Permalänk
Medlem

Moderkort/processor

Hej!
Ny här på sweclokcers men väldigt intresserad av att lära mig om datorbyggen, så det jag undrar är hur man vet att ett moderkort/processor är kompatibla.
Helst av allt skulle jag vilja få ett svar på hur man vet vad som är kompatibelt med vad inom alla områden. RAM-minnen, Nätagg osv.

tach på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,

snabbt svar :

För att en processor och ett moderkort ska vara kompatibla så måste de ha samma sockel. T.ex sockel 1155 moderkort, då måste du ha en 1155 processor.

I dagsläget används DDR3 till alla nyare plattformar, så det är inte så fasligt svårt heller. Dock kan det vara onödigt att köpa alltför snabba minnen, man får se hur snabba minnen moderkortet har stöd för.

Folk lär kunna ge bättre svar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Nätagg passar till alla datorer finns inga "olika" förutom kontakterna på nätagget om dom är modulära. Om moderkort och processor passar ser du på sockeln som tex Amds am3+ om du går in på en processorn på internet så står det om den också är am3+ eller tex intels 1055 (tror det heter så, kan inget om intel hehe) och då måste man byta moderkort till ett med socketen 1055. Och ram minnen finns bara 3 olika så vit jag vet. DDR DDR2 och DDR3 och det är alltid DDR3 på nyare datorer. Om man slår upp moderkortet på internet så står det vilket som passar. Hoppas du lärde dig lite iaf ha det gött och lycka till!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara lurigt med äldre moderkort och nyare processorer om processorn är nyare än moderkortet så kan det stå på tillverkarens hemsida att moderkortet stödjer processorn endast med bios nyare än en viss version. Har man redan en processor av äldre typ som passar moderkortet så kan det alltså vara vettigt att uppgradera bios först innan man byter processorn. Annars om man ska köpa nytt moderkort så är det bättre att välja en så ny modell som möjligt av moderkort så att man vet att det finns bra stöd även för nya processorer.

Så kolla alltid på moderkorttillverkarens kompabilitetslistor för det moderkort du vill använda, helst innan du köper det.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren!