Sony A7/A7ii, A7r/A7rii, A7s/A7sii Spegellösa fullformatare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar grym. Men som vanligt med Sony är dynamiska omfånget en besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

https://youtu.be/zph4Ni4TYyQ

Verkar grym. Men som vanligt med Sony är dynamiska omfånget en besvikelse.

Tycks ändå vara en kamera som skräddarsydd för mig. Blev dock mäkta besviken över det faktum att 1080p120 medger en cropfaktor om 1.5-2.2. Jag levde i villfarelsen om att det skulle funka i FF, detta utifrån pressreleasen -

"Also, in a first for the A7 series, the A7S II can record Full HD at 120fps at 100 mbps in full frame format"

Är cropfaktorn så illa som 2 måste jag seriöst fundera över objektiv för vidvinkel.. Sony 10-18 för APS-C som gäller, kanske? Tvivlar på att jag kan få en vidare brännvidd utan att öka vikten mångfaldigt och dessutom behöva strula med adapter. För att inte tala om att kamerans ISO-kvalitéer försämras i och med crop.

Förresten: https://vimeo.com/142710111

Permalänk

http://m.ebay.com/itm/Sony-SEL2870-FE-28-70mm-F3-5-5-6-OSS-Le...

Någon som vet varför kit-objektivet är så billigt på eBay? Det kostar mer än dubbla på t ex Sonys hemsida. Kan det vara fake?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Någon som vet varför kit-objektivet är så billigt på eBay? Det kostar mer än dubbla på t ex Sonys hemsida. Kan det vara fake?

Brukar vara så med kitobjektiv. Du kan nog köpa det ännu billigare i Sverige. Men gör inte det.
Dom är billiga av en anledning. Får man den "på köpet" med en kamera så visst, men lägga pengar utöver för ett sånt är ingen bra ide imo.

Permalänk
Medlem

Sony-SEL2870-FE-28-70mm-F3-5-5-6-OSS kan fås för ca. 2.5 papp extra om du shoppar A7 paket.

Separat en lusentapp extra.

Det somliga inte tänker på avseende ebay är att utanför EU kan du torska på momsen (heja Sverige). Köp hellre beggad här hemma för samma/lägre pris än ebay.

Å ja, den är bra för sitt pris för att vara en FF zoom. Zeiss 24-70 är bättre i 10% av bilderna men kostar desto mer.

Permalänk

Jag har inte så mycket pengar tyvärr. Använder bara gammelgluggar just nu men vill ha autofokus o lite zoom, helst skulle jag nog ha en telezoom men det är för dyrt.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Fasta bra gammelgluggar ger ofta bättre teknisk kvalitet än nyzoomar, därtill är de ljusstarkare och snorbilliga. Nackdelen med fasta är att man får stoppa fickorna fulla med gluggar för att ersätta en zoom. Skall du ersätta 28-70 med 2 fasta räcker en 28 å en 50 långt.
AF är ju bekvämt men jag tycker MF funkar lika bra för motiv i stillhet.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Fasta bra gammelgluggar ger ofta bättre teknisk kvalitet än nyzoomar, därtill är de ljusstarkare och snorbilliga. Nackdelen med fasta är att man får stoppa fickorna fulla med gluggar för att ersätta en zoom. Skall du ersätta 28-70 med 2 fasta räcker en 28 å en 50 långt.
AF är ju bekvämt men jag tycker MF funkar lika bra för motiv i stillhet.

Absolut, men skulle vilja fota motiv i rörelse också, och kunna ta snabba bilder, man kanske bör spara ihop till FE telezoomen. Min flickvän tävlar en del i hästhoppning. Vet att det inte är den ultimata sportkameran men det är inte första prio för mig heller. För porträtt kommer jag fortsätta att använda min Canon 50mm fd 1.8 eller börja använda min minolta md 45mm f/2.0. Vore kul att få användning för autofokusfunktionerna som finns. Sedan vore det soft med vädersegling(?) som det finns på FE-objektiven.

Visa signatur

Permalänk

Har förövrigt 28, 45, 50, 135 och 200, plus teleconv. 2.0 till 135:an. I längd har jag allt man behöver i stort sett men saknar autofokus i vissa situationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vanligtvis anses 85-105 vara lämpligast på FF för porträtt. Finns inga absoluta regler men prova gärna 50 vs din 135:a för att se perspektivskillnaden. Din Canon 50 är bättre än Minolta 45, jag har båda. Testa får vi se vad du kommer fram till.

Permalänk

Jo, Canon FD-objektivet är nog bättre för porträtt, dock fungerar det inte som det ska, det är alltid öppet på full bländare...

Visa signatur

Permalänk

50mm är bra till halv kropps porträtt öven 80mm för huvud o axlar

Permalänk
Medlem

Black-hole-sun problem med A7sii.
Jäkligt synd på en kamera som snubblat lite på målsnöret redan innan.
Jag hade bestämt mig redan innan att den inte var något för mig så det gjorde ingen större skillnad. Men den som velar bör helt klart avvakta och se.

http://www.eoshd.com/comments/topic/18549-sony-a7s-ii-review-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har nu en A7SII som ackompanjeras av en 55mm 1.8, mycket trevlig kombination

Permalänk

Tänkte fråga angående manuella gamla blixtar. Funderar på att skaffa en manuell gammal blixt men internet verkar ha förfärligt lite information om sådana kombinerade med Sony a7. Har någon av er provat på? Vet ni något? Vill ju inte ha en som bränner kretsarna, för det har jag läst kan hända med vissa blixtar(vivitar om jag minns rätt, över 7(volt?)?) Något sånt. Vet inte heller vilka som är bra, hur man går tillväga för att skaffa en osv osv. TTL är inte jätteviktigt för mig så tänkte att jag kan skaffa en manuell blixt och lära mig använda den så ska det nog gå bra.

MVH Alex

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Black-hole-sun problem med A7sii.
Jäkligt synd på en kamera som snubblat lite på målsnöret redan innan.
Jag hade bestämt mig redan innan att den inte var något för mig så det gjorde ingen större skillnad. Men den som velar bör helt klart avvakta och se.

http://www.eoshd.com/comments/topic/18549-sony-a7s-ii-review-...

De har fixat detta nu med ny firmware så vitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga angående manuella gamla blixtar. Funderar på att skaffa en manuell gammal blixt men internet verkar ha förfärligt lite information om sådana kombinerade med Sony a7. Har någon av er provat på? Vet ni något? Vill ju inte ha en som bränner kretsarna, för det har jag läst kan hända med vissa blixtar(vivitar om jag minns rätt, över 7(volt?)?) Något sånt. Vet inte heller vilka som är bra, hur man går tillväga för att skaffa en osv osv. TTL är inte jätteviktigt för mig så tänkte att jag kan skaffa en manuell blixt och lära mig använda den så ska det nog gå bra.

MVH Alex

Shoppade för nåt år sedan 2 st Yongnu RF-603C II från ebay. De kan valfritt jobba antingen som sändare eller mottagare. Har inte testat men enl. mina forskningar skall de funka manuellt med A7 och gammelblixtar.
http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=91508.0

Återkom om du hittar andra lösningar....

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Shoppade för nåt år sedan 2 st Yongnu RF-603C II från ebay. De kan valfritt jobba antingen som sändare eller mottagare. Har inte testat men enl. mina forskningar skall de funka manuellt med A7 och gammelblixtar.
http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=91508.0

Återkom om du hittar andra lösningar....

Joookeer, alltid snabb på att svara, nice.

Anledningen till att jag vill köra på gammal blixt är för att spara in pengar då jag sällan kommer använda blixt, endast för att ta lite mingelbilder på någon fest eller så. Så flash triggers+blixt blir kanske lite dyrt, så att jag nästan lika väl kan köpa sonys egna blixtar?

Iaf, tänkte jag mer höra om någon har erfarenhet med gamla blixtar direkt på kameran, som inte bränner kretsar och fungerar bra. Vet ATT folk har använt det, men hittar ingen info om VAD de har använt.

För det går väl, visst? Jag är väl inte helt ute och cyklar?

Kanske är bättre på att göra med triggers?

Har dålig koll på blixtar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK. Är också nyfiken på blixt direkt på kameran utan triggers. Anledningen till att jag köpte triggers var att:
1. Risken för att skada A7's kretsar med triggerkopplad gammelblixt = 0
2. Blixt direkt på kameran ger ett platt direktljus, själv föredrar jag sidoljus eller indirekt ljus

Har en binge manuella gammelblixtar från den analoga tiden som jag inte vågar testa i kamerans blixtsko pga 1 ovan, mätmetod:
http://dpanswers.com/content/genrc_flash_measuretv.php

Sony säger att triggerspänning inte skall överstiga 6V.

Shoppade beggad Zeiss FE 16-35 f/4.0 (en "måste-ha-glugg" för A7) å då hängde det en Sony HVL-F32M med på köpet så jag tänkte att den får väl duga de få gånger jag blixtfotar, den är TTL-smart.

Lite info:
http://photo.net/digital-camera-forum/00d82p

Praktisk info:
Kollade på nätet (Google) på en gammelblixt efter triggerspänningen som sägs vara 6V. Provmätte stiften i blixtfoten enl. länken ovan, 5.85V.
Slutsatsen är att denna blixt inte skadar kameran, törs jag prova?

Permalänk

Låter läskigt, prova att kontakta Sony?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Nån som har koll på hyfsad mic till A7?

1. superdeluxpro, 8+ papp
2. medium, 4+ papp
3. budget, < 4 papp

http://www.sonyalphaforum.com/topic/3283-best-wireless-microp...

Om du ska lägga så mycket pengar tycker jag absolut att du ska använda en zoom h4n och koppla mic med xlr. Det blir alltid bättre ljud än om du har micen direkt på kameran, men man behöver ju oftast en som sköter ljudet då. Beror ju helt på vad det är för projekt du ska göra. Intervju kanske du kan göra med mic i handen riktad mot den du intervjuar och använda hotshoen för en ledlampa så du får lite ljus. Finns en billig som heter neewer cn-160. Kameran på ett stativ. Om du ska göra kortfilmer så bör du köra på zoom h4n+xlr+någon bra mic. Røde har flera bra, likaså sennheiser. Youtube har massa tester och jämförelser. Hade länkat men skriver från mobilen så det är svårt att hitta. Sorry.

Om du ska filma event och är ensam är mic på kameran antagligen det enklaste, och samma där, kolla upp rødes micar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att "bara" ha 15 megapixel tycker jag stillbilderna från a7sii är riktigt trevliga.
Min teori är att det är just de få men stora pixlarna som ger en mindre "digital" känsla och mer detalj utan "sharpness".
Några exempel, i princip direkt från kameran.

Här är en från A7sii jämfört med den betdligt mer höguplösta D750. Personligen föredrar jag a7sii.

a7sii

D750

Några till med a7sii

På denna la jag till lite skärpa i efterhand.

Det är nästan som att den har mer "filmisk" känsla.
Här är en mellan format med Kodak Portra framkallad i köket.

Kodak
[url="https://flic.kr/p/kSjWXv"]

[/url

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka även denna Sony. De har så jäkla mycket att gilla men faller alltid lite kort.
Speciellt för priset.

Men här är en lista på det jag gillade.

Permalänk

Såg precis att Cyberphoto har en kampanj på A7ii och A7Sii (bara idag!). 12999:- för A7ii, spontanköpsfaktorn är hög Det var ju en sån jag egentligen ville ha när jag köpte A7:an..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A7mk2

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Nu tänkte jag daska liv i denna gamla tråden då jag vet att vi har ett par på forumet som har bra koll på A7orna.

Jag köpte i helgen en a7, utan objektiv och kunde därmed inte testa den. Nu har jag köpt ett, inkl kinaadapter, och har märk att det glappar i bajonetten (höger sida om man tittar på sensorn). Jag vet dock inte om det är adaptern eller bajonetten som glappar så jag bara har ett objektiv.

Efter lite googlande har jag märkt att det är ett återkommande problem på diverse sonykameror samt att det finns utbytesbajonetter i metall.

Jag tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta, om den är lätt att byta, vilken man ska köpa eller om det helt enkel är adaptern? Det kanske inte ens är ett problem. Jättesvårt att se vad det är då både bajonetten och adaptern ser fin ut.

Har även 6 månader garanti på kameran om det funkar istället? Bifogar två bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Nu tänkte jag daska liv i denna gamla tråden då jag vet att vi har ett par på forumet som har bra koll på A7orna.

Jag köpte i helgen en a7, utan objektiv och kunde därmed inte testa den. Nu har jag köpt ett, inkl kinaadapter, och har märk att det glappar i bajonetten (höger sida om man tittar på sensorn). Jag vet dock inte om det är adaptern eller bajonetten som glappar så jag bara har ett objektiv.

Efter lite googlande har jag märkt att det är ett återkommande problem på diverse sonykameror samt att det finns utbytesbajonetter i metall.

Jag tänkte bara höra om någon har erfarenhet av detta, om den är lätt att byta, vilken man ska köpa eller om det helt enkel är adaptern? Det kanske inte ens är ett problem. Jättesvårt att se vad det är då både bajonetten och adaptern ser fin ut.

Har även 6 månader garanti på kameran om det funkar istället? Bifogar två bilder.

http://i.imgur.com/ROhr6rd.jpg

http://i.imgur.com/xdMvwDQ.jpg

Omdiskuterat "problem" redan för 3+ år sedan att det skulle läcka in störande ljus från adapterskarvarna. Sedan dess har jag provat ca. 15 st olika adaptrar med ett 30-tal gluggar - ingen läcker in ljus så att det påverkar bildresultatet.

Test:
1. täpp igen allt ljus in till objektivet
2. utsätt skarvarna för så starkt ljus du kan
3. titta i sökaren om det läcker in

även om det skulle läcka lite så påverkar detta knappast bilden eftersom 99%+ av ljuset kommer in genom optiken, ta några testbilder under normala förhållanden så ser du vad jag menar.

Somliga (ängsliga typer) säger man kan använda en svart hårsnodd i skarven för att täppa till ev. ljusinsläpp.

Att byta bajonetten på huset till en starkare variant går på 5 min - se youtube. Inget jag gjort då jag inte sett behovet, använder inte objektiv över 600g utan stativfot på objektivet.

Tror inte det är en garantifråga så länge man inte använder originaloptiken från Sony.

Permalänk
Medlem

Skulle misstänka att ljusläckage normalt inte är ett stort problem, men däremot så kan ju fokus påverkas om man har otur och beroende på hur man fotar. Jag hade skippat no-name "kinaadapter" och provat med en annan adapter eller objektiv för att se om det blir bättre. Blir det inte det så hade jag personligen lämnat in kameran på garanti.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]