Uppgradera, köra sli eller byta kort?

Permalänk
Medlem

Uppgradera, köra sli eller byta kort?

Hej,
Sitter med burken i min signatur och vill ha lite mer spelprestanda inför kommande titlar.
Frågan är, ska jag sätta i ett likadant kort till (660) eller skall jag byta ut kortet mot tex ett 760/770?
Vet inte hur mycket boost SLI gör, har faktiskt aldrig testat.

Så kortfattat, är två 660 bättre än tex ett ensamt 760/770 ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Själv skulle jag uppgraderat så långt jag kan innan jag kör sli/ crossfire.
T.ex Skulle jag köpa ett så bra kort som möjligt inom min max budget. Sen köpa Sli 1-2 år senare när de korten börjar halk efter lite.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd

Tja, 2st 660 är snäppet bättre än 770. Fast SLI kan ställa till med problem, alltid bättre att köra singelkort, köp 770 om du har pengarna, om inte, köp ett till 660!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,
Sitter med burken i min signatur och vill ha lite mer spelprestanda inför kommande titlar.
Frågan är, ska jag sätta i ett likadant kort till (660) eller skall jag byta ut kortet mot tex ett 760/770?

2x 660 bör utklassa ett ensamt kort. Däremot finns andra problem med SLI som man får ha i åtanke.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShutteN:

Tja, 2st 660 är snäppet bättre än 770. Fast SLI kan ställa till med problem, alltid bättre att köra singelkort, köp 770 om du har pengarna, om inte, köp ett till 660!

Skrivet av FX9:

2x 660 bör utklassa ett ensamt kort. Däremot finns andra problem med SLI som man får ha i åtanke.

Vad är det för problem SLI kan ställa till med?
Som sagt är jag helt nollad angående SLI så upplys mig

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

I spel där sli fungerar som det ska så är GTX 660 SLI rätt mycket bättre än ett GTX 770, de slår troligen även ett Titan. Så länge vram inte sätter stopp.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,

Skrivet av Mr Kollersh:

Själv skulle jag uppgraderat så långt jag kan innan jag kör sli/ crossfire.
T.ex Skulle jag köpa ett så bra kort som möjligt inom min max budget. Sen köpa Sli 1-2 år senare när de korten börjar halk efter lite.

Till ts, vilken upplösning spelar du i?

Mr Kollersh, du säger ju emot dig själv, ts har ju hamnat i det läget som du målar upp. Hans nuvarande grafikkort räcker ju troligen inte till nu och du råder honom att köpa ett nytt kort nu för att uppgradera till SLI senare, vad är det som är felaktigt att köra SLI nu.

Med ditt resonemang så kommer det alltid att finnas bra kort att köpa för att senare när tiden är mogen köra SLI men då finns det ju nyare kort att köpa för att sedan när tiden är mogen köra SLI osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Till ts, vilken upplösning spelar du i?

Mr Kollersh, du säger ju emot dig själv, ts har ju hamnat i det läget som du målar upp. Hans nuvarande grafikkort räcker ju troligen inte till nu och du råder honom att köpa ett nytt kort nu för att uppgradera till SLI senare, vad är det som är felaktigt att köra SLI nu.

Med ditt resonemang så kommer det alltid att finnas bra kort att köpa för att senare när tiden är mogen köra SLI men då finns det ju nyare kort att köpa för att sedan när tiden är mogen köra SLI osv...

Hehe, jag tolkade också den texten som att jag kommit till just det läget.
Men frågan är ju ändå om man inte skall gå upp till ett 770 med 4GB, för spelen framöver verkar kräva mer minne vad jag förstår.
Tex BF4 ?
Jag spelar med singelskärm än så länge, 1920x1080/1200 , vill skaffa mig en skärm med högre upplösning när de ligger inom lösningsbara priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Men frågan är ju ändå om man inte skall gå upp till ett 770 med 4GB, för spelen framöver verkar kräva mer minne vad jag förstår.
Tex BF4 ?
Jag spelar med singelskärm än så länge, 1920x1080/1200 , vill skaffa mig en skärm med högre upplösning när de ligger inom lösningsbara priser.

Äsch köp ett ett 660 till och kör SLI!

Personligen så körde BF3 med ett 670 2GB i 2560x1440 och det fungerade utmärkt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Tex BF4 ?

4GB behövs inte nu och inte senare heller såvida man inte väljer ultra inställningar i BF4 men och andra sidan kommer inte ett ensamt 770 kort ge en så trevlig upplevelse med ultra inställningar i BF4 heller...

Det smartaste du kan göra nu är att köpa ett till 660 och köra SLI, du kommer att få en rejäl boost i dom flesta spelen.

Permalänk
Medlem

Jo, kanske skulle köpa ett till, men som någon skrev ovan så fanns det problem med SLI?
Har inte fått någon förklaring på det ännu så jag vet inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Jo, kanske skulle köpa ett till, men som någon skrev ovan så fanns det problem med SLI?
Har inte fått någon förklaring på det ännu så jag vet inte?

Ja jag har aldrig upplevt några problem med SLI, dom som kommer med dom uttalandena har antingen aldrig använt SLI eller så var det för väldigt länge sedan när teknologin var i sin linda.

Permalänk
Medlem

Följdfråga, klarar mitt nätagg av ett 660 till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja jag har aldrig upplevt några problem med SLI, dom som kommer med dom uttalandena har antingen aldrig använt SLI eller så var det för väldigt länge sedan när teknologin var i sin linda.

Detta är ju inte helt och hållet sant, ja sli tekniken har blivit mycket bättre och det var även helt ok för rätt länge sedan när jag körde det också, 7900gt sli så 2006 eller så, men det finns fortfarande problem t.ex så måste ju spelen stödja sli vilket inte alla spel gör. Ett lysande exempel är ju Total War: Rome 2 ett AAA stor spel där sli inte fungerar än.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Följdfråga, klarar mitt nätagg av ett 660 till?

Ja det är inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Detta är ju inte helt och hållet sant, ja sli tekniken har blivit mycket bättre och det var även helt ok för rätt länge sedan när jag körde det också, 7900gt sli så 2006 eller så, men det finns fortfarande problem t.ex så måste ju spelen stödja sli vilket inte alla spel gör. Ett lysande exempel är ju Total War: Rome 2 ett AAA stor spel där sli inte fungerar än.

Om inte spelet stödjer SLI får jag samma prestanda som jag har idag eller vad händer då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Om inte spelet stödjer SLI får jag samma prestanda som jag har idag eller vad händer då?

Precis, och när det gäller Total War: Rome 2 så borde det väl snarare lösa sig med en patch inom en snar framtid alternativt med en uppgradering av drivisarna som brukligt är. Men spelar man inte Rome 2 så lär man ju knappast ha problem med det spelet eller hur...

Permalänk
Medlem

Ja du borde få samma prestanda som med ett kort om sli inte stöds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Det som händer då är att sli deaktiveras och du använder då bara ett kort, alltså samma prestanda som idag.
Det finns två tillfällen när detta kan hända: i gamla spel som inte har sli-profiler (då spelar det ändå ingen roll eftersom 660 kan driva spelet ensamt) och precis när ett nytt spel har släppts. Oftast har nvidia fixat drivrutiner redan innan spel släpps, men annars brukar det inte ta särskilt lång tid för dem att fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kör på sli,Jag har aldrig haft något som helst problem med det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Deejay_Alive:

Hej,

Jag har exakt samma tanke. Och tänker nog köpa ett till 660.

Permalänk
Medlem

SLI/CF drar mer ström, blir varmt, tar plats i burken, presterar dåligt i vissa spel och ger microstutter. Undvik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

SLI/CF drar mer ström, blir varmt, tar plats i burken, presterar dåligt i vissa spel och ger microstutter. Undvik!

Att ett extra grafikkort drar ström och utvecklar värme är väl självklart?
Plats i burken har jag gott om.
Presterar inte sämre än ett av grafikkorten om inte spelet stödjer SLI.
Microstutter var aktuellt 2009, bör ju vara åtgärdat hoppas jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Jaha, förlåt då

Microstutterproblem kvarstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jaha, förlåt då

Har aldrig stött på microstutterproblem med mina 670 SLI.

Edit: jag lägger min röst på ett till 660, utan tvekan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linuscool2:

Jag har exakt samma tanke. Och tänker nog köpa ett till 660.

När jag skaffa sli så öka mina fps i metro last light och crysis 3 med 90 % Så min bästa uppgradering förutom ssdisk

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Permalänk
Medlem

Ok, ett nytt 660 kort beställt.
Får se hur bra SLI presterar då.
Är jag inte nöjd så finns det fler burkar som gärna vill ha ett bättre kort.

Kortet jag kör med och kommer köra två utav är detta:
http://www.inet.se/produkt/5409843/msi-geforce-gtx-660-2gb-twinfrozr-oc

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deejay_Alive:

Ok, ett nytt 660 kort beställt.
Får se hur bra SLI presterar då.
Är jag inte nöjd så finns det fler burkar som gärna vill ha ett bättre kort.

Kortet jag kör med och kommer köra två utav är detta:
http://www.inet.se/produkt/5409843/msi-geforce-gtx-660-2gb-twinfrozr-oc

Du blir garanterat nöjd.Temperaturen steg ca 6 grader från 1 kort till 2 kort för mig så det är ju strunt samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Jaha, förlåt då

nej... du lever i det förgångna

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Skrivet av Fade-swe:

nej... du lever i det förgångna

Nä. Bf3.