Uppgradering utav grafikkort och skärm inför nykommande spel.

Permalänk

Uppgradering utav grafikkort och skärm inför nykommande spel.

Hej, först vill jag sammanställa hur min dator ser ut i nuläget

mörk text är bytbara / ska bytas ut

Chassi: Corsair Obsidian 550D
Skärm: 24" 1920x1080 60hz LG Flatron E2441
CPU: Intel Core i7 4770K 4,5 GHz Kylare: Corsair Hydro H100i
Motherboard: ASUS MAXIMUS VI GENE mATX
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze Modulär
Ram: Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2400MHz 2x8GB KIT CL11 HyperX Beast (körs för nuvarande på 1500mhz bara)
SSD: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB (OS)
SSD: någon skitig 120gb Sandisk ssd som jag har till andra icke prio spel.
HDD: 1TB WD Caviar Black, 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II och sist o minst en 300 gb random sata 5200 rpm (tror jag, den är rätt gammal)

Fritt skriven tankesituation hur det ligger till just nu ursäkta mig för grammatiska fel som säkert finns.

Ok tanken var då att jag skulle uppgradera grafikkort och skärm inför nya spel så som BF4 mm. Jag hade tänkt mig en 120+hz skärm och jag har inte direkt plats eller någon speciell lust att köra på flera skärmar för tillfället men om jag kan fortfarande ha den nuvarande skärmen som en skärm vid sidan utan direkt prestandaförlust är det super och jag fixar plats. Såvitt jag vet så är det helt okej att köra en skärm som main på 120hz och en vid sidan om på 60hz? (dubbla digital och den 60hz genom hdmi eller något sånt right?)

Jag har suttit och tittat lite på skärmar och jag är nog mest intresserad utav att gå över till 27" storleken så en skärm som jag har tänkt mig är
Asus 27" 144hz inet.se länk är detta ett bra köp av samma " och gaming skärmar. BenQ har ju ett par stycken och har ingen aning om vilket som är bättre.

Nu kommer vi till grafikkort och här är jag mindre bestämd i hur jag ska lösa situationen med alla nya radeon kort som kommer ut osv men jag är nästan hundra på att det blir ett GTX 780 i vilket fall då jag har amd fobi från tidigare uppköp.
EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX
Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0

Dessa två kort har typ samma pris och ända skillnaden från vad jag kan se är att gigabytes kort har bättre strömmatning genom 2x 8 istället för 1x6 1x8 och borde därför ha bättre överklockningspotential? En grej som stör mig just nu är priset på dessa kort och jag har suttit här o funderat på om jag ska vänta ut lite i hopp om att nvidia drar ner priserna på dessa kort för ett bättre köp inom snara framtid pga radeon korten som kommer ut.

Vill även poängtera att som jag förstår det rätt genom benchmarks osv är det väldigt osannolikt att ett exemplar 780 kommer upp i 120 fps på maxade inställningar (Just i BF4) men att gå ner lite på inställningarna gör inte mig så mycket och spela på high/ultra custom eller så för att iallafall få ut en hög stabil fps så att jag kan utnyttja 120+hz skärmen. Jag är rätt säker på att i snara framtid uppgradera genom att köpa ett till 780 och köra SLI och därför kommer sista viktiga frågan och det är kommer mitt stackars nätagg på 750w klara av det eller är jag helt enkelt tvungen att köpa nytt för att känna mig "safe".

Sammanställning av frågor:

1) Skärmen som jag har länkat är det den bästa 27" 120/144hz skärmen eller är någon annan skärm mer prisvärd/bättre färger/osv
2) 120/144hz main + 60hz vid sidan för surfande och dylikt funkar fin fint yes?
3) 780 vs 280x/290x. Då jag har tidigare haft problem med amd osv och allting har funkat utmärkt med nvidia so far så har jag inte lust att gå tillbaka till de röda.
3b) Hur snart lär (om) prissänkningen på nvidias 700 serie komma och är det helt ärligt värt att vänta på att det ska komma eller göra ett singel köp sålänge och med tur en billigare sli buddy kort senare på nästa år?
3c) Kommer mitt Corsair nätagg på 750w klara ett helt system med dubbla 780 kort? Det känns för mig som det är för snålt speciellt med tanke på min cpu överklockning. Är jag tvungen att köpa ett 850w eller tom 1000w ?

Budget: Skärm och iaf ett grafikkort ska införskaffas. Utan att uppgradera nätagg så hade jag tänkt mig totalt runt 13-14k i max budget men om mitt nätagg är för klent för 780 SLI så kan jag tänka mig senare när jag köper 780 #2 så får jag helt enkelt lägga till ett nytt nätagg och sälja det gamla.

Permalänk
Hjälpsam

SweC testade GTX780 i en överklockad 2011 rigg o nådde max 690W med dubbla GTX780...så det lär funka.
En extremt billig lösning för dig hade ju varit ett GTX670 till

Skulle avaktat med GTX780 tills R9 290X kommer för o se vad det gör med GTX780s prisbild

Sry korta svar men på jobbet