Muskampen 2025: Segraren korad!

Går från Router till Switch bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

Går från Router till Switch bra/dåligt?

Jag har Com Hem 500/50 och en Zyxel6716 som via wifi på AC inte längre levererar mer än runt 20 MBit trots den klarat nästan 200 MBit/s tidigare. Samma plats på routern, QoS-varianten avstäng m.m. m.m. Nåväl. Com Hem har separata 2.4 och 5 GHz-band på deras senaste router men bara 2 RJ-45 uttag, därav tänkte jag skrota Zyxelroutern och köpa en 8 eller 16-portars Gigabitswitch istället.

Nå, är det någon här som gjort liknande byte? Den switch jag kommer köpa blir väl en runt 500:- och således antagligen "unmanageble" vilket är ok, då Com Hem-routern får sköta trafiken. Vi har tre mobiltelefoner och två laptop på WiFi samt TV, TiVo, NAS och två datorer som kommer köra kablat.

Det lutar väl åt en 8-portars switch, då det räcker till våra fem "kablade" enheter.

Hur fungerar hastigheten i gigabit-switchar? Full duplex har jag förstått.

Är det något jag "förlorar" på detta om vi kör full hastighet på datorerna?

Samt vilket 8-portars GB-switch under tusingen är att rekommendera?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det lutar väl åt en 8-portars switch, då det räcker till våra fem "kablade" enheter.

Hur fungerar hastigheten i gigabit-switchar? Full duplex har jag förstått.

Är det något jag "förlorar" på detta om vi kör full hastighet på datorerna?

Samt vilket 8-portars GB-switch under tusingen är att rekommendera?

Jag kör med en rätt billig D-Link: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67099, under 300kr.

Då har jag 50-100/8-10 Fiber från Telia in. Sitter en trådlöst kopplad HTPC, sen PS3 plus switchen direkt i routern. Då har vi sen runt 6 st datorer i switchen som har bra hastigheter mellan varandra.

EDIT: Kör med egen router, Netgear WNDR3700, eftersom den som Telia ville ge oss (Thomson nånting) var så dålig i alla test i jämförelse.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha nagot tradlost om du skrotar routern och bara kor en switch, eller har jag misforstat hur du menar nu?

Nar du skriver

Citat:

m.m. m.m

antar jag att du menar att du pillat med kanaler osv ocksa for det tradlosa?

Edit: Sag att du korde nas och grejer. Skulle rekommendera att du kor sanna grejer bakom en router.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiftin:

Du kommer inte ha nagot tradlost om du skrotar routern och bara kor en switch, eller har jag misforstat hur du menar nu?

Nar du skriver antar jag att du menar att du pillat med kanaler osv ocksa for det tradlosa?

Edit: Sag att du korde nas och grejer. Skulle rekommendera att du kor sanna grejer bakom en router.

Jag kommer köra trådlöst från Com Hem-routern/modemet istället för från Zyxelroutern. Jag kör allt bakom en router idag, men routern leverarar inte tillfredställande hastighet, därav att jag tänker köra allt via Com Hem-routern istället som idag bara är bryggad till Zyxelroutern.
Så från min Com Hem-router med WiFi och NAT avstängt till min Zyxelrouter med WiFi och NAT på, till Com Hem-router med WiFi och NAT på till en ny GB-switch.
Så menar jag.

Edit: Ja, jag har testat alla möjliga kanaler och inställningar på WiFi och efter en omstart av Zyxelroutern funkar hastigheten bra ett par timmar. Efter någon dag igång har jag runt 20 MBit på AC-trådlöst. Samma plats och inställningar på allt fysiskt som när jag en dag innan hade 197 Mbit/s på det trådlösa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag kör med en rätt billig D-Link: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67099, under 300kr.

Då har jag 50-100/8-10 Fiber från Telia in. Sitter en trådlöst kopplad HTPC, sen PS3 plus switchen direkt i routern. Då har vi sen runt 6 st datorer i switchen som har bra hastigheter mellan varandra.

EDIT: Kör med egen router, Netgear WNDR3700, eftersom den som Telia ville ge oss (Thomson nånting) var så dålig i alla test i jämförelse.

Tack för tipset. Jag vill dock ha en något nyare modell, med verifierad bra throughput.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för tipset. Jag vill dock ha en något nyare modell, med verifierad bra throughput.

På en vanlig enkel switch (ej övervakningsbar) är det väl samma throughput ungefär, såvitt jag vet?

Det är på routers som throughput är viktigt att kolla upp.

Kolla t.ex. test på smallnetbuilder, där jag brukar kolla routrars throughput. Alla switcharna ligger på i princip samma värde:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/30195-8-port-gigabit-switch-roundup?start=1

EDIT: Gammal test iofs, men principen är ju att det inte sker särskilt mycket i en switch jämfört med en router.

Annars är väl Netgears modell lite nyare, har fått bra betyg på prisjakt och är av metall i stället för plast, så de är lite tåligare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

På en vanlig enkel switch (ej övervakningsbar) är det väl samma throughput ungefär, såvitt jag vet?

Det är på routers som throughput är viktigt att kolla upp.

Kolla t.ex. test på smallnetbuilder, där jag brukar kolla routrars throughput. Alla switcharna ligger på i princip samma värde:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/30195-8-port-gigabit-switch-roundup?start=1

EDIT: Gammal test iofs, men principen är ju att det inte sker särskilt mycket i en switch jämfört med en router.

Annars är väl Netgears modell lite nyare, har fått bra betyg på prisjakt och är av metall i stället för plast, så de är lite tåligare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Tusen tack. Skall kolla om Webhallen har den Netgear-switchen. Då får det bli en sådan.

Beställt och betalat denna på Webhallen nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K