Bra val för mindre mobil?

Permalänk

Bra val för mindre mobil?

Hej. Jag funderar på att köpa en ny mobil.
Jag har varit lite sugen på S3 men kommit fram till att den är alldeles för stor för mig. Som användare använder jag mest spotify med offlinelistor som jag laddat ner till telefonen. Jag tar lite bilder och laddar hem lite enklare appar. Inte exakt en power-user. Men jag vill hålla mig till android iaf.

Om jag nu vill ha en mobil som snarare ligger närmre 4 tum än S3ans 4,7 tum. Vad väljer jag då? Vill gärna ha en mobil som kommer få lite mer uppdateringar till operativsystemet. dvs en mobil som håller sig ett tag. Men prestandamässigt måste den inte vara en värsting.

Permalänk
Medlem

En S3 Mini kanske, den har 4 tums skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1440576

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Då du gillar S3:an så skulle jag då rekommendera S3/S4 mini då den har en 4 tums skärmen, hjälpte min mormor att köpa S4:an. Hon är super nöjd med den, kameran är bra, den är snabb och reagerar snabbt och den är också liten som du önskar. Den kostar runt 3500 kr vilket jag tycker är ett bra pris för en sådan telefon. Den har också en minneskortsplats som man kan utöka med upp till 64 GB, själva mobilen kommer med 8 GB inbyggt.

Sedan finns de också HTC One Mini, vilket är en mindre storlek av storebrorsan HTC One, jag har dock inte testat den personligen men jag har läst bra recensioner om den. Då den också har en 4 tums skärmen så antar jag att det också är ett alternativ för dig, den har dock inte som S4:an en minneskortsplats.

Det är bara att skriva om du har någon mer fråga, skulle ha kunnat utveckla det här mer men har dock inte så mycket tid!

Mvh,
Jakob

EDIT: Här är några länkar till de olika mobilerna:
S3 Mini: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1440576
S4 Mini: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1955877
HTC One Mini: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2060184

Permalänk

Om htc one mini inte har plats för sd kort så är den inte intressant nej. Så frågan verkar vara om man ska kolla på s3 mini eller s4 mini. S3 är äldre och saknar 4g men man kommer undan med ett betydligt mindre pris. medan s4 ger dig bättre prestanda och 4g för lite mer än 1 tusenlapp mer. Förstår jag det rätt och finns det något mer att säga om dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vehementi:

Om htc one mini inte har plats för sd kort så är den inte intressant nej. Så frågan verkar vara om man ska kolla på s3 mini eller s4 mini. S3 är äldre och saknar 4g men man kommer undan med ett betydligt mindre pris. medan s4 ger dig bättre prestanda och 4g för lite mer än 1 tusenlapp mer. Förstår jag det rätt och finns det något mer att säga om dom?

Jo, du har förstått rätt. Men HTC One Mini finns i 16 GB och 32 GB, Jag har en 16 GB iPhone och jag har också Spotify Offline, cirka 350 låtar, det räcker och blir över i utrymme, har cirka 6-8 GB ledigt för tillfället. Men det är såklart upp till dig att bestämma eftersom det kommer bli din mobil. Jag tycker personligen ärligt talat att HTC One Mini är mycket smexigare än S4:an.

Permalänk

Sant, och jag tror att 32gb skulle räcka för min användingsnivå. Tycker däremot att priset är lite stort. 3600 på prisjakt för 16gb varianten. S4 mini är ioförsig ca 3000 kr för 8 gb, men denna tycker jag även den är lite väl dyr med tanke på vad man får.

Så jag är snarare inne på spåret : "kan jag komma undan med en s3 mini?" Dess pris är (i min mening) betydligt mer prisvärt. Så länge den kan tänkas hålla ett tag och att jag kan klara mig utan 4g så låter den som ett bra val. Men hur vet man det? Är 4g nödvändigt? Har uppdateringar till s3 helt slutat? hur länge kan den tänkas hålla?

Permalänk
Medlem

Jag har en s4 mini och är väldigt nöjd med köpet. Tittade på s3 mini också, men jag tycker det är värt 1000 kr extra för s4an. Dels är displayen bra mkt bättre och större med 4.3 tum. Trots det är den smalare, tunnare och lättare. Den känns klockren i handen för mig som har ganska små händer. Dels är den bra mkt snabbare med snapdragon på 1.7 ghz , tom lite snabbare än s3 fast den har quadcore.

Kan rekommendera den till alla som vill ha en smidig mobil utan att tumma på prestanda. Pengarna jag sparade motför en fullstor s4 gick till en Nexus 7 istället. En mobil ska vara smidig då man bär med sig den hela tiden.

Permalänk

Men säg då att man lägger ut de pengarna för en s4 mini, då skulle man kunna få en Nexus 4 för nästan samma pris väl? och den är väl mycket bättre? det var lite så jag menade med icke prisvärd. Kan så klart ha fel i det där, men så har jag förståt det iaf

Permalänk
Medlem

Tänkte i dom banorna också... men en nexus 4 är ju bara en millimeter smalare än s4:an. Så då får du inte en lika smidigt mobil. Men visst nexus 4:an ger mer för pengarna tyvärr. Men då får du tumma på smidigheten vilket jag uppskattar så mkt med s4 mini.

Permalänk

Jag håller med dig i att smidigheten är något viktigt. Men jag menade snarare, med tanke på att nexus 4 kostar lika mycket men man får mer så kan s3 mini vara mer prisvärd. dvs. jag vill inte köpa nexus 4, eftersom den är för stor, jag är osäker på s4 mini eftersom dess pris verkar lite högt. S3 känns billig. Visst är det en sämre mobil än s4 mini, men med tanke på priset så kanske det är värt det.

Men men, den enda fråga som kvarstår är: 4g, hur vet man om det är nödvändigt för en?