Backup på NAS någon annan stans?

Permalänk
Medlem

Backup på NAS någon annan stans?

Hej.

Jag blir inte riktigt klok på ifall det funkar. Jag vill alltså kunna säkerhetskopiera med tex incremential bakup till en NAS som skulle stå hos min far.

Jag söker och läser lite om att ip numret hoppas och så...

Det jag tänker mig är någon med 4tb, någon av de billigaste här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=...

Någon som vill reda ut detta för mig, vad jag behöver för att få det att funka?

Permalänk
Medlem

Du har ett NAS idag med 4TB data som du vill ta backup till ett annat NAS?
I så fall, vad har du för NAS idag?

Permalänk
Avstängd

Om du vill göra det enkelt för dig och inte måste backa upp 4tb varje natt så skulle jag förelås följande.
Synca det en gång när du har båda NASarna eller datorerna i samma nätverk. Sedan skaffar du Dropbox eller Skydrive och lägger det som är viktigt där. Prisjämförelse:

http://windows.microsoft.com/en-us/skydrive/compare

FTP är också en möjlighet antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du har ett NAS idag med 4TB data som du vill ta backup till ett annat NAS?
I så fall, vad har du för NAS idag?

Nej, jag har ingen NAS igag. Och jag vill ta backup från min dator till en NAS som kommer placeras hemma hos någon annan.

Skrivet av Damodred:

Om du vill göra det enkelt för dig och inte måste backa upp 4tb varje natt så skulle jag förelås följande.
Synca det en gång när du har båda NASarna eller datorerna i samma nätverk. Sedan skaffar du Dropbox eller Skydrive och lägger det som är viktigt där. Prisjämförelse:

http://windows.microsoft.com/en-us/skydrive/compare

FTP är också en möjlighet antar jag.

Tack. Jag har kollat på lite sådana alternativ. Och dropbox och liknande blir för lite utrymme, eller för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Nej, jag har ingen NAS igag. Och jag vill ta backup från min dator till en NAS som kommer placeras hemma hos någon annan.

Jahaa. Då förstår jag. Till t.ex Synology finns DS-Client, jag vet inte hur bra det fungerar med ink-backuper.
Men t.ex Cobian backup kan skyffla till FTP som du sätter upp på NASet. Sedan kan den skicka ink-backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jahaa. Då förstår jag. Till t.ex Synology finns DS-Client, jag vet inte hur bra det fungerar med ink-backuper.
Men t.ex Cobian backup kan skyffla till FTP som du sätter upp på NASet. Sedan kan den skicka ink-backuper.

Tack. Så bara så att jag förstår, är inte alls haj på detta med server och så. Jag fattar det som att ifall jag har NAS kopplad till mitt egna nätverk så kan jag alltid nå den via en mapp?

Och ifall detta skulle kunna funka lika dant ifall NAS står någon annan stans? Så skulle jag ju kunna använda ett eget backup program bara, som jag redan gör. Men jag misstänker att det funkar inte så?

FTP, och alltså få det så att det går automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Tack. Så bara så att jag förstår, är inte alls haj på detta med server och så. Jag fattar det som att ifall jag har NAS kopplad till mitt egna nätverk så kan jag alltid nå den via en mapp?

Och ifall detta skulle kunna funka lika dant ifall NAS står någon annan stans? Så skulle jag ju kunna använda ett eget backup program bara, som jag redan gör. Men jag misstänker att det funkar inte så?

FTP, och alltså få det så att det går automatiskt?

Precis. Det blir som en dator i nätverket där du når en utdelad mapp. Där i kan du göra saker precis som vanligt.

Riktigt likadant fungerar det inte när det står utanför ditt eget nätverk. Men du kan koppla upp dig med FTP (FileZilla har en bra klient) och leka med dina filer. De flesta backupprogramvaror har stöd för att backa ink till FTP-server (FTP-server kan du sätta upp i NASet) automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Precis. Det blir som en dator i nätverket där du når en utdelad mapp. Där i kan du göra saker precis som vanligt.

Riktigt likadant fungerar det inte när det står utanför ditt eget nätverk. Men du kan koppla upp dig med FTP (FileZilla har en bra klient) och leka med dina filer. De flesta backupprogramvaror har stöd för att backa ink till FTP-server (FTP-server kan du sätta upp i NASet) automatiskt.

Ah, toppentack. Nu börjar det klarna. En sak till då. Så det spelar då ingen roll vad jag köper för NAS, i princip alla NAS klarar att föra över till med FTP? Eller är det något speciellt jag ska söka efter när jag köper en NAS?

Permalänk
Medlem

Har läst lite om ftp backup, och det verkar vara lätt för problem. Nu funderar jag på varför det inte går att tex ha en shared folder eller liknande, med NAS en och göra backup där? Med lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpimmy:

Ah, toppentack. Nu börjar det klarna. En sak till då. Så det spelar då ingen roll vad jag köper för NAS, i princip alla NAS klarar att föra över till med FTP? Eller är det något speciellt jag ska söka efter när jag köper en NAS?

De flesta har FTP. Rekommenderar dock Synology.
Sätter man upp det rätt så är det inga problem. Har kört det i åratal utan bekymmer.
Går går det ju, men då får du öppna en hel del fler portar och det är betydligt mer osäkert.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag går i precis samma tankar och har sökt mig till en lösning som passar mig. Detta fungerar med Synology enheter, men förmodligen många andra också.

http://forum.synology.com/wiki/index.php/Backup_to_the_Synolo...

Konfigurera sedan NASen med en DDNS (byter ip mot ett namn t.ex. Dittnamn.synology.me) och saken är kirr.

Hoppas att det hjälpte och god jul!

Permalänk
Entusiast

Det finns massa program som löser det och som gör det smart. Det är helt orimligt att ta backup på allt varje gång för då kommer den inte göra annat än att kopiera filer. Alla vettiga backupprogram uppdaterar bara det som är nytt så den kopierar bara nya filer och inget annat.

Många färdiga NASar har mjukvara som sköter sånt enkelt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24