Sony A7/A7ii, A7r/A7rii, A7s/A7sii Spegellösa fullformatare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jaha nu kom det färska rykten från Sonys roadmap som säger att A6XXX/A7000 släpps Spring 2016. Hepp.

Börjar faktiskt fundera på en A7II. En mycket mer kompetent all around kamera(vs A7s). 5 axis steady shot är ju guld om man älskar fotografera med tex gamla Canon objektiv...

Bra funderat. FF ger större möjligheter än APS-C med äldre gluggar + IBIS med prisvärda gammelgluggar så är saken klar.

Permalänk
Medlem

Gud. Ny kamera, tittar med stort intresse på a7r mark II, respektive a7s mark II. Vet dock inte vilken kamera som är för mig än. Jag är lite vill-ha-hela-kakan, och är av uppfattningen att a7r ii helt klart är en mer gedigen all-round kamera i den bemärkelsen.. ändå återkommer jag till att leta argument för att införskaffa mig a7s?! Till saken hör att jag skjuter mycket mer video än vad jag fotar i dag (run & gun), är inte säker på att jag är beredd att låsa mig till det dock. Men det är ansenliga summor vi pratar om och jag vill ju såklart ta rätt beslut. Kommer från APS-C till FF i så fall (400D/550D sedan 7 år tillbaka). A7S ii kanske duger fullgott till foto för mig ändå (och då menar jag inte bara under dåliga ljusförhållanden), sina 12mp till trots. Vilken jag än väljer blir det en trade-off på någon punkt. Argh. Har kommit till den punkt att jag snarare frågar mig själv om jag blir mer besviken på A7rs förmåga till video eller om jag blir mer besviken på A7s förmåga till foto.

Det kommer i alla fall bli gluggar med Canon-fattning i första hand, med Metabones-adapter.
Till förfogande har jag ett Sigma 35mm Art och ett Canon 85mm f/1.8.

Någon som har.. input?

Permalänk
Medlem

Kör på a7sii. 12 mp är fullgott och som du säger är video viktigare

Permalänk
Medlem

A7Rii är inte så kass på video heller. Den har ju Super 35 crop mode som lär ha riktigt bra mörkeregenskaper. Alla de ca 40 MPilxarna blir nog rätt trevliga så fort du tar en bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

A7Rii är inte så kass på video heller. Den har ju Super 35 crop mode som lär ha riktigt bra mörkeregenskaper. Alla de ca 40 MPilxarna blir nog rätt trevliga så fort du tar en bild.

Alla A7 modeller har s35 crop. Oavsett, är video viktigare så spöar a7sii på alla punkter.
Men vill man ta stillbilder så är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla A7 modeller har s35 crop. Oavsett, är video viktigare så spöar a7sii på alla punkter.
Men vill man ta stillbilder så är det en annan sak.

Har inte sett ngn sådan videofunktion hos min A7. Det som är speciellt med A7Rii vid S35 Crop är att antalet pixlar stämmer för 4k (detta innebär att pixel binning inte behövs i detta läget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Har inte sett ngn sådan videofunktion hos min A7. Det som är speciellt med A7Rii vid S35 Crop är att antalet pixlar stämmer för 4k (detta innebär att pixel binning inte behövs i detta läget).

Mmm men det som är speciellt med a7s är att det är så på den också plus att 12mp kräver mycket mindre binding i FF.
Det är därför det är så mycket moire på a7, a7r, a7ii, a7rii.
Relativt lite på a7rii men fortfarande mer än tex a7s.

Det hela är mycket enkelt.
A7rii: Fantastisk på stillbilld och bra video.
A7sii: Fantastisk på video och bra stillbilder.

Men du får väl se det här som lilla julafton för jo, din kamera har också s35 crop, det har alla A7

(ps. "S35 crop" är ett påhittat begrepp, Sony kallar det APS-C)

Permalänk
Medlem

Tack för svar Nisse-Tuta och Tokoza! Stillbildsmässigt gissar jag att det kommer bli ett lyft för mig i vilket fall som helst (om jag kör A7SII), givet vad jag använt tidigare. Kommer för den delen inte printa något heller. Jag undrar om A7SII kommer lida av överhettningsproblem i 4K? Likt A7RII. Blir intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tack för svar Nisse-Tuta och Tokoza! Stillbildsmässigt gissar jag att det kommer bli ett lyft för mig i vilket fall som helst (om jag kör A7SII), givet vad jag använt tidigare. Kommer för den delen inte printa något heller. Jag undrar om A7SII kommer lida av överhettningsproblem i 4K? Likt A7RII. Blir intressant att se.

Den risken finns, men bäst att vänta och se för ingen vet ännu. Sedan har en del klarat sig bra med A7rii utan avbrott också. Beror på hur långa klipp du tar.
Annars finns ju alltid NX1 och G7/GH4.

Permalänk
Medlem

Om man i huvudsak skall filma - borde man då inte överväga vilka renodlade videokameror som finns i samma prisklass som ATSII/A7RII med motsvarande kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om man i huvudsak skall filma - borde man då inte överväga vilka renodlade videokameror som finns i samma prisklass som ATSII/A7RII med motsvarande kvalitet?

Beror på vad man vill åt.
Det finns inga renodlade videokameror i samma pris som är FF, 4k, så bra i mörker, stabilisering i huset osv.
A7s/sii är en videokamera med stillbildsfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

A7s/sii är en videokamera med stillbildsfunktion.

Och A7RII är en stillbildskamera med videofunktion?

Men vilken skall man rekommendera för video i "normalljussituationer"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Och A7RII är en stillbildskamera med videofunktion?

Men vilken skall man rekommendera för video i "normalljussituationer"?

S/sii är överlägsen på video i alla ljus.
Men vill man ta mycket stillbilder så är inte videon i rii dålig. På samma sätt som att 12mp bilder från s räcker långt för dom flesta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Så, avseende video är 12mp bättre än 48mp?
Stora få pixlar är bättre än många små?

Korrekt

Permalänk
Medlem

Om man köper ett objektiv i tyskland till sin A7, hur är det med garanti här hemma så? Knas? En fråga till: Läste nått om att man inte fick garanti när man köper begagnat så har man inte garanti kvar som andra hands ägare. Stämmer detta?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

https://www.youtube.com/embed/OYyj5w9wZ3k
http://www.kenrockwell.com/sony/a7r-ii.htm
som vanligt med Ken, en nypa (i detta fall skopa) salt
http://www.mirrorlessrumors.com/ken-rockwell-kills-the-a7rii-...

Vilka gluggar kör ni till era A7:or och ert omdöme om dessa?

Kan omöjligt ta Ken seriöst när man sett flera jävligt märkligt uttalanden han gjort. Vägrar ge hans hemsida klick, det är väl i princip det han fiskar efter.

Jag skulle också vilja höra lite omdömen om gluggar, för det var då fan vad dyra alla är (native) - vad i helvete
Är inne på att införskaffa mig ett 55mm 1.8 och ett 10-18mm, den sistnämnda har jag hört ska funka dugligt på FF.

Permalänk
Medlem

FE 28 2.0, Canon fd 50 1.4 och Chinon 135 2.8 kör jag med. Kommer nog bli ett FE 55 1.8 om jag får råd nån gång i framtiden

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Kan omöjligt ta Ken seriöst när man sett flera jävligt märkligt uttalanden han gjort. Vägrar ge hans hemsida klick, det är väl i princip det han fiskar efter.

Jag skulle också vilja höra lite omdömen om gluggar, för det var då fan vad dyra alla är (native) - vad i helvete
Är inne på att införskaffa mig ett 55mm 1.8 och ett 10-18mm, den sistnämnda har jag hört ska funka dugligt på FF.

Jo, Ken hamnar ofta i diket när han uttalar sig om saker han inte kan/testat. Allt för att på am. vis dra till sig uppmärksamhet. Sen utgår han ifrån att alla med kamera skall ha samma preferenser som han.

Zeiss FE 55/1.8 kan fås beggad för runt 7 papp och det är den värd enl. mig.
Canon 10-18 EF-S IS STM tecknar inte ut i FF. Kör du den med smartadapter på A7 så ställer den om sig till APS-C läge där den är OK för sitt pris. Skall du ha en bra FF kan jag reka Zeiss FE 16-35/4.0. Annars sägs Sony FE 28/2.0 vara ett klipp för ca. 4.3 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jo, Ken hamnar ofta i diket när han uttalar sig om saker han inte kan/testat. Allt för att på am. vis dra till sig uppmärksamhet. Sen utgår han ifrån att alla med kamera skall ha samma preferenser som han.

Zeiss FE 55/1.8 kan fås beggad för runt 7 papp och det är den värd enl. mig.
Canon 10-18 EF-S IS STM tecknar inte ut i FF. Kör du den med smartadapter på A7 så ställer den om sig till APS-C läge där den är OK för sitt pris. Skall du ha en bra FF kan jag reka Zeiss FE 16-35/4.0. Annars sägs Sony FE 28/2.0 vara ett klipp för ca. 4.3 papp.

Tack för bra svar!
Ja, det lutar åt ett 55, blivit gott om lovord kring den gluggen. Vad gäller 10-18 så var det Sonys med OSS jag tänkte på, den är dock också för APS-C men ska tydligen funka bra från 13-14 t.o.m 15 på FF. Låg vikt i alla fall. Ska kika lite mer på 28mm, verkar vara riktigt bra bang for the buck!

Blir otroligt intressant att se vilka objektiv som kommer till våren nästa år, det var ju bekräftat av Sony att 6 eller 8 nya objektiv skulle komma tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tack för bra svar!
Ja, det lutar åt ett 55, blivit gott om lovord kring den gluggen. Vad gäller 10-18 så var det Sonys med OSS jag tänkte på, den är dock också för APS-C men ska tydligen funka bra från 13-14 t.o.m 15 på FF. Låg vikt i alla fall. Ska kika lite mer på 28mm, verkar vara riktigt bra bang for the buck!

Blir otroligt intressant att se vilka objektiv som kommer till våren nästa år, det var ju bekräftat av Sony att 6 eller 8 nya objektiv skulle komma tills dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med 10-18 är om man har en NEX OCH en A7 och vill använda den på BÅDA husen.
Visserligen har jag även en NEX-6 men sitter lugnt i båten då jag redan har Zeiss FE 16-35/4 till A7:an (och en FE 55/1.8). Därtill en garderob med gammelgluggar.

Det jag är sugen på är FE 28/2 (bra pris/prestanda faktor) samt en lätt tele (85-100) med AF och OSS. Sonys 90/2.8 macro G OSS har ju fått ruggigt bra omdömen men tycker inte den är värd 11 papp just nu. Får kämpa vidare med Vivitar Series 1 90/2.5 macro tv.

Har testat ett dussin gammelgluggar runt 50mm (inkl. Summicron och Noctilux) och somliga når upp till 90% av FE 55/1.8 på mittbländarna (tex. FDn 1.4) men FE'n är oslagbar på stora bländaröppningar och färgåtergivningen.

Visst behövs det fler nativegluggar till E-mount FF, särskilt från andra än Zeiss och Sony med tanke på deras höga priser. Tyvärr jagar alla efter ljusstark största öppning tex. 35/1.4 vilket gör gluggarna stora, tunga och kostsamma. Kan mycket väl nöja mig med en skitbra 35/2 AF utan OSS för 4-6 papp. Jaja, Canon FDn 35/2 (som jag använder flitigt) för <700 får duga tv. särskilt som den matchar Zeiss FE 35/2.8 för 7 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fördelen med 10-18 är om man har en NEX OCH en A7 och vill använda den på BÅDA husen.
Visserligen har jag även en NEX-6 men sitter lugnt i båten då jag redan har Zeiss FE 16-35/4 till A7:an (och en FE 55/1.8). Därtill en garderob med gammelgluggar.

Det jag är sugen på är FE 28/2 (bra pris/prestanda faktor) samt en lätt tele (85-100) med AF och OSS. Sonys 90/2.8 macro G OSS har ju fått ruggigt bra omdömen men tycker inte den är värd 11 papp just nu. Får kämpa vidare med Vivitar Series 1 90/2.5 macro tv.

Har testat ett dussin gammelgluggar runt 50mm (inkl. Summicron och Noctilux) och somliga når upp till 90% av FE 55/1.8 på mittbländarna (tex. FDn 1.4) men FE'n är oslagbar på stora bländaröppningar och färgåtergivningen.

Visst behövs det fler nativegluggar till E-mount FF, särskilt från andra än Zeiss och Sony med tanke på deras höga priser. Tyvärr jagar alla efter ljusstark största öppning tex. 35/1.4 vilket gör gluggarna stora, tunga och kostsamma. Kan mycket väl nöja mig med en skitbra 35/2 AF utan OSS för 4-6 papp. Jaja, Canon FDn 35/2 (som jag använder flitigt) för <700 får duga tv. särskilt som den matchar Zeiss FE 35/2.8 för 7 papp.

Jo, eller om man har planer på att införskaffa sig en a6000 som back-up eller dylikt.. en annan stor fördel är vikten om man ska köra på en mindre gimbal vilket jag också inte vill stänga för i framtiden. Fan där sa du något om 28/2.. Helvete, jag som tyckte mig ha en väletablerad plan. 90n ja, den har gott rykte med sig har jag sett och läst. Nu har du ju visserligen macro på ditt Vivitar redan men det är också en extra dimension annars kan jag tänka mig (om man "bara" letar ett lätt tele) - och priset på gluggen är sannerligen därefter, indeed

Som det ser ut nu är jag inne på att köpa ett A7Sii och 55mm 1.8 i November när jag drar till staterna, köper en billig adapter för att få tillgång till mitt Sigma 35mm 1.4 och Canon 85mm 1.8 för främst video tänker jag mig. Vill dock ha ännu mer vidvinkel och då är det Sony 10-18 med sin vikt och OSS som tilltalar (nu har jag ju IBIS på kameran isf dock), alternativt Samyangs 14mm 2.8 eller 24mm 1.4 där det är bländarvärdena som tilltalar (men som du är inne på, vikten som tillkommer). Det är också där ett Sony 28 skulle kunna komma in i bilden, liksom 10-18 blir det dessutom native för AF bland annat, de gånger man vill plåta lite. Men i och med att jag redan då har tillgång till ett 35mm så.. vet jag inte.

Det ska ju som sagt komma ut information angående de nya objektiven från Sony/Zeiss denna månad, det kan ju komma att ställa planerna på sitt huvud också. T. ex om det skulle komma en snabb prime nånstans mellan 14-24mm så kanske jag avvaktar med avtryckarfingret på en vidvinkelglugg.

Permalänk
Medlem

Om du ändå skall till USA så passa på att shoppa där, 20-30% lägre pris. B&H i NY kan jag reka, fysisk butik med bra personal, har även beggat.

A7SII är enl. mig främst för video även om den samtidigt är alldeles utmärkt för stillbild.

Jag är aningen skeptisk till APS-C gluggar som sägs klara FF. Finns alltför många exempel på sådana som tecknar ut till FF men ser inget vidare ut i kanterna på FF? Visst, det finns undantag. Googla och kolla omdömen/tester.

Behovet av större bländare än 4 för filmning med A7SII lär vara begränsat, folk använder ofta ND-filter i solljus eftersom det blir för ljust annars.

Att sitta och vänta på nya gluggar kräver tro, hopp och TÅLAMOD. VG dröj syndromet...
Det brukar börja med 2-3 månaders rykten, därefter bekräftas ev. ryktet som korrekt, 1-2 månader senare kommer en del tester, ytterligare 1-2 månader senare kan man förhandsboka, sedan sker leverans 1-2 månader senare. Kanske överdriver men ORKA? Vill man sedan få ner priset 20-40% och köpa beggat lär man få vänta 6+ månader.

Zeiss Otus, Batis och Loxia är ju finfina gluggar, tyvärr har Zeiss begripit att ta betalt därefter. Beggat blir priserna lite rimligare men ytterst sällsynt (i Sverige) att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om du ändå skall till USA så passa på att shoppa där, 20-30% lägre pris. B&H i NY kan jag reka, fysisk butik med bra personal, har även beggat.

A7SII är enl. mig främst för video även om den samtidigt är alldeles utmärkt för stillbild.

Jag är aningen skeptisk till APS-C gluggar som sägs klara FF. Finns alltför många exempel på sådana som tecknar ut till FF men ser inget vidare ut i kanterna på FF? Visst, det finns undantag. Googla och kolla omdömen/tester.

Behovet av större bländare än 4 för filmning med A7SII lär vara begränsat, folk använder ofta ND-filter i solljus eftersom det blir för ljust annars.

Att sitta och vänta på nya gluggar kräver tro, hopp och TÅLAMOD. VG dröj syndromet...
Det brukar börja med 2-3 månaders rykten, därefter bekräftas ev. ryktet som korrekt, 1-2 månader senare kommer en del tester, ytterligare 1-2 månader senare kan man förhandsboka, sedan sker leverans 1-2 månader senare. Kanske överdriver men ORKA? Vill man sedan få ner priset 20-40% och köpa beggat lär man få vänta 6+ månader.

Zeiss Otus, Batis och Loxia är ju finfina gluggar, tyvärr har Zeiss begripit att ta betalt därefter. Beggat blir priserna lite rimligare men ytterst sällsynt (i Sverige) att hitta.

Jepp, det är på B&H jag tänkt handla A7sii och 55mman. Eventuellt något mer vidvinkel. Jag är runt 75:25 video/foto, så den kameran passar nog mig bäst.. tror jag kommer nöja mig med den stillbildskapacitet den har ändå. Printar ingenting, croppar väldigt sällan.

Ja, nä precis, det är inte för ljusinsläppet jag är intresserad av större bländarvärden - utan det är bara sättet jag föredrar att filma på.. med kort skärpedjup. ND-filter kommer verkligen behövas. Hehe ja, väntan på nya gluggar känns ju om något segt.. vi får se, hinner kanske dyka upp officiell information i alla fall som gör det värt att spara lite pengar tills dess att något nytt dyker upp Hinner förhoppningsvis även ta del av tester och recensioner av A7sii innan jag åker (förutsatt att den blir tillgänglig runt 16e oktober, då den listats)..

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

För liten sensor