Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk

Jag är också ganska ny på att klocka GPU. Jag fick backa ner litegrann för att spela stabilt i COD Advanced Warfare.

Med de här inställningarna ligger den på 74 grader och 65% fläkt när jag spelar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15852546/GPU%20Stabil.png

1428/8100 +25mV gick inte att spela på så 8000 verkar vara max på minnet.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle ni säga att jag skulle kunna/våga pusha mitt 970 g1 gaming? har 550W nätagg så kan inte direkt ge mer ström till det (Tror jag O.o) Skulle vara tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av Vitensby:

Hur mycket skulle ni säga att jag skulle kunna/våga pusha mitt 970 g1 gaming? har 550W nätagg så kan inte direkt ge mer ström till det (Tror jag O.o) Skulle vara tacksam för hjälp!

Det är väl visserligen vad som krävs för det? Jag hade Unigine Valley igång i fönstervy när jag höjde så jag såg vad som hände. Först gpu core, sedan mem klock, när power gick till 100 så höjde jag den till 120 och började om med core och mem. Om det är rätt vet jag inte men det funkade. Ena skärmen hänger sig när man går för högt.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Tjena! Satt och pillade med mina Gigabyte 970 G1 igår. Jag körde Heaven och valley i typ 1 timme vardera och power % går bara upp till 65.

Höjde till 1450Mhz och 7500mhz på minnet och körde samma sak, power gick bara upp till 65-70%, borde det inte vara högre? För efter en halvtimme i diablo 3 så fick jag drivrutin felmed, och kortet låg bara på 65-70% power usage.

EDIT
Temp ligger på 67C topp kortet och max 60c på nedersta.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

Min power steg framförallt när jag ökade minnet. Jag var uppe på 8400mhz och vände.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På mitt Gigabyte 980 WindForce kör jag 1580Mhz o 8000mhz stabilt på 1.275v. Har flashat kortet för lite högre powerlimit. Kyls med luft och temperaturerna överstiger inte 60grader när jag spelar gta v! E riktigt nöjd

Permalänk
Medlem

Använder ni temp limit? (Msi Afterburner kör jag, alltid gjort, kanske inte finns för andra OC softwares)

Jag hade min linkad ihop med power limit %...var satt på 150% (max). Sedan unlinkade jag och satt temp limit på 75c.

Ganska nice, lite som att begränsa fps för inte låta grafikkortet överprestera.

Menar såhär; när jag spelar GTA V ligger GPU på 65-70c, överallt förutom i mitt garage. Står jag afk i garaget jobbar grafikkortet för mycket; flyger upp till 75-77c. Så jag har satt min temp limit på 75c. Då går min core clock ned från 1333 MHz till 1150 MHz - sänker temperaturen.

Nedklockas alltså när för varmt, finns väl många kort som gör detta auto (?)...inte mitt dock, har dock flashat BIOS och låst upp 1.3v istället för 1.212v (kör 1263v).

Bara ett tips, känns som en feature som kan ställa till problem...men bra sätt om ni märker att GPU temps drar iväg på ställen, där GPU behöver jobba mycket mer än CPU!

I de flesta andra spel låser min fps sig vid 144 (144 hz skärm, adaptive vsync på) och det räcker för hålla grafikkortet svalt (på platser där CPU knappt behöver jobba)...men i GTA V har jag runt 75-120 fps överallt förutom i mitt garage där jag har runt 130-144.

Permalänk

Hejsan allihopa!
Jag är rätt ny på det här med överclockning och har läst mycket av guiderna här vilket har hjälpt mig mycket och lyckas förstå hur det fungerar.
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig att hitta en bios för msi gtx 980? Har kollat runt efter olika bios på internet men är osäker på vilken jag ska ta. Är ute efter att få mer volt upplåst så jag kan pressa kortet ännu mer.
Tack på förhand.
Mvh Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tjo Tobbbe__! Jag har en del frågor till dig angående mitt Gigabyte GTX 760 Windforce R2 OC och GTX 780. Det är så att på flesta benchmarks jag kör så funkar det alldeles fint men när jag kör FurMark ex. så har jag koll på själva Core Clock och oftast sjunks den ned efter några sekunders testning av GPU Benchmark Preset: 1080p. Den börjar på 1202 Mhz men faller direkt ned till 1175 Mhz och sedan fortsätter den ändra ner till 1084 Mhz men sen hoppar fram tillbaka till 1132 Mhz och sen ned igen och detta gör såklart att prestandan blir betydligt mycket sämre. Vad är det som orsakar just detta i Furmark? Jag ska testa 3DMark, Passmark och även Unigine Valley och se om Core Clock dras ned där med efter en viss tid(Lägger upp bilder på det ofcourse)

Jag körde nyss upp Witcher 2 Exempelvis för att testa detta och Core Clock går först upp till 1359 Mhz men klockas sedan ned till en average på 1333 Mhz och stannar där men också ibland så dras den ned till 1320 Mhz. Eftersom jag nyss också fick reda på att i MSI Afterburner så kan man ändra på fläktinställningarna själv och nu går temperaturen inte över 70 iaf, det stannar på 67 som mest. Innan åkte det alltid upp till 78-82 och direkt efter det så failade ju överklockningen.

Men om jag nu också väljer att köra min fläkt på 100% oavset temperatur, kan det ha några konsekvenser i framtiden? Och återigen, om det är något som orsakar att Core Clock klockas ned på grund av något, är det något man kan göra åt det?

På måndag så får jag förhoppningsvis mitt MSI GTX 780 TwinFrozr 3GB och jag undrar, eftersom det är samma serie(7 Serien) Gäller samma saker för GTX 780n som det gör för GTX 760n? Att ex. Core Clock klockas ned för whatever anledning osv.

GPU-Z MSI Afterburner, Överklockningen som gäller

EDIT: Passmark: Max Core(1359 Mhz)/Memory(3677 Mhz) Clock, 62 Grader Max

Uningine: MSI: Core 1320 Mhz Average/Memory Max, 68 Grader, 49 FPS Average 2048 score. Unigine visar: Core 1411 Mhz/Memory 3679

3DMark: Fire Strike Demo: Core varierar från 1320(som average) till 1289 Mhz och det spelar inte roll när heller utan den bara gör det när den känner för det. Memory är fortfarande max, 3677 Mhz.

Som du ser så visar MSI Afterburner's RivaTunerStatistics annorlunda jämfört med Unigine Valley som tydligen visar högre hastigheter för någon anledning.. Någon ide varför?

Glömde bilder :( och ändrade igen, lite :D
Permalänk
Medlem

Vad är en lagom och ofarlig voltgräns för MSI 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equir:

Vad är en lagom och ofarlig voltgräns för MSI 970?

Beror helt på vilken kylning du har.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Beror helt på vilken kylning du har.

Har du någon bra länk på att låsa upp bios mer för högre spänning? Eller är det Skyn3ts guider som fortfarande gäller? Har gått över till riktig vattenkylning nu, så vill högre Utan att voltmodda dock. Och ifall du vet ett enkelt sätt att hålla koll på VRM Temps på GTX 780. Vill vara säker på att de har ok temp, eftersom GPU ligger på 35-40C överklockat.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

lite oklart..

Tjenare!

Är väl relativt ny på det här med klockning av GPU, men har experimenterat lite fram och tillbaks.
Har ett EVGA GTX 780 Ti SC som jag leker lite med och jag kör stock bios och gör själva klockningen i EVGA Precision.

Jag kommer upp i ca +60 Core clock innan att det börjar bli instablit i Unigine Heaven, vilket jag tycker låter lite. Jag vet att det är ett lotteri men när jag läst andra som lätt kommer upp i +150 utan att flasha känns det som jag kanske gör något fel?

Temp ligger runt 75 i maxbelastning och det spelar ingen roll om jag ökar voltage för det verkar throttla på 1150 oavsett.
Enda sättet att få voltage att faktiskt öka är att aktivera Overboost, men då sjunker core clock till långt under vad det annars når upp i.

Någon som har insikt i detta? Är +60 core clock det jag max kan få utan att flasha eller är det något jag missar?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Perfekt att jag hittade denna tråden!

Har ett GTX Titan Black 6GB och skall byta kylare till en Arctic Cooling Accelero Xtreme IV.

Skall jag följa samma guide som till 780ti eller Titan ?
.. Då Titan Black är ju ett 780ti med mer minne och DP.

Tänkte först köra mjukvaruklockning via EVGA Precision X (föredrar det framför Afterburner) och när jag börjar nå gränserna med div krascher osv kanske ge mig på ett moddat BIOS.

Eller finns det färdiga BIOS som kan rek till Titan Black med trejdepartskylare utav modell bättre ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Tjena är helt ny på det här med överklockning av grafikkort. Vill helst inte moda bios på grafikkortet utan kör bara som kortet är. Så med det sagt så har jag testat lite men vet inte riktigt hur jag ska kolla om det är säkert 24/7. Visst det funkar fint med en vända Valley Benchmark. Men det kanske inte betyder att det funkar 24/7.

Mitt grafikkort är ett GTX 970 Gigabyte G1

Så här ser det ut än så länge:

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Klockade mina 980ti kort till 1430mhz på core clock.
Benchmark catzilla 1080p test plats 27 på deras leaderboard med 32650 poäng. Då vattenkyler jag dom med kraken g10 tillsammans med zalman lq 315 closed loop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shad0wmist:

Tjenare!

Är väl relativt ny på det här med klockning av GPU, men har experimenterat lite fram och tillbaks.
Har ett EVGA GTX 780 Ti SC som jag leker lite med och jag kör stock bios och gör själva klockningen i EVGA Precision.

Jag kommer upp i ca +60 Core clock innan att det börjar bli instablit i Unigine Heaven, vilket jag tycker låter lite. Jag vet att det är ett lotteri men när jag läst andra som lätt kommer upp i +150 utan att flasha känns det som jag kanske gör något fel?

Temp ligger runt 75 i maxbelastning och det spelar ingen roll om jag ökar voltage för det verkar throttla på 1150 oavsett.
Enda sättet att få voltage att faktiskt öka är att aktivera Overboost, men då sjunker core clock till långt under vad det annars når upp i.

Någon som har insikt i detta? Är +60 core clock det jag max kan få utan att flasha eller är det något jag missar?

Har inget svar på detta utan tänkte bara nämna att jag upplever samma sak. Provade att OC:a första gången i förrgår. Körde Afterburner, sluta med tokcrash så när jag äntligen fick igång det resetta jag allt. Gick över till Precision X eftersom jag har ett EVGA 780 SC ACX så tänkte jag att det skulle vara bättre. Det var det men jag kan knappt komma över +60 på core utan att det blir artefakter och om man går högre upp ändå så crashar Heaven. Börjar jag mixa med ström och memory så verkar jag få asdåliga resultat i Heaven. Trorligen gör jag helt fel. Har typ lite högre värme på kortet dock, runt 80 på max belastning. Hoppas någon kan tipsa oss båda hur vi ska göra.

För att klargöra, jag klockade inte core och memory samtidigt utan det var något jag gjorde i slutet i frustration för att se något resultat.

Bonusfråga: Om man får typ artefakt i typ en scen, pyttelite, är det ostabilt eller är det OK? Tror jag får artefakt när kortet inte är överklockat i samma scen.

Tack!

EDIT
Har nu klockat min GPU minimalt. Vette tusan om det är något som är fel eller om det är komponenterna som inte orkar eller om det är skit bakom spakarna. Kunde köra upp coren till +50mhz och memory +80mhz. Försökte jag boosta core/memory mer så dog antingen heaven eller valley. Så jag ger mig här.

EDIT #2
Efter några timmars körning av datorn och lite gaming så dök det upp konstiga färger och streck i Chrome. Tog bort överklockningen samt starta om. Började spela Metro Last Light och efter 30min hängde sig datorn och min SSD krasha. Yey. Om detta har något med överklockningen att göra vet jag inte. Det jag vet är att jag har varit på djupt vatten.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem

Hej, är ett precis nyfött spädbarn när det kommer till klockning och dess like. Fick precis hem mitt nya GTX 960, installerat drivrutiner och allt, funkar fint. Skulle då vilja ha någon som kan guida mig igenom vilka knappar jag ska skruva på osv., om någon är villig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinEye:

Hej, är ett precis nyfött spädbarn när det kommer till klockning och dess like. Fick precis hem mitt nya GTX 960, installerat drivrutiner och allt, funkar fint. Skulle då vilja ha någon som kan guida mig igenom vilka knappar jag ska skruva på osv., om någon är villig?

Ja gå tillbaka till första sidan så har du en bra guide ..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Ohoj, en liten snabb fråga

Jag är ny när det kommer till att klocka grafikkort men pulade lite i Afterburner igår kväll. Kortet är ett MSI GTX 780 3GB. Jag höjde power limit till 103%, vilket verkar vara max utan att uppdatera bios, och fick upp core clock till +100 utan att höja volten och utan fel i Unigine Valley.

Så frågan är:
Är det lugnt att fortsätta höja core clock (och senare memory clock) så länge Unigine inte ger några fel? Eller borde man vara återhållsam och hålla sig inom en viss gräns så man inte pajar grejerna? Tanken är alltså att försöka klocka så långt det går utan att behöva ändra volten.

Såhär ser det ut i GPU-Z och Afterburner just nu (än så länge inga artefakter eller krascher alltså):

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag är ny när det kommer till att klocka grafikkort men pulade lite i Afterburner igår kväll. Kortet är ett MSI GTX 780 3GB. Jag höjde power limit till 103%, vilket verkar vara max utan att uppdatera bios, och fick upp core clock till +100 utan att höja volten och utan fel i Unigine Valley.

Så frågan är:
Är det lugnt att fortsätta höja core clock (och senare memory clock) så länge Unigine inte ger några fel? Eller borde man vara återhållsam och hålla sig inom en viss gräns så man inte pajar grejerna? Tanken är alltså att försöka klocka så långt det går utan att behöva ändra volten.

...

De e bara å köra på!
Dock kommer du inte kunna klocka så mycket utan att dra i en firmware som tar bort powertarget.
Detta märker du av att GPUn klockar ner sig efter en kort tids maxbelastning.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Så frågan är:

Såhär ser det ut i GPU-Z och Afterburner just nu (än så länge inga artefakter eller krascher alltså):

http://i.imgur.com/pxGWpOK.gif

http://i.imgur.com/GanhJn5.png

Min egen erfarenhet är att Heaven är bättre för att kolla Core clock. Valley verkar belasta vram mer.
Har nämligen nått långt över 1200MHz på Core i Valley för att sedan krascha direkt i Heaven å vice versa gällande vram.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Min egen erfarenhet är att Heaven är bättre för att kolla Core clock. Valley verkar belasta vram mer.
Har nämligen nått långt över 1200MHz på Core i Valley för att sedan krascha direkt i Heaven å vice versa gällande vram.

Jepp, märkte det också Började få artefakter i Heaven trots att Valley funkade fint. Vice versa fick jag också högre bench score i Valley efter att ha höjt memory clock men typ samma score i Heaven.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Hej! Har ett Evga Gtx 750 ti FTW som jag tänkte överklocka. Första gången jag överklockar gpu så undrar hur mycket ska man börja med att överklocka och kan det gå sönder?

/Samuel

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Hej! Har ett Evga Gtx 750 ti FTW som jag tänkte överklocka. Första gången jag överklockar gpu så undrar hur mycket ska man börja med att överklocka och kan det gå sönder?

/Samuel

Gå upp i små steg 10-20Mhz på coreclock och stresstesta med Kombustor/Firestrike/Heaven och om du inte får artefekter eller crashar så ökar du så tills du får det, när du sedan får det så backar du 20Mhz för att ha lite marginal. Samma sak med memory clock kör dock Valley där

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Öka volten?

Var ett tag sedan jag överklocka 680. Vill minnas jag maxa på volten och att detta inte skulle vara några problem. Dock såg interfacen olikt ut än nu och är osäker om jag ska öka volten, då det generellt sätt är låst.

Permalänk
Medlem

Vilket BIOS rekommenderas till ett ASUS Strix GTX 970?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hej! En nybörjare till.
Detta är vad jag lyckas göra utan visuella defekter eller att det hänger sig.
Är det bra för ett EVGA NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+?

Går jag över 170 core clock så kvittar det i princip vad jag höjer core voltage till, det hänger sig ändå.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av prime:

Hej! En nybörjare till.
Detta är vad jag lyckas göra utan visuella defekter eller att det hänger sig.
Är det bra för ett EVGA NVIDIA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+?
http://i.imgur.com/E8RwdSY.jpg

Går jag över 170 core clock så kvittar det i princip vad jag höjer core voltage till, det hänger sig ändå.

Det är bra resultat.

Minnet klarar oftast 8GHz (2000x4) och kärnan brukar stoppa någonstans kring 1450 till 1500Mhz sen finns det enstaka exemplar som klarar 1500+MHz.

Mitt klarar t.ex. upp till 1525MHz med extra volt men det är förutsatt att jag inte klockar minnet för mycket. Jag har å andra sidan vattenkylning.

Du kan vara nöjd med den klockningen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är bra resultat.

Minnet klarar oftast 8GHz (2000x4) och kärnan brukar stoppa någonstans kring 1450 till 1500Mhz sen finns det enstaka exemplar som klarar 1500+MHz.

Mitt klarar t.ex. upp till 1525MHz med extra volt men det är förutsatt att jag inte klockar minnet för mycket. Jag har å andra sidan vattenkylning.

Du kan vara nöjd med den klockningen.

Okej okej, trodde det var skit bakom spakarna som någon annan skrev här
Tack så mycket för ditt svar!