Ominstallering av OS på SSD vid byte amd>intel

Permalänk
Medlem

Ominstallering av OS på SSD vid byte amd>intel

Jag ska bygga om lite i datorn och bland annat gå från amd till intel. Jag har mitt OS installerat på en SSD och kommer formatera och installera om när jag byter.
Hört att det kan bli konflikter när man har ett OS med en massa amd-drivers och grejer, kommer det bli ett problem om jag bygger ihop min inteldator och stoppar in SSDn för att sen göra ominstallationen? Bör jag peta in windowsskivan redan innan jag plockar isär min nuvarande och göra en formatering för att senare, när den nya är ihop, peta in disken och installera windows?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte formatera din SSD innan du gör en ny windows installation på SSD, när datorn är färdig bygg med Intel komponenterna så koppla in endast din SSD, aktivera först AHCI i BIOS och boota sedan DVD skivan med Windows 7, välj sedan Anpassad (avancerat) och Enhetsalternativ (avancerat) markera och Ta bort alla partitioner, nu kan man installera på det helt tomma utrymmet genom att klicka på Nästa.

Här har du en video som förklarar hur man gör en ny och helt ren windows installation http://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Om du vill vara säker att du får en fungerade nätverksuppkoppling efter installationen så kan du ladda hem drivrutinen för nätverkskortet och lägga den på ett USB minne, då har du möjlighet att installera den om Windows 7 inte hittar någon vid installationen.

Visa signatur

janee