Nåt fel på mitt sprillans nya Windforce 760??????

Permalänk
Medlem

Jag ser skillnaden på 120 och 60 men jag har en 144HZ skärm

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Hängt på Fragbite. Haha den tyckte jag var bra. Ja för där hänger ju inte bara en massa 12åring som mäter sina penisar i fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

HAHAHA ni är för roliga! Jag gjorde testet med 60fps och 120fps på min 60Hz skärm.
Jag såg STOR skillnad i tydlighet när jag satte igång motion blur som han sa.
Följ instruktionerna han gav er innan ni påstår annat!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Wow kan ni sluta med att säga att man inte ser skillnad på 60 och 120fps på en 60Hz skärm. Du "ser" kanske inte mer än 60fps men spelet känns och ser skarpare ut (dock med viss tearing i vissa spel), detta är fakta.
Eftersom vi nu snackar LoL så känns just det spelet fruktansvärt i 60fps, motorn är inte gjord för det. Efter att man spelat spelet i säg 120+fps vill du inte gå tillbaka till 60fps. Crysis däremot känner man redan att det flyter på vid 30 dock med en hög frametime på grund av just 30fps, det har med motorn att göra. Högre fps sänker frametime'n och det känner du i musen och ser i bilden när du spelar.

Tillbaka till TS då, LoL är ett riktigt dåligt spel att testa om din dator kommer klara BF4. LoL är riktigt dåligt optimerat det ger varierande FPS från patch till patch och drivrutin till drivrutin. Om du ska köra BF4 ska du uppenbarligen testa BF3, jag får själv mellan 60-140fps på caspian border med 64 spelare så jag är inte orolig över BF4.

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser ingen skillnad på 60 eller 120hz... på min samsung 226BW 60hz skärm i nått av exemplen.

allt över 60hz på din skärm kommer vara bortkastade då den inte kan visa mer än 60 bildrutor i sekunden dvs 60fps så varför äns bry sig om man ändå maxar sin skärm?

och hjälper inte med glasögon när skärmen ändå bantar ner de 120fpsen till 60fps... du kan inte se fler bilder än vad som visas på skärmen isf ska du nog kolla synen

Skrivet av palusa:

På en 60hz skärm ser man ingen skillnad på 60 och 300fps förutom en massa tearing då skärmen inte hänger med att visa mer än 60fps.

På en 120hz skärm däremot är det en enorm skillnad emellan 60 och 120hz.:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av palusa:

Exakt som Rouge of Darkness säger.. Testet visar en text i 120fps och en i 60 fps. Men du ser ju båda två i 60 fps om du har en 60hz skärm.. DOOH!
För att se skillnad emellan alla tester på sidan så måste man ha en 120hz skärm.. Vilket geni du är..

Skrivet av palusa:

Du måste vara smått trött eller något? Så klart du ser skillnad om du har en skärm som klarar 75 hz.. Det är ju 15hz/fps mer än en 60hz skärm.
NEJ, du ser ingen skillnad på en 60hz skärm då en 60hz skärm klarar bara att visa 60fps. Du har en 75hz skärm och klarar därför av att visa 75 bildrutor. Självklart blir det skillnad på 60 och 75 bildrutor. Men du ser inte 120 bildrutor.

Nu vet jag inte exakt hur detta går till men vissa spel är kodade på så sätt att en höjning av fps ger skillnader i spelet och inte bara hur snabbt en bild målas upp på skärmen. Har för mig att quakemotorn är ett sånt exempel där du faktiskt får fördelar jämfört med en person som har lägre fps än vad man har själv trots att man inte kan se mer fps än vad skärmen man tittar på klarar av. I det falllet kan man t.ex hoppa högre om fpsen ligger på 250 och ännu högre om fpsen är 333.

Däremot är det ju inte bättre att ha högre fps i spel där motorn inte är kodad på ett sånt sätt att det ger fördelar, det kommer inte synas ändå eftersom skärmen sätter begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulf94:

Förstår då inte hur jag hade ~240fps innan och min bror på 200fps i dagsläget :/

så här blir det för mej med 120hz skärm och med nvpanel-VSYNC "Use the 3D application setting"
väl inne i LOL allt på very high och ingen VSYNC på.
LOL-setting på "Stable"=hoppar värdet mellan 70-120fps skumt nog?
LOL-setting på "High framerate"= konstant 120fps vilket jag då skulle kalla för refreshrated fps dvs. VSYNC ON.
LOL-setting på "Benchmark"=250-350fps beroende på var man är, men springer man bara runt i skogen så runt 300fps i snitt.
Jag har iaf. inte lyckats få speciellt mycke på Stable-setting.
kör själv Nvidia 326.41 med ett 780GTX
Tycker det är skönt o bra med High framerate-läget då den lägger sej på skärmens hz som med VSYNC ON helt enkelt även om det är av i menyn.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

jag sa inte att man ser mer FRAMES, jag sa att sfären i sig blir SKARPARE....

Inbillning. Dessutom löjligt att du ens drar upp fragbite, "proffsspelare" etc. Det är inte möjligt för en skärm med 60Hz att visa fler bilder än 60 FPS. Således kan det inte göra skillnad om datorn skickar ut 60 eller 120 bilder per sekund.

Skrivet av vinylens:

Jag ser skillnaden på 120 och 60 men jag har en 144HZ skärm

Hallå geniet

Skrivet av fAkkFejz:

så här blir det för mej med 120hz skärm och med nvpanel-VSYNC "Use the 3D application setting"
väl inne i LOL allt på very high och ingen VSYNC på.
LOL-setting på "Stable"=hoppar värdet mellan 70-120fps skumt nog?
LOL-setting på "High framerate"= konstant 120fps vilket jag då skulle kalla för refreshrated fps dvs. VSYNC ON.
LOL-setting på "Benchmark"=250-350fps beroende på var man är, men springer man bara runt i skogen så runt 300fps i snitt.
Jag har iaf. inte lyckats få speciellt mycke på Stable-setting.
kör själv Nvidia 326.41 med ett 780GTX
Tycker det är skönt o bra med High framerate-läget då den lägger sej på skärmens hz som med VSYNC ON helt enkelt även om det är av i menyn.

Stable är alltså ingen V-sync? V-sync halverar FPS:en så fort den går under skärmens max antal. Har man en 120Hz-skärm, V-sync på och datorn orkar skicka 120 bilder per sekund så ligger den på det. Så fort datorn skickar ut 119 bilder så gör V-sync att den går ner till 60. Om det skulle gå under 60 så skickar den ner antalet till 30, 15 o.sv.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulf94:

Jag har ca 170fps på benchmark.. Fortfarande ganska mkt mindre än brorsan :/, och jag tycker fortfarande att jag borde ha 240fps som det är första uppstarten efter windows ominstallation, det kan ju inte vara att den får värsta boosten första gången?

Lösning på problemet: sluta mät prestanda i ett gratisspel med en egen skitmotor.
Det kan finnas utrymme för lokala variationer såsom patch, drivrutiner, hårddisk-hälsa*, bakgrundsprogram, etc.

Du snackar om stora siffror men rent procentuellt är det inte så mycket att bråka om och är långt förbi tröskelvärdet där du har möjlighet att identifiera en faktisk prestandaskillnad, oavsett skärm. Släpp eländet. Ska du börja jämföra prestanda får du ta fler alternativ och kanske mer syntetiska tester att prova med.