Köpte ny skärm, fastnar i boot loop

Permalänk

Köpte ny skärm, fastnar i boot loop

Hej!

Jag köpte precis en Dell Ultrasharp 24" som jag kör tillsammans med min gamla trotjänare Samsung.
Samsung skärmen kör jag DVI - DVI, och eftersom nya Dell-skärmen inte har ingång för HDMI så valde jag displayport till mini-displayport.

Men när jag kör de båda skärmarna samtidigt så fastnar datorn i en boot loop. Den bootar i ett par sekunder, kommer till bios, för att boota om igen. Jag har återställt bios i ett försök att felsöka men utan resultat. Jag testade dock att koppla ur min gamla Samsung-skärm och enbart köra Dell-skärmen via DVI-DVI, vilket får datorn att boota utan problem.

Så felet tycks ligga i displayport-lösningen. Jag kan t.o.m. boota datorn utan en av skärmarna kopplade via displayport och så fort jag kommit till Windows, koppla i displayport-kabeln och få det att fungera utan problem.

Någon som vet varför detta problem uppstår? Kommer jag vara tvungen att köra en annan kabellösning?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det vara att du måste ha en aktiv DP-kabel för att det ska funka? Detta är ofta fallet när du får problem med detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kan det vara att du måste ha en aktiv DP-kabel för att det ska funka? Detta är ofta fallet när du får problem med detta.

Tack för svar.
Jag hittade denna tråd där en aktiv Displayport-kabel inte ska behövas vid användning av endast två skärmar men snarare om du kör tre http://www.overclock.net/t/721931/active-vs-passive-displaypo...