Vilken nätverkskabel för markrör?

Permalänk
Medlem

Vilken nätverkskabel för markrör?

Vad behöver man tänka på när man ska köpa nätverkskabel, ca 80 meter, för att dra till garaget i markrör?

Kabeln ska gå i en 50mm slang (det finns dragsnöre) och den ligger i samma dike som elmatningen till garaget. Bör man använda någon speciell kabel eller kommer det att funka med den billigastet?

Jag har skaffat en webswitch som ska kopplas in i första hand men vill även kunna surfa på linan i framtiden.

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Rekordmedlem

Den bör vara oskärmad och jag hoppas du har en separat slang till den för normal nätverkskabel får inte dras tillsammans med el pga isolationskraven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror Mrqaffe menar skärmad kabel.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Rekordmedlem

Nej oskärmad såvida man inte har full koll på jordledare och potentialutjämning, risken är stor att skärmen skapar en massa problem om det inte görs helt rätt och nyttan med den är tveksam, är det störningar är det nog bättre att dra fiber i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en ny slang att lägga kabeln i, finns billig på chlas olson. oskärmad ska det vara, otroligt svårt att få skärmat bra, räcker med en lite taskig skärm i en kontakt och det blir mycket värre än oskärmat.
cat 6 om du har råd, annars cat 5e om du inte behöver någon speciell fart i linan.

Permalänk
Medlem

Gränsen ligger på 100m för Cat5e så 80m borde fungera. Kanske borde ta Cat6 för att vara säker på att gigabit hastighet håller + mer framtissäker.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bör nog i alla fall vara en kabel avsedd för utomhusbruk (den yttersta isoleringen brukar vara lite tjockare samt UV-tålig)

EDIT: Denna var den enda jag hittade vid en snabbkoll, men du bör nog leta reda på en annan, en som tål förläggning i vatten, annars kan det nog uppstå lite bekymmer om vattnet tränger in till ledarna.
För vatten blir det i ett rör som grävs ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Bör nog i alla fall vara en kabel avsedd för utomhusbruk (den yttersta isoleringen brukar vara lite tjockare samt UV-tålig)

Behövs inte om man lägger i slang, hur mycket UV tror du når den i marken i en slang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Behövs inte om man lägger i slang, hur mycket UV tror du når den i marken i en slang?

Inte så mycket för UV-tåligheten som för vattentätheten, se min edit

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med fiber mellan två fastigheter.

Det går att köpa färdiga längder med LC eller SC på Direktronik, även måttbeställa färdiga.
Dom är även billiga på SPFer.
LC är ju att föredra, lätt att dra i rör och slang.
http://www.direktronik.se/prod/prodlong.asp?ProdId=50
http://www.direktronik.se/prod/prodlong.asp?Prodid=700&subg=7...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Jag skulle köra med fiber mellan två fastigheter.

Skrivet av jakim:

Vad behöver man tänka på när man ska köpa nätverkskabel, ca 80 meter, för att dra till garaget i markrör?

Kabeln ska gå i en 50mm slang (det finns dragsnöre) och den ligger i samma dike som elmatningen till garaget. Bör man använda någon speciell kabel eller kommer det att funka med den billigastet?

Jag har skaffat en webswitch som ska kopplas in i första hand men vill även kunna surfa på linan i framtiden.

Dold text

Precis vad Jenza säger... lägg fiber och konvertrar... hållbarhet mät i decenium, byt tekniken på båda sidorna och få bättre hastigheter i framtiden...
det enda tråkiga är kostnaden för att svetsa fibern, men detta är en grymt mycket bättre lösning än TP.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Precis vad Jenza säger... lägg fiber och konvertrar... hållbarhet mät i decenium, byt tekniken på båda sidorna och få bättre hastigheter i framtiden...
det enda tråkiga är kostnaden för att svetsa fibern, men detta är en grymt mycket bättre lösning än TP.

Finns väl kontakter osv för fiber idag som inte behöver svetsas....?
En bättre men även utan svetsar dyrare lösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakim:

Hej!

Skulle säga att du borde dra fiber emellan. Det är inte så dyrt idag att installera, man kan knåpa ihop allt som behövs för en rätt liten summa, men räkna med att det kostar ca 1500-2000 kr totalt iom att du ska ha rätt lång fiberkabel.

Kan leta upp converters och kabel vid intresse och föreslå vad du borde ha.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Finns väl kontakter osv för fiber idag som inte behöver svetsas....?
En bättre men även utan svetsar dyrare lösning.

En utomhusfiber kostar lika mycket eller mindre per meter än TP. (beroende på fabrikat)

Jo du har helt rätt, det finns kontakter som inte kräver svetsning, men dessa kräver fortfarande en fiberkap, som kostar en massa tusenlappar. Själva kontakterna kostar runt 200 kr styck. (som inte kräver svets)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Köp en ny slang att lägga kabeln i, finns billig på chlas olson. oskärmad ska det vara, otroligt svårt att få skärmat bra, räcker med en lite taskig skärm i en kontakt och det blir mycket värre än oskärmat.
cat 6 om du har råd, annars cat 5e om du inte behöver någon speciell fart i linan.

Tell me, vad är hastighetsskillnaden mellan Cat 6 och Cat 5e? Just precis, ingen alls.. 5e och 6 stödjer Gbit (kom ihåg att vi pratar om 80m och gränsen för 10Gbit går vid 55..), vilket knappast kan betraktas som "ingen speciell hastighet" eftersom 10Gbit-utrustning kostar långt mer än vad gemene privatperson är beredd att betala för nätutrustning..
Läs gärna på innan du ger felaktiga råd nästa gång, inte snällt att förvilla TS!

OT: Cat6-kabel är styvare och därför något enklare att dra längre avstånd, men detta känns irrelevant eftersom du ändå hade dragsnöre
IMO kan du likagärna gå på cat 5e som cat 6, det viktigare är väl att det är lite tjocklek på isoleringen runt och det vet jag inte om det finns någon speciell standard för..

Permalänk
Medlem

Tackar för all input!
Det är naturligtvis separata rör för el och nätverk. Jag har potential utjämnings skena där rören går ut resp in i huset/garaget och markkabeln, som är en 4-ledare + skärm som jord (4x6+6), har skärmen kopplad i den i båda ändor. Switchen är 1,5m från rörändan i båda ändor. Jag har cat6 i resten av huset, men det kanske inte är någon skillnad.

Förslag på fiber utrustning mottages med tacksamhet!

Sist och slutligen tror jag ändock att en vanlig markkabel för cat 5 eller 6 nätverk kommer att uppfylla mina behov.

Visa signatur

Mvh
Tomas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jakim:

Tackar för all input!
Det är naturligtvis separata rör för el och nätverk. Jag har potential utjämnings skena där rören går ut resp in i huset/garaget och markkabeln, som är en 4-ledare + skärm som jord (4x6+6), har skärmen kopplad i den i båda ändor. Switchen är 1,5m från rörändan i båda ändor. Jag har cat6 i resten av huset, men det kanske inte är någon skillnad.

Förslag på fiber utrustning mottages med tacksamhet!

Sist och slutligen tror jag ändock att en vanlig markkabel för cat 5 eller 6 nätverk kommer att uppfylla mina behov.

Hej!

Här har du ett paket som skulle kunna funk för dig!:

1 x http://www.dustinhome.se/product/5010585407/microconnect-fibe...
2 x http://www.proshop.se/Natverk-Repeater-och-Transceiver/TP-Lin...
2 x http://www.proshop.se/Natverk-Repeater-och-Transceiver/TP-Lin...

Totalt landar det på ca 2600 kr exkl frakt (2624 kr just nu vid räkning, exkl frakt).

Och då får du ett system som inte leder ström mellan fastigheterna och kommer undan eventuella jordproblem / överspänning som skulle kunna ledas över via nätverket.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||