Permalänk

Ouya eller raspberry?

Hejsan!

Funderar på att köpa en "minidator" att koppla in en usb HDD i. Fungerar detta? Kan jag från min Macbook ladda ner något och välja att det sparas på hårddisken, alltså att tex en raspberry pi tar emot från macbooken och ligger filerna på externa hårddisken.

Undrar detta då jag inte har någon usb ingång på min router och vill ha något NAS liknande. Har köpt routern nyligen och extern HDD så vore tråkigt att köpa en nas också..

Hur fungerar airplay mellan en mac och raspberry pi? Kan man strömma 720p film?

Har även läst lite om ouya är den lika bra som pi?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Någon som provat detta?

http://www.makeuseof.com/tag/turn-your-raspberry-pi-into-a-na...

(Sorry för bump tänkte inte riktigt.)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Någon som provat detta?

http://www.makeuseof.com/tag/turn-your-raspberry-pi-into-a-na...

(Sorry för bump tänkte inte riktigt.)

XBMC klarar airplay, och RaspBMC finns ju till Pi:n..
Delning fr dator till XBMC funkar också kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

XBMC klarar airplay, och RaspBMC finns ju till Pi:n..
Delning fr dator till XBMC funkar också kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey! Så jag kan alltså visa filmer från macbooken via wifi och även ha raspberrryn som filserver? Alltså det jag laddar ner på macen hamnar direkt i externa hårddisken inkopplad i raspberryn om jag väljer detta i utorrent?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Hittar bara antingen använda den som nas, kan jag inte ha den både som filmspelare och nas?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hittar bara antingen använda den som nas, kan jag inte ha den både som filmspelare och nas?

Jo det kan du absolut göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har även läst lite om ouya är den lika bra som pi?

Till XBMC så tycker jag att Ouya är bättre p.g.a. bättre prestanda.

När jag fick min Ouya så provade jag något klipp som hade hackat på Raspberry på både Ouya och Raspberry. Med någon uppdatering på Raspberryn så var det faktiskt bättre på Raspberryn än det var första gången jag försökte. Då fick jag liknande prestanda på Ouyan som senaste uppdatering då på Raspberry, men då var det med beta version av XBMC på Ouya utan hårdvaru accelerering. Så alltså Raspberry pi med hårdvaru accelerering mot Ouya utan.
Sen dess har det kommit en officiell XMBC version (samt flertalet uppdatering) med hårdvaru accelerering till Ouyan.
Menyerna flyter också på mycket bättre på Ouyan. Fast ärligt talat tycker jag inte det var så stort på problem på raspberryn heller, visst det gick lite segt i menyerna. Men ska man se en långfilm så är de ofta över 2 timmar långa, så tiden man spenderar i menyerna, mot tiden man spenderar på att titta är rätt lite ändå.

Men på Ouyan har jag bara kört XBMC, några Ouya spel, emulator och något program. Jag har inte provat att roota den, köra någon form av server eller dyl. Så vet inte riktigt hur bra/dåligt det funkar.

För NAS så kanske Cubieboard kan vara intressant. Den har snabbare CPU än Raspberry Pi, V2 har t.o.m. Dual Core. Förutom 2st USB portar så har den även en SATA port och använder man 2.5" HDD, SSHD (hybrid) eller SSD så ska man kunna drivan disken direkt från Cubieboard utan att ha separat strömförsörjing till disken. Däremot rekommenderas 2000mA strömförsörjning till Cubieboard om man ska driva en disk direkt från kortet. Så det blir väl mer surfplatteladdare än mobilladdare då.

Permalänk

Har skaffat en Raspberry nu och har raspbmc installerat men kommer inte åt min externa HDD.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11