Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Webserver på Nas4free

Permalänk
Medlem

Webserver på Nas4free

Har en nas server hemma med nas4free. Jag har smb delning och en owncloud server på den. Men jag villl lägga till så att när jag går inte på domänadressen den är tilldelad så kommer jag till en sida först där jag kan välja vars jag vill gå t.ex gå till owncloud eller till admin panelen. Jag har gjort en html fil redan färdig med länkar och allt. Men jag vet inte hur jag ska få upp den på min nas, d.v.s få så att jag kommer till den htmlen när jag skriver in domännamnet.
Nas4free har ju ett webserver alternativ och jag antar att det är där htmlen ska, men just nu körs mitt owncloud på webservern, hur gör jag då?

Så alltså, hur får jag så att när jag skriver in domänadressen kommer jag till min html där jag kan välja om jag vill gå till owncloud eller till nas4free admin panel? Var är det man ska lägga upp html filen? Måste jag installera något "addon"?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anky:

Har en nas server hemma med nas4free. Jag har smb delning och en owncloud server på den. Men jag villl lägga till så att när jag går inte på domänadressen den är tilldelad så kommer jag till en sida först där jag kan välja vars jag vill gå t.ex gå till owncloud eller till admin panelen. Jag har gjort en html fil redan färdig med länkar och allt. Men jag vet inte hur jag ska få upp den på min nas, d.v.s få så att jag kommer till den htmlen när jag skriver in domännamnet.
Nas4free har ju ett webserver alternativ och jag antar att det är där htmlen ska, men just nu körs mitt owncloud på webservern, hur gör jag då?

Så alltså, hur får jag så att när jag skriver in domänadressen kommer jag till min html där jag kan välja om jag vill gå till owncloud eller till nas4free admin panel? Var är det man ska lägga upp html filen? Måste jag installera något "addon"?
Tacksam för svar!

Tjena! Sök på google med följande text så kanske i hittar något: apache virtualhost freebsd!

Håller själv på att lära mig detta och om jag har förstått detta rätt så kommer det kunna lösa ditt problem. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Nej, i Nas4Free finns ingen Apache utan det är Lighttpd som används som webbserver! Och jag antar att du kör admingränssnittet och owncloud på olika portar varför du vill stoppa in en egen html som startfil.

Normalt sett ändrar du inställningar i Lighttpd via filen lighttpd.conf, men när det gäller NAS4Free heter den websrv.conf (sökväg: /var/etc/websrv.conf)
I det här stycket kan du prova att kasta om index.php och index.html så att html-filen kommer först.
index-file.names = ( "index.php", "index.html", "index.htm", "index.shtml", "default.htm" )

Stoppa dit din egen index.html (se till att filrättigheter stämmer) i mappen där du installerat owncloud. När du surfar till din owncloud-adress borde din index.html köras.

Antar att du kör owncloud på port 80 och admingränssnittet för NAS4Free på någon annan obskyr port. Då kan du glömma bort den obskyra porten och bara surfa till den vanliga port-80-adressen.

Visa signatur

/G