, sin "CD-i" åtta månader senare när CDTV:s flopp redan var ett faktum. Självklart floppade den också.

Usch ja, C64GS ... Samma moderkort som C64, men med cartridge-porten riktad uppåt. Det fanns ju inga bra spel till C64 på cart heller, alla låg på band och diskett, och den hade en riktigt ful låda. Hur tänkte de? (eller tänkte du överhuvudtaget?)

Och sen kom CD32... också i en riktigt ful låda. Första gången den visades i Sverige var på ett demo-party i Örebro.
Texturemappad 3D-grafik hade precis blivit populärt på PC, men sånt var svårt och jobbigt att programmera på Amiga därför att pixlarna låg annorlunda. I chipet för CD32'ans nya CD-controllerchip Akiko låg en liten krets för att vända pixlarna rätt så att det skulle gå snabbare att göra texturemappad 3D.
Jag tycker att de istället borde ha släppt motsvarigheter till Apple's LC-modeller med billiga system i små pizzaboxar, med Akiko-chipet och ha CD-ROM som tillval.

Har för mig att det fanns en modul, som kopplades till CD32:an som gjorde att man kunde titta på CD-I filmer på CD32:an.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.