Nvidia Geforce GTX överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad har du för nätaggregat samt vilken volt matar du korten med?

Ett Classified ska vara binnat så det borde absolut inte stanna vid 1111mhz

har en RM650, och när jag körde på 1111mhz var vcore på +8 (afterburner) testat dragit vcore till max och ökat till 1112mhz, men det går icke, valley kraschar och alla spel jag försöker med. (gör säkert något fel)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

har en RM650, och när jag körde på 1111mhz var vcore på +8 (afterburner) testat dragit vcore till max och ökat till 1112mhz, men det går icke, valley kraschar och alla spel jag försöker med. (gör säkert något fel)

Du ska använda EVGA precision X inte afterburner till EVGA kort.

Precision x 4.xxx

Dold text

Precision x16

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du ska använda EVGA precision X inte afterburner till EVGA kort.

Precision x 4.xxx

Precision x16

Jaha, trodde att man kunde använda afterburner, men tack för hjälpen.

Edit: har två frågor till, hur gör man så överklocken sätts på av sig själv när man startar datorn? har tryckt "start with os" i precision x, men det är stock när jag startar datorn igen, tänker inte köra med överklock om man måste göra det varje gång.

Och måste jag trycka på launcher två eller tre gånger så det öppnar, någon fix till det?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Super nice guide!
Nybörjare på GPU oc men köpte mig ett 980 Classy, vattenkylning är planerat när fullcover block kommer.
Kan dock inte hålla mig och har börjat överklocka lite redan nu!
http://i.imgur.com/v1BoGzn.png

Som ni ser har jag inte alls så bra klock, coren är rätt förfälig mot vad mina förhoppningar var. Rätt nöjd med memoryn dock, går troligen att trycka upp bra mycket mer då jag inte såg några problem alls med den jag kör.
Har dock bara testat i 3dmark Fire Strike.

Drivarna kraschade ofta när jag körde 1220 mV. Kan kanske ha att göra med 1212 gränsen? Känns som att Classy korten borde ha en högre gräns, men så kanske inte är fallet?

Får i alla fall massor med artefakter så fort jag går över +105 mhz på coren. 100 fungerar dock felfritt.

Har dock inte det bästa moderkortet för oc och har andra problem med moderkortet så har accepterat att det kanske kan vara ett problem? Broadwell är aktuellt, därför jag köpte BK serien från Gigabyte.

Ser man verkligen så stor skillnad på custom bios? Funderar starkt på Kingpin's custom bios i så fall!
http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=2977

Edit: Hittade en review av 980 Classified nu som skrev att limiten var 1212 på detta kortet med. Ska definitivt kolla på custom bios!
Tur jag ställde frågan här innan jag gjorde en egen tråd.

Men vad tror ni annars om min oc på kortet? Är det normalt med standard bios? I stortsett som Swec tester med vanliga ACX 2.0 kylaren. Kan ju tycka skillnaden borde va större på de två korten? Men skillnaden kanske kommer vid just högre spänning och framförallt bättre kylning?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Daark:

Jaha, trodde att man kunde använda afterburner, men tack för hjälpen.

Edit: har två frågor till, hur gör man så överklocken sätts på av sig själv när man startar datorn? har tryckt "start with os" i precision x, men det är stock när jag startar datorn igen, tänker inte köra med överklock om man måste göra det varje gång.

Och måste jag trycka på launcher två eller tre gånger så det öppnar, någon fix till det?

Du måste kryssa i både
"start with OS" - som gör att programmet startar när du startar datorn.

och

apply overclocking at start up" - som gör att de sparade inställningarna appliceras direkt vid startup.

Sen så spelar det ingen roll vilket av Afterburner eller Evga Precision X du använder. Båda är samma program från Riva men med olika skins från evga och MSI.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Du måste kryssa i både
"start with OS" - som gör att programmet startar när du startar datorn.

och

apply overclocking at start up" - som gör att de sparade inställningarna appliceras direkt vid startup.

Sen så spelar det ingen roll vilket av Afterburner eller Evga Precision X du använder. Båda är samma program från Riva men med olika skins från evga och MSI.

Den vill ändå inte sätta på oc, måste vara nåt fel från min sida.

Visa signatur

En dator

Permalänk

Hej!
Sitter på Asus GTX 770 DCII OC 2gb SLI. Med standard bios och Afterburner +12mv så boostar korten upp till 1230Mhz på 1.205 VDDC i Fire Strike. 49 grader max temp
Igår flashade jag bios till
http://www.overclock.net/t/1396319/official-gtx-770-owners-cl...
Asus.GTX770.DirectCU II OC.rom
(överst i listan)
i hopp om att kunna få tillgång till mer voltage i Afterburner... Utan lycka!
Max core voltage ökningen ligger på +12mv oavsett flash.
Dock kunde jag öka power target till 150% (istället för 110% max med standard bios)
samtidigt som Core Clock var låst på 1185 eller något sånt. BOOST inaktiverad i dessa nya bios
men det hjälpte inte mig då jag ville kunna skjuta in mer kräm i grafikkorten..
Korten är under vatten med EK Fullcover blocks!
Nu till min fråga..
Hur kommer jag upp i över 1.3v på dessa kort?
här är länk till standard bios som jag flashade tillbaks till igårkväll
http://www.techpowerup.com/vgabios/156501/asus-gtx770-2048-13...
Finns på sweclockers mumble till och från!
Tack på förhand!
Mvh

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det står här, att man ska disabla eller avinstallera drivrutinerna innan man flashar bios.
Lite förvirrad, ska man aktivera/installera drivisarna igen efter?
Tror det står samma namn på bios i GPU-z även efter rebooten.

Edit:
Borde läsa alla pages innan jag postar. Stod på page 3 en bit ner.

Citat:

I have just been disabling in the device manager, flash, re-enable and then reboot, all good doing this. I tested stock, strix, matrix and the new classxx.rom yesterday and on the Classi the classxx.rom consistently scored higher.

Strix bios was the next best followed by Matrix then stock. I didn't test the default OC or LN2 bios on the Classi, so can't comment on those.

Edit2:

Får en error, någon som vet varför? Har disablat drivers i device manager.

Edit:
Hittade hur man flashar 970/980 direkt i windows.
http://www.overclock.net/t/1517316/extract-and-flash-gtx-970-...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Hej!
Jag har lite funderingar kring överklockande av mitt MSI gtx 770 twinforze kort som jag överklockari MSI afterburner. Jag får väldigt olika resultat beroende på vad jag gör. När jag följer "mallen" för överklockning här så krachar unigne heaven vid +70 core clock(power limit på max) när jag drar på med full volt (+11 utan separat program) men det kraschar ändå efter ca 1 min. Jag testade då istället MSI kombustor, där kunde jag klocka till +120 på core clock utan att programmet hängde sig och utan tillförd volt.

Nu till det konstiga, när jag kör med dessa inställningar genom heaven benchmark så krachar det vid samma ställe efter ca 1 min och när jag går tillbaka till MSI kombustor så kraschar den med. Efter omstart så fungerar MSI kombustor utan krasch med stabil FPS på +120 core clock. Jag har även testat att spela Far Cry 4 på dessa inställningar, fungerar super MEN jag får ingen ökning alls i FPS. Någon som har en aning vad som jag gör fel?

Build:
moderkort: MSI z97 gaming 3
CPU: i5-4670k
GPU: MSI gtx 770 twinforze
PSU: cooler master thunder 700W
16gb ram
bra kylning (vattenkyld processor och grafikkortet aldrig över 65 grader)

Permalänk
Medlem

Hallå allihopa!

Efter att ha gått igenom några guider på nätet, och även denna så har jag börjat att överklockat mitt GTX 970 Strix. Till hjälp har jag haft Unigine Heaven samt Sniper elite V2, AVP och RE 6 benchmarks. Än så länge har allt gått bra, inga artefakter eller konstigheter i Heaven. Men som ni ser har jag nu maxat ut mätarna för både GPU clock och memory clock. På nätet har jag dock sett andra 970 Strix vars mätare har gått mycket längre upp i frekvens. Hur går jag vidare nu helt enkelt?

Tacksam för svar!

https://www.dropbox.com/s/zqv30bb6e7t0niw/OC.png?dl=0

Permalänk
Medlem

Hej! jag har nu lite försiktigt börjat klocka mitt GTX 780 Phantom. Då detta är första gången jag överklockar så är jag lite orolig
Men jag har läst guiden och hoppas jag förstått rätt. Hur som helst ser jag nästan inga direkta förbättringar då jag kör mina tester i
3D MARK Fire Strike. Jag har gjort skrivit ner alla resultat. Men generellt sett så har ingenting hänt på de 10 tester jag kört.
(Ska det ha hänt något som är noterbart frågar jag då?, eller gör jag rätt? "SKA DET TA TID" innan det händer något, så att säga?)

Jag har gjort följande via msi afterburner(från orginal):
+ 20mV
+ 120 core clock (Mzh)
+ 40 Memory clock.

Som sagt, det kanske är blygsamt inte vet jag :D. Men tror ni att jag är på god väg?

Jag kan inte se några skillnader i fps / temp / physics score / combined score överhuvudtaget.
Notera dock att har jag ökat min graphic score med ungefär 1000 poäng i vissa fall, men som sagt. Inga märkbara förändringar generellt sett.

Tips och hjälp mottages gladeligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hej!
Sitter på Asus GTX 770 DCII OC 2gb SLI. Med standard bios och Afterburner +12mv så boostar korten upp till 1230Mhz på 1.205 VDDC i Fire Strike. 49 grader max temp
Igår flashade jag bios till
Asus.GTX770.DirectCU II OC.rom
(överst i listan)
i hopp om att kunna få tillgång till mer voltage i Afterburner... Utan lycka!
Max core voltage ökningen ligger på +12mv oavsett flash.
Dock kunde jag öka power target till 150% (istället för 110% max med standard bios)
samtidigt som Core Clock var låst på 1185 eller något sånt. BOOST inaktiverad i dessa nya bios
men det hjälpte inte mig då jag ville kunna skjuta in mer kräm i grafikkorten..
Korten är under vatten med EK Fullcover blocks!
Nu till min fråga..
Hur kommer jag upp i över 1.3v på dessa kort?
här är länk till standard bios som jag flashade tillbaks till igårkväll
http://www.techpowerup.com/vgabios/156501/asus-gtx770-2048-13...
Finns på sweclockers mumble till och från!
Tack på förhand!
Mvh

Voltchippet på Asus korten heter ASP1212 och mig veterligen finns det inget sätt att få det att gå högre förutom att börja löda på korten.
http://www.overclock.net/t/1398725/unlock-afterburner-limits-...

Vissa säger att man kan testa med det verktyget.
http://www.overclock.net/t/1425102/updated-ab-b18-team-skyn3t...

Asuskorten kan ha olika bios så det är inte någon god idé att använda den du länkar till. Fick själv samma konstigheter som du men fick hjälp nyliga att modda min bios
När jag sparade ner orginalbios så markerade jag inte vilken bios som tillhörde var så det blev lite trial and error innan jag fick koll på allt.
Sen körde jag vart kort för sig och kolla hur högt jag kunde gå i Firestrike, minnena maxade jag dock inte fullt ut.
http://www.3dmark.com/compare/fs/3813332/fs/3812883

Sen i SLI så ökade jag minnena också.
http://www.3dmark.com/fs/3815121

Släng in frågan här så kommer du ganska omgående få hjälp, hoppas du har kvar orginalbios bara.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Entusiast

Jahaja... nu ger jag mig på att pillra med volten på grafikkorten. Har läst till höger och vänster, guider och liknande. Tidigare med mina 680's så körde jag bara upp power target och höjde core/mem. Nu är det volthöjning... har kört på dessa settings och några pass Furmark och Heaven då de tenderar att nypa åt om det är instabilt, Valley verkar släppa igenom det mesta...

Smärtgränsen med dessa settings verkar vara nådd, ska jag smälla på ytterligare med volten?

EDIT: Den stannar ändå på 1212 mv... måste alltså in med moddat BIOS för att gå högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jahaja... nu ger jag mig på att pillra med volten på grafikkorten. Har läst till höger och vänster, guider och liknande. Tidigare med mina 680's så körde jag bara upp power target och höjde core/mem. Nu är det volthöjning... har kört på dessa settings och några pass Furmark och Heaven då de tenderar att nypa åt om det är instabilt, Valley verkar släppa igenom det mesta...

Smärtgränsen med dessa settings verkar vara nådd, ska jag smälla på ytterligare med volten?

http://i.imgur.com/wBB9M5w.png

EDIT: Den stannar ändå på 1212 mv... måste alltså in med moddat BIOS för att gå högre

Undrar det samma.. För att höja volten måste man använda sig av ett moddat bios? Har ett MSI gtx 970 gaming..

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Undrar det samma.. För att höja volten måste man använda sig av ett moddat bios? Har ett MSI gtx 970 gaming..

Det stämmer. Samtliga kort från Nvidia har en högsta tillåtna volt vid 1.212v.
Den kan endast passeras med biosbyte och mjukvara som Afterburner/PresicionX/Rbbys volt mod och liknande.

Hårdmod är också ett alternativ för dem som inte kan låsa upp sina korts volt med mjukvara och biosbyte.
Med hårdmod menar jag lödning på kortets PCB. Inget man gör i första taget om man inte är med på att sumpa garanti samt riskera att förstöra kortet.

Andra tillverkare förser korten med dubbla bios. Varav den sekundära bioset tillåter övervoltning med mera.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det stämmer. Samtliga kort från Nvidia har en högsta tillåtna volt vid 1.212v.
Den kan endast passeras med biosbyte och mjukvara som Afterburner/PresicionX/Rbbys volt mod och liknande.

Hårdmod är också ett alternativ för dem som inte kan låsa upp sina korts volt med mjukvara och biosbyte.
Med hårdmod menar jag lödning på kortets PCB. Inget man gör i första taget om man inte är med på att sumpa garanti samt riskera att förstöra kortet.

Andra tillverkare förser korten med dubbla bios. Varav den sekundära bioset tillåter övervoltning med mera.

Som jag trodde.. Tänkte fråga dig om du har lust att ta fram en länk med ett moddad bios till just MSI 970.. Har letat på nätet samt kollat din länk men verkar inte hitta nått.. Det blir första gången jag flashar nytt bios i ett g-card. Vill ju kunna höja powerlimiten och volten!

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Som jag trodde.. Tänkte fråga dig om du har lust att ta fram en länk med ett moddad bios till just MSI 970.. Har letat på nätet samt kollat din länk men verkar inte hitta nått.. Det blir första gången jag flashar nytt bios i ett g-card. Vill ju kunna höja powerlimiten och volten!

Börja med att ta reda på exakt vilket kort du har och läs Ezflash guiden på sida ett.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Överklockade precis mitt GTX 970 Strix till +150 offset, boostar upp till 1470 i Far Cry 4, temps är också bra, runt 70 grader med 40% fläkt. Inte provat att pusha det ännu mer men tycker det räcker för GPU:n, men frågan är hur som helst hur mycket man törs man överklocka minnet? Ger det ens någon nämnvärd prestandaboost?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Överklockade precis mitt GTX 970 Strix till +150 offset, boostar upp till 1470 i Far Cry 4, temps är också bra, runt 70 grader med 40% fläkt. Inte provat att pusha det ännu mer men tycker det räcker för GPU:n, men frågan är hur som helst hur mycket man törs man överklocka minnet? Ger det ens någon nämnvärd prestandaboost?

Jadå! Lägg på 500 på minnet så ska du se att du får högre fps!

Visa signatur

Permalänk

Hej SweC.

Detta är min första post på forumet efter att ha lurkat en hel del.
Efter att ha köpt en ny skärm så bestämde jag mig för att ge mig på att klocka upp kortet, som i detta fall är ett Asus gtx 680 DirectCU II.

Har bara använt mig av asus egna tool GPU Tweak för själva klockningen. Men har letat guider över hela nätet ;P.
Detta är just nu min stabila klock som har funkat efter två burn test i Furmark och daglig användning i ca 3 timmar. Har även lirat lite spel i ca en timma utan några problem.

Under stresstesterna landar maxtemp på runt 79-80 grader.

Verkar det som jag har gjort en ok klock eller utsätter jag GPUn för något den inte borde? Skulle bli glad för någon kommentar om hur jag har lyckats.

Nästa steg i klocken är väl att testa en lägre mV offset.

/Hellthell

Permalänk
Medlem

Snabbfråga från nybliven nvidia ägare.

Går det att ställa om i afterburner så man ser clocken istället för +Xxx clock? Är det boosten eller det andra man ändrar genom att plussa i ab? Haft amd i massa år så var lite nytt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Goddagens alla. Sitter på ett Gtx 980 Gigabyte g1 gaming.

Har klockat upp mig till 1543/2100
Får ca 16700 GPU score firestrike.
Och använder mig utav ett custom bios.
Använder mig av kepler BIOS Tweaker.
Och i Voltage TABLE så har jag höjjt 1 2 och 3 till 1312.5Mv -1312.5mV Med andra ord så körs kortet jämt på 1312.5mV när jag spelar eller benchar. Är det säkert att ligga på så högt? Lyckas inte hålla 1543 i core om jag sänker ner den då den inte vill gå upp till detta SJÄLV utan jag måste tvinga den vilket jag gjort nu då den inte kan gå lägre.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag sitter och försöker få mitt evga gtx 780ti sc acx med asics på 78,6% att passera 1250MHz stabilt (mitt mål är 1300MHz på luft), jag har dock problem med att kortet inte vill passera 1,162V och att 106% powertarget sätter käpparna i hjulen.

Jag har laddat ner kepler bios tweaker 1.27 och håller på och gör en egen bios med några ändringar på inställningarna då jag vill behålla gpu boost vilket försvinner med skyn3t bios.
Har ni några tips eller erfarenheter av kepler bios tweaker?

Jag har ändrat gpuns maxspänning till 1212.5mV och jag har ändrat powertarget och tdp till 120% vilket leder till 300W vilket bör vara säkert då pci-e 2.0 + 6-pin + 8-pin = 75+75+150=300W.

Jag har ingen erfarenhet av att modifiera bios på grafikkort tidigare så jag bifogar bilder på de inställningar jag ändrat:

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Hej!

Jag sitter och försöker få mitt evga gtx 780ti sc acx med asics på 78,6% att passera 1250MHz stabilt (mitt mål är 1300MHz på luft), jag har dock problem med att kortet inte vill passera 1,162V och att 106% powertarget sätter käpparna i hjulen.

Jag har laddat ner kepler bios tweaker 1.27 och håller på och gör en egen bios med några ändringar på inställningarna då jag vill behålla gpu boost vilket försvinner med skyn3t bios.
Har ni några tips eller erfarenheter av kepler bios tweaker?

Jag har ändrat gpuns maxspänning till 1212.5mV och jag har ändrat powertarget och tdp till 120% vilket leder till 300W vilket bör vara säkert då pci-e 2.0 + 6-pin + 8-pin = 75+75+150=300W.

Jag har ingen erfarenhet av att modifiera bios på grafikkort tidigare så jag bifogar bilder på de inställningar jag ändrat:

http://i.imgur.com/juuHeaR.jpg

http://i.imgur.com/jM21VUC.jpg

http://i.imgur.com/LcW6NIO.jpg

http://i.imgur.com/YuUHttn.jpg

http://i.imgur.com/tqUacAq.jpg

MVh Victor

Finns ju 2 versioner av Skyn3t bios, ett som stänger av boost och ett som har kvar det. Varför vet ja ej men antar det blir stabilare utan boost.. en chansning

EDIT: Ena heter något med "BE" som står för Boost Enable" och andra bioset heter "BD" Boost Disable.. Jag har likadant kort o tog de utan booost

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Finns ju 2 versioner av Skyn3t bios, ett som stänger av boost och ett som har kvar det. Varför vet ja ej men antar det blir stabilare utan boost.. en chansning

EDIT: Ena heter något med "BE" som står för Boost Enable" och andra bioset heter "BD" Boost Disable.. Jag har likadant kort o tog de utan booost

Jag kunde bara hitta den versionen utan boost på overclock.net

Jag lägger upp bilder som jämför skyn3t, min egna modifierade stock bios och original bios, är min egna safe?

Det enda jag har ändrat är max spänningen till gpun samt att jag ändrat power- och tdp-target till 120% vilket blir 300w, det känns som att det är power- och tdp-target på 106% som håller tillbaks min gpu och som hindrar spänningen från att gå upp till 1.212V. Mitt kort klarade Ungine Valley på 1291MHz med stock bios utan problem men klarar "bara" 1264MHz stabilt i spel, i både dessa fallen ligger spänningen mellan 1.137V och 1.162V med någon enstaka peak på 1.2V.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Jag kunde bara hitta den versionen utan boost på overclock.net

Jag lägger upp bilder som jämför skyn3t, min egna modifierade stock bios och original bios, är min egna safe?

Det enda jag har ändrat är max spänningen till gpun samt att jag ändrat power- och tdp-target till 120% vilket blir 300w, det känns som att det är power- och tdp-target på 106% som håller tillbaks min gpu och som hindrar spänningen från att gå upp till 1.212V. Mitt kort klarade Ungine Valley på 1291MHz med stock bios utan problem men klarar "bara" 1264MHz stabilt i spel, i både dessa fallen ligger spänningen mellan 1.137V och 1.162V med någon enstaka peak på 1.2V.

Tror TS kan svara på detta

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Tror TS kan svara på detta

Ja av de trådar jag läst på swec så verkar hans kunnande angående bios flashing rätt så bra även om han använt skyn3ts färdiga bios, har även sänt honom ett pm för lite vägledning.
Har även vänt mig till forumet på overclock.net där det verkar vara mycket kunnigt folk på bios flashing och bios modifieringar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Ja av de trådar jag läst på swec så verkar hans kunnande angående bios flashing rätt så bra även om han använt skyn3ts färdiga bios, har även sänt honom ett pm för lite vägledning.
Har även vänt mig till forumet på overclock.net där det verkar vara mycket kunnigt folk på bios flashing och bios modifieringar

Du gillar inte skynet eller vadå? Du har ju en fet klockning nu?

Du har exakt samma kort som mig? Vad har du för 24/7 klockning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Du gillar inte skynet eller vadå? Du har ju en fet klockning nu?

Du har exakt samma kort som mig? Vad har du för 24/7 klockning?

Jag har inget emot skyn3t men jag vill behålla boost läget och vill ha lite lägre värden på power table för att känna mig säker då jag ska ha mitt kort på luft med säkra marginaler och jag är inte ute efter några jätte ökningar från mina nuvarande värden.

På stock bios kör jag 1250MHz 24/7 även det ofta klarar något högre utan krascher i spel, i benchmarks brukar det klara runt 1290MHz i båda dessa scenarion ligger kortet på max 1.162V

EDIT: Ska få hjälp med att göra en custom bios av en erfaren medlem på overclock.net

EDIT 2: körde precis en intensiv runda 64p noshahr canals rush på bf3 med dessa inställningar utan problem med kortet på stock bios. Får nog starta ett budkrig på kortet för de som vill smälla på ett vattenblock och köra skyn3t bios

EDIT 3: 9 rundor på scan.co.uk mixed mode 64p på bf3 tog det innan kortet kraschade med dessa inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyckades efter lite om om än modda bioset på mitt GTX 970 Windforce (ej g1) så jag kunde öka TDP till 140% och ~1.3V på gpun och lyckas därmed nå 1560 stabil boost! Minnena är helknasiga dock, alla andra verkar få minst 2-300mhz extra (med gpu @ stock), mina börjar ge artifakter i Heaven vid så lite som +10mhz, fruktansvärt märkligt, men GPU-överklockningen gör upp för det antar jag.