Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vill ha grym kvalitet på tv-out

Permalänk
Medlem

Vill ha grym kvalitet på tv-out

Tja alla sweclockers!

Har en liten fråga, har ett G4 MX 440 och bilden e inte skarp nog på min tv för att till exempel läsa lite text. Fråga e om ni vet vad jag ska göra? nytt grafikkort eller tv eller vad fan ska ajg göra!

Väntar på svar....

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kunnat läsa text bra på min TV... har kört med 3 olika grafkort och 3 olika TVapparater tror jag. Problemet ligger i att en TV (med PAL-systemet) har en upplösning på 625 linjer.
Det är altså det som är begränsningen tror jag.

Visa signatur

- Grog me!

Permalänk

nytt grafikkort kan göra bilden lite bättre... annars är ett tvkort ett alternativ

Permalänk
Medlem

ok men vet nån ett grymt tv kort då eller nån bra tv vill nämligen kunna koppla in tv till datan dugnet runt och kunna sitta vid tvn och sen styra den därifrån och kunna välja vilken film jag ville se eller liknande, e lite jobbigt och gissa sig fram

Permalänk
Medlem

Du vet att du inte skall köra för hög upplösning på tv ut kortet va?

Jag tycker 800x600 funkar bäst

Permalänk
Medlem

jo jag kör på 800x600 men ingen skillnad, sen tror jag inte längre graikkortet kan inte göra så mycket för min kompis har ett TI 4200 men har fan liak dålig bild som jag. Vill ha dvd kvalitet !!!!

Permalänk

hehe.. prova kör typ lännu lägre upplösning än 800x600. och sen så är det nog tven som är problemet inte kortet..

Permalänk

har ett r9500 kort och en 10000;- tv och har samma problem..tror inte du ska fundera över tvn hellre..graffekort med tv-out är enligt mig bara till för att kolla filmer med och vissa undantag till spel..ska du tv-surfa måste det bli ett tv-kort!

Visa signatur

ljud är bäst med hemma bio..och två feta basar *boooooom*

Permalänk
Medlem

ah fan då lutar det mot ett tv-kort ingen som vet ett bra ett?

Permalänk
Medlem

Varför finns det 30"-TVskärmar för samma pris som en 19"-datorskärm? Jo, datorskärmen klarar mkt högre upplösning och perfekt skärpa, det gör inte tvskärmen.
Vem skulle inte köpa en TV som skärm om det inte vore därför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Varför finns det 30"-TVskärmar för samma pris som en 19"-datorskärm? Jo, datorskärmen klarar mkt högre upplösning och perfekt skärpa, det gör inte tvskärmen.
Vem skulle inte köpa en TV som skärm om det inte vore därför?

sanna ord alltså det har jag aldrig tänkt på fan, då blir man tvungen att vänta på tekniken ska göa framsteg innan man får som man vill

Permalänk
Medlem

köp ett tv-kort kort med tv-out är bara ett budgetalternativ

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

eftersom tvn och datorskärmen är olika uppbyggda så blir det svårt att läsa text och dylikt. man märker skillnaden också på att filmer tycks ha bättre kvalite på tvn än på datorn...

Permalänk
Medlem

eftersom tvn och datorskärmen är olika uppbyggda så blir det svårt att läsa text och dylikt. man märker skillnaden också på att filmer tycks ha bättre kvalite på tvn än på datorn... men jag tror att de nyare tvapparaterna med högre frekvens klarar av att få en skarpare bild...

Permalänk
Medlem

Köp ett mpeg-kort, mycket bra kvalitet. Hollywood+ klarar dessutom progressiv scanning och har en vga utång

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Ni har inte blandat ihop saker nu? Ett tvkort är väl ändå ett kort som man har i datorn för att titta på TV i datorn? Det har väl ingenting med tv-ut att göra?

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid köpa en tv med vga ingång!
om man har råd vill säga.

annars kör jag själv med ett vanligt grafikkort till min tv
och s-video kabel,har inget problem att läsa vad filmer heter och sånt visst lika bra som en data skärm är det ju inte men det funkar,men då har jag även förstorat texten i windows för att den ska bli lättare att läsa,det är ett litet tips.

Visa signatur

amd tb1400,abit kg7.256mb apacer ddr pc-2100 cas2. 75gpx 46,1gb,live 5.1,gf2gts/pro 64mb
bredbandsbolagets 10mb uppkoppling

Permalänk
Medlem

Kör 800x600 ut till en 28". Med kompositvideo-kabel kan jag inte läsa texten på mapparna, med S-video-kabel kan jag. Ti4200. Finns ju dock lite olika TV-ut-chip som skiljer i kvalitet.

Permalänk
Medlem

Man ska köra 720x576 på tv-ut annars blir det fel proportioner..

Permalänk
Medlem

Är inte en "vanlig" tv i förhållandet 4:3?

upplösningen 800x600 ger förhållandet 4:3
upplösningen 720x576 ger förhållandet 5:4

PAL sägs väl dock vara 720x576 som en rekomenderad upplösning har jag för mig... någon som kan reda ut detta?, nu blev jag väldigt fundersam

Visa signatur

- Grog me!

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att kolla det på är att kolla på en dvd-film på datorn och köra ut med tv-ut och sen kolla med en stationär dvdspelare. Kör du 720x576 på tv-ut så kommer bilden vara exakt lika stor = rätt, med någon annan upplösning så kommer bilden vara en annan storlek.

Permalänk
Medlem

Skaffa Matrox 450 Dualhead, dess tv-out är oslagbar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör du med svideo eller composit ??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

alla säger olika saker här!
ni verkar alla lika clockade! :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
själv har jag inget probz me mitt tv-out
har ett Sapphire radeon 9500 Pro o en sunkig gammal 28" tv o jag kan läsa text o shit på 800*600..

Permalänk
Medlem

800x600 ger förhållandet 4:3. Jag kör den något högre upplösningen eftersom det ger en lite zoomeffekt när man kollar på film, och man får lite mindre svarta kanter på min 4:3 TV.

Permalänk
Medlem

men kan man inte koppla via sin stationära dvd-spelare?

Permalänk

Skaffa B&O det är kvalitet
Nämen, det går aldrig att få sådär uberbra kvalle på bilden ut. Skulle rekommendera att skaffa en DVD-spelare till Tv'n och kolla på film så.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

GF2 GTS + 32" 100hz tv för 14k = klockren bild .. Går att läsa allt perfekt inga suddigheter ..

Permalänk
Medlem

fan fanatic hur gör du då? jag e trött på att inte kunna läsa min text på teven fan.

Permalänk

En TV är en TV och ingen monitor. Vill du läsa sätt dig vid monitorn. Vill du spela eller titta på film sätt dig vid TVn. Vill du läsa texten så köp en Plasma TV för 50.000 kronor och uppåt.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.