Hur få internet på min nya dator och hur kan jag byta hårddisk?

Permalänk

Hur få internet på min nya dator och hur kan jag byta hårddisk?

Hej!
Precis köpt en ny dator eftersom min gamla gick sönder (jag är dock nästan helt hundra på att hårddisken fortfarande funkar) och jag undrar ifall jag kan byta hårddiskar med min gamla dator (HP pavilion p6 series) till en http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-CM1435-NR003S,90952... .

Är det svårt? Kan man skada datorn? Kan det kanske finnas någon tydlig guide? Är väldigt dålig att pilla med datorer så undviker helst sånt.

Undrar också en annan sak. Har precis fått hem min asus (den jag länkade ovan) och får inte tillgång till ett trådlöst internet. Betyder det att datorn inte har ett trådlöst nätverkskort? Och betyder det att jag helt enkelt måste ha sladd till den? Är det inte konstigt att det inte finns i en ny data som ändå kostar 5000 kronor?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Den där datorn asså, vilket skämt. Lämna tillbaka och köp något riktigt istället om du har möjlighet.
Trådlöst nätverk har den med all säkerhet inte. Flytta disken kan du troligtvis.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Min för 7000 har inte det, om du inte får in något internet alls så är det troligen det, enklast är att gå till Kjell & compani eller liknande affär där brukar det finnas flera som man enkelt nog bara kopplar in i en USB port. Ingen aning angående hårddisk frågan.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Den där datorn asså, vilket skämt. Lämna tillbaka och köp något riktigt istället om du har möjlighet.
Trådlöst nätverk har den med all säkerhet inte. Flytta disken kan du troligtvis.

vad e dåligt med den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Musicismydrug:

Hej!
Precis köpt en ny dator eftersom min gamla gick sönder (jag är dock nästan helt hundra på att hårddisken fortfarande funkar) och jag undrar ifall jag kan byta hårddiskar med min gamla dator (HP pavilion p6 series) till en http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-CM1435-NR003S,90952... .

Är det svårt? Kan man skada datorn? Kan det kanske finnas någon tydlig guide? Är väldigt dålig att pilla med datorer så undviker helst sånt.

Undrar också en annan sak. Har precis fått hem min asus (den jag länkade ovan) och får inte tillgång till ett trådlöst internet. Betyder det att datorn inte har ett trådlöst nätverkskort? Och betyder det att jag helt enkelt måste ha sladd till den? Är det inte konstigt att det inte finns i en ny data som ändå kostar 5000 kronor?

Mvh!

Du behöver nog inte byta hårddisk, du kan säkert köpa en extrakabel och koppla in den gamla så har du två stycken i datorn. Nu står det inte vilket moderkort som sitter i, men den borde väl ha tillräckligt med portar för att koppla in en extra hårddisk.

Trådlöst nätverk är inte direkt högsta prioritet på moderkort till stationära datorer, det får de bärbara datorerna stå för. Vill du verkligen ha trådlös anslutning så finns det möjlighet att köpa någon av dessa som du kopplar in i en USB-port i datorn så ansluter den till routern.

vad e dåligt med den?

Tyvärr så kan du få mycket bättre dator för samma peng om du köper den på annat håll. Du får dessutom mer frihet att rota i den om du vill, till exempel om du öppnar datorn för att koppla in en ny hårddisk (Som du funderar på) så kan vissa affärer tycka att garantin inte längre gäller.

Permalänk
Medlem

"Trådlöst nätverk: Nej".

Så mycket tydligare än så kan de väl knappast skriva det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

vad e dåligt med den?

Det blir lättare att svara om vi vänder på frågan till "Vad är bra med den?".
En bra sak iaf är att den går att returnera (inom 30 dagar vad jag kan se). Sedan tog det nog slut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Mvh!

Hejsan!

Det är fullt naturligt att stationära datorer ej har med trådlöst nätverkskort. I alla fall i den prisklassen.
På sidan du länkade till står det tydligt under Anslutningar att det ej finns något trådlöst kort.

Gällande att stoppa in en gamal hårddisk så brukar det gå bra, men märkesdatorer har ibland lite speciallösningar för både ett och annat vilket kan göra det svårare eller i vissa fall även omöjligt att utföra vissa förändringar till hårdvaran.
Det är inte speciellt svårt generellt att byta hårddisk eller komplettera med en extra (vilket jag rekommenderar i detta fallet om det får plats två) hårddisk.
Datorn har uppenbarligen 6 portar för hårddiskar. Dock kan man bara hoppas att det finns nog med strömkablar och monteringsplatser också för ändamålet. Glöm inte skruvar

Jag vet att det finns videos mm som beskriver hur man monterar hårddiskar men just för den datorn hittar jag inget. Kanske någon annan som kan ge någon input gällande Asus-datorer.

I och med att det är en märkesdator så rekommenderar jag dig till att först kontrollera att du inte bryter någon garanti genom att öppna datorn.
Garantiinformation

EDIT: Kom visst långt efter, men men

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Köp den här och sätt i USB uttaget där fram eller bak på datorn! http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159448-tp-link_150mbp...

Så får du trädlöst internet

Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2560x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4144531 den var inte så dyr direkt komponentmässigt

(montering fick jag inte med där det är ca 200 kr till än datorn du har hemma men kan du få hjälp av en kompis är det ett vettigt alternativ att fixa ihop en egen dator och lämna tillbaks den du har just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4144547
ca 1300 kr till med montering så hade du kunnat spelat Bf4 på burken.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Byta disk är totalt onödigt eftersom nya datorn redan har en disk. Dessutom skulle du bli tvungen att installera om Windows osv.

Mycket vettigare att göra som eXoticSimpa skrev och ha båda kopplade i nya datorn där gamla används som en lagrings disk.

Stationära bruka inte ha trådlös. Speciellt inte billiga stationära märkesdatorer. Det är bara bärbara som alltid ha trådlös. Jag skulle ändå hellre ha sladd för snabbare och pålitligare internet.

Permalänk

är mest för musik jag kmr ha datorn. kanske spelar ngt spel då och då men inte så grafikkrävande isåfall. typ spel som league of legends, wow etc.

okok. får skaffa antingen en nätverkssladd eller skaffa den där usb grejjen som ger trådlöst.

när det kommer till hårddisken så är jag fortf lite osäker. vet för tillfället inte ens hur en hårddisk ser ut så jag får helt enkelt vänta lite med där tills jag hittar en 100 % guide så jag inte förstör ngt innanför datorn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Byta disk är totalt onödigt eftersom nya datorn redan har en disk. Dessutom skulle du bli tvungen att installera om Windows osv.

Mycket vettigare att göra som eXoticSimpa skrev och ha båda kopplade i nya datorn där gamla används som en lagrings disk.

Stationära bruka inte ha trådlös. Speciellt inte billiga stationära märkesdatorer. Det är bara bärbara som alltid ha trådlös. Jag skulle ändå hellre ha sladd för snabbare och pålitligare internet.

glömde nämna vrf jag ska byta disk. har viktiga program/filer/sparade saker som jag gärna inte vill mista/ladda ner igen. därför vill jag koppla in den.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Mvh!

Trådlöst näverkskort följer nästan aldrig med, det har inget med hur ny datorn är utan vad som är monterat, eftersom du köpte en dator från Media för bara 5000:- så får man billiga komponenter med låg prestanda, med lite tillbehör, svag processor och svagt grafikkort osv, man ska alldrig köpa färdigbyggda datorer från tex Elgiganten,Media markt osv, är bara skit, man betalar för mer än man får.
Om du inte ska spela duger den men inte annars, trådlöst kort kan du köpa själv, antingen USB eller om du vill montera den in i datorn genom Pci eller Pci-e port.

Vore jag dig hade jag lämnat tillbaka den, sparat ihop 2000:- till och köpt denna istället:
http://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-limited-edition-gtx...

Då kan du spela utan problem, samt detta billiga trådlösa nätverkskort,så slipper du ge dig in i datorn:
http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-n300

Permalänk
Medlem

Hårddisken är inte så svårt att koppla som lagrings disk.

Öppna datorn och kolla hur disken är kopplad.
Ta med dig SATA sladden till nya datorn.

Spelen och program måste du installera om.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Trådlöst näverkskort följer nästan aldrig med, det har inget med hur ny datorn är utan vad som är monterat, eftersom du köpte en dator från Media för bara 5000:- så får man billiga komponenter med låg prestanda, med lite tillbehör, svag processor och svagt grafikkort osv.
Om du inte ska spela duger den men inte annars, trådlöst kort kan du köpa själv, antingen USB eller om du vill montera den in i datorn genom Pci eller Pci-e port.

Vore jag dig hade jag lämnat tillbaka den, sparat ihop 2000:- till och köpt denna istället:
http://www.inet.se/produkt/1517134/taurus-limited-edition-gtx...

Då kan du spela utan problem, samt detta billiga trådlösa nätverkskort,så slipper du ge dig in i datorn:
http://www.inet.se/produkt/5400943/d-link-dwa-140-n300

ska i princip bara göra musik på datorn så är inte så grafikkortsberoende. det enda jag undrar dock är hur jag ska få in min gamla hårddisk i en ny dator och få över gamla filer/program från den ena hårddisken till nya datorn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hårddisken är inte så svårt att koppla som lagrings disk.

Öppna datorn och kolla hur disken är kopplad.
Ta med dig SATA sladden till nya datorn.

Spelen får du installera om.

ok. ska jag ta bort hårddisken på den nya datorn och byta ut den eller ska jag försöka få in båda? om det ens är möjligt dvs.
det är itne spelen i de främsta taget jag e ute efter utan musikfiler/musikprogram/musikprojekt.

Permalänk
Inaktiv

glömde nämna vrf jag ska byta disk. har viktiga program/filer/sparade saker som jag gärna inte vill mista/ladda ner igen. därför vill jag koppla in den.

Du kommer ändå behöva formatera och installera om hårddisken om du byter ut den. Det går inte bara att koppla in en gammal hårddisk med installerade program och drivrutiner till en ny dator med helt andra komponenter.
Så, om du gör på det viset kommer du behöva installera om operativsystemet (Om du fick med en skiva vill säga.), det är mycket bättre att bara koppla in den gamla hårddisken och ha båda två i datorn.

Programmen på gamla hårddisken kommer du däremot säkert få installera om ändå, antar jag. Eftersom de inte finns med i registret på den nya datorn.

Mitt tips är att koppla in båda hårddiskarna, föra över alla filer du vill spara från den gamla till den nya hårddisken. Formatera den gamla hårddisken och använd den som lagringsutrymme.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför såga datorn. För de pengarna är det väl ungefär vad man får. Visst, man kan balansera det annorlunda om man vill spela osv., men det blir ändå inte mycket bättre. Fördelen med denna datorn är att den förmodligen kommer att vara enklare att uppgradera i framtiden i och med att det är en ASUS, i jämförelse med HP osv. Denna innehåller förmodligen något standard moderkort från just ASUS.

Om du vill flytta disken för att bara fortsätta där du var när den andra la av, så kan du inte det. Man kommer att behöva installera om osv. Däremot kan du sätta in den gamla disken som ett komplement för att hämta ut dina gamla dokument osv. Det är inte så svårt, så var inte rädd för att öppna datorn och kolla. Du kan ju börja med den gamla som ändå inte funkar och kolla om du kan lokalisera hårddisken och förstå dig på hur den är inkopplad.

Angående nätverket så behöver du ett trådlöst nätverkskort. Modellen som länkades finns på flera ställen, tex NetOnNet osv. Mediamarkt har säkert någon billig variant av trådlöst USB också. Det är inte världens snabbaste nätverkskort, men funkar bra. Använder en sådan till min sons dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

ska i princip bara göra musik på datorn så är inte så grafikkortsberoende. det enda jag undrar dock är hur jag ska få in min gamla hårddisk i en ny dator och få över gamla filer/program från den ena hårddisken till nya datorn.

Ok, då kan du nog behålla den.

Du låter den hårddisken som finns i nya datorn vara kvar, sen köper du en Sata kabel, öppnar sidoplåten på datorn, kollar var den nuvarande disken sitter, monterar din gamla hårddisk under eller över den nya och skruvar fast, monterar dit en strömkabel bakom disken,kolla på den nya så ser du hur den ser ut, sen stoppar du in sata kabeln in i gamla disken,återigen kolla på den nya disken hur det sitter och följ den kabeln in till moderkortet och fäst nya kabeln där, färdigt, när du startar upp datorn så hittar Windows disken automatiskt,sen är det bara att köra.

Filer,program osv finns kvar, har du spel/Program installerade på den får du installera om dom,annars kommer allt fungera

Permalänk
Skrivet av anon164250:

Du kommer ändå behöva formatera och installera om hårddisken om du byter ut den. Det går inte bara att koppla in en gammal hårddisk med installerade program och drivrutiner till en ny dator med helt andra komponenter.
Så, om du gör på det viset kommer du behöva installera om operativsystemet (Om du fick med en skiva vill säga.), det är mycket bättre att bara koppla in den gamla hårddisken och ha båda två i datorn.

Programmen på gamla hårddisken kommer du däremot säkert få installera om ändå, antar jag. Eftersom de inte finns med i registret på den nya datorn.

Mitt tips är att koppla in båda hårddiskarna, föra över alla filer du vill spara från den gamla till den nya hårddisken. Formatera den gamla hårddisken och använd den som lagringsutrymme.

okok. tack så mkt för ditt svar. finns de nån risk att jag förstör nya datorn/hårdisken på ngt sätt ifall jag kopplar in och ut dom?

Permalänk
Medlem

ok. ska jag ta bort hårddisken på den nya datorn och byta ut den eller ska jag försöka få in båda? om det ens är möjligt dvs.
det är itne spelen i de främsta taget jag e ute efter utan musikfiler/musikprogram/musikprojekt.

Försök att köra med båda. Startar datorn från fel disk så kan man byta plats på SATA kablarna men det är bättre att lära sig att välja i bios EXAKT vilken disk (USB minne) datorn ska starta från vilket görs i boot listan.

Program och spel måste du installera om.
Diverse filer (musik, projekt osv) är det bara att leta upp och köra som vanligt.

okok. tack så mkt för ditt svar. finns de nån risk att jag förstör nya datorn/hårdisken på ngt sätt ifall jag kopplar in och ut dom?

Va bara uppmärksam och ta det lugnt. Det går bra så länge du inte gör något uppenbart olämpligt som tex druckit dig full, häller öl över dator, sparkar omkull dator osv

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Ok, då kan du nog behålla den.

Du låter den hårddisken som finns i nya datorn vara kvar, sen köper du en Sata kabel, öppnar sidoplåten på datorn, kollar var den nuvarande disken sitter, monterar din gamla hårddisk under eller över den nya och skruvar fast, monterar dit en strömkabel bakom disken,kolla på den nya så ser du hur den ser ut, sen stoppar du in sata kabeln in i gamla disken,återigen kolla på den nya disken hur det sitter och följ den kabeln in till moderkortet och fäst nya kabeln där, färdigt, när du startar upp datorn så hittar Windows disken automatiskt,sen är det bara att köra.

Filer,program osv finns kvar, har du spel/Program installerade på den får du installera om dom,annars kommer allt fungera

okej okej. tack så mkt för svaret.

Permalänk
Inaktiv

titta på youtube vet ja

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Försök att köra med båda. Startar datorn från fel disk så kan man byta plats på SATA kablarna men det är bättre att lära sig att välja i bios EXAKT vilken disk (USB minne) datorn ska starta från vilket görs i boot listan.

Program och spel måste du installera om.
Diverse filer (musik, projekt osv) är det bara att leta upp och köra som vanligt.

Va bara uppmärksam och ta det lugnt. Det går bra så länge du inte gör något uppenbart olämpligt som tex druckit dig full, häller öl över dator, sparkar omkull dator osv

haha

Permalänk
Medlem

Hade lämnat tillbaka den där datorn och köpt något av de ihopplock som länkats i tråden.

Om du öppnar din nuvarande dator för att sätta i en hårddisk så bryter du med största sannolikhet garantin.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Hade lämnat tillbaka den där datorn och köpt något av de ihopplock som länkats i tråden.

Om du öppnar din nuvarande dator för att sätta i en hårddisk så bryter du med största sannolikhet garantin.

kmr inte byta den. kräver inte så mkt av den förutom att den inte kmr lagga när jag har många flikar och program uppe.

Permalänk
Medlem

kmr inte byta den. kräver inte så mkt av den förutom att den inte kmr lagga när jag har många flikar och program uppe.

Tänkte mer på att om du nu ska pilla i den så kan du lika bra köpa en dator i delar, och därmed behålla garantin på enskilda komponenter. Men på en märkesdator så försvinner garantin så fort du bryter plomberingen, som oftast sitter vid sidopanelen där du öppnar datorn.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Tänkte mer på att om du nu ska pilla i den så kan du lika bra köpa en dator i delar, och därmed behålla garantin på enskilda komponenter. Men på en märkesdator så försvinner garantin så fort du bryter plomberingen, som oftast sitter vid sidopanelen där du öppnar datorn.

okok. förstår. jag har nog kvar den jag har. är inte så krävande när de kmr till datorer förutom att det ska flytta på bra och inte lagga när jag gör musik och surfar på internet e dock väldigt orolig inför det jag kommer göra med min gamla hårddisk och få in den i den nya datorn.