Gtx 770 sli, cpu flaskhals?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Gtx 770 sli, cpu flaskhals?

Hejsan!
Hade tänkt att köpa ett till Gtx 770 och köra SLI, tror ni min cpu kommer att flaskhalsa? Har en i5 4670k. Är det någon som kör en 4670k tillsammans med två styckna 770 som skulle kunna berätta lite om det? Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2003

Tänkte du gejma i 1080p med 2-4 x AA (av valfri sort)?
Om så: eventuellt, i vissa spel. Vill du vara säker: överklocka.
http://anandtech.com/show/7255/intel-core-i7-4960x-ivy-bridge...

Där kan du se hur två Titan presterar med en 4670K.

Ifall någon moderator/redaktör eller dylik nyckelperson läser detta:
Ja, man kan testa processorprestanda med SLI: ade grafikkort, som jag har önskat ett tag...

Har sett både Anandtech och Guru3D recensera processorer med denna aspekt inkluderad.

"Den extremt populära slagfältspangaren Battlefield 3 uppvisar en nästintill spikrak lista av resultat. Testets höga upplösning samt uppskruvade ögongodis gör grafikkortet till en flaskhals och de nya Haswell-processorerna presterar precis lika bra som den två år gamla Sandy Bridge-baserade Core i7-2600K."
http://www.sweclockers.com/recension...ll/14#pagehead

Ni märker ju själva att vissa tester nästan blir poänglösa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Kan säga att jag får 85fps i BF3 med stockhastighet på min 4670k, droppar emellanåt ner till 75fps vid explosioner etc. Båda mina GTX 760 bör vara lika bra som ett Titan (eller bättre right?) och kunna arbeta mer än så. Så det verkar som att min cpu i stock är en klar flaskhals då de två gtx 760 ligger under 100% load. Ska överklocka senare men behöver en bättre kylare för det!

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011

Nä, den senaste i5an kommer inte flaska två överklockade 680s.
Det hade varit annat om du haft en phenom 2 eller en i5/i7 med några generationer på nacken.

Ingen ny cpu flaskar två kort, Om man inte går väldigt långt ner i serierna dvs. men en ny i5 eller i7/fx drar runt två kort utan att flaska i stock, om det mot all förmoden skulle göra det klockar man bara lite tills problemet är borta
Ps. för att de inte ska bli någon missuppfattning: Snackar vi två titan och en x1440 eller 4k skärm är det annat, men nu handlar det om två st 770si 1080p (Förmodligen)

Det är viktigare att välja rätt nätagg isf.

Skrivet av Fatmajk:

Kan säga att jag får 85fps i BF3 med stockhastighet på min 4670k, droppar emellanåt ner till 75fps vid explosioner etc. Båda mina GTX 760 bör vara lika bra som ett Titan (eller bättre right?) och kunna arbeta mer än så. Så det verkar som att min cpu i stock är en klar flaskhals då de två gtx 760 ligger under 100% load. Ska överklocka senare men behöver en bättre kylare för det!

Frågan är snarare om din i5a ligger i 90-100% på alla kärnor vid spel eller om den chillar runt 50-60% medans korten jobbar i 80-100%.
Är rätt skeptisk att 4670k skulle flaska, i annat fall är den lätt o dra upp en ghz o då lär man ju märka
Dock borde du plocka ur högre medel, en polare med en 1090t och två 6950 dippar sällan under 100 (om man frågar honom)

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Dallebull:

Frågan är snarare om din i5a ligger i 90-100% på alla kärnor vid spel eller om den chillar runt 50-60% medans korten jobbar i 80-100%.
Är rätt skeptisk att 4670k skulle flaska, i annat fall är den lätt o dra upp en ghz o då lär man ju märka
Dock borde du plocka ur högre medel, en polare med en 1090t och två 6950 dippar sällan under 100 (om man frågar honom)

Hade task manager igång när jag lirade och såg att cpun låg på ~95% på alla kärnor

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet