Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Miracast, vad behöver jag?

Hej!
Har surfat runt och kollat lite alternativ för trådlös skärmspegling från stationär dator till TV. Tycker Miracast verkar vara ett bra alternativ och har läst om det. Förstår att det kör direkt koppling mellan enheter och att man behöver en mottagare till TVn som stöder Miracast (eftersom min TV inte har det tidigare). Har inget trådlöst nätverkskort i datorn men antar att det behövs.
Mina frågor dessa dock:
.

• Vad behöver man köpa för att rigga allt?

• Har inte ett trådlös nätverkskort i min dator som tidigare nämnt, behövs det eller är det någonting annat som funkar?

• Om någon har testat, tips på dongel till TVn?

• Går det att koppla det via en router eller är det Bara den direkta länken som gäller?

Miracast hemsida gav mig inte den info jag behövde för att känna mig säker så vänder mig hit.
Om någon har ett bättre alternativ för trådlös skärmspegling hojta gärna till!

Hoppas jag postat detta på rätt forum och rätt ställe i forumet

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2002

vad har du emot en chromecast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

om jag inte förstått det fel fungerar det inte att göra en direkt mirror av din screen med chromecast utan det fungerar med appar etc.
vill kunna göra saker på datorn som man kan se på en annan skärm.

Har jag missförstått det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Har Samsungs variant av Miracast, Allshare.
Fungerar inget vidare.
Måste sitta direkt i teven, går inte att plugga in i en reciever.
Laggar också friskt.

Har också testat med en PTV-2000 och en bärbar dator med WiDi.
Laggar friskt om datorn kör trådlöst. Blir bättre om datorn kör trådat mot internet.
Måste också sitta direkt i teven för att fungera.

Tror inte riktigt på Wi-Fi Direct. Det blir för mycket för datorn/telefonen/plattan när den skall både prata direct med miracast dongeln och med internet över WLAN.

En Apple TV som har trådat nätverk fungerar bra mycket bättre när det gäller att spegla en Ipad i alla fall.
Verkar fungera mot PC med AirParrot men har inte testat det så mycket.

Det klart bästa är en HDMI kabel...

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 1080TI | HAF 922 | Crucial 525G | Seagate XT 4TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av DasDiva:

om jag inte förstått det fel fungerar det inte att göra en direkt mirror av din screen med chromecast utan det fungerar med appar etc.
vill kunna göra saker på datorn som man kan se på en annan skärm.

Har jag missförstått det?

med chromecast kan du mirrora allt som din dator kan visa i en google chrome webbläsare tab.
Tex svtplay och andra video tjänster funkar skitbra att bara skicka till min tv från chrome till en chromecast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Prelatur:

Har Samsungs variant av Miracast, Allshare.
Fungerar inget vidare.
Måste sitta direkt i teven, går inte att plugga in i en reciever.
Laggar också friskt.

Har också testat med en PTV-2000 och en bärbar dator med WiDi.
Laggar friskt om datorn kör trådlöst. Blir bättre om datorn kör trådat mot internet.
Måste också sitta direkt i teven för att fungera.

Tror inte riktigt på Wi-Fi Direct. Det blir för mycket för datorn/telefonen/plattan när den skall både prata direct med miracast dongeln och med internet över WLAN.

En Apple TV som har trådat nätverk fungerar bra mycket bättre när det gäller att spegla en Ipad i alla fall.
Verkar fungera mot PC med AirParrot men har inte testat det så mycket.

Det klart bästa är en HDMI kabel...

Ok det där låter ju inte så bra... jo skulle helst ha en hdmi kabel direkt men fungerar inte för det jag ska ha det till :/

Problemet för mig med chromecast är att jag inte kan spegla program då t.ex. exell, powerpoint, ps, etc. Det är inte det som det kommer användas mest till men skulle gärna kunna göra det endå.

Vet ni hur trådlöst hdmi fungerar i kvalite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2002

nej du kan inte spegla programmen, men dokumenten är ju inget problem eftersom google drive kan öppna och editera excel, powerpoint etc direkt i webbläsaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Du behöver trådlöst nätverk (11n) i din PC. Miracast kopplar direkt mellan sändare och mottagare (Wifi Direkt), det går inte att köra via router. Vi lanserar en ny adapter, leveransstart i April 2014, baserad på Cavium chip. Vad vi kan bedöma ger Cavium den bästa prestanda för Miracast.

Vi har provkört detta med en PC med Windows 8.1 som har Miracast inbyggt i operativsystemet. Datorn vi testat med är en Asus Zenbook med Core i7 processor. Det fungerar väldigt bra med tex Netflix strömmat från Internet till PC och vidare från PC till Miracast adaptern.

Sändarens kapacitet för att ta emot en videoström, avkoda den och koda om den till Miracast har stor betydelse för resultatet. Det finns risk att man med för dålig prestanda får synkroniseringsfel för ljud och eventuell hack i videoströmmen. Men med RTSD5000 mot PC enligt ovan fungerar det mycket bra.
Du hittar information om RTSD5000 adpatern här: http://www.miracast.se