Permalänk
Medlem

Vad är watchdog.sys?

Hej! Min dator krashade igår när jag körde lite bf4 och här är loggen.

==================================================
Dump File : 032614-27300-01.dmp
Crash Time : 2014-03-26 18:59:04
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x0000010e
Parameter 1 : 00000000`0000001f
Parameter 2 : fffff8a0`05a74010
Parameter 3 : 00000000`00000004
Parameter 4 : 00000000`000ec1e9
Caused By Driver : watchdog.sys
Caused By Address : watchdog.sys+122f
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+6f880
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\MiniDump\032614-27300-01.dmp
Processors Count : 6
Major Version : 15
Minor Version : 7600
Dump File Size : 276 160
Dump File Time : 2014-03-26 19:05:59

Det står att den krashade av drivrutinen watchdog.sys. Vad är det, och vad används drivrutinen till? Kan det vara grafikkortet som har blivit knas?

Cpu: AMD phenom II 6-kärnig.
Gpu: HIS radeon 7870 ghz edition 2gb.
Ram: corsair vengeance 4x4gb.

Permalänk
Inaktiv

watchdog.sys är en systemfil som ser till att kontrollera så är korrekt uppdaterat.

Med största sannolikhet är det någon krock mellan drivrutiner eller att du har korrupta filer i windows.

Kan du ladda hem bluescrenview och visa en skärmdump av denna kraschen som ser ut så här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

watchdog.sys är en systemfil som ser till att kontrollera så är korrekt uppdaterat.

Med största sannolikhet är det någon krock mellan drivrutiner eller att du har korrupta filer i windows.

Kan du ladda hem bluescrenview och visa en skärmdump av denna kraschen som ser ut så här: http://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview.gif

Tack! Jag har omformaterat disken och sedan installerat amd autodecter drivers för några dagar sedan för att jag hittade inte de exakta drivrutinerna.. Kan det vara det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edax:

Tack! Jag har omformaterat disken och sedan installerat amd autodecter drivers för några dagar sedan för att jag hittade inte de exakta drivrutinerna.. Kan det vara det?

Kan bero på det men lättast är om du visar en skärmdump ifrån det programmet så man kan se om det inte är ett annat program som orsakade watchdog.sys att krascha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Kan bero på det men lättast är om du visar en skärmdump ifrån det programmet så man kan se om det inte är ett annat program som orsakade watchdog.sys att krascha.

Är på en annan dator just nu. Skärmdump kommer snart eller inom någon timmer eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edax:

Hej! Min dator krashade igår när jag körde lite bf4 och här är loggen.

Dump File : 032614-27300-01.dmp
Crash Time : 2014-03-26 18:59:04
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x0000010e
Parameter 1 : 00000000`0000001f
Parameter 2 : fffff8a0`05a74010
Parameter 3 : 00000000`00000004
Parameter 4 : 00000000`000ec1e9
Caused By Driver : watchdog.sys
Caused By Address : watchdog.sys+122f
File Description :
Product Name :
Company :
File Version :
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+6f880
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\MiniDump\032614-27300-01.dmp
Processors Count : 6
Major Version : 15
Minor Version : 7600
Dump File Size : 276 160
Dump File Time : 2014-03-26 19:05:59

Det står att den krashade av drivrutinen watchdog.sys. Vad är det, och vad används drivrutinen till? Kan det vara grafikkortet som har blivit knas?

Cpu: AMD phenom II 6-kärnig.
Gpu: HIS radeon 7870 ghz edition 2gb.
Ram: corsair vengeance 4x4gb.

Hände för mig (troligt i alla fall). ett program på datorn krascha och jag fick blåskärm. Lite lustig felkod kom upp alltså watchdog, tänkte om det var något virus

Jaja win 8 är inte så användarvänligt i alla lägen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Dock så var det också 2 andra grejor som orsakade krashen men jag har glömt bort de. Håll posten vid liv ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Så, kollat med bluescreenreader och det orsakades av watchdog.sys, dxgmms1.sys och atikmpag.sys.
Vad kan det vara? :s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edax:

Så, kollat med bluescreenreader och det orsakades av watchdog.sys, dxgmms1.sys och atikmpag.sys.
Vad kan det vara? :s

dxgmms1.sys är directX
atikmpag.sys är Ati/AMD drivrutiner.

Det mesta pekar på att det är något som har med grafikkortet att göra.

Rekommenderar att du kör driversweeper för att ta bort alla grafikrelaterade drivrutiner och sen installerar nyaste (INTE BETA) drivrutinerna för ditt grafikkort: http://www.guru3d.com/content_page/guru3d_driver_sweeper.html

Kontrollera även integrerade grafikkorts drivrutiner ifrån moderkortet och processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

dxgmms1.sys är directX
atikmpag.sys är Ati/AMD drivrutiner.

Det mesta pekar på att det är något som har med grafikkortet att göra.

Rekommenderar att du kör driversweeper för att ta bort alla grafikrelaterade drivrutiner och sen installerar nyaste (INTE BETA) drivrutinerna för ditt grafikkort: http://www.guru3d.com/content_page/guru3d_driver_sweeper.html

Kontrollera även integrerade grafikkorts drivrutiner ifrån moderkortet och processorn.

Lät ju logiskt, installerade amd auto decter driver eftersom jag hittade inte på amds hemsida de exakta drivrutinerna. Kan du länka till amd radeon 7870? Skulle vara snällt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edax:

Lät ju logiskt, installerade amd auto decter driver eftersom jag hittade inte på amds hemsida de exakta drivrutinerna. Kan du länka till amd radeon 7870? Skulle vara snällt!

Du måste TA BORT GAMLA DRIVRUTINER innan du installerar nya! Annars kommer du vidare göra datorn ännu mer instabil. Gör det med driver sweeper som jag länka till.

http://support.amd.com/en-us/download
Du har inte sagt vilket version av windows du kör. Annars kan jag inte länka något alls. Lättast är dock om du läser och söker upp drivrutinerna själv så det inte blir fel drivrutiner för din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Du måste TA BORT GAMLA DRIVRUTINER innan du installerar nya! Annars kommer du vidare göra datorn ännu mer instabil. Gör det med driver sweeper som jag länka till.

http://support.amd.com/en-us/download
Du har inte sagt vilket version av windows du kör. Annars kan jag inte länka något alls. Lättast är dock om du läser och söker upp drivrutinerna själv så det inte blir fel drivrutiner för din dator.

Tyckte han nämde Windows 8

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Tyckte han nämde Windows 8

Nej, det var broken-arrow som nämde det. TS har inte nämnt vilket version av windows som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Nej, det var broken-arrow som nämde det. TS har inte nämnt vilket version av windows som används.

Ok, såg bara att de nämdes win 8, man ser onte lika bra på luren

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Ursäkta för att jag inte nämt om mitt OS! XD. Mitt är Windows 7 Ultimate.