tappade extern hårddisk, hur verifiera på bästa sätt?

Permalänk
Avstängd

tappade extern hårddisk, hur verifiera på bästa sätt?

Hej,
Jag tappade min backupdisk (Caviar Green i ett externt USB3 kabinett) från ungefår två meters höjd ner i parketten. Har kopplat in den och den gjorde inget tecken då på att ha blivit skadad, men det säger kanske inte så mycket.

Hur kan jag bäst verifiera om den har skadats eller inte?

chkdsk med vilka switchar?
annat program?

Tack!

Permalänk
Medlem

Kör en full error scan med exempelvis HDD Tune. (ej (enbart) quickscan)

http://www.hdtune.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Hej,
Jag tappade min backupdisk (Caviar Green i ett externt USB3 kabinett) från ungefår två meters höjd ner i parketten. Har kopplat in den och den gjorde inget tecken då på att ha blivit skadad, men det säger kanske inte så mycket.

Hur kan jag bäst verifiera om den har skadats eller inte?

chkdsk med vilka switchar?
annat program?

Tack!

Ta reda på vilken som är tillverkaren av själva hårddisken och använd deras diagnostik program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ta reda på vilken som är tillverkaren av själva hårddisken och använd deras diagnostik program.

nej, det ska man inte göra. tillverkarnas egna diagnostikprogram ljuger alltid för att få sina egna produkter att se så bra ut som möjligt.
använd tredjepart istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, det ska man inte göra. tillverkarnas egna diagnostikprogram ljuger alltid för att få sina egna produkter att se så bra ut som möjligt.

Har du någon källa till ditt påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du någon källa till ditt påstående?

Erfarenhet. Inte så svårt att jämföra resultaten på två program och låta tiden avgöra vilken som hade rätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Detta var det dummaste jag hört idag, har du något test eller dylikt som stärker detta? Inget jag upplevt någonsin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Erfarenhet. Inte så svårt att jämföra resultaten på två program och låta tiden avgöra vilken som hade rätt.

Detta kan du gärna få utveckla ytterligare.

Har själv använt diagnosprogram från bla Samsung och WD, och har rakt motsatta erfarenheter.

För övrigt skulle det vara otroligt korkat av företagen att fuska med diagnosprogrammen.
När det väl upptäcks är all trovärdighet borta...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Med tanke på vart världen är påväg och att planerad obsolitet är en del av våra liv idag, så kanske detta är värt att fundera över.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag har haft samma erfarenhet, att tillverkarens program inte hittar errors, när ex. HDD Tune och HDD Regenerator gjort det.
Om det är för att det är underlägsna program eller för att finmåla sin egen produkt kan jag inte svara på.

Skrivet av anon81912:

Detta var det dummaste jag hört idag, har du något test eller dylikt som stärker detta? Inget jag upplevt någonsin...

Lite överdriven reaktion kanske? Finns väl inte heller några test som styrker att tillverkarens testprogram är mycket bättre?

Sen finns det som sagt inget som hindrar OP att testa med flera program, vilket han också borde göra.

Permalänk
Medlem

Var den avstängd så har den nog inte tagit skada alls..

Har tappat flera HDD genom åren och alla har fungerar fint.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woundead:

Lite överdriven reaktion kanske? Finns väl inte heller några test som styrker att tillverkarens testprogram är mycket bättre?

Tycker överdriften var att påstå att hårdisktillverkarna är sämre på att tillverka program för att hitta fel på hårddiskar än någon grabb i en källare. Det är extremt enkelt att skriva kod för att kontrollera om alla data ser ut som den ska så skulle inte kunna påstå att ett program skulle kunna vara bättre eller sämre än något annat program.

Det är samma sak som skall kollas:
stämmer checksumman här överens -> ok -> repeat

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Så du kan inte styrka ditt uttalande om att alla tillverkare av HDD och SSD är korrupta och enbart tillverkar program för att få sina produkter att framstå i bättre dager, skojare där

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Tycker överdriften var att påstå att hårdisktillverkarna är sämre på att tillverka program för att hitta fel på hårddiskar än någon grabb i en källare. Det är extremt enkelt att skriva kod för att kontrollera om alla data ser ut som den ska så skulle inte kunna påstå att ett program skulle kunna vara bättre eller sämre än något annat program.

Det är samma sak som skall kollas:
stämmer checksumman här överens -> ok -> repeat

säger inte att de är sämre på att programmera, snarare är de bättre eftersom de lyckas förvränga resultaten till deras fördel.

Skrivet av Puttefnasket:

Så du kan inte styrka ditt uttalande om att alla tillverkare av HDD och SSD är korrupta och enbart tillverkar program för att få sina produkter att framstå i bättre dager, skojare där

Nej, kan inte styrka mitt påstående tyvärr. Du bestämmer själv om du tror på mig eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Var den avstängd så har den nog inte tagit skada alls..

Har tappat flera HDD genom åren och alla har fungerar fint.

Än så länge verkar det som att du har rätt...: