Permalänk
Medlem

Köpa ny dator. Budget 10-12k

Tänker köpa en nya dator någon gång nu under hösten och vill givetvis få så mycket för pengarna som möjligt.

Datorn är tänkt att användas för att spela spel samt kolla på film.

Är helst intresserad av intelprocessor & nvidiagrafik och ett tyst chassi är ett måste (jag monterar datorn själv). Jag har redan win7, bör jag skaffa win8 eller kan jag behålla mitt nuvarande operativsystem? Skulle även vilja ha en datorlösning där jag kan köra både windows & linux. Behöver jag två SSD:ar isf?

Har noterat cdons rea med 10% på alla komponenter och undrar om den är tillräckligt bra för att motivera ett köp nu eller om jag ska vänta några månader in i hösten för att kanske få ett bättre pris?

Skulle således vilja ha förslag på en dator från cdons-rea som kostar ca 10k. Och sen utifrån det kanske gå upp lite i pris till max 12k om priset motiverar det.

edit:
Har inte så bra koll på hårdvara längre. Så är tacksam för förslag.

edit 2:

Vi kan kanske ha detta som utgångspunkt. Vad bör jag ändra? 10% rabatt tillkommer så priset är egentligen 9.000 och är som sagt villig att gå upp till max 12.

Edit 3: Ändrade specen.

Permalänk
Hjälpsam

Du har valt laptop minnen så dom funkar inte.

Annars ser det väl bra ut, hadde själv tagit en modulär PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Du har valt laptop minnen så dom funkar inte.

Haha ja du ser.

Skrivet av thli72:

Annars ser det väl bra ut, hadde själv tagit en modulär PSU

Modulär, var ser man om den är det?

Edit:
Men vet som sagt inte hur bra komponenterna funkar med varandra eller om det finns några flaskhalsar så det är mest sånt jag behöver hjälp med.
Har även en del frågor i första-posten som jag undrar över.

Edit2:
Det enda jag är säker på i nuläget är att chassit så länge ingen har ett bättre förslag för den som vill ha en tyst dator.

Permalänk
Hjälpsam

Just den PSUn du valt heter CX600M om den är modulär

Inga flaskhalsar, ett bra balanserat system...har du planer på dubbla GTX770 ta en 750W PSU

Har du en EJ OEM licens av W7 skulle jag behålla det

Dualboot kan jag inget om men tvivlar på att du behöver dubbla SSDer

För en tyst dator är det chassit ett bra val...eller Corsait 330R

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Just den PSUn du valt heter CX600M om den är modulär

Ok. Svårt att hitta på cdon.

Skrivet av thli72:

Dualboot kan jag inget om men tvivlar på att du behöver dubbla SSDer

Två partitioner på SSD:n?

Jag har gjort ett nytt förslag. Priset är nu 10.000. Notera att jag får 10% rabatt och kan således byta ut vissa komponenter om det motiveras av prestandahöjningar. Något som kan bytas ut och som ger avsevärt bättre prestanda?

Fråga: Behöver jag ljudkort?

Edit: Kan det vara värt att uppgradera till I7-4770 & GTX 770 istället? Blir ca 3000 kr dyrare. Är det värt det?

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för närvarande, vad tror ni om det?

+ processorkylare.

Är det något som saknas? Bör jag byta ut någon komponent? Är som sagt beredd att gå upp i pris om det motiveras av prestandaökningen.

Permalänk
Hjälpsam

Ser väldigt bra ut, inget att klaga på där. . .. skall du har nått bättre så blir det väl det bra mycket dyrare GTX780 i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Ser väldigt bra ut, inget att klaga på där. . .. skall du har nått bättre så blir det väl det bra mycket dyrare GTX780 i så fall.

Nice! Det jag tänker är grafikkortet. Spelar det roll vilket 7970 man tar? Nu har jag valt det billigaste.

Permalänk
Hjälpsam

Det finns ju HD7970GHz Edition som är ca 11% snabbare än vanliga HD7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Det finns ju HD7970GHz Edition som är ca 11% snabbare än vanliga HD7970

Ah bra att du såg det! Hade helt misssat!

Väntar in ytterligare kommentarer innan jag gör köpet

Edit:
Köp genomfört.