GTX 780 Ti ohotat snabbast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ska bookmarka detta liksom jag gjorde med alla dina inlägg om hur bra bulldozer skulle bli xD

Aaargh förlåt, jag kan liksom inte låta bli.

Det skrev jag innan Bulldozer var lanserad. AMD anställda ljög om viss vital info om arkitekturen. Varför tror du jag köpte Haswell? 290X finns nu och är bekräftat en stadig pjäs.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

780Ti throttlar inte orginal så det stämmer inte. Baserar du allt du skriver på en subjektiv tro eller har du någonsin gjort en djupare teknisk analys på något?

Dom har testat R9 290X med en kylare som håller nere kortet i temp och det presterar redan då 10.45% snabbare i sin orginalfrekvens. 780Ti ska enligt ert favoriserade test på SweClockers prestera 8% snabbare vilket andra tester inte alltid visar, men vi kan utgå från det för att ge lite handikapp. Sen kan du inkludera kommande driver boosts (minst 5-10% mer average prestanda, och mer i vissa AA/AF scenarion), DX11.2 support och Mantle som ska ge 0-30% mer prestanda.

- DICE gick ut med info om att 15+ speltitlar ska få Mantle support
- BF4 Mantle patchen presenteras snart
- EPIC games, Unreal Engine 3 ska få Mantle support
- Star Citizen med dom mer avancerade grafikmotorerna ska gå Mantle support

Vänta och se! Glöm inte bookmarka denna post så du kan blicka tillbaks sen och se vad jag skrev.

Nja, kolla här:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/EVGA-GeForce-GTX-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast

Dock så är ju EVGA GTX 780 Ti fabriksöverklockad så det är nog därför.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Det skrev jag innan Bulldozer var lanserad. AMD anställda ljög om viss vital info om arkitekturen. Varför tror du jag köpte Haswell? 290X finns nu och är bekräftat en stadig pjäs.

Men när du säger "bookmark this" kan du ju inte påstå att det handlade om något annat än om Mantle. Du försöker nu svänga om det till att det handlar om att du säger att 290x är ett bra kort. Vi vet att 290x är ett bra kort, recensionerna finns ute. Vi behöver inte kolla upp din post senare för att se att du hade rätt om det.

"AMD anställda ljög om viss vital info", och sen angående mantle så litar du på dem igen. Nu har jag också intrycket av att Mantle inte är ren skit (prestandamässigt, vad det innebär för industrin är en annan fråga), men utan hands-on av opartisk källa så skulle jag inte gå runt i något forum och lova guld och gröna skogar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Du jämför med ett klockat 780Ti, och i ETT spel? Jag kan inte ens ta dig på 5% allvar. Som sagt, min post kvarstår. Uppdaterade tester kommer, vänta och se.

Skrivet av Teddis:

Men när du säger "bookmark this" kan du ju inte påstå att det handlade om något annat än om Mantle. Du försöker nu svänga om det till att det handlar om att du säger att 290x är ett bra kort. Vi vet att 290x är ett bra kort, recensionerna finns ute. Vi behöver inte kolla upp din post senare för att se att du hade rätt om det.

"AMD anställda ljög om viss vital info", och sen angående mantle så litar du på dem igen. Nu har jag också intrycket av att Mantle inte är ren skit (prestandamässigt, vad det innebär för industrin är en annan fråga), men utan hands-on av opartisk källa så skulle jag inte gå runt i något forum och lova guld och gröna skogar.

Jag syftade på kommande drivrutinsuppdateringar och uppdaterade resultat med en bättre kylare i absolut första hand. Mantle API'n ser jag som en bonus, och något jag tror på, då inte bara AMD är inblandade, utan flera av världens största spelproducenter. Så nej, jag försöker inte svänga om något överhuvudtaget.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört 780 Ti i några dagar och jag måste säga att den låter mer än vad jag förväntade mig. Ställde ner datorn på golvet och då blir det varmt på ena knät när jag drar igång ett spel Kortet presterar dock otroligt bra. JAg tyckte mina spel flöt på bra innan med GTX 670 men det är en helt annan känsla att maxa allt direkt och ha en helt flytande upplevelse.

Någon som hunnit testa med eftermarknadskylare (egenmonterade) än? Vilka finns att tillgå?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Icipher:

Nu har jag kört 780 Ti i några dagar och jag måste säga att den låter mer än vad jag förväntade mig. Ställde ner datorn på golvet och då blir det varmt på ena knät när jag drar igång ett spel Kortet presterar dock otroligt bra. JAg tyckte mina spel flöt på bra innan med GTX 670 men det är en helt annan känsla att maxa allt direkt och ha en helt flytande upplevelse.

Någon som hunnit testa med eftermarknadskylare (egenmonterade) än? Vilka finns att tillgå?

Har du ändrat fläktkurvan?

Det bästa är att använda Sky3nt 928 clock BIOS utan GPU BOOST, sen ändra fläktkurvan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Nu har jag kört 780 Ti i några dagar och jag måste säga att den låter mer än vad jag förväntade mig. Ställde ner datorn på golvet och då blir det varmt på ena knät när jag drar igång ett spel Kortet presterar dock otroligt bra. JAg tyckte mina spel flöt på bra innan med GTX 670 men det är en helt annan känsla att maxa allt direkt och ha en helt flytande upplevelse.

Någon som hunnit testa med eftermarknadskylare (egenmonterade) än? Vilka finns att tillgå?

Är det bara i spel du upplever att kortet lever om mer än du trodde?

Förövrigt bra med lite ärlig kritik mot korten också så man vet ifall man får för sig att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men när du säger "bookmark this" kan du ju inte påstå att det handlade om något annat än om Mantle. Du försöker nu svänga om det till att det handlar om att du säger att 290x är ett bra kort. Vi vet att 290x är ett bra kort, recensionerna finns ute. Vi behöver inte kolla upp din post senare för att se att du hade rätt om det.

"AMD anställda ljög om viss vital info", och sen angående mantle så litar du på dem igen. Nu har jag också intrycket av att Mantle inte är ren skit (prestandamässigt, vad det innebär för industrin är en annan fråga), men utan hands-on av opartisk källa så skulle jag inte gå runt i något forum och lova guld och gröna skogar.

Har hört från folk på Dice att Mantle är riktigt grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har du ändrat fläktkurvan?

Det bästa är att använda Sky3nt 928 clock BIOS utan GPU BOOST, sen ändra fläktkurvan.

Nej inte än. Tänkte testa vad det gick för först. Ska läsa på om det där ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Är det bara i spel du upplever att kortet lever om mer än du trodde?

Förövrigt bra med lite ärlig kritik mot korten också så man vet ifall man får för sig att byta

Det har ett högre "allmänbrus" än 670 DC II men inte så att det stör. I skyrim med måttlig belastning håller det sig lugnt men i splintercell:blacklist peakar det 100% GPU-usage ibland så då går fläkten upp till 50% (eller är det 55?, minns inte). Då är det som ett värmeelement under skrivbordet och ett ganska högt ljud men jag är inte direkt missnöjd. JAg hade dock förväntat mig ett lägre ljud med tanke på det positiva som skrivs om nvidias ref kylare. Visserligen har ju det oftast handlat om äldre kort som inte blir lika varma.

Bra köp tycker jag men har man tid att vänta är en eftermarknadskylare säkert ett bättre val.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Är det bara i spel du upplever att kortet lever om mer än du trodde?

Förövrigt bra med lite ärlig kritik mot korten också så man vet ifall man får för sig att byta

Tycker inte att 780Ti låter speciellt mycket... men å andra sidan så har jag ägt 7970 tidigare vilket lät rätt rejält i vissa situationer. Det är ju prestandan som är viktigt.

Kan absolut rekommendera kortet

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Det har ett högre "allmänbrus" än 670 DC II men inte så att det stör. I skyrim med måttlig belastning håller det sig lugnt men i splintercell:blacklist peakar det 100% GPU-usage ibland så då går fläkten upp till 50% (eller är det 55?, minns inte). Då är det som ett värmeelement under skrivbordet och ett ganska högt ljud men jag är inte direkt missnöjd. JAg hade dock förväntat mig ett lägre ljud med tanke på det positiva som skrivs om nvidias ref kylare. Visserligen har ju det oftast handlat om äldre kort som inte blir lika varma.

Bra köp tycker jag men har man tid att vänta är en eftermarknadskylare säkert ett bättre val.

Okej, som Tvelander nämnde så kan det vara en idé att kolla över fläktkurvan.

Skrivet av JagdKatzen:

Tycker inte att 780Ti låter speciellt mycket... men å andra sidan så har jag ägt 7970 tidigare vilket lät rätt rejält i vissa situationer. Det är ju prestandan som är viktigt.

Kan absolut rekommendera kortet

Hade två 7970 Vapor-X innan jag bytte till två Titan, tycker inte att det var så stor skillnad mellan dom två. Kommer däremot ihåg när jag ägde två stycken 4870x2...Att man inte fick ett psykiskt sammanbrott förvånar mig ännu! Något så brutalt som dom levde om! Där hjälpte det inte att man hade headset på sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Du jämför med ett klockat 780Ti, och i ETT spel? Jag kan inte ens ta dig på 5% allvar. Som sagt, min post kvarstår. Uppdaterade tester kommer, vänta och se.

Nu är det så att det är fastställt att även kort från 700-serien klockar ner sig och det handlar inte enbart om enstaka spel tydligen.
Kolla på senaste fredagspanelen om du vill ha källa på det. Det blir inte mindre sant bara för att din post kvarstår, det bara bevisar hur envis du är fast du har fel.

...sen betyder inte det att man kan ändra fläktkurvan för att motverka detta men det är en HELT annan sak. Faktum kvarstår.

Sensmoral: Det är svårt att argumentera emot fakta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Du jämför med ett klockat 780Ti, och i ETT spel? Jag kan inte ens ta dig på 5% allvar. Som sagt, min post kvarstår. Uppdaterade tester kommer, vänta och se.

Jag syftade på kommande drivrutinsuppdateringar och uppdaterade resultat med en bättre kylare i absolut första hand. Mantle API'n ser jag som en bonus, och något jag tror på, då inte bara AMD är inblandade, utan flera av världens största spelproducenter. Så nej, jag försöker inte svänga om något överhuvudtaget.

Jag menar att GTX780 Ti kommer att ge ökad prestanda vid överklockning

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Priserna börja gå neråt! http://www.boulevard.se/ verkar ivriga att få visa sig på marknaden då dom hade dom billigaste Titan korten i våras också. Rätt bra kund betyg på prisjakt så tror inte det är någon skojjar firma. Fin hemsida har dom också!

Gigabyte GeForce GTX 780Ti 3GB 5879:- http://www.boulevard.se/komponenter/Grafikkort/6478 5 969:- Inklusive frakt.

EVGA GeForce GTX 780Ti 3GB 5939:- http://www.boulevard.se/komponenter/Grafikkort/6479 6 029:- Inklusive frakt.

3års garanti. Livstids garanti om du registrerar ditt kort på Evga's hemsida.
Absolut en no brainer för mig att betala 60kr extra för Evga's garanti.

Obs dessa kort finns i lager! Till skillnad från andra tillverkares kort.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har du ändrat fläktkurvan?

Det bästa är att använda Sky3nt 928 clock BIOS utan GPU BOOST, sen ändra fläktkurvan.

Har inte haft jättemycket tid på mig att läsa men det jag hittade är djupt inbäddat i en brittisk tråd på 1900 sidor. Tacksam för lite riktning

Permalänk
Medlem

Moohaha nu är jag "ohotat snabbast"
Kik på länken vet jah..
#14108787

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Moohaha nu är jag "ohotat snabbast"
Kik på länken vet jah..
#14108787

http://imageshack.us/scaled/large/823/0hn1.jpg

Eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Eller inte.

Det var ett skämt
Du kanske ser "ironisk" tecken där.
Klart jag inte är snabbast.. Finns många 3 way dudes här

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Wat. Är denna tråd fortfarande aktiv?

Ser ut att bli 2x R9 290 för min del. Oh the irony.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Wat. Är denna tråd fortfarande aktiv?

Ser ut att bli 2x R9 290 för min del. Oh the irony.

Japp ibland vaknar gamla trådar till liv igen!

Jo du fick en del hat förut av en del amd nissar som hävdade att du var nvidia exklusiv fanboy eller hur var det nu igen?
Kul Kul! Blir det vattenblock, accelero eller eftermarknadskylare?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Moohaha nu är jag "ohotat snabbast"
Kik på länken vet jah..
#14108787

http://imageshack.us/scaled/large/823/0hn1.jpg

Vad har du gjort med dina 780 lightning kort nu när du har 780ti?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Om AMD inte kommer med något helt banbrytande ganska fort så kommer Nvidia komma med en ny arkitektur(de har använt hela registret på Kepler) innan dem och dryga ut sin lilla ledning. AMD måste fila på den nya GCN ganska ordentligt om de tänker slå nya(osäker på kodnamn, om ni kan det svara gärna) Nvidia arkitekturen med befintlig teknik. Det ser ut som om R&D-folket kommer ha händerna fulla, på båda företagen, för överskådlig framtid.

Ah, progress....

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Vad har du gjort med dina 780 lightning kort nu när du har 780ti?

Öppet köp i 45 dagar. Så dom kommer åka tillbaka till komplett och säljas iväg som demo x.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inget rätt byte i det.

Han byter för att han vill

När man kommer upp i dessa pris klasser är inte priset ett problem.

Agreed!

Bytte mina 780 till två 780 ti. Förvånansvärt bra prestandaökning, framför allt i renderingstider men även i 3dMark.

Nöjd!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Öppet köp i 45 dagar. Så dom kommer åka tillbaka till komplett och säljas iväg som demo x.

Kanske man hittar dom för ett bra pris då

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Öppet köp i 45 dagar. Så dom kommer åka tillbaka till komplett och säljas iväg som demo x.

Hur har du fått tag på ditt moderkort när ingen får in det förrän i december?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Hur har du fått tag på ditt moderkort när ingen får in det förrän i december?

Väntar fortfarande. Enda delen som saknas i min nya rigg. Min gamla rigg är barnvakt tills rive kortet kommer hem.
Btw. Din i7930 1366 rigg flaskar dina grafikkort rejält. Jag vet då jag testat 950 i 4.2ghz med 2st 780

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks