Permalänk

Battlefield 4 låg fps

Hej jo jag tankade hem bf4 betan häromdagen. Drog på grafiken på ultra, men laggade sönder, (vet inte hur man ser fps:en)
Satt och funderade på om det är grafikkortet mitt som är för klent eller om det är betan som är konstig?.

det som sitter i burken är-

Grafikkort: geforce gtx 660

Ramminne: 16gb ddr3

Processor: Intel i5 3570k

resten vet jag ej.

Som sagt så är jag värdelös inom data.

/mvh danne

hojta till om jag missat nått

Permalänk

Uppdaterat drivrutiner till GPUn?

Permalänk
Medlem

Kan säga att 660t klarar inte BF4 på ultra...

Testade du någon lägre inställning ? Jag har kört med ett 660 på medium fungerar ganska bra.

Testa uppdatera till 331,40 drivrutinerna om du inte redan gjort det!

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd

i5 + 660
Där har du svaret på varför du inte kan spela på ultra.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

DICE har sagt att de känner till CPU-problemen i betan. Det är en bug.

Redigerat
Permalänk

Kraven är ju ganska kraftiga för ultra, testat sänka lite kanske? Eller måste du köra ultra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa borde ha fakta istället för att bara babbla.

Lirar med datorn jag har i mina speccs, dock 660TI versionen.

Ligger i 50-60 fps med ultra. Runt 60 på High.

CPU användningen ligger på ca 95-98% och GPU på 75-85 ca.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FortuN:

Stor skillnad. 660 Ti är ett nedbantat 670 (GK104), medan 660 är en helt annan krets (GK106). Det är större skillnad mellan dem än det låter, tack vare Nvidias namnsättning.

660 klarar inte BF3 på Ultra i 1080p (detta test är dessutom utfört i singleplayer), så det bör rimligen ej heller klara BF4 på Ultra, beta eller ej.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azimutvinkel:

*** raderat *** [sammanfattning: Core i5 räcker inte]

Fantasier,med en klockad i5 drar du lätt runt bf4 beta på ultra men du behöver givetvis ett högre prestanda kort eller 2 kort i sli eller crossfire för skönt flyt:)
Jag drar det hela i ultra med min sopiga core i5 2500k(enligt dig) men då kör jag den i 4600mhz också:))

Redigerat
Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

*** raderat *** [sammanfattning: Core i5 räcker inte]

rent skitsnack..
en i5 fungerar alldeles utmärkt.

Sitter med datorn i sign och spelar BF4 i upplösningen 1920 x 1080, allt på ultra, snittar ca 57-58 fps, UTAN lagg.

Redigerat
Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FortuN:

Vissa borde ha fakta istället för att bara babbla.

CPU användningen ligger på ca 95-98% och GPU på 75-85 ca.

Nej dina siffror ljuger stenhårt. Mitt gtx 680 ligger på 99% use konstant vid high settings med något på Ultra. Det är även överklockat + 125/450 så sluta ljug nu. Ditt grafikkort jobbar 99% vid High pre-setting. Och troligtvis har du inte FPS på över 60. Jag själv när jag har full load på CPU och GPU ligger på average 61 FPS på High pre-set. Minimum 44 och högsta 112.

Permalänk
Medlem

EDIT:
citerade fel. Namn utbytta.

Skrivet av brillorm:

DICE har sagt att de känner till CPU-problemen i betan. Det är en bug.

Kan jag få källa på det då jag inte hittat den själv. Bara hittat att vissa säger att det kan ha med Dice debug att göra eller som alla säger. Det är bara beta. Så inget om det från Dice.

Edit:
prOZac
"Sitter med datorn i sign och spelar BF4 i upplösningen 1920 x 1080, allt på ultra, snittar ca 57-58 fps, UTAN lagg. " Sen när blev 57-58 bra och desutom bra som snittt? Skönt att du kan köra utan lag i alla fall då ingen annan kan det.

För övrigt så för att se fps så skriver man PerfOverlay.DrawFps 1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nej dina siffror ljuger stenhårt. Mitt gtx 680 ligger på 99% use konstant vid high settings med något på Ultra. Det är även överklockat + 125/450 så sluta ljug nu. Ditt grafikkort jobbar 99% vid High pre-setting. Och troligtvis har du inte FPS på över 60. Jag själv när jag har full load på CPU och GPU ligger på average 61 FPS på High pre-set. Minimum 44 och högsta 112.

Hmm okej, så då ljuger Fraps? Har kört igenom hela kartor, du kan få Benchmarken på det om du vill. Förövrigt antar jag det är optimering eller någon bugg som gör mitt grafikkort inte drar 99% vilket jag förväntar mig ändras..

2013-10-09 01:54:54 - bf4
Frames: 45820 - Time: 824263ms - Avg: 55.589 - Min: 8 - Max: 150, låg, Stabil

Det är den senaste spelsessionen. Låg, Stabil menas att det jag testade med fixen i aktivitetshanteraren att köra processor på låg och på normal. Får konstigt nog bara några ynka fps skillnad mellan High och Ultra. (Tillägga är att jag stängd av AA Deffered totalt då det just nu gör för stor skillnad på Fpsen och mig gör ingen skillnad på eller av i utseende). Hur som helst kan jag inte få grafikkortet att dra mer än 85%..
Sen så vad jag förstått brukar det vara så att om en en del inte ligger på fullt som det ska göra (i detta fall grafikkortet för min del) så är det pga att optimiseringen inte är bra.

Anklaga inte mig för ljuga utan att du har ens har fakta, ska jag behöva ta en jävla print på att den inte använder mer än 85% eller ska du komma hit och se själv?

Tillägga att jag även kör 1920x1080..
En till sak är att du nog borde ta en koll i denna tråd så du ser att det stämmer, då en person som har sämre processor och aningen bättre grafikkort ligger mellan 50/70 Fps i Ultra

edit* Om du kollar nedan så ser du att det är som jag sa, problem med processorn drar för mycket och dice vet om det. Därav säkerligen att min GPU inte ligger i 99%. Så borde kunna kräma ut ytterliggare lite mer prestanda på det.

Skrivet av hACmAn:

Kan jag få källa på det då jag inte hittat den själv. Bara hittat att vissa säger att det kan ha med Dice debug att göra eller som alla säger. Det är bara beta. Så inget om det från Dice.

Edit:
pluppen_2
"Sitter med datorn i sign och spelar BF4 i upplösningen 1920 x 1080, allt på ultra, snittar ca 57-58 fps, UTAN lagg. " Sen när blev 57-58 bra och desutom bra som snittt? Skönt att du kan köra utan lag i alla fall då ingen annan kan det.

För övrigt så för att se fps så skriver man PerfOverlay.DrawFps 1

Vart har jag skrivit att det är bra? Inte nämnt något om det så.. Kan du vara snäll quota posten jag skrivit det som du skrivit? För jag kan då inte hitta en sådan post efter sökning på Sweclockers. Tror väldigt många kan köra utan "lagg", dock finns det också en hel dem som har problem med det märker man på forum. Fick dock fps drop problem ibland, stuttering. Verkar som det flyter på lite bättre efter jag kört aktivitetshanteraren och på Battlefield 4 i processorer på låg. Tror dock mycket kommer åtgärdas iom Nvidia lär släppa bättre drivare och spelet lär optimiseras mer.

Får också inte så stora skillnader när jag byter mellan Low och Ultra i Fps. Kom upp mellan 60-75 på låg. Så allvarliga problem med optimiseringen verkar ju finnas som sagt. Har ni mer funderingar eller frågor så är det bara köra på, kommer in lite senare och kollar.

Kan rekommendera dem som har låg FPS eller vill ha mer att stänga av Defered Aliasing, sparar ca 10Fps på det själv så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Källan är (tror jag) ett tweet från möjligtvis Johan Andersson på DICE.

Jag hittar inte det specifika uttalandet just nu men jag läste om det i någon av de otaliga BF4-trådarna på vårat eminenta forum.

Vad jag har hittat som kan vara intressant för oss är dock: http://www.dsogaming.com/news/battlefield-4-next-openbeta-patch-will-offer-cpu-optimizations-win8-dx11-1-still-best-option/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du läser på rad 32 "tomma rader ej räknade" i första posten så hittar du cpu-felet Dice är medvetna om. http://battlelog.battlefield.com/bf4/forum/threadview/2955065...

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

börja med att bort från dessa 2013 snubbar en i5 klarar jobbet galant enligt mig ..men till saken då det e ditt g-kort som e för slött helt enkelt för gammalt ...vist det duger till masssaor av spel men inte just nu till bf4 i alla fall ,om ej mirakel drivisarrr kommer snartb...ne kör medel high det bör det klara av i alla fall ..medans det e beta ..kanske lite högre än då då spelet kommer ut...mvh en full jävla ...finne

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

*** raderat *** [sammanfattning: Core i5 räcker inte; socket 2011 mer framtidssäker]

Kan detta bli lite till fördel för AMD? Tänker på antal kärnor som används?
En 4kärnig i7a från intel kanske är bra, men en 4kärning i5a utan HT kanske får smisk av AMDs 8kärniga snart då?

Tittade lite på 6kärniga intel, och det kändes inte som det är värt så mycket pengar för mig.

Redigerat
Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

i5 är värdelös till bf4 beta. förmodligen så kommer i5 att flaska även senare om man har rejält med gpu kraft. Dock borde även en sunkig i5 klara av ett sketet gtx 660 när spelet väl blivit lite polerat.

Undrar hur många sådan här bf4 laggar trådar det finns?

alla som har i5, de duger inte, fatta det.

Tänker bara inlägga att jag sitter på ett Intel i5, Gigabyte 760 4gb
Fräser allt på ultra utan problem.

OnT: Fixa de nya drivrutinerna så borde det gå bättre, kanske inte allt på ultra men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

*** raderat *** [sammanfattning: Core i5 räcker inte; socket 2011 mer framtidssäker]

Haha snälla.. Så bara för att BF4 betan är ooptimerad, så skulle i5orna börja krokna och bli gamla? Ska vi alla behöva köpa oss en AMD "8" kärnig eller punga ut hutlösa mängder pengar för ett 2011 system? i5 kommer köra BF4 galant och kommer också hänga med ett bra tag till

Redigerat
Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Så enligt visa uttalanden här så borde jag slänga min i5-2500k och köpa vad?
Trodde att min processor klockad till @4.4 vad tillräcklig stark för ett år till framåt iallafall.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Så enligt visa uttalanden här så borde jag slänga min i5-2500k och köpa vad?
Trodde att min processor klockad till @4.4 vad tillräcklig stark för ett år till framåt iallafall.

Varför slänga den? är väl inget fel på den om man matchar med lämplig gpu uppsättning.

Det jag säger är att den börjar att ha begränsningar när det kommer till kraftfulla gpu lösningar. Då räcker den inte längre.

Kommer en dag då även 2011 inte längre orkar. inget konstigt med det men den dagen är längre fram jämfört med i5 1150 sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

Garva hur mycket du vill, säker på att du inte kollade ett 760 2gb för den kommer inte klara det på ultra.
Har iallafall spelat i 3 dagar nu och finns ju inte mycket mer att säga än att mina delar klarar av det o.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av azimutvinkel:

Är ju grafikkortet som flaskar *** raderat ***

HD7970 GHz är fortfarande ett utav de kraftfullaste grafikkorten på marknaden, och majoriteten av PC-spelarna har ett sämre grafikkort än så. Det är därför ett bra exempel på att i5-processorer duger alldeles utmärkt för gaming, även om man har ett ganska kraftfullt grafikkort. Alltså är ditt påstående om att i5-processorer är värdelösa fullständigt ogiltigt.

Var anser du att gränsen går när en i5 inte längre duger? Självklart så kan man lägga till en tusenlapp för en i7 4770k om man köper grafikkort för 10,000 kr eller mer, men till alla andra grafikkortsuppsättningar så duger i5-processorer, punkt. Det gäller även BF4.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

HD7970 GHz är fortfarande ett utav de kraftfullaste grafikkorten på marknaden, och majoriteten av PC-spelarna har ett sämre grafikkort än så. Det är därför ett bra exempel på att i5-processorer duger alldeles utmärkt för gaming, även om man har ett ganska kraftfullt grafikkort. Alltså är ditt påstående om att i5-processorer är värdelösa fullständigt ogiltigt.

Var anser du att gränsen går när en i5 inte längre duger? Självklart så kan man lägga till en tusenlapp för en i7 4770k om man köper grafikkort för 10,000 kr eller mer, men till alla andra grafikkortsuppsättningar så duger i5-processorer, punkt. Det gäller även BF4.

Jag måste tyvärr säga att jag håller inte med helt. Tidigare har I5-processorer fungerat jättebra för spel, för spelutvecklingen har länge stått still pga så pass gamla konsoler.

Nu med nya konsolerna som kommer så kan spelutvecklarna dra upp systemkraven ordentligt, och jag garanterar dig att I7 kommer bli aktuellt för spel.

Kolla bara på nästa stora spel efter BF4, Watch Dogs. Rekommenderad processor är en 3770k. Efter det kommer GTA V dyka upp på pc någon gång, det kommer GARANTERAT rulla bättre på en I7. Speciellt open-world-spel kräver mer och mer beräkningskraft, och spelen utvecklas till att stöda 8+ cores allt mer.

I7 på 8+ kärnor är det som kommer gälla i framtiden om du vill spela med bra grafik, tro mig.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

4770K @ 4.5ghz
2133 CL9 1t 16gb RAM
GTX 780 @ 1200mhz core / 7000mhz mem.

Dippar till under 60 ibland, det är med 100% gpu användning med 4x CSAA och ultra.

Så nej, man maxar inte BF4 hur lätt som helst. Men vi vet ju att BF3 fan FORTFARANDE får 10%iga performance snäpp i drivers. Det är klart det inte är superbra optimerat än.

Permalänk
Medlem

Att använda fraps ger inte en helt rättvis bild utan för det behövs snarare FCAT.
Kör jag BF4 i ultra vs auto är det en väsentlig skillnad ang hur jag upplever "flytet" i spelet.
Buttersmooth får jag endast på autoläget som sätter det runt high med en del på ultra med mina GTX770 kort.
Men givetvis är detta subjektivt.. fraps visar 70-80fps konstant i ultra med endast AA som inte är på max.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag spelar i vart fall

64 Players Germany Siege Of Shanghai, Full server

Low Settings i 2560 x 1600
2013-10-05 11:38:03 - bf4
Frames: 9954 - Time: 130760ms - Avg: 76.124 - Min: 52 - Max: 123

Medium Settings i 2560 x 1600
2013-10-05 11:06:10 - bf4
Frames: 57781 - Time: 775388ms - Avg: 74.519 - Min: 41 - Max: 114

High Settings i 2560 x 1600
2013-10-05 12:12:26 - bf4
Frames: 25185 - Time: 394745ms - Avg: 63.801 - Min: 40 - Max: 93

Ultra Settings i 2560 x 1600
2013-10-05 11:48:36 - bf4
Frames: 7003 - Time: 144114ms - Avg: 48.593 - Min: 35 - Max: 62

Low Settings i 1920 x 1080
2013-10-05 12:31:43 - bf4
Frames: 33548 - Time: 385478ms - Avg: 87.030 - Min: 59 - Max: 166

Ultra Settings i 1920 x 1080
2013-10-05 12:40:50 - bf4
Frames: 17393 - Time: 249961ms - Avg: 69.583 - Min: 27 - Max: 102

Nvidia Beta drivar 331.40

Resten ser ni i signatur

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag måste tyvärr säga att jag håller inte med helt. Tidigare har I5-processorer fungerat jättebra för spel, för spelutvecklingen har länge stått still pga så pass gamla konsoler.

Nu med nya konsolerna som kommer så kan spelutvecklarna dra upp systemkraven ordentligt, och jag garanterar dig att I7 kommer bli aktuellt för spel.

Kolla bara på nästa stora spel efter BF4, Watch Dogs. Rekommenderad processor är en 3770k. Efter det kommer GTA V dyka upp på pc någon gång, det kommer GARANTERAT rulla bättre på en I7. Speciellt open-world-spel kräver mer och mer beräkningskraft, och spelen utvecklas till att stöda 8+ cores allt mer.

I7 på 8+ kärnor är det som kommer gälla i framtiden om du vill spela med bra grafik, tro mig.

Absolut, jag håller med. Jag påstår dock att i5 kommer duga utmärt för mainstream-gamern, annars hade Intel inte ens haft produktsegmentet.

Man kan inte förvänta sig att Erik 15 ska lägga 3,000-8,000 kr för en ny CPU när han vill spela ett par timmar i veckan, framför allt inte när resten av burken kostar 5,000 kr. Och det är så det ser ut i stugorna runt om i Sverige. Sweclockers användare är oerhört extrema i jämförelse med snittet. Vet att många som inte är så intresserade nöjer sig med 40 FPS och mediokra grafikinställningar.

Jag har själv kört på i7 sen Nahalem släpptes. Men när det var dags att uppgradera sist så fanns det ingen prestandavinst med en 3770K över 3570K.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Absolut, jag håller med. Jag påstår dock att i5 kommer duga utmärt för mainstream-gamern, annars hade Intel inte ens haft produktsegmentet.

Man kan inte förvänta sig att Erik 15 ska lägga 3,000-8,000 kr för en ny CPU när han vill spela ett par timmar i veckan, framför allt inte när resten av burken kostar 5,000 kr. Och det är så det ser ut i stugorna runt om i Sverige. Sweclockers användare är oerhört extrema i jämförelse med snittet. Vet att många som inte är så intresserade nöjer sig med 40 FPS och mediokra grafikinställningar.

Jag har själv kört på i7 sen Nahalem släpptes. Men när det var dags att uppgradera sist så fanns det ingen prestandavinst med en 3770K över 3570K.

Sant, du har så rätt så. Det var jag som inte läste ditt inlägg tydligt nog, jag tolkade det som att I5'er alltid skulle vara tillräckligt för gaming då spel inte stöder mer än 4 kärnor, vette sjutton var som surrar i skallen atm

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga och otrevligt skrivna inlägg, vilka bröt mot forumets trivselregler.

/KimTjik