Ström från batterier till att driva en högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Ström från batterier till att driva en högtalare

Hej!
Jag har en fråga angående att bytta egna "mobilhögtalare". Fungerar det bra att parallellkoppla ett antal vanliga engångs 1,5V batterier för att driva en mindre högtalare, t.ex. med denna info om dess strömadapter:
Operating from the supplied 27V AC 1.7A power adapter

Tanken är då att kunna ha små högtalare man kan ta med och använda via mobiltelefon.

Fråga 2. Kan man få ut t.ex. 20w från 18st vanliga 1,5V batterier från Ica?

Min tanke är att man då kanske kan få skapligt ljud för några hundra kronor. Mobilhögtalarna i den prisklassen brukar vara riktigt taskig kvalité på.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008

bilbatteri, sen köper du adapter så du får ett vanligt strömutag på tex biltema/classes/clas ohlson

Vill du ha snabbt svar? Citera mitt inlägg.
acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Qwal:

bilbatteri, sen köper du adapter så du får ett vanligt strömutag på tex biltema/classes/clas ohlson

Att kånka runt med ett bilbatteri i ryggan känns inte helt ergonomiskt

.:i5 2500K@4GHz ♠ Zalman 9700 ♠ Asus P8P67 Deluxe ♠ 2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL9 ♠ ZOTAC GeForce GTX 780 3GB ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Antec P180B med 4x Nexus 120mm:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av LupX:

Att kånka runt med ett bilbatteri i ryggan känns inte helt ergonomiskt

hehehehe true dat.

Men då är de mycket smidigare å bättre å mindre sladdar osv osv att abra köpa en.

Vi köpte en på ullared när vi åkte förbi där påväg till kusten. random märke för 800 spänn, funkar fortfarande, å då tog vi med den ut i vattnet när vi kite surfa :P.

de räcker me de för 700 kr. ahr en annan hemma, en logitech som funkar bra, är du nära falköping kan du få den för nån hundring. köptes för 499.

acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Jag inhandlade en liten stereoförstärkare på Ljudfokus för nåt år sedan för strax under 800 kr. Den ger 2x20 watt, drivs med ett antal R6 batterier och har en speltid på runt 20 timmar. Klarar att driva hyfsat stora högtalare med bra ljud.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Bilbatteri blir det inte tanken är att det ska vara väldigt lätt och smidigt att ta med. Små skapliga högtalare för ca 500kr med inbyggd förstärkardel och batteridrivet är tanken. Blir så bökigt att ha en liten förstärkare också även om det är ett skapligt alternativ.

Ingen som är bra på el och vet hur det fungerar? Får ta och googla och kolla runt isf. Tycker att det bör fungera med 18st 1,5V batterier för att ge 27V, eller det fungerar väl, men frågan är om det gör något att det inte blir exakt 1,7A. Var första högtalarna jag kollade på som drevs på 27V/1,7A så finns säkert någon skaplig som drar lite mindre än så med.

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av kaptenperre:

Bilbatteri blir det inte tanken är att det ska vara väldigt lätt och smidigt att ta med. Små skapliga högtalare för ca 500kr med inbyggd förstärkardel och batteridrivet är tanken. Blir så bökigt att ha en liten förstärkare också även om det är ett skapligt alternativ.

Ingen som är bra på el och vet hur det fungerar? Får ta och googla och kolla runt isf. Tycker att det bör fungera med 18st 1,5V batterier för att ge 27V, eller det fungerar väl, men frågan är om det gör något att det inte blir exakt 1,7A. Var första högtalarna jag kollade på som drevs på 27V/1,7A så finns säkert någon skaplig som drar lite mindre än så med.

Det går att koppla så absolut. amperen är ja osäker, men ett aa ger 2.4A och ett aaa ger 1.2A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2009

Ni får nog ta och lära er lite grundläggande ellära...

Läs igenom det här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Hmm,
Tänk på att det är 27V AC, vilket motsv ca 20V DC
Antar att det är befintlig utrustning som du ska "modifiera" för att bli mobil, vad är det för utrustning ?

Du skall seriekoppla spänningskällor för att öka spänningen.

Vad är din tanke med detta bygge?
Hög ljudvolym? (Party)

Jag har en
E-STORM LABYRINTHX BLUETOOTH SPEAKER

Som ger förvånansvärt bra ljud.
Men det beror ju vad man ska ha det till.

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av trä:

Läs igenom det här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/...

Mycket bra förslag

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Förstärkaren jag skrev om är inte så stor: 15x13x3 cm.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av trä:

Ska kolla över det som står där. 27V AC 1.7A skulle alltså kräva ca 13-14 1,5V DC batterier seriekopplade för att få upp spänningen och dess ampere blir inte högre av detta utan bestäms av hur många watt högtalarna drar? Så om ett AA batteri kan ge 2,4 A som skrevs här i tråden kan jag som mest dra ur batterierna x/20V=2,4A -> x=20*2,4=48 w?

Skrivet av Titane:

Hmm,
Tänk på att det är 27V AC, vilket motsv ca 20V DC
Antar att det är befintlig utrustning som du ska "modifiera" för att bli mobil, vad är det för utrustning ?

Du skall seriekoppla spänningskällor för att öka spänningen.

Vad är din tanke med detta bygge?
Hög ljudvolym? (Party)

Jag har en
E-STORM LABYRINTHX BLUETOOTH SPEAKER
http://img1.dustin.eu/image/1702517

Som ger förvånansvärt bra ljud.
Men det beror ju vad man ska ha det till.

Min tanke är att få skapliga högtalare som är portabla. Har ett par riktigt små (dåliga) högtalare som har uppladdningsbara batterier i sig. Tror de är på 2w. Använder de på småresor, om man vill ha musik i stuga i fjällen på vintern, ute på sommaren på en filt eller liknande. Så om det blir att bygga egen strömförsörjning kan jag bygga en liten låda i trä eller liknande. Högtalaren du skriver om verkar ligga på 2,6w max vilket gör att man nästan måste maxa den om man vill ha lite högre volym och den lär inte ge något vidare ljud då. Särskilt som den är vattentålig, inbyggd mic, stöd för minneskort, inbyggt batteri osv. Det kostar också att bygga in så blir inte mycket pengar över till själva högtalaren. Kanske blir en sån ändå i slutändan ^^ smidigt och enkelt, slipper jag bygga egen strömförsörjning.

Skrivet av MatteN:

Förstärkaren jag skrev om är inte så stor: 15x13x3 cm.

Sant, men då måste jag ta med högtalare, förstärkare och strömförsörjning samt kablar mellan förstärkare och högtalare. Blir lite extra saker att ta med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av kaptenperre:

Ska kolla över det som står där. 27V AC 1.7A skulle alltså kräva ca 13-14 1,5V DC batterier seriekopplade för att få upp spänningen och dess ampere blir inte högre av detta utan bestäms av hur många watt högtalarna drar? Så om ett AA batteri kan ge 2,4 A som skrevs här i tråden kan jag som mest dra ur batterierna x/20V=2,4A -> x=20*2,4=48 w?

Det är fortfarande AC du ska ha inte DC, du måste ha en inverter för att kunna konvertera DC till AC och skulle inte rekommendera att driva det på AA batterier...

Citera om du vill få svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Dreadwood:

Det är fortfarande AC du ska ha inte DC, du måste ha en inverter för att kunna konvertera DC till AC och skulle inte rekommendera att driva det på AA batterier...

Jag skulle nog ha öppnat högtalaren, och kopplat in mig på kretsen efter likriktaren som med största sannolikhet finns däri.
27VAC likriktat och glättat ger ungefär 38VDC. (27*sqrt(2)).
Men inte batterier direkt utan något slags regulator mellan, eftersom spänningen i batterierna sjunker varefter de laddas ur. Helst en switchad regulator för att få upp effektiviteten.

Jag skulle tro att det är något slags delad matning i enheten, med så pass hög spänning. Typ +/-15V eller liknande..

Att du vill ha AA-batterier skulle säkert underlätta om du vill köpa mer kraft i närmaste butik, men så pass många? Nej, jag skulle ha använt lithiumbatterier istället. Mycket lättare, och de klarar av en mycket högre ström. (då kan du ha färre batterier, med lägre total spänning, och använda en boostregulator)

Om du skulle ha en inverter, så får du förluster först i denna, och sedan i likriktningen igen.. känns lite onödigt.

EDIT: Men detta känns som överkurs för dig, med hänsyn till tidigare poster. (Och det blir nog också dyrare, men det är kul att bygga själv, så vem bryr sig igentligen.. )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Mizcak:

Jag skulle nog ha öppnat högtalaren, och kopplat in mig på kretsen efter likriktaren som med största sannolikhet finns däri.
27VAC likriktat och glättat ger ungefär 38VDC. (27*sqrt(2)).
Men inte batterier direkt utan något slags regulator mellan, eftersom spänningen i batterierna sjunker varefter de laddas ur. Helst en switchad regulator för att få upp effektiviteten.

Jag skulle tro att det är något slags delad matning i enheten, med så pass hög spänning. Typ +/-15V eller liknande..

Att du vill ha AA-batterier skulle säkert underlätta om du vill köpa mer kraft i närmaste butik, men så pass många? Nej, jag skulle ha använt lithiumbatterier istället. Mycket lättare, och de klarar av en mycket högre ström. (då kan du ha färre batterier, med lägre total spänning, och använda en boostregulator)

Om du skulle ha en inverter, så får du förluster först i denna, och sedan i likriktningen igen.. känns lite onödigt.

EDIT: Men detta känns som överkurs för dig, med hänsyn till tidigare poster. (Och det blir nog också dyrare, men det är kul att bygga själv, så vem bryr sig igentligen.. )

Blir att vänta med detta projekt, men om det blir av senare ska jag kolla över din plan. Blir nog av någon gång när jag ska kassera datorhögtalare eller får tag på något bra begagnat eller kanske om någon kompis ska byta ut/slänga sina.