Raspberry Pi med Motion, frågor och problem ink. guide

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Raspberry Pi med Motion, frågor och problem ink. guide

Jag har inhalndlat en Raspberry Pi för att leka med. Efter lite googlande hittar jag många roliga saker som inte alls är försvåra att göra, men jag börjar med att installera Raspbian, för att senare skapa en övervakningskamera med en (gammal?) PS3 eyetoy kamera. Efter mer googlande ser jag att de lättaste är nog att installera motion, jag installerar och ändrar efter att typ slagit ihop olika guider. Det är igentligen inte hur man installerar motion som ska disskuteras här, men kan ta en snabb instruktion för dem som är intresseade. Se spoiler.

1. apt-get intall motion
2. y
3. edit /etc/default/motion
4. Använd ctrl+w för att söka efter specifika textsträngar. Det är alltså här du ändrar inställningar.
Måste ändras:
webcam_localhost off
webcam_något off tror jag

Valfria ändringar
width 320 - Storlek på skärmen. Dålig kamera - låga siffror.
height 240 - se ovan
daemon on - startar övervakningen när RPi startas (tror jag)

5. avsluta. Kommer inte ihåg kommandot men det står på skärmen. tryck sedan "y" och sen enter
6. Starta om RPi med kameran isatt.
7. skriv motion start
8. skriv ifconfig
9. Se RPi ipadress. (LAN)
10. Hämta din dator.
11. Starta din dator
12. Logga in på din dator
13. Öppna internet på din dator
14. Skriv din ip adress (192.168.x.x)
15. Skriv :8081 efter
16. I adressfältet ska det nu stå typ: 192.168.0.0
17. Tryck enter
18. Om allt fungerar ska du kunna se din webbkamera. Snyggt jobbat!

Det här skrevs på minne, något kan saknas/vara lite kommandofel, men du kan googla och lista ut det

Dold text

Så, nu har jag några frågor:

Hur gör jag så att Motion Mejlar mig med en dump vid rörelse? Det ska gå men jag vet inte hur.
Hur kommer jag åt kameran utanför LAN:et? Ringde min ISP ochfrågade hur jag ändrade "port forwarding". De sa att jag inte skulle kunna komma åt webbkameran så enkelt de hade typ avaktivert någon sån funktion typ, men att jag kunde ringa några, typ bredbandsexperten, för 20 kr minuten så kunde dem hjälpa mig. Aldrig i livet att jag betalar 500 spänn för det. Då kan jag lika gärna köpa en "riktig" webbkamera.
Kan jag ändra texten som finns på skärmen, tex skriva Kamera1, hall?

Oj, vad lite text. Nej nu får det vara nog!

Citera för svar