Hjälp med att välja nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja nytt grafikkort

Hej kära medlemmar !

Nu är jag ute efter att uppgradera burken och kan tänka mig att jag ska börja med grafikkortet (kommer inte uppgradera allt direkt).
Men är just detta jag tror som drar tillbaka prestandan, men kan såklart ha fel. Tänker mig då ett kort som jag kan använda mig utav något år framöver.
Se nedan för dem komponenter som sitter i burken idag. Spelar ingen roll vilken typ av kort som ni rekommenderar, men såklart behöver det inte vara ett TITAN bara för det är "bäst"(beroende på vem man frågar).Såklart ett prisvärt kort till det systemet jag använder idag men även kan tänkas följa med vid uppgradering av resterande delar i framtiden. Dela gärna med er utav slutsatsen av vad ni kommer fram till då jag såklart vill lära mig och förhoppningsvis inte behöver fråga igen :). Hojta till ifall det är något ni undrar över så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Minne:Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB
Nätagg:Cooler Master GX 750W PSU
Grafikkort:XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Processor:Intel® Core i7-2600K Processor
Moderkort:ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155

Permalänk
Medlem

Budget, upplösning på din skärm samt vilka speltitlar? Spelar du mycket BF4 tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Budget, upplösning på din skärm samt vilka speltitlar? Spelar du mycket BF4 tex?

Budget behöver inte tänkas på utan mer att det är ett prisvärt kort. T.ex köp 290x ist för 290 för det är mer kort för pengarna, ja ni förstår ?
upplösning på skärm är just nu 1080p men kommer att köpa mig en koreaskärm längre fram i tiden så det är gärna att ha i åtanke. När det kommer till spel så är det allt från BF4 till simpla indiespel.

Permalänk
Medlem

280x är väl tämligen hyfsat, då har du en amd-bas också då ditt moderkort stöder crossfire, kan du utöka med ett till i framtiden.
Mycket bang for the buck, går väl mest utför efter det.
Går att hitta relativt tysta också

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

Budget behöver inte tänkas på utan mer att det är ett prisvärt kort. T.ex köp 290x ist för 290 för det är mer kort för pengarna, ja ni förstår ?
upplösning på skärm är just nu 1080p men kommer att köpa mig en koreaskärm längre fram i tiden så det är gärna att ha i åtanke. När det kommer till spel så är det allt från BF4 till simpla indiespel.

Antar att du menade 290 utan X är mer prisvärt än 290X, då är jag med. R9 280X är mycket för pengarna, GTX 770 om du vill ha Nvidia. Sedan har du 290 utan X (Sapphire Tri-X) om du lyckas hitta ett i lager. Efter det har du GTX 780 men det borde kosta samma som 290 utan X med tanke på prestandan. I högre prisklasser är pris/prestanda inte ens i närheten av tex R9 280X och helt onödigt om du inte ska maxa tex BF4 på 1440p skärm.

Permalänk

skulle vänta lite, antingen ser vi de första GTX8xx kort snart, eller också kommar GTX titan black och GTX 790 på marknaden typ i mitten av februari.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

280x är väl tämligen hyfsat, då har du en amd-bas också då ditt moderkort stöder crossfire, kan du utöka med ett till i framtiden.
Mycket bang for the buck, går väl mest utför efter det.
Går att hitta relativt tysta också

Kommer även ett 280x hålla ett tag vid spelande ? Om jag förstått det rätt så kommer inte detta kort få mantle m.m ? Vill såklart köpa ett kort som kommer hänga med ett tag.

Skrivet av Stealthbomb:

Antar att du menade 290 utan X är mer prisvärt än 290X, då är jag med. R9 280X är mycket för pengarna, GTX 770 om du vill ha Nvidia. Sedan har du 290 utan X (Sapphire Tri-X) om du lyckas hitta ett i lager. Efter det har du GTX 780 men det borde kosta samma som 290 utan X med tanke på prestandan. I högre prisklasser är pris/prestanda inte ens i närheten av tex R9 280X och helt onödigt om du inte ska maxa tex BF4 på 1440p skärm.

Jajjemen var bara ett exempel och därför jag frågar er =).varför "Tri-X" modellen ? om det har med ljudnivå att göra så spelar inte det någon större roll heller då jag alltid kör med hörlurar och har ett spelrum där ingen störs av ljudet. hittade tyvärr inget pris på 780 som matchar 290(utan x) i pris, tänker mig då att 290 är ett bättre val ? När det kommer till att maxa spel så säger jag såklart inte nej till detta, men lite måste man tänka på pengarna iaf =).

Skrivet av Daniel2508:

skulle vänta lite, antingen ser vi de första GTX8xx kort snart, eller också kommar GTX titan black och GTX 790 på marknaden typ i mitten av februari.

Är det någon spec anledning till att vänta ? för vänta på nyare grafikkort kommer man alltid kunna göra. Hade jag ställt samma fråga strax innan AMD släppte nytt så hade jag fått som svar att vänta på dem. Samt dessa nya kort kommer att ligga upp mot 7k och då tror jag inte dem är så prisvärda längre ? meeeeeen jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

Har inget förslag på grafikkort, men apropå att du spelar BF4 - glöm inte bort att deras rekommendationer är 3Gb minne på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subbio:

Kommer även ett 280x hålla ett tag vid spelande ? Om jag förstått det rätt så kommer inte detta kort få mantle m.m ? Vill såklart köpa ett kort som kommer hänga med ett tag.

Det där är ju upp till var och en, Frågan är ju om, och hur mycket mantle kommer påverka, och framförallt när på en bred skala. AMD har förvisso mycket pengar att ge speltillverkarna, men om det skulle innebära stor skillnad så kommer nog speltillverkarna passa sig, för att inte ge alla andra en dålig spelupplevelse.

Man kan aldrig framtids-säkra sig själv med hårdvara, erfarenhet säger att köpa kort som är snäppet under toppen för halva pengen och byta efter halva tiden ger betydligt mer prestanda för pengarna.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

jag upplever att r9 290 är det bättre köpet. tri-x kostar 3600 ungefär. ett bra 280x ligger runt 2800. att för 800 kr få ett kort med nyaste tekniken och något bättre prestanda känns helt rimligt.

ang Mantle så stödjer alla kort i GCN-serien mantle. Dvs alla kort från 7000-serien och framåt.

köper man ett 280x kan det vara värt att kolla så det har den nyare XTL-kärnan. den går lite svalare samt har stöd för trueaudio och dx 11.2

Permalänk
Skrivet av Subbio:

Är det någon spec anledning till att vänta ? för vänta på nyare grafikkort kommer man alltid kunna göra. Hade jag ställt samma fråga strax innan AMD släppte nytt så hade jag fått som svar att vänta på dem. Samt dessa nya kort kommer att ligga upp mot 7k och då tror jag inte dem är så prisvärda längre ? meeeeeen jag kan ha fel.

Självklart kommar det alltid nytt, men om det kommar inom 2 veckor till en månad, då finns det ingen anledning köpa nåt just nu.

Utom det verkar som att minnet på grafik korten kommar gå upp jätte mycke (standard just nu är 2GB, kanske nyara kommar standard vara 4-5-6GB). Slutligen, med nyara grafik kort kommar mindre strömbruk för bättra grafik power (du spara ännu flerp engar), och dem hållas kallara också... När det är så nära på mer info om nya korten är mitt bästa rådet att vänta.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |