Vinn nätagg från Seasonic

Hjälp Med Ip Till Minecraft Server!

Permalänk

Hjälp Med Ip Till Minecraft Server!

Hej, jag har en privat minecraft server som jag kör på med mina kompisar på men det är ett problem,
ipn ändrar sig hela tiden. Jag har provat att använda No Ip men det är både min ipv4 adress och ipn man får från tex ipchicken.com ändrar sig .
Jag vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mig så att min ipv4 adress inte ändrar sig och berätta hur man kan ha samma ip adress på minecraft.

Tack På Förhand.

Permalänk

Det låter som att du har en dynamisk ip från din isp (typ telia osv).
Om det är så att du har en dynamisk ip så kommer du vara tvungen att prata med din isp och se om de erbjuder en tjänst där du får en statisk ip-adress.
Om det inte finns så får du kanske ställa servern hos en kmpis med fast ip eller hyra en vps hos valfritt hostningföretag.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Michwurfus:

Det låter som att du har en dynamisk ip från din isp (typ telia osv).
Om det är så att du har en dynamisk ip så kommer du vara tvungen att prata med din isp och se om de erbjuder en tjänst där du får en statisk ip-adress.
Om det inte finns så får du kanske ställa servern hos en kmpis med fast ip eller hyra en vps hos valfritt hostningföretag.

Jag har ju en syxel router så inget telia eller något sådant, det verkar vara datorn men finns det inget och göra?

Permalänk
Medlem

Använd No-ip syncprogrammet som du kan ladda ner på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraySides:

Jag har ju en syxel router så inget telia eller något sådant, det verkar vara datorn men finns det inget och göra?

Routern har inget med ISP'n att göra. Vad menar du med "sådant"? Har du ingen ISP?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Internetleverantörerna brukar erbjuda en statisk ip (en ip som inte ändras) för en extra avgift.

Annars kan du göra som tidigare föreslagits att ladda ner ett syncprogram som uppdaterar din ip hos NoIP automatiskt då din egen ip ändras.

Permalänk

I min router kan jag ställa in om jag vill hämta ip-adress dynamiskt eller använda statisk. Du kan ju kolla din router och testa!

Permalänk

Jag är inte säker men jag tror att man måste ha en ipv4 adress som inte ändrar sig för att använda No Ip.

Permalänk
Skrivet av TraySides:

Det finns två typer av IP-adresser
Statiska - Förändras inte utan är likadana hela tiden
Dynamiska - Såna som isp byter lilte närsomhelst

Din isp (InternetServiceProvider) är din bredbandsleverantör (telia/bredbandsbolaget/telenor osv) Datorn spelar ingen roll i det här sammanhanget. Du kan kolla inställningarna i din router annars får du byta abonnemang helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Michwurfus:

Det finns två typer av IP-adresser
Statiska - Förändras inte utan är likadana hela tiden
Dynamiska - Såna som isp byter lilte närsomhelst

Din isp (InternetServiceProvider) är din bredbandsleverantör (telia/bredbandsbolaget/telenor osv) Datorn spelar ingen roll i det här sammanhanget. Du kan kolla inställningarna i din router annars får du byta abonnemang helt enkelt.

Det är bara den datorn som jag har servern på som har en dynamisk ipv 4 adress, ingen annan har det även fast alla är anslutna till samma router.
Kan det va för att det är windows xp på den datorn?

Permalänk
Medlem

Vadå inga sådana företag? Du har en ISP (Internetleverantör), punkt slut.

Du har garanterat en DHCP-adress, dvs. din router kopplar själv upp sig till din ISP och tar en IP-adress. Denna ändras lite då och då.
Om du vill ha en fast IP får du ringa till din ISP och se om de erbjuder dig detta, och i så fall ställa om din router till statisk adress och knappa in den du fått av din ISP.

I annat fall får du göra som många andra redan skrivit; använda dig av en DynDNS-tjänst.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Vadå inga sådana företag? Du har en ISP (Internetleverantör), punkt slut.

Du har garanterat en DHCP-adress, dvs. din router kopplar själv upp sig till din ISP och tar en IP-adress. Denna ändras lite då och då.
Om du vill ha en fast IP får du ringa till din ISP och se om de erbjuder dig detta, och i så fall ställa om din router till statisk adress och knappa in den du fått av din ISP.

I annat fall får du göra som många andra redan skrivit; använda dig av en DynDNS-tjänst.

Jag tänkte fel, jag har bredbandsbolaget. Sorry. Men jag tycker det är konstigt att den ändrar ipv4 adress när dem andra datorerna inte gör det.

Permalänk
Medlem

De tidigare inläggen stämmer, du har högst troligen en dynamisk IP från din ISP som uppdateras lite nu och då. Men utöver detta så har du troligen även en dynamisk IP på insidan av ditt nät, alltså på datorn som du kör servermjukvaran på. Det underlättar om du sätter en fast IP på denna, för annars ändras även denna. Sen bör du göra en portforward i din router mot den fasta IP-adressen på datorn du kör servermjukvaran på. Det kan gå även om du inte gör en PF, men det skadar inte.

Hur du gör detta kan du högst troligen googla dig till.
Hur du gör en portforward hittar du på din routertillverkares hemsida.
Hur du ändrar från en dynamisk IP på din dator till en statisk hittar du på Microsofts hemsida (t ex. här: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/change-tcp-ip-set...)

Lycka till

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraySides:

Jag tänkte fel, jag har bredbandsbolaget. Sorry. Men jag tycker det är konstigt att den ändrar ipv4 adress när dem andra datorerna inte gör det.

Kolla DHCP'n i routern och se om du kan ändra just serven till en statisk ip (lokal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraySides:

Skrivet av raldo94:

Kolla DHCP'n i routern och se om du kan ändra just serven till en statisk ip (lokal).

Annars kan man ställa in statisk ip på datorn, jag kan inte hur man gör i huvudet för tillfället men skicka ett pm så kan jag nog hjälpa till om du vill ha hjälp med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att servern får olika ip. Kör du med en router eller är alla datorer kopplade direkt till internet?
No-ip eller liknande funkar för övrigt alldeles utmärkt med dynamiska adresser. Som tipsats om tidigare i tråden så finns det ett program som håller din adress uppdaterad med rätt IP. Lägg in det på din dator så kommer det förmodligen att funka sen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!