Varför startar telefoner om sig?

Permalänk

Varför startar telefoner om sig?

Jo alla telefoner jag haft har startat om sig själv..

Det började med att de flesta Sony Ericsson telefonerna jag haft innan smartphonetiden startade om sig själv..
Det stog oftast "Inget Sim" och så startade dom om sig..
De jag kommer ihåg var Sony Ericsson G502, W890, F305 som starade om sig jag hade..
Medans en W880 fungerade utan problem.

Och även Sony Ericsson Xperia X2 startade om sig både original och rootad och Cyanogenmod, Samsung Galaxy S3 och nu idag startade min iPhone 4 om sig själv.

En av de flera sakerna jag hoppade över till Ios var att jag var trött på alla buggar Android hade och att de startade om sig.

Någon som vet varför "telefoner" startar om sig?
Kan det vara dåligt simkort? Då de gamla telefonerna visade "Inget sim" innan de startade om.. Men det var ett väldigt gammalt simkort och har ett nytt micro sim jag fick i julas.

Mvh

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Min telefon startar om sig för att överklockningen är instabil, men det problemet är ju svårt att återskapa på en iPhone så det är nog något annat.

Har du uppdaterat din iPhone till iOS7?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte hört talas om problemet tidigare, och jag vet inte hur det kan fortsätta med flera mobiler i rad. Jag gissar att du någon gång i allt detta har bytt SIM-kort.

Permalänk

Jag har Ios 6.1.3 och tycker det är konstigt då ca 8/10 mobiler jag ägt startat om sig av sig själv när man använt dom.
Och S3an startade om sig fast den var original och oklockad som klockad..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Permalänk

Har ingen större aning varför det händer men jag vet att det verkar vara ett ganska vanligt problem. Det har jag aldrig hänt för mig (som tur) men kommer ihåg att in fars Nokia med Symbian stängde av sig och en kompis till mig fick byta telefon två gånger p.g.a. just det problemet. Det löste sig inte även när han skickade in en av dem på lagning.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

På min gamla SE w880i var det vanligt att det flippade vid batteriet så att den startades om. Löste det med en papperslapp mellan batteri och luckan för att fylla ut någon millimeter eller två. Fungerade kanon

Min nuvarande S3 startar om sig ibland, men det är väldigt sällan. Kanske 5-6 gånger under 15 månader. Jag skulle gissa att det beror på värme i många av de fallen då den blivit sjukt varm. Ej klockad eller rootad.

Edit: tacka vet jag Nokia 3310, den kunde åka i backen och bada på kanot-turen utan att klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det är batteriet som har blivit kasst. Varför det skulle vara att dina blivit det så ofta vågar jag inte svara på. Men finns det en möjlighet att din telefon utsätts för någon fukt eller temperatur utöver normala(tänker att du kanske jobbar utomhus uppe någonstans i norr?)?
Då kan batteriet svälla och inte fungera som det är tänkt. Sett det mycket i mitt arbete.
Just nu har väldigt många det problemet med sina S4:or p.g.a någon form av tillverkningsproblem med S4 batterierna.

Permalänk
Medlem

Hur vet du att den startar om sig ?? Min samsung s3 har nog varit på i snart 2 år förutom när batteriet har laddat ur sig men då är den ju off tills man laddar upp den.
Men med laddat batteri tror jag min aldrig har startat om sig auto.Men om den har startat om sig när den ligger i hallen vet jag ej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Skolungdom och är ganska rädd om mobilderna men första gången jag varit med om att min telefon (iPhone 4) startade om sig sen ca 4 månader sen.

Och har dessutom en kompis som har en 4s som är något år gammal som startar om sig ofta. Vet inte om det är några gånger per dag men några gånger i veckan iallafall tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fermia:

Hur vet du att den startar om sig ?? Min samsung s3 har nog varit på i snart 2 år.Men om den har startat om sig när den ligger i hallen vet jag ej

Satt vid datorn och hade den på bordet, gick in och kikade lite bara typ mellan startsidorna med apparna eller vad jag gjorde och så bara kom Applelogon upp..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Satt vid datorn och hade den på bordet, gick in och kikade lite bara typ mellan startsidorna med apparna eller vad jag gjorde och så bara kom Applelogon upp..

ok verkar skumt att du haf haft så många mobiler med samma problem.

Lägger du din mobil på annan elektronisk pryl som stör den på nåt sätt ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

ok verkar skumt att du haf haft så många mobiler med samma problem.

Lägger du din mobil på annan elektronisk pryl som stör den på nåt sätt ?

De äldre Sony Ericsson lurarna startade om sig lite då och då när som helst men iphonen hade jag bara på ett träskrivbord och en datormus och tangentbord ca 30 cm ifrån då jag hade den i handen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett globalt fel som kan ledas tillbaks tills tillverkningsstadiet - det räcker med att en krets på det s.k mainboardet är felaktigt och telefonen startar om sig själv för att skydda sig.

Har du garanti & kvitto kvar på din iPhone? Lämna in till servicecenter (eller din ÅF) så får du den till 95% utbytt om felet kan återskapas. I värsta fall kan du åberopa 3-årig reklamationsrätt men då måste du lämna in direkt till servicecentret.

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff