Permalänk
Medlem

Minnet tar slut (BF4)???

Tjena grabbar och töser!

Jag har fått problem med lite minnes-krascher i BF4.

--------------------------- DirectX Error --------------------------- DirectX function "device->CreateTexture2D( &texDesc, desc.subResourceCount != 0 ? reinterpret_cast<const D3D11_SUBRESOURCE_DATA*>(desc.subResourceData) : 0, &texture->m_texture2d)" failed with E_OUTOFMEMORY ("Direct3D could not allocate sufficient memory to complete the call."). GPU: "AMD Radeon R9 200 Series", Driver: 14.1 (13.251-131206a-165817C-ATI). Free virtual memory: 4290507364kB / 4294967168kB. Total resource memory: 0kB. Make sure you have a supported graphics card with at least 512 MB. --------------------------- OK ---------------------------

Påstår alltså att minnet tar slut av 4GB på ett 290X kort... El är jag ute och cyklar?? Är det HDD minne?

Jag kör allt på "Ultra" el maxade inställningar i 1080p, vsyng=på.

Permalänk
Medlem

Nae, ditt kort ska klara det. Prova ominstallera DirectX!

Permalänk
Expertgissare

Du råkar inte ha något annat i bakgrunden som suger grafikminne?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vad skulle det kunna vara?

Permalänk
Medlem

Och så fick man det här trevliga. Där skiten hänger sig i loading screen. Antingen det el när man klickar på bf4.exe i aktivitetsfältet.

--------------------------- DirectX Error --------------------------- DirectX function "screen->swapChain->ResizeBuffers( renderer->m_settings->getTripleBufferingEnable() ? 3 : 2, screen->info.windowWidth, screen->info.windowHeight, DXGI_FORMAT_R8G8B8A8_UNORM, DXGI_SWAP_CHAIN_FLAG_ALLOW_MODE_SWITCH)" failed with DXGI_ERROR_INVALID_CALL ("The application provided invalid parameter data; this must be debugged and fixed before the application is released."). GPU: "AMD Radeon R9 200 Series", Driver: 14.1 (13.251-131206a-165817C-ATI) --------------------------- OK ---------------------------

Någon form av lösning på detta? El är BF4 ett jäkla skämt?

Permalänk

Jag kör cf 290 och enligt MSI af så ligger min minnes anvädning på ca 5600mb när jag kör 5760x1080 men det kraschar inte eller så. Jag har tyvärr ingen lösning på det men som sagt så länge det inte kraschar så får det vara.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Kör du mantel eller direkt x?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk

Jag tror BF4 har rejäl minnesläcka i 64bit versionen. Efter att jag ha spelat i 1 timme eller mer börjar det lagga.

Kör jag 32bit versionen laggar det aldrig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

har du tripple bufferingen på?
testa att slå av den, fungerar inte det har jag ingen bra ide... :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Körde 32bit versionen nu. Och detta meddelande visas under tiden jag spelar. Sen kraschade spelet vid banbyte.

Detta kan faktiskt hända i andra spel oxå...

Har jag slut på HDD minne el vad e det frågan om?!!!

Permalänk
Skrivet av I Kill:

Körde 32bit versionen nu. Och detta meddelande visas under tiden jag spelar. Sen kraschade spelet vid banbyte.

Detta kan faktiskt hända i andra spel oxå...

Har jag slut på HDD minne el vad e det frågan om?!!!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11035283/ont_om_ledigt_mi...

Kolla vad du har i virtuellt minne. Öka mängden en bit och se om det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

avinstallera drivrutinerna helt och hållet och starta om och istallera dom igen , hadde ett liknade problem med skyrim för något år sedan kom i samband med att jag köpte nytt gfx och inte fått bort dom gamla driversa riktigt, och du bytte kort för lite sedan om jag inte missminner mig

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I Kill:

Tjena grabbar och töser!

Jag har fått problem med lite minnes-krascher i BF4.

--------------------------- DirectX Error --------------------------- DirectX function "device->CreateTexture2D( &texDesc, desc.subResourceCount != 0 ? reinterpret_cast<const D3D11_SUBRESOURCE_DATA*>(desc.subResourceData) : 0, &texture->m_texture2d)" failed with E_OUTOFMEMORY ("Direct3D could not allocate sufficient memory to complete the call."). GPU: "AMD Radeon R9 200 Series", Driver: 14.1 (13.251-131206a-165817C-ATI). Free virtual memory: 4290507364kB / 4294967168kB. Total resource memory: 0kB. Make sure you have a supported graphics card with at least 512 MB. --------------------------- OK ---------------------------

Påstår alltså att minnet tar slut av 4GB på ett 290X kort... El är jag ute och cyklar?? Är det HDD minne?

Jag kör allt på "Ultra" el maxade inställningar i 1080p, vsyng=på.

Tjena, hade samma problem som du när jag hade för lite virtuellt minne (Tog bort min lagrings HDD som jag hade lagt virtuella minnet på) så börja BF4 tjöta som fan och krasha, även om jag har tillräckligt med ramminne kvar..
Det jag gjorde var att jag satte dit 20 Gb virtuellt minne på min SSD igen så funka det, vet inte om detta löser just ditt problem men man kan ju hoppas

EDIT: Sadin hade redan skrivit det

Permalänk
Medlem

Det finns en minnesläcka i koden i Bf4, och denne gäller tyvärr för både grafikkort och ramminne osm jag förstår det.
har inte hört något om att det gäller hdd utrymme med.
MEn nu när du säger det, jag har haft problem med att mitt ssd utrymme tar slut när jag spelar så det kan ju vara ytterliggare ett bugg :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår patchades spelet igen. Testa nu om det fungerar.
Jag och många fler har haft samma problem som du. Finns en del trådar om det redan.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Igår patchades spelet igen. Testa nu om det fungerar.
Jag och många fler har haft samma problem som du. Finns en del trådar om det redan.

Sen den patchen har minnesläckor varit mitt minsta problem tyvärr :/
Fick problem med deploy sidan som gör att datorn fryser....

Visa signatur

Permalänk

Jag hade samma problem som du och jag ändrade min AMD driver version och det verka hjälpa. Prova att lämna 14.1 (betan) och kör en stabil release istället?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kör inte 14.1, byt istället till 14.2 om du ska köra beta. Fungerar mycket bättre. Eller byt tillbaka till stable. Antar att du redan vet det, men om någon funderat på att köra Beta, så kom ihåg att avinstallera de tidigare drivarna helt komplett och boota om innan installation av betadrivaren, annars kan det bli en del skärp också.

Nog for att BF3 kan använda en hel del minne, har varit uppe i 3.2GB på mitt 290x i 2560x1600 men då kör jag helt utan AA också.

Fast som redan nämnts, kolla vad din växlingsfil står på och att den fungerar korrekt 0kb ledigt virtuellt minne. Eller ställ på att låta windows sköta den och kolla att du har ledigt utrymme på disken.

Vill man felsöka mer specifikt på minne och virtuellt minne kan jag rekommendera en läsning av den här bloggen först.
http://blogs.technet.com/b/markrussinovich/archive/2008/11/17...
Tveksamt om det finns en bättre och mer öppen auktoritet på vad som händer under huven på windows.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem efter instalaltion av 8.1. Bf4 suger upp allt minne och även efter att man stänger av det så använder det typ 6 GB, hur det nu är möjligt. Det enda som hjälper är att starta om.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att öka växlingsfilen samt testat att köra med X86bf4 men det hjälper inte. Lagom till man blir varm i kläderna så är man uppe i 98% minnesanvändning och då går det inte att spela. Blir till att installera Windows7 igen imorrn.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag har samma problem efter instalaltion av 8.1. Bf4 suger upp allt minne och även efter att man stänger av det så använder det typ 6 GB, hur det nu är möjligt. Det enda som hjälper är att starta om.

Det är nog spelet det är fel på och inte OS. FÖr att göra det kul testa spela något annat spel efter att du har spelat BF4 så kan du se hur mycket minnesläckor det är.

Spel som normalt inte laggar kommer lagga något sjukt då BF4 har reserverat minnet forfarande , helt sjukt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade inte detta problemet innan jag uppgraderade windows, kunde spela i timmar utan problem. Jag ser på min tgtbordsdisplay hur minnesanvändningen är rätt normal, sen verkar det som att den bygger på mer och mer minne varje gång spelet byter karta tills det hamnar runt 90% och då laggar det för mycket för att man ska kunna spela.
Jag hittade en del trådar om det på Battlelog forumet men inga konkreta lösningar utom "kör på low" typ och det ska man inte behöva göra.
Så jävla trist.
Nån som vet om man kan använda ett minnestömningsprogram för att frigöra minne? Jag vet att jag gjorde det för många många år sen när jag bara hade 48 MB och det funkade dugligt. Sjukt att man ska behöva göra det när man idag har 12 GB. Eller finns det nån inställning i Windows 8 så man kan göra det automatiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag hittade en lösning. En kille rekommenderade att ställa så att bf4 startas i Windows8 kompabilitet. Jag har kört nu ett par timmar och spelet har inte hoggat en massa minne och släpper minnet när man stänger av. Kan vara värt att prova.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av killawife:

Tror jag hittade en lösning. En kille rekommenderade att ställa så att bf4 startas i Windows8 kompabilitet. Jag har kört nu ett par timmar och spelet har inte hoggat en massa minne och släpper minnet när man stänger av. Kan vara värt att prova.

Låter bra. Ska testa också det. Tror BF4 lider av samma problem som MMOS. När man byter map eller zon i MMOS så kunde detta hända. Spelet flushar inte minnet utan behåller det och tar mer och mer.

Upplever exakt samma sak som du. Det känns som RIFT som man spelade innan. Ändrade man zonen efter zonen så började det lagga mer och mer.

Fattar bara inte varför det händer vissa och inte andra. Känner många som inte har detta problem som vi upplever.

Det där med low stämmer. Kör själv det och hjälper lite ,men lagget finns fortfarande där. Kanske inte lika mycket som på ULTRA.

Tycker också att det är trist, du ser nedan spec på min PC. Inte är det kul att spela på low.

SOm någon nämnde tidigare så verkar detta hända med Vram med då vi har mindre problem med low inställningar. Jag har t.ex 120-150 fps på ultra utan aa tror jag , men lagget är hemsk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är omöjligt att spela när minnet tar slut. Jag har loggat ut direkt och startat om tidigare men hoppas att jag slipper det nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det funkar bra att köra med win8 kompabilitet, har testat vid flera tillfällen och många timmars spelande. Inget mer minnesproblem

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det funkar bra att köra med win8 kompabilitet, har testat vid flera tillfällen och många timmars spelande. Inget mer minnesproblem

Hur går man tillväga för att köra i kompabilitet förklara. Fungerar det för w8.1 oxå.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ja det funkar för 8.1. Du går till mappen C:program(X86)/origin games/battlefield 4 och letar upp de två exe filerna. Du högerklickar på exe filen och väljer fliken kompabilitet. välj windows 8. Jag klickade även i rutan "kör som administrator", det är lika bra.

Visa signatur