Permalänk

Krav för 2560x1440 skärm?

God dag!

Jag ska uppgradera datorn och funderar på om de komponenter jag siktat in mig på är kraftfulla nog för att kunna visa spel med maxad upplösning på en 1440" skärm.
Funderar på en PB278Q från Asus då den fått fin kritik. Lite mycket pengar bara...

Har också sneglat på olika Dell skärmar samt Benq med samma upplösning, men det är svårt att bestämma sig när man inte har stenkoll på tekniken.

Tänkte att jag skulle uppgradera mitt system med en Core i5, 4670K processor samt ett GeForce GTX 780 3GB från antingen Asus eller från EVGA.
I övrigt har jag 8gb ram i burken och tänker huvudsakligen spela maxat och kanske moddat Skyrim, kanske lite WoW och ett och annat nytt spel (Titanfall ser väldigt intressant ut) (Dock inte på nördnivå, så 144HZ är inte intressant i dagsläget)

Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Med GTX780 klarar du det mesta i 1440p på max/nästan maxiställningarna.
(Om man räknar in lite OC i det hela)

Har dålig koll på vad Titanfall kräver, tyckte Emil och Jonas sa på fredagspanelen att det bygger på Sourcemotorn med moddar, så det skall vara relativt lätt-drivet.

Wow är inte heller direkt krävande.
Har sitter du på för CPU idag?, jag har både en 4670k i ena maskinen och en 2500k i den andra, båda med varsitt GTX 780 från Asus, och allting flyter på kalas. Skillnaden i CPU är ganska liten, det är din GPU det hänger på.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kör ungefär exakt samma specs (3570k i 4,5Ghz istället)och har en 2460x1400 skärm fast i 110 Hz och det fungerar perfekt för att nå 60 FPS i de flesta spel och ibland till och med 110.1

På mitt moddade skyrim flyter det på i 60 FPS konstant men man får lirka lite med configs och liknande för uppgraderingen i upplösning på just skyrim känns riktigt mycket i FPSn.

I wow fungerar det som för alla andra personer, raidar du får du skit FPS för att det klarar inte att trycka ut det i den grafikmotorn.

Titanfall hade jag stabil 110 FPS hela tiden så det funkar bra med.

I värsta fall går det sänka lite på inställningarna och det är inget stort problem för skärmarna och upplösningen är så skön ändå.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk

Tack för svaren.

Gött! Då är det bara att bestämma sig för vilken GPU och skärm man ska ha då.
Inte det lättaste...

Skrivet av andreas_dock:

Har sitter du på för CPU idag?, jag har både en 4670k i ena maskinen och en 2500k i den andra, båda med varsitt GTX 780 från Asus, och allting flyter på kalas. Skillnaden i CPU är ganska liten, det är din GPU det hänger på.

I dagsläget kör jag med en Core i7 860, 2.80GHz

Permalänk

Fanns fyndvaror/demovaror av Asus PB278Q och BenQ BL2710PT på komplett men de är borta nu :/
Eller du kanske klapp en av dem?

Asus PB278Q är en trevlig skärm, dock så har den PWM-backlight vilket kan vara störande/ansträngande för ögonen vid långa sittningar om du gillar att köra låg ljusstyrka på din skärm.

BenQ BL2710PT är väldigt lik Asusen fast den är utan PWM-backlight och har lite snabbare responstid. Snäppet sämre färger dock. Bättre överlag än Asusen men lite dyrare.

BenQ BL2710PT och Samsung S27B970D är nog de grymmaste 1440p skärmarna just nu. Samsungen är dyr dock

Dell hade jag skippat iaf då dem har aggressiv antireflex-coating som är störigt (enligt mig iaf) speciellt vid vita hemsidor/bakgrunder som ser skit ut, ser ut som nån smetat ner skärmen med fingeravtryck. Har själv en som ska bytas när jag får råd!

En 4670k blir najs uppgradering från din gamla. Ett GTX 780 eller R9 290 duger fint till att maxa de flesta spel på en 1440p skärm, kanske får skruva ner några grejer i vissa spel som bara tar bara prestanda ändå, AA behöver du inte på 1440p t.ex. I framtiden kan du ju alltid lägga till ett kort för SLI/CF om så behagas

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W