Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Har också Markus stolen! Bästa stolen på länge.. har tidigare haft "läderstolar" från Jysk med resultatet att efter flera timmars spelande blivit blöt på ryggen.. dock är jag ganska varm av mig så kanske inte drabbar vanliga Svenssons!

Hoppas du hittar det du söker!

LOL! Visste inte vad min stol hette, bara att jag köpte den på IKEA för en lagom dyr slant, gick in och kollade på "Markus" stolen och det visade sig att det var just den jag själv har, kan inget annat än att instämma, KÖÖÖÖP!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Vill bara tipsa om att Chilli butikerna har några DXRacer modeller. Bra om man vill provsitta.

http://www.chilli.se/sv/artiklar/arbetsplats/kontorsstol/inde...

Själv trodde jag dom bara var flashiga stolar, men man sitter jävligt skönt. Blev rätt såld efter test, men inte köpt nån än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coladraken:

Vill bara tipsa om att Chilli butikerna har några DXRacer modeller. Bra om man vill provsitta.

http://www.chilli.se/sv/artiklar/arbetsplats/kontorsstol/inde...

Själv trodde jag dom bara var flashiga stolar, men man sitter jävligt skönt. Blev rätt såld efter test, men inte köpt nån än.

Ska ta och leta upp den butiken, hade varit trevligt att få provsitta innan man köper något.

Permalänk
Skrivet av Lagun:

Jag kan rekomendera stolen "Markus" ifrån ikea. Otroligt skön stol

Beväpnad med detta tips så köpte jag en Markus förra veckan. Kanonskön och nästan i klass med Kinnarps-stolen jag har på jobbet. Kan varmt rekommendera Markus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RythmDivine:

Beväpnad med detta tips så köpte jag en Markus förra veckan. Kanonskön och nästan i klass med Kinnarps-stolen jag har på jobbet. Kan varmt rekommendera Markus.

Ikea har två olika Markus modeller, vilken är det du och alla andra har?

Ett annat stort önskemål jag har på stolen är att man kan justera armstöden, för jag vill gärna kunna dra inte stolen ordentligt under skrivbordet, nu tar liksom allting i emot. Handtag, bredden, höjden och ja. Stolen går inte ens under skrivbordet med 5 cm så stolen står en bit ut ifrån skrivbordet jag hade. Det var samma problem med förra skrivbordet jag hade, dock ännu värre. Det är lite därför jag behöver en ny stol för att det ska fungera med min möblering av rummet, sjukt trångt är det just nu.

Permalänk
Medlem

Stolar är ju otroligt presonligt hur man vill ha dom. Man bör defenitivt provsitta innan man spendera flera tusen på en stol.. Man får ju ett hum om hur pass man kommer att trivas i stolen, sen tyvärr så bara för att den är skön att sitta på i 10 minuter så fins det ingen garanti att du mår bra i ryggen eller röven efter 3-4 timmar i den stolen!

Sen vad men me bör tänka på är hur pass man gillar värme, en stol i syntetiskt läder brukar bli väldigt varm efter några timmars sittande! Så om man är kännslig för värme så kanske nån form av mesh eller liknande passar bättre.. Ikea är okey kvalite men dom stolarna jag har haft från ikea har jag fått ont i ryggen av efter många timmar, sen så blir dom ganska snabbt utslitna i sittdynan.

Har för tillfället en stol från stalands, grymt nöjd med kvaliten på den dock så blir den lite varm efter några timmar. Tyvärr så har dom slutat sälja just min stol ;X

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har du en generös budget så bör du ju satsa på en riktig kontorsstol.
Som tidigare nämnts i tråden så verkar IKEAs Markus ha ett bra rykte med tanke på prislapp. I många avseenden så får du ju dock vad du betalar för. DXRacerstolarna är knappast de mest ergonomiska stolarna du kan hitta, men det är en helt OK stol för 2500.

Om du bestämmer dig för DX Racer, glöm inte att kika på priserna på deras egna hemsida, jag beställde därifrån och kom undan några hundralappar billigare. Det är inom EU så du har samma konsumenträttigheter som från en svensk butik.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Man bör hålla sig borta från IKEA, det är 100% dålig kvalitet oavsett vad det är från IKEA.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har massor av saker från IKEA som fortfarande håller.. Varav min stol är från IKEA och har haft den i 2 år nu, inte trasig OCH fortfarande lika bekväm.
Så sluta kasta skit på ett företag bara för att du haft dåliga erfarenheter!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Kolla på ordentliga begagnade stolar, undvik ikea/jysk skiten som går sönder under första året.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har en dxracer, gav 1700kr för den och den är sjukt skön. Finns ingen anledning till att köpa en annan stol som jag känner till.

kan sitta i den i 3 dagar utan att få det minsta ont, snarare att man vill fortsätta sitta i den då det är så skönt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnad kinnarps alla dagar i veckan!

...om du inte menar gamingstol i betydelsen fullsmockad med blinkande lysdioder.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inget fel på IKEA-Stolar.

Sitter på en:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20196807/#/7019680...

Riktigt bekväm!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk

Besökte Kinnarps för att bekanta mig med Kinnarps 9000 och det blir med all sannolikhet en sån. Helt insane komfort och sjukt avlastande direkt när du sätter dig på den. Går att beställa i alla möjliga tillval, tyger och skinn, svankstöd, nackstöd och material. Blev nog 10200:- för helt i skinn för den jag kollade men den håller nog i en evighet.

Inget fel på min nästan 7 år gamla Ikea Kläppe för 3500:- men går inte ställa in mot skrivbordet med armstöden osv.
Däremot är den som ny, inget glapp eller nåt sånt så Ikea behöver inte vara dålig kvalité.

Permalänk
Medlem

Har haft en gammal (från 1997, gick sönder i år) Kinnarps 9000-serie som jag fick för 400 spänn. Mycket stabil och kvalitativ. Däremot pajade till slut gungan/ryggstödet och det gick inte att fästa ryggstödet utan det wobblade fram och tillbaka hela tiden.

Köpte därför en Dxracer Pescara. Det är en helt okej stol för priset, och jag köpte den då jag inte har råd med en exempelvis (som länkat) Herman Miller Embody för 8-9000. Det blir dock nästa steg om ett par år då det här med en vettig stol är något man verkligen tjänar på att satsa på.

Jag är i alla fall rätt petig med mina stolar. Dxracer är som sagt okej, men lite konstigt utformad. Min Pescara är rätt smal i ryggen, men har riktigt breda armstöd. Eftersom man sitter som i en formad stol gäller det att man ska passa bra liksom. Den är dessutom rätt låg, med låga armstöd. Den ultimata personen för denna stol är alltså mycket bredaxlad, men smal och kort. Man ska vara typ som en dwarf i valfritt RPG med andra ord. Jag är personligen 1,90, bredaxlad, något mer bred än normalviktig så att säga över rygg/mage. Jag sitter rätt bekvämt i min Pescara bortsett från att den klämmer lite över axlarna - alltså är jag för bredaxlad för stolen ovantill, men sitter inte i rak vinkel med dem på armstödet. Det är min största kritik mot stolen då det bara är jävligt ogenomtänkt. Jag har också bytt skruvarna i armstöden så de höjs upp typ 5cm extra så de är i höjd med mitt bord. Man sitter lite weird i den, men det funkar rätt bra.

För den som inte är petig som jag så är det troligtvis en jävligt bra stol.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Skrivet av Sabeltandad:

Ska faktiskt till IKEA idag, så ska kika runt lite. Ja det är faktiskt rätt smart av dom.
Ska glida förbi IKEA idag och kolla på stolar tänkte jag, finns det fler bra stolar än Markus stolen?

Sambon som är lite bred kör Markus, den var bekvämast för honom, jag som är smalare tyckte den var för stor och kör på Volmar som jag tyckte var bekvämast. Är jättenöjd med mitt val och han är ganska nöjd med sitt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Jag kan tänka mig att lägga ut max 2 500:- och inte ett öre mer. Vilken stol är det bästa man kan få för den summan? Är "gaming"-stolarna inga bra stolar? Jag minns när jag var på päronens jobb när jag var yngre, pappa hade alltid sjukt sköna kontorsstolar där man kunde ställa om verkligen allting. Fast såna kostar väl 20 000:-?

Vilka affärer är det som säljer kontorsstolar, gärna fysiska butiker så man kan åka och testa dom. Jag vet att IKEA, Jysk och Stalands har kontorsstolar, även hört här i forumet gällande Kinnarps. Vad finns det mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabeltandad:

Jag kan tänka mig att lägga ut max 2 500:- och inte ett öre mer. Vilken stol är det bästa man kan få för den summan? Är "gaming"-stolarna inga bra stolar? Jag minns när jag var på päronens jobb när jag var yngre, pappa hade alltid sjukt sköna kontorsstolar där man kunde ställa om verkligen allting. Fast såna kostar väl 20 000:-?

Vilka affärer är det som säljer kontorsstolar, gärna fysiska butiker så man kan åka och testa dom. Jag vet att IKEA, Jysk och Stalands har kontorsstolar, även hört här i forumet gällande Kinnarps. Vad finns det mer?

RH och malmstolen finns också, vet dock ej vilka butiker som säljer de.
Brukar finnas mycket på blocket, specielt om man bor nära en stor stad.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RythmDivine:

Beväpnad med detta tips så köpte jag en Markus förra veckan. Kanonskön och nästan i klass med Kinnarps-stolen jag har på jobbet. Kan varmt rekommendera Markus.

Glädjer mig

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabeltandad:

Jag kan tänka mig att lägga ut max 2 500:- och inte ett öre mer. Vilken stol är det bästa man kan få för den summan? Är "gaming"-stolarna inga bra stolar? Jag minns när jag var på päronens jobb när jag var yngre, pappa hade alltid sjukt sköna kontorsstolar där man kunde ställa om verkligen allting. Fast såna kostar väl 20 000:-?

Vilka affärer är det som säljer kontorsstolar, gärna fysiska butiker så man kan åka och testa dom. Jag vet att IKEA, Jysk och Stalands har kontorsstolar, även hört här i forumet gällande Kinnarps. Vad finns det mer?

Kolla blocket efter kinnarps och liknande. Sitter själv och letar blocket efter att jag lämnade tillbaka min markus...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rydisen:

Kolla blocket efter kinnarps och liknande. Sitter själv och letar blocket efter att jag lämnade tillbaka min markus...

Jag får nog bli en Blocket bevakare framöver då. Såg att Kinnarps stolarna var svindyra i nypris. Man vill ju helst inte ha någon sliten stol från Blocket.

Permalänk
Medlem

Har en Malmstolen 4000 här på jobbet som jag sitter i hela dagarna utan problem, dock så kostar den runt 9000... Hemma så har jag nåt billigt från Jysk som lutar lite åt höger, ischias here i come..

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabeltandad:

Jag får nog bli en Blocket bevakare framöver då. Såg att Kinnarps stolarna var svindyra i nypris. Man vill ju helst inte ha någon sliten stol från Blocket.

Bor du nära någon (stor)stad finns där förmodligen företag som köper begagnade kontorsmöbler från t.ex. företag som har gått i konkurs.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wolifan:

Har en Malmstolen 4000 här på jobbet som jag sitter i hela dagarna utan problem, dock så kostar den runt 9000... Hemma så har jag nåt billigt från Jysk som lutar lite åt höger, ischias here i come..

Oj, 9000:- var lite saftigt kanske. Det känns som att du och jag har samma stol. Min lutar också åt höger, dessutom så är min från Jysk också.

Skrivet av Rydisen:

Bor du nära någon (stor)stad finns där förmodligen företag som köper begagnade kontorsmöbler från t.ex. företag som har gått i konkurs.

Yes. Har inte alls lång till en större stad.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabeltandad:

Jag har en http://www.chilli.se/sv/artiklar/silverstone-kontorsstol-pu.h...
Cadwell gick bort för att det inte gick att höja/sänka armstöden och den var lite för smal i ryggen har jag för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av derpious:

Jag har en http://www.chilli.se/sv/artiklar/silverstone-kontorsstol-pu.h...
Cadwell gick bort för att det inte gick att höja/sänka armstöden och den var lite för smal i ryggen har jag för mig.

Tack för tipset, ska genast kolla upp den stolen!

Permalänk
Medlem

Jag har mark stolen från jysk, trots dåliga kommentarer här på swec så tycker jag den är fruktansvärt skön och inte haft några problem med dämpare eller skruvar. Sitter du med plånboken i bakfickan när det domnar? Jag kan fan knappt köra bil med plånboken i bakfickan.

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]