Permalänk
Medlem

Uträkning i Exel

Kan någon vara snäll att hjälpa mig med följande uträkning i Exel:

A1, Antal år av ökning(tex. 3)
A2, Löneökning i %(tex 10)
A3, Lön idag
B3 = Lön om A1 med en ökning av A2/år

Uträkning på miniräknare= 100(lön idag) x 1,1(Löneökning 10%)=110 x 1,1=121 x 1,1=133,1

Resultat: Efter 3 år av en löneökning med 10% blir lönen 133,1

Hur gör jag formeln i B3?

Tack på förhand,

Visa signatur

puss puss

Permalänk
Medlem

Enkel matte:

100*1,1^3

Nu är det enkel att skriva en Excelformel...

Permalänk
Medlem

A3*(((100+A2)/100)^A1)
Eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funktioner är fusk, man måste räkna lite själv

Permalänk
Medlem

Om du håller detta som minnesregel kan du enkelt lösa alla liknande problem med nåt som ökar/minskar över en viss tid:

Slutvärde = Startvärde*förändring^tid

Så i detta fall blir det som redan nämnts 100*1,1^3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Funktioner är fusk, man måste räkna lite själv

Fusk är det när man inte läser länken man kommenterar:

Citat:

Även om det inte finns någon funktion i Microsoft Excel för beräkning av sammansatt ränta, kan du använda formeln =AV*(1+R)^N, där AV är det aktuella värdet, R räntesatsen och N antalet investeringsperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Fusk är det när man inte läser länken man kommenterar:

1. Om du möjligtvis missat det är en symbol för att man inte skall ta inlägget allt för allvarligt

2. Skall man vara lika grinig som dig uppenbarligen är så kan man besvara din kommentar med:
    "Ditt första inlägg med länken var fullständigt onödig, två personer hade redan skrivit det du hade googlat fram."

3. Den text som du så Messerschmitt-aktigt citerar, är ingen funktion utan en formel.
    Men läs längre ner på sidan, under rubriken "Skapa ett funktionsmakro för att fastställa den sammansatta räntan"

Ignorans är när man länkar till något utan att ha läst igenom (eller förstått) det.

Permalänk
Medlem
  1. Ha

2. Jag är en mycket trög googlare, därför hann ni två posta innan mig. Sosumi.

3. Det är du som säger att funktioner är fusk, min länk visar flera sätt att åstadkomma beräkningen där TS även kan få lite mer information än vad de övriga svaren ger. Varken du eller jag tror att TS är ute efter en egen-definierad VBA-funktion så sluta vara så kissnödig. Uppenbarligen har TS inte ens försökt att hitta svaret på egen hand, så därför ovan slentrianmässiga post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det är du som säger att funktioner är fusk

Jösses, trodde aldrig jag skulle behöva länka till detta på ett internetforum...men det verkar definitivt vara behövligt i ditt fall...läs på och förstå...det hjälper när man är på internetforum.

Skrivet av beh:

så sluta vara så kissnödig

Varför skulle jag vara kissnödig?
För att jag tycker din (ohövliga) kommentar till ett inlägg med en smiley var fullständigt obefogad?
I så fall är min blåsa sprängfull...