Låst ut mig själv från datorn (Windows 8)

Permalänk

Låst ut mig själv från datorn (Windows 8)

EDIT: Lång historia kort. Jag har avaktiverat mina admin rights av misstag, loggat ut och kan inte logga in igen på något vanligt sätt! Vänlig notera att jag har inte en windows 8 installations skiva för att jag har OEM och jag har INTE tillgång till någon annans Windows 8 för att jag är den ända som har Windows 8 hitills.

Jag skulle installera en fil till FSX som in ingick i skivan men den ville inte installera på mitt Windows. Jag skulle skriva in följande i kommando tolken : något med ...... Lucas /activate:yes. Iaf jag skulle aktivera mina admin rights så jag kunde installera filen. Efter jag skrivit in kommandot skulle jag låsa datorn m. Win + L och trycka på pilen i det vänstra hörnet om profil bilden och sedan välja admin kontot..bara det att jag måste ha gjort fel någonstans (Kanske de-aktiverade admin rights för det gjorde jag innan) Iaf jag kunde inte logga in på kontot med min Pinkod eller mitt mail kontos lösenord. Det stod att jag måste begära nytt på någon länk till Microsoft. Jag startade om datorn och nu stod det att kontot inte är aktivt eller att det är fel lösenord. Och datorn låter som en traktor helt plötsligt!? Iaf om någon har en lösning till detta så säg gärna det men HELST inte reboot Skriver på mobilen så förlåt om det ser halvdant ut! Tack i förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Det finns vissa trick man kan använda, men är osäker på om man kan beskriva dem här, då de skulle kunna ses som hacking. Utilman är ett exempel, men då måste man starta om datorn.

Permalänk
Inaktiv

Fått ta till utilman.exe tricket för att ta bort ett lösenord på en dator här på jobb efter personen som använt den slutat. Det är ett snabbaste mest effektiva sättet om du inte har ett usb-minne lösenord återställning.

Second edit: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/a/reset-password-wind...
(Moderatorerna ansåg att det var ok, så här är länken)

För er som är paranoida över att bli hackade genom utilman finns en fix som heter sätt ett Bios lösenord, då kommer man inte åt recovery inställningarna utan att ha lösenordet.

Permalänk

Ska pröva utilman.exe när jag kommer hem. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk

Finns det inget annat sätt? Jag har oem windows alltså ingen skiva och alla jag känner har windows 7 eller äldre

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Behövs ingen skiva för att komma åt recovery tools i windows 8, håll bara nere F11 under uppstarten och resten ska bara funka.

Permalänk
Skrivet av anon179502:

Behövs ingen skiva för att komma åt recovery tools i windows 8, håll bara nere F11 under uppstarten och resten ska bara funka.

Kommer till mitt moderkorts BIOS och jag kan inte hitta något i form av recovery Tools där :/

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 420GBGlass:

Kommer till mitt moderkorts BIOS och jag kan inte hitta något i form av recovery Tools där :/

Det är något av dessa, Esc, F2, F8, F11, F12 eller Enter, under uppstarten. Olika moderkorts tillverkare har olika knappar, men F11 är nog det vanligaste. Det ska iallafall vara en stor blå skärm som ser ut så här:

Permalänk
Medlem

återställning?
när jag hade en ny dator så var jag så dum att jag la ett lösen jag inte kunde komma ihåg så jag återställde den till senaste förändringen och det fixa sig

Permalänk
Skrivet av 007onex:

återställning?
när jag hade en ny dator så var jag så dum att jag la ett lösen jag inte kunde komma ihåg så jag återställde den till senaste förändringen och det fixa sig

Hur gjorde du för att återställa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Det är något av dessa, Esc, F2, F8, F11, F12 eller Enter, under uppstarten. Olika moderkorts tillverkare har olika knappar, men F11 är nog det vanligaste. Det ska iallafall vara en stor blå skärm som ser ut så här:
http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/arc...

Med windows 8 så gäller en knapp för alla datorer.

När man är på inloggningsskärmen så trycker man ner vänster SHIFT.
Håll ner den och sen så trycker man för att starta om på IO alternativet nere till höger på skärmen.

Fortsätt håll ner shift tills datorn startat om så är man i återställnings läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Hur gjorde du för att återställa?

oj det fick mig tänka lite hahaha de va så länge sedan jag gjorde det men
testa att trycka flera gånger på F11 under uppstart funkar inte det,
så testar du F8 och då får du några alternativ och där finns system återställning

Permalänk
Medlem

Standard "administrator" kontot som skapas är vanligtvis avstängt, men startar du Windows i safe mode aktiveras det. Testa logga in på det.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Håll ner den och sen så trycker man för att starta om på IO alternativet nere till höger på skärmen.

Fortsätt håll ner shift tills datorn startat om så är man i återställnings läget.

TACK! det funkade! Men jag antog att jag skulle till kommandotolken och skriva ¨net user 'mitt användarnamn' /Active:yes men jag har typ 'raderat' det kontot så det verkar inte finnas...
Hur ska jag gå tillväga nu? Ska jag gå bort från kommandotolken eller ska jag skriva in något där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

TACK! det funkade! Men jag antog att jag skulle till kommandotolken och skriva ¨net user 'mitt användarnamn' /Active:yes men jag har typ 'raderat' det kontot så det verkar inte finnas...
Hur ska jag gå tillväga nu? Ska jag gå bort från kommandotolken eller ska jag skriva in något där?

Inte helt säker där efter faktiskt.
Det du kan göra är att trycka refresh your PC.
Då "ominstalleras" win 8 men allt är kvar som är ditt.
Dvs privata filer osv men du kommer få göra om "första starten" och kan göra om allt från början förut filer och program

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troberg:

Säg det till våra 130 st lenovo maskiner på jobb.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Inte helt säker där efter faktiskt.
Det du kan göra är att trycka refresh your PC.
Då "ominstalleras" win 8 men allt är kvar som är ditt.
Dvs privata filer osv men du kommer få göra om "första starten" och kan göra om allt från början förut filer och program

Gjorde återställning till senaste sparade tillfället blabla men det viktigaste är att jag kan lira BF4 betan

Tack tack för hjälpen! Det här tog bort min huvudvärk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Säg det till våra 130 st lenovo maskiner på jobb.

Verkligen?
Har själv gjort det på några Lenovo datorer så det är väl bara era på jobbet, haha.
Gjorde det senast idag på en stationär Lenovo

Skrivet av 420GBGlass:

Gjorde återställning till senaste sparade tillfället blabla men det viktigaste är att jag kan lira BF4 betan

Tack tack för hjälpen! Det här tog bort min huvudvärk!

Det funkade visst det också, haha.
Skönt att det löste sig för dig och ha ett trevligt lir på BF4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troberg:

Verkligen?
Har själv gjort det på några Lenovo datorer så det är väl bara era på jobbet, haha.
Gjorde det senast idag på en stationär Lenovo.

Det är deras AIO modell vi har på den så kan man hålla inne enter när man startat datorn så kommer man åt en massa saker. Memtest låg blandannat där. Det kan ju vara en special lösning som vi valt att ha, men tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Det är deras AIO modell vi har på den så kan man hålla inne enter när man startat datorn så kommer man åt en massa saker. Memtest låg blandannat där. Det kan ju vara en special lösning som vi valt att ha, men tror inte det.

Låter som en speciell lösning.
Memtest vad jag vet är inte alltid med på vanliga datorer